Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboeken openen. Hoe eigenlijk?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Stamboeken openen. Hoe eigenlijk?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cabasja schreef: Als je altijd maar outcros blijft doen en er zitten ziektes in het ras,weet je begod neit meer waar het vandaan komt....want er is totaal geen lijn,het kan dan van alle hodnen komen en zoek dan maar eens waar en van welke hond de ziekte zou kunnen komen.
Misschien is het handig als je eerst aangeeft wat je definieert als outcross?
Cabasja schreef:Wat ik wel weer jammer vind bij de dwergschnauzer,in sommige landen mag je kleuren door elkaar kruisen,hier niet.
Maar een zwarte dwergschnauzer met de opa zwart/zilver wordt gewoon niet opgenomen in het NHSB.....ze moeten 3 generaties dezelfde kleur hebben.
Terwijl als je een zwart/zilver uit 2 zwarte krijgt...krijgt deze wel een bijlage stamboom :denken:
Dat is raar en getuigt van onkunde.
Wie de kleurengenetica kent (en dat zou je van de stamboomverstrekkers mogen verwachten) hoort te weten dat het volstrekt mogelijk is dat een zwarte hond een zwartzilver grootouder heeft.
Daar hoort dus gewoon een normale stamboom op.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Ik versta onder outcross een totaal andere lijn.

En zwart zilver en zwart zijn 2 verschillende rassen bij de dwergschnauzer.
Zwart is natuurlijk dominant,maar kunnen drager zijn van zwart zilver.
Hier heeft de raad van beheer samen met de NSC besloten dat we alleen honden met 3 generaties dezelfde kleuren mogen importeren....zo gaat er nog eens vele mooie honden langs onze neus voorbij.....

Over de dader in lijnteelt is antuurlijk veel makkelijker te ontdekken,want als je ene reu gebruikt die vaker neemt,en je krijgt hier een ziekte uit,dan is meer kans dat dit van die reu is die vaker terugkomt je stamboom.
Kijk naar terug fokken op een grootouder,als je bij deze comb. een ziekte krijgt is de kans dat dit van die grootouder komt erg groot.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cabasja schreef:Ik versta onder outcross een totaal andere lijn.

Hier heeft de raad van beheer samen met de NSC besloten dat we alleen honden met 3 generaties dezelfde kleuren mogen importeren....zo gaat er nog eens vele mooie honden langs onze neus voorbij.....

Over de dader in lijnteelt is antuurlijk veel makkelijker te ontdekken,want als je ene reu gebruikt die vaker neemt,en je krijgt hier een ziekte uit,dan is meer kans dat dit van die reu is die vaker terugkomt je stamboom.
Kijk naar terug fokken op een grootouder,als je bij deze comb. een ziekte krijgt is de kans dat dit van die grootouder komt erg groot.
Als je per definitie daarvan uit gaat dat het de hond zal zijn die het meest voorkomt op je stamboom kun je ook nog al flink naast de pot pissen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

bouvierpoedel schreef:
Cabasja schreef:Ik versta onder outcross een totaal andere lijn.

Als je per definitie daarvan uit gaat dat het de hond zal zijn die het meest voorkomt op je stamboom kun je ook nog al flink naast de pot pissen.
Zeg ook niet dat deze het zal zijn,maar de kans is wel groter :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik denk "Klassieke Lijnen"';-)

Maar, Lieke, ALS je ooit gaat fokken koop ik bij jou "blind" een pup!

Suzanne

lieke schreef:
MissDorien schreef:
lieke schreef:
Wat mij betreft zouden ook zeker de Amerikaanse collies moeten worden opgenomen en die praktisch paranoïde scheiding tussen beide variëteiten opgeheven moeten worden. Als, als ik ooit zou gaan fokken (en die kans is 0,0001) zou het mijn droom zijn om een kruising tussen de Engelse en Amerikaanse collie te fokken: de schoonheid, elegantie en rust van de Engelse lijn en de sportiviteit, slimheid en atletische eigenschappen van de Amerikaan te combineren. :I:
:ok: Helemaal mee eens!

