Ik blijf het inkruisen van rassen een lastig punt vinden. Soms moet het gewoon omdat er niks over is maar als je echt verknocht bent aan een ras zal dat wel pijnlijk zijn. Neem de bernersennenhond. Die is opnieuw opgebouwd na zware agressie in het ras. Wij hadden er een van voor de nieuwe opbouw. Dat was toch echt een totaal andere hond dan de huidige berner. Veel bruter en veel oorspronkelijker. En veel gezonder want hij is gewoon 12 of 13 geworden. Maar hij was geen allemansvriend. Hij was afstandelijk, eenkennig en zelfstandig. En zeer waaks als het er op aan kwam. Dus geen hond voor in de stad. Daarna is er geen berner meer gekomen omdat zoals mijn pa zei, ze niet meer zo waren als Ours, onze berner dus. Immers, er zat ineens een heleboel newfoundlander in het ras en een newfoundlander is toch echt iets totaal anders wat karakter aangaat. En dan kan je dus niet zomaar terug naar het oorspronkelijke karakter van de berner.
En dat kan ik me ook voorstellen bij andere rassen. Stel dat je in de laekense mechelaar fokt. Zijn ze dan nog wel zo zacht binnen de roedel? Kun je dan nog wel een teef bij je eigen teef zetten? Dat soort dingen spelen voor mij toch wel een rol. Uiteraard moet je iets, maar ik zou het verlies van rastypisch karakter best wel zonde vinden.

Want met het andere ras komen er toch andere kenmerken in een ras.
Bij de laekense mechelaar infokken is nog wel een van de minst invasie raskruisingen. Immers, het gaat om haartype en verder komen ze redelijk overeen. Maar bij veel andere rassen is er geen splitsing vwbt variëteiten.
Stel ik fok JR en die zouden doodlopen wat betreft bloedlijnen. Wat ga je dan inkruisen? Westies? Duitse jachtterriers? Vast staat in elk geval dat je lange tijd geen JR gaat krijgen in je nesten want de karakters komen niet bepaald overeen. En wie weet zit je dan na 10 jaar nog te fokken op wegkrijgen van de enorme felheid die de Duitse jachtterrier inbracht. Misschien krijg je wel nooit meer het karakter van de JR terug.
Dus ik begrijp heel erg goed dat inkruisen van vers bloed weerstand geeft. Zeker als mensen denken dat er nog wel net genoeg vers bloed is om hun lijnen en kennel in stand te houden. Wat ik wel vind is dat je zijlijnen kan gaan fokken. Dus dat bv. laekense herderfokkers samenwerken door 1 van hun beste teven te laten dekken door een mechelaar en daar een aparte lijn mee op te bouwen. Zodra die veilig blijkt en het karakter en uiterlijk op de laekense lijkt kun je langzaam beginnen met die honden zo nu en dan inzetten. De reuen dan, en die kan je ook makkelijk 10 jaar bewaren. Want wat je nu ziet is dat mensen meteen massaal op die nieuw-bloed-reuen springen en daarmee kan je dus in potentie je hele ras verpesten. Wat mij betreft bouw je dus zijlijnen op. Lijnen waar je op terug kan vallen en dat doe je RUIM voordat je ras doodloopt zodat er geen massale run op dat vreemd bloed ontstaat.
Ik zou best open staan om Eva daarvoor te gebruiken. Helaas is zij net de hond waarmee je dat niet moet doen omdat zij al scherper is dan de gemiddelde laekense en dus in combinatie met een mechelaar nog hevigere pups kan geven. Ook heeft Eva te weinig vacht om met een mechelaar nog laekense herders in een nest te geven. Eva is meer de hond die je had kunnen inzetten om de mechelaar nieuw bloed te geven. Maar dat is nergens voor nodig
Sjefke daarentegen......maargoed, die is nu een beetje te oud. Maar ik denk dat Sjefke de perfecte teef was geweest om een intervariëteitskruising mee te doen. Ze gaf prachtige rastypische pups en ze heeft zelf een heel goed laekense herder karakter. En haar beharing is perfect.
Als je dat met Eva doet krijg je waarschijnlijk pups zonder garnituur en met een heel klein beetje krul op de schouder. Niks mis mee maar dan ben je nog lang niet terug bij de laekense. Je kan dus beter meteen een erg typische laekense inzetten.
En als je dan je kruising hebt gemaakt zit je weer met de pups bij bepaalde rassen. Bij mijn ras krijg je dan dus X-mechelaars. En helaas struikel je daar nogal over en dus zal het vinden van pupkopers geen kattenpis zijn bij een intervariëteit-kruising. :N: Dus eerst lang zoeken en dan doen.
Mochten de fokkers van de laekense ooit beslissen dit te gaan doen dan staan wij zeker open voor het "bewaren" van een F1 reu. Wel pas als Cleo dood is.