Zullen we samen een kennel beginnen :mrgreen: ?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk "Klassieke Lijnen"';-)

Maar, Lieke, ALS je ooit gaat fokken koop ik bij jou "blind" een pup!

Suzanne
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Bij de Ibicenco is er de laatste jaren behoorlijk wat vers bloed ingekomen via honden die aangekeurt zijn in spanje en daar na 3 generaties gewone stambomen hebben gekregen( daar kan dat dus wel ) de pest is echter dat zo een beetje iedereen ineens die honden is gaan gebruiken en nu langzaam maar zeker er ook diverse aandoeningen de kop opsteken omdat er , vooral in amerika, wel getest wordt en in spanje en een groot deel van de rest van europa niet. Allemaal niet zo ernstig qua aandoening en percentage, maar wel iets om rekening mee te houden, gelukkig zijn er nog hele oude lijnen die al generaties lang getest worden en waar geen rare dingen zijn uitgekomen , beschikbaar, maar je moet wel erg goed zoeken wil je die vinden :wink:

daarbij zijn die lijnen op de een of andere manier minder intressant want " vers " bloed rechstreeks uit spanje, alleen dan ben je pas echt goed bezig, althans dat lijken veel fokkers te denken en zo ontstaat er een run op die honden of hun afstammelingen en vervolgens zitten ze door bijna alle lijnen, nee lekker als er dan inderdaad wat de kop opsteekt :ugh:

Ik sta open om honden zonder stamboom of met een gedeeltelijke stamboom in te zetten voor de fok, echter weet je helemaal niet wat je dan inkruist qua achtergrond en dan heb je wel leuk vers bloed maar of het echt wat toevoegt is nog maar de grote vraag.

Pharaohhonden inkruisen zou ook mogelijk zijn, echter hebben die een heel ander karakter dan de ibicenco en wel degelijk ook een andere bouw, maar daar er steeds meer windhondachtige ibicencos worden gefokt is het qua type wellicht ook een goed idee om er een pharaoh in te kruisen. Voordeel is dat veel pharaohhonden al generaties lang gefokt worden onder streng toezicht op gezondheid dus dan weet je ook beter wat je inkruist op dat gebied.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
bouvierpoedel
Zeer actief

Je kunt ook afspreken dat je fokkers op gaat delen in groepen.
De ene groep gebruikt in principe niet de andere groep zijn honden.
Alleen maak je zo af en toe een uitstapje als het nodig is.
Eigenlijk wat sommige fokkers al zelf doen ,maar dan op grote schaal.
Bij sommige RV's heb je ook toestemming nodig om een bepaalde reu te mogen gebruiken.
Dus dat zou je meer kunnen uitbreiden.
Verschillende lijnen opzetten en niet meer klakkeloos alles over en weer uitdelen /verspreiden qua genen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:Je kunt ook afspreken dat je fokkers op gaat delen in groepen.
De ene groep gebruikt in principe niet de andere groep zijn honden.
Alleen maak je zo af en toe een uitstapje als het nodig is.
Eigenlijk wat sommige fokkers al zelf doen ,maar dan op grote schaal.
Bij sommige RV's heb je ook toestemming nodig om een bepaalde reu te mogen gebruiken.
Dus dat zou je meer kunnen uitbreiden.
Verschillende lijnen opzetten en niet meer klakkeloos alles over en weer uitdelen /verspreiden qua genen.
ja joh, geef de RV's nog wat meer macht en dat allemaal terwijl je helemaal noppes nada moet bewijzen qua kennis om in het bestuur te zetelen en je dikke vinger in de pap te houden.
:eek: ja dat is ook weer zo natuurlijk.
Heb trouwens net mijn lidmaatschap van de poedelclub opgezegt en ga na ik geloof een dik 25 jaar ook mijn lidmaadscap van de bouvierclub opzeggen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Dat vroeg ik mij dus ook af.
Ach soms dan blijf je in een sleur zitten hé. :oohja:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Kiran schreef:Dat is inderdaad een prachtige teef maar helaas zie ik steeds meer slungelige tollers die echt wel meer bone mogen hebben.

Persoonlijk vind ik dat er op dit moment te veel op de showlijn gefokt word in plaats de werklijn dus krijg je ze steeds ieler, waarbij ik me dus echt afvraag of ze nog wel een eend de wal op krijgen.
Waarschijnlijk vind je mijn toller dan heel erg iel.
Maar die krijgt toch echt een drenkeling aan wal, dus een eend moet ook wel lukken :wink:
En ik houd dus niet zo van die hele grove tollers (vaak ook veel te dik) en de tekkeltollers die je regelmatig ziet.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat er bij de toller ook wel een ander ras door moet, denk dat de basis al erg klein is geworden.
Welke ras zou ik zo niet weten eigenlijk.
Er is trouwens (ik meen in duitsland) al een discussie over geweest en daar zijn heel veel mensen boos om.

Verder moeten bepaalde uiterlijke fouten maar even geaccepteerd worden zoals te veel wit of foute oren.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef: Een soort van verbeter de wereld,begin bij jezelf.
Nederland heeft 9 eigen rassen waarvoor de standaarden dus ook hier opgesteld zijn.Het zijn numeriek allemaal kleine rassen,dus eer we andere landen kunnen bewegen de boel open te gooien zouden we gewoon bij ons zelf kunnen beginnen.
Maar zolang er ook bij die Nederlandse rassen zo veel kinnesinne is en er zo veel onder het tapijt geveegd wordt zal ook dat wel een utopie zijn :wink:
Heb jij de kynologische pers niet gevolgd of zo?
Wat denk je dat ze bij de wetters aan het doen zijn?
Nanna schreef: Nee, maar het zou wel prettig zijn als de stamboeken werden opengebroken. Laten alle NL rassen maar gefokt worden zoals het Smousje en het Markiesje. Met inbreng van vers bloed van buitenaf.
Zoveel vers bloed wordt daar niet gebruikt, hoor.
Sterker: er worden bij het Markiesje honden niet gebruikt op volgens mij onzinnige gronden.
Kleurtjes en zo.

Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik blijf het inkruisen van rassen een lastig punt vinden. Soms moet het gewoon omdat er niks over is maar als je echt verknocht bent aan een ras zal dat wel pijnlijk zijn. Neem de bernersennenhond. Die is opnieuw opgebouwd na zware agressie in het ras. Wij hadden er een van voor de nieuwe opbouw. Dat was toch echt een totaal andere hond dan de huidige berner. Veel bruter en veel oorspronkelijker. En veel gezonder want hij is gewoon 12 of 13 geworden. Maar hij was geen allemansvriend. Hij was afstandelijk, eenkennig en zelfstandig. En zeer waaks als het er op aan kwam. Dus geen hond voor in de stad. Daarna is er geen berner meer gekomen omdat zoals mijn pa zei, ze niet meer zo waren als Ours, onze berner dus. Immers, er zat ineens een heleboel newfoundlander in het ras en een newfoundlander is toch echt iets totaal anders wat karakter aangaat. En dan kan je dus niet zomaar terug naar het oorspronkelijke karakter van de berner.

En dat kan ik me ook voorstellen bij andere rassen. Stel dat je in de laekense mechelaar fokt. Zijn ze dan nog wel zo zacht binnen de roedel? Kun je dan nog wel een teef bij je eigen teef zetten? Dat soort dingen spelen voor mij toch wel een rol. Uiteraard moet je iets, maar ik zou het verlies van rastypisch karakter best wel zonde vinden. :wink: Want met het andere ras komen er toch andere kenmerken in een ras.

Bij de laekense mechelaar infokken is nog wel een van de minst invasie raskruisingen. Immers, het gaat om haartype en verder komen ze redelijk overeen. Maar bij veel andere rassen is er geen splitsing vwbt variëteiten.

Stel ik fok JR en die zouden doodlopen wat betreft bloedlijnen. Wat ga je dan inkruisen? Westies? Duitse jachtterriers? Vast staat in elk geval dat je lange tijd geen JR gaat krijgen in je nesten want de karakters komen niet bepaald overeen. En wie weet zit je dan na 10 jaar nog te fokken op wegkrijgen van de enorme felheid die de Duitse jachtterrier inbracht. Misschien krijg je wel nooit meer het karakter van de JR terug.

Dus ik begrijp heel erg goed dat inkruisen van vers bloed weerstand geeft. Zeker als mensen denken dat er nog wel net genoeg vers bloed is om hun lijnen en kennel in stand te houden. Wat ik wel vind is dat je zijlijnen kan gaan fokken. Dus dat bv. laekense herderfokkers samenwerken door 1 van hun beste teven te laten dekken door een mechelaar en daar een aparte lijn mee op te bouwen. Zodra die veilig blijkt en het karakter en uiterlijk op de laekense lijkt kun je langzaam beginnen met die honden zo nu en dan inzetten. De reuen dan, en die kan je ook makkelijk 10 jaar bewaren. Want wat je nu ziet is dat mensen meteen massaal op die nieuw-bloed-reuen springen en daarmee kan je dus in potentie je hele ras verpesten. Wat mij betreft bouw je dus zijlijnen op. Lijnen waar je op terug kan vallen en dat doe je RUIM voordat je ras doodloopt zodat er geen massale run op dat vreemd bloed ontstaat.

Ik zou best open staan om Eva daarvoor te gebruiken. Helaas is zij net de hond waarmee je dat niet moet doen omdat zij al scherper is dan de gemiddelde laekense en dus in combinatie met een mechelaar nog hevigere pups kan geven. Ook heeft Eva te weinig vacht om met een mechelaar nog laekense herders in een nest te geven. Eva is meer de hond die je had kunnen inzetten om de mechelaar nieuw bloed te geven. Maar dat is nergens voor nodig :engel:

Sjefke daarentegen......maargoed, die is nu een beetje te oud. Maar ik denk dat Sjefke de perfecte teef was geweest om een intervariëteitskruising mee te doen. Ze gaf prachtige rastypische pups en ze heeft zelf een heel goed laekense herder karakter. En haar beharing is perfect.

Als je dat met Eva doet krijg je waarschijnlijk pups zonder garnituur en met een heel klein beetje krul op de schouder. Niks mis mee maar dan ben je nog lang niet terug bij de laekense. Je kan dus beter meteen een erg typische laekense inzetten. :ok:

En als je dan je kruising hebt gemaakt zit je weer met de pups bij bepaalde rassen. Bij mijn ras krijg je dan dus X-mechelaars. En helaas struikel je daar nogal over en dus zal het vinden van pupkopers geen kattenpis zijn bij een intervariëteit-kruising. :N: Dus eerst lang zoeken en dan doen. :engel:

Mochten de fokkers van de laekense ooit beslissen dit te gaan doen dan staan wij zeker open voor het "bewaren" van een F1 reu. Wel pas als Cleo dood is. :F:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik blijf het inkruisen van rassen een lastig punt vinden. Soms moet het gewoon omdat er niks over is maar als je echt verknocht bent aan een ras zal dat wel pijnlijk zijn.
Zoals ik al aangaf, zou ik ook niet gauw een voorstander zijn voor het inkruisen van andere rassen bij de collie. Zelfs al is de huidige collie ontstaan door diverse andere rassen in te kruisen (zoals meen ik bij heel veel huidige rassen). Ik vraag me af wat de meerwaarde zal/kan zijn voor bijvoorbeeld het opnieuw gebruiken van de barzoi of de ierse setter.
Wat ik wel heel goed zou vinden om verwante variëteiten te gebruiken. Zoals ik al eerder zei de amerikaanse met de engelse lijn.
De genenpoel wordt zo enorm verbreed en dat kan alleen maar gunstig zijn voor beide variëteiten. Dit geldt overigens ook voor de korthaar-variant. Van wat ik begrepen heb is de korthaar-genenpoel in West-Europa bijzonder klein omdat de korthaar altijd minder geliefd is geweest dan de langhaar.
Ik denk dat een paar serieuze fokkers samen met wat genetische deskundigen een onderzoek moeten doen en een keuze moeten maken van 2 of 3 lijnen van beide soorten en daarmee gaan fokken.
En dan veel minder op een specifiek type gaan zitten. Dat vind ik, bij de collie dan want van andere rassen heb ik geen kaas gegeten, de makke van heel veel fokkers. Ze zijn zich gaan toeleggen op een bepaald 'type' en vallen dan ook iedere keer terug op dezelfde reuen c.q. afstammelingen. Er wordt jaar na jaar gefokt op kopietjes van de oorspronkelijke hond waar ze voor waren gevallen.
Een tweede punt van zorg vind ik dat (ook weer bij de collie) praktisch alleen maar wordt gekozen voor de honden met een 'u'tje'. G of ZG is niet goed genoeg, néé, de hond moet uitmuntend zijn. Qua exterieur dan, want dat is het belangrijkste.
Terwijl ik persoonlijk van mening ben dat een collie met iets te zware oren, of een prikoor of een iets minder mooie vacht maar wel met een geweldig karakter en een goede gezondheid een veel grotere bijdrage kan leveren aan de genenpoel dan die U-reu die weliswaar helemaal geweldig mooi is maar zenuwachtig om zich heen loopt te blaffen en te happen of van stress door de poten zakt tijdens een show.
Fokkers zouden ook eens veel meer naar de zgn. huishonden moeten kijken en veel minder naar wat er op shows rondwandelt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Marjoleine schreef:Heb jij de kynologische pers niet gevolgd of zo?
Wat dan?
Er wordt gewerkt aan het inkruisen van tenminste 6 dieren van andere rassen (6 verschillende rassen dus) over een periode van tien jaar, waarbij dan elk jaar tenminste één ander dier wordt ingekruist.
Uiteraard dienen die dieren zorgvuldig te worden uitgezocht en moet dat allemaal in overleg met de fokkers, want die moeten het gaan doen.
Dat is dus geen simpel proces, waarbij bovendien de raszuiverheid tot een specifiek punt gewaarborgd moet blijven, omdat men bang is dat er specifieke eigenschappen verloren zullen gaan.

Het gaat dus middels fokkersoverleggen en voorstellen vanuit de commissie die dit op poten aan het zetten is, en er is ook samenwerking met de universiteit van Wageningen en met Stichting Zeldzame huisdieren.
Men wil gaan werken volgens de "druppelmethode', die aan de hand van de overige raszuivere nesten aangeeft of er één of twee nesten van andere dieren kunnen worden gefokt.
Van die nesten zullen dan weer telkens enkele fokgeschikte dieren worden geselecteerd en ingebracht in de huidige populatie. F1, F2 enzovoorts komt gewoon in de bijlage en krijgt na 3 generaties dan weer een volledige stamboom.

Er is voor dit plan veel belangstelling van rasverenigingen uit binnen- en buitenland.
Hondenwereld verslaat het hele proces en volgt dit al vanaf het begin (april 2010) op de voet.
Als alles volgens plan gaat zullen over een ruime maand de definitieve plannen in samenspraak met de fokkers worden vastgesteld en zullen die in maart ter stemming worden gebracht op een Bijzondere ALV.

De Raad en de overheid werken hier ook aan mee en staan er volledig achter, en ook wetenschappers werken er dus aan mee.
Een groot plan van aanpak dus dat tenminste tien jaar zal duren en het te hoge COI, dat is ontstaan doordat er domweg te weinig dieren zijn (als in: bestaan) moet gaan terugdringen.
Vooralsnog is uiteraard een deel van de mensen huiverig maar is het merendeel wel voorstander, omdat men de noodzaak inzien en de verantwoordelijkheid neemt.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Wat een baanbrekend initiatief! Ik ben heel benieuwd!
Ik ook ;)
Wat ik vooral heel geweldig vind is dat er dus gewoon voldoende fokkers bereid zijn hier aan mee te werken. :ok:

Volg HW, zou ik zeggen, daar wordt het op de voet gevolgd allemaal.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik vind het ook toppie hoor. Het is natuurlijk wel nodig want een andere uitweg is er niet, maar tóch.
Chapeau.
Als je de COI's van een heel aantal andere rassen ernaast zet kom je op hetzelfde getal.
Laten we hopen dat dit de eerste van vele rassen is waar actie komt. :ok:

Afbeelding

marye
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Martijn schreef:Wat een baanbrekend initiatief! Ik ben heel benieuwd!
Ik ook ;)
Wat ik vooral heel geweldig vind is dat er dus gewoon voldoende fokkers bereid zijn hier aan mee te werken. :ok:

Volg HW, zou ik zeggen, daar wordt het op de voet gevolgd allemaal.
Ik vind het ook wel heel interessant, ga het zeker een beetje proberen te volgen.
Ik denk wel dat voor sommige rassen zoiets de laatste mogelijkheid is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef: Ik vind het ook wel heel interessant, ga het zeker een beetje proberen te volgen.
Ik denk dat het voor een vrij groot aantal de enige mogelijkheid is.
Ik ben daarom heel erg blij dat men hier voor open staat.

Afbeelding

Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Dit topic wil ik ook volgen. :ok:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
marye schreef: Ik vind het ook wel heel interessant, ga het zeker een beetje proberen te volgen.
Het is zeker goed dat ze er voor openstaan, dat zie ik bij de toller nog niet zo snel gebeuren eigenlijk.
Afbeelding
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Wat ik zo vreemd vind, is dat ik een tijd geleden las dat IJsland ook het stamboek van de IJslanders heeft gesloten.
Ik dacht dat er nog wel 'ns geschikte honden werden gevonden op IJsland, maar blijkbaar vonden ze het toch nodig. :scratch:

Is het überhaupt een goed idee om welk stamboek dan ook op een bepaald punt te sluiten?
Lijkt mij niet toch?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

marye schreef:
Marjoleine schreef:
Het is zeker goed dat ze er voor openstaan, dat zie ik bij de toller nog niet zo snel gebeuren eigenlijk.
Nee ik ook niet, helaas misschien :ugh: Ik snap wel dat mensen het ras zuiver willen houden, en andere rassen inkruisen heeft ook risico's. Stel er worden Kooikers ingekruisd, dan mogen we binnenkort wellicht ook testen op von Willebrand? Maar ik ben benieuwd of ze de autoimmuunproblemen in de hand houden zonder inkruisen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef: Stel er worden Kooikers ingekruisd, dan mogen we binnenkort wellicht ook testen op von Willebrand? Maar ik ben benieuwd of ze de autoimmuunproblemen in de hand houden zonder inkruisen.
Als ik zo vrij mag zijn: als je een ras inkruist met een probleem als vWD-3, zoals de Kooikers dat hebben, dat kijk je dus eerst of er een test is.
Die is er, en sterker: er is een DNA-test.
Je kunt dus heel simpel de vrije honden gebruiken daarvoor.

Alles valt of staat met feitenkennis en zolang dat er is, kunnen mensen zich inlezen en zo zien of er daadwerkelijk risico's zijn, ja of nee.

Zo zullen de te gebruiken honden voor de wetterpopulatie getest worden op SCID.
Vooralsnog lijkt de wetter het enige ras waar dit probleem speelt, maar er is een DNA-test.
Dus ook rassen waar het niet speelt zullen voor ze gebruikt worden getest worden.
Zo kun je dingen uitsluiten. Better safe then sorry tenslotte.

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marjoleine schreef: Heb jij de kynologische pers niet gevolgd of zo?

Er gebeurt toch alleen iets bij de Wetters dacht ik?Blijven er nog steeds een behoorlijk aantal rassen over.
Laatst gewijzigd door marian* op 14 dec 2010 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef: Er gebeurt toch alleen iets bij de Wetters dacht ik?Blijven er nog steeds een behoorlijk aantal rassen over.
Ja, dus?
Jij zei dat er bij "de Nederlandse rassen niets gaat veranderen".
Nederland heeft 9 eigen rassen waarvoor de standaarden dus ook hier opgesteld zijn.Het zijn numeriek allemaal kleine rassen,dus eer we andere landen kunnen bewegen de boel open te gooien zouden we gewoon bij ons zelf kunnen beginnen.
Maar zolang er ook bij die Nederlandse rassen zo veel kinnesinne is en er zo veel onder het tapijt geveegd wordt zal ook dat wel een utopie zijn :wink:

Dat bestrijd ik.
Want er gebeurt iets bij de wetters en er zouden best rassen kunnen volgen.
Er is belangstelling voor het fokprogramma waar nu aan gewerkt wordt. Dat is dus niet "niets" en ook geen utopie.

Overigens, misschien heb ik er overheen gelezen, maar over hoeveel generaties was dat COI van Bente nou?

Afbeelding

marian*
Erelid
Contacteer:

Marjoleine schreef:
marian* schreef: Er gebeurt toch alleen iets bij de Wetters dacht ik?Blijven er nog steeds een behoorlijk aantal rassen over.
Ja, dus?
Jij zei dat er bij "de Nederlandse rassen niets gaat veranderen".

Dat bestrijd ik.
Want er gebeurt iets bij de wetters en er zouden best rassen kunnen volgen.
Er is belangstelling voor het fokprogramma waar nu aan gewerkt wordt. Dat is dus niet "niets" en ook geen utopie.

Overigens, misschien heb ik er overheen gelezen, maar over hoeveel generaties was dat COI van Bente nou?
Er is een deel van mijn antwoord weg gevallen;ik schreef dat ik dat inderdaad niet weet maar dat je bij numeriek kleine rassen (zoals de Drent bijv.) al heel snel een hoog inteeltgehalte hebt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef: Er is een deel van mijn antwoord weg gevallen;ik schreef dat ik dat inderdaad niet weet maar dat je bij numeriek kleine rassen (zoals de Drent bijv.) al heel snel een hoog inteeltgehalte hebt.
Maar hoe hoog? Dat was mijn vraag.
En over hoeveel generaties dan?
Of weet je dat niet?
Want je noemde een getal, maar dat is niets waard zonder aan te geven hoeveel generaties het betreft.

Afbeelding

marian*
Erelid
Contacteer:

Marjoleine schreef:
marian* schreef: Er is een deel van mijn antwoord weg gevallen;ik schreef dat ik dat inderdaad niet weet maar dat je bij numeriek kleine rassen (zoals de Drent bijv.) al heel snel een hoog inteeltgehalte hebt.
Maar hoe hoog? Dat was mijn vraag.
En over hoeveel generaties dan?
Of weet je dat niet?
Want je noemde een getal, maar dat is niets waard zonder aan te geven hoeveel generaties het betreft.
32.Over hoeveel generaties weet ik zo 1 2 3 niet.Had ik al gezegd volgens mij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”