Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze hondenschool op SBS6

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

JBK

Onze hondenschool op SBS6

Ongelezen bericht door JBK »

We waren compleet geschokt dat we gisteren werden gefilmd, door SBS6, op onze vuurwerktraining.
Het is uiteindelijk een leuk stukje geworden, alleen jammer dat er maar een fractie is te zien van wat we daadwerkelijk hebben gedaan.

(ben blij dat ik niet in beeld ben geweest, ik heb me goed op de achtergrond gehouden, het was dan ook niet mijn les om te geven :D)

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -vuurwerk/" onclick="window.open(this.href);return false;
JBK

Re: Onze hondenschool op SBS6

Martijn schreef:Ik heb het gezien en ik vond het tenenkrommend.
Meteen weer zo'n imbeciel obligaat hounddogmuziekje er onder en op een hele lelijke manier gefilmd.
De manier waarop de trainster het woord trauma gebruikte vond ik ook onprettig.

Ik heb als eerste reactie gezegd dat ik goed moest onthouden nooit aan iets voor SBS6 mee te moeten doen.
Het blijft een mongolenzender.
Zoveel mensen, zoveel meningen :ok:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb ook gehoord dat vuurwerk training groeps gewijs niet echt verstandig is.
Want als er 1 hond in de paniekstand schiet dan reageren de andere daar ook weer negatief op.
Afbeelding
JBK

->Chanty<- schreef:Ik heb ook gehoord dat vuurwerk training groeps gewijs niet echt verstandig is.
Want als er 1 hond in de paniekstand schiet dan reageren de andere daar ook weer negatief op.

Daarom bouwen wij het ook langzaam op (bij de lessen die we hiervoor hebben gedaan, is geen camera geweest :wink: ) en doen we sowieso niets met echt vuurwerk.
Wij gebruiken deze les als een opzetje om uitleg te geven aan mensen. Voor uitleg over gedrag en mogelijkheden tot medicatie.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
->Chanty<- schreef:Ik heb ook gehoord dat vuurwerk training groeps gewijs niet echt verstandig is.
Ik vind het toch al onzin om te doen alsof je met een box met herrie op de club voorkomt dat "deze honden met een trrrrraaaaumaaaa door het leven gaan".

Mijn hond is er destijds alleen maar banger van geworden.. ik raad dit iedereen ook af als ze het mij vragen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Ik denk dat zo'n cursus heel handig kan zijn voor sommige honden, vooral de wat geluidsgevoeligere rassen zoals collies, zodat je er op een vroege leeftijd mee kunt beginnen.. mijn hond is nooit bang geweest en vond het altijd één groot feest, maar ik kan me best voorstellen dat sommige honden een 'opstapje' nodig hebben in de vorm van een vrolijke cursus.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Martijn schreef:
Ik vind het toch al onzin om te doen alsof je met een box met herrie op de club voorkomt dat "deze honden met een trrrrraaaaumaaaa door het leven gaan".
Precies. Ik heb zelf nooit aandacht gegeven aan het vuurwerk en mijn vorige honden waren er niet bang voor; dus had nooit gedacht dat het een probleem zou worden... Ik had 2 van die stoïcijnse reuen waarbij je op een halve meter afstand een duizend klapper kon laten afgaan en die gewoon stug volhielden dat er geen geluid was :klaar:
Ja, één keer toen een rotjoch van een jaar of 15 vuurwerk naar mij en de hond aan het gooien was. Even verhaal gaan halen met een hond die een flinke rij tanden liet zien, want niemand gooit dingen naar vrouwtje. Was het ook meteen opgelost.

Maar Charlie kruip bijkans in m'n nek van angst :ugh:
Vuurwerkgeluid uit m'n boxen, pannen en andere herrie daar doet ze haar ogen nog niet voor open, maar bij écht voorwerk krijgt ze paniek :U: Trauma? :mrgreen: Op 3 januari is ze het alweer vergeten hoor.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb zo'n cd'tje gekregen, het boeide Jamey totaal niet dat ik die afspeelde. Gister werd er voor het eerst echt wat meer geknald dan een of twee knallen per dag en ze was gelijk van slag... Ik geloof niet zo in de werkzaamheid van die cd's...

Overigens was Jamey niet bang, tot mijn ouders haar een keer (toen was ze 3) op oudjaarsdag alleen in de tuin lieten, waarbij er heel dichtbij een gigantische knal was. Sindsdien is ze wel bang...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
JBK

Jacksel schreef: Ik geloof niet zo in de werkzaamheid van die cd's...
Daar ging/gaat onze training dan ook niet om. Maar om het signaleren, lezen en omgaan met angst. De cd (en andere geluiden of visuele prikkels) zijn daarvoor een tool.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jacksel schreef:Ik heb zo'n cd'tje gekregen, het boeide Jamey totaal niet dat ik die afspeelde. Gister werd er voor het eerst echt wat meer geknald dan een of twee knallen per dag en ze was gelijk van slag... Ik geloof niet zo in de werkzaamheid van die cd's...
Dat verschilt denk ik per hond. Saar wordt bijvoorbeeld al schrikachtig van de oudejaarslot-reclame van de staatsloterij elk jaar (daar knalt dus vuurwerk in). Zodra ik die langs zie komen gaat dus snel het geluid uit :roll:
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Nina was ook nooit bang voor vuurwerk..tot 2 jaar geleden er een stel rotjongen vlakbij een stel rotjes aflieten..ik liep om de hoek ze hadden mij niet gezien..boden wel hun excuus aan maar ja ...ik ben er een tijd blijven staan tot nina weer kalmeerde en toen pas weggegaan..maar sindsdien reageerd ze wel..niet hysterisch maar haar staart en oren gaan omlaag..en ze plast niet meer de eerste 10 minuten...maar nina is wel gek op ballonnen..ook al knallen die..vind ze prachtig..vorig jaar met de jaarwisseling hebben mijn man en ik dus ballonnen op zitten blazen..en nina heeft ze de kamer doorgejaagd...knallen dat het deed..zowel buiten als binnen :)kortom de ballonnen liggen in de kast laat oud en nieuw maar komen :)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik werd er wakker van :smile: :smile: Op de bank in slaap vallen en wakker worden doordat je een bekende stem hoorde :mrgreen:
Ogen open en ja hoor. Cora in beeld :smile:
Ik vertrouw niet snel mensen mijn honden toe maar aan haar net wel :ok: Als er 1 een goede kijk heeft op honden dan is zij het wel
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb nog nooit een hond gehad die bang was voor vuurwerk. Ik besteed er geen aandacht aan en als een van mijn honden raar gaat doen doe ik net of die hond lucht is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze daarna iets van gek gedrag gingen vertonen bij vuurwerk. Eva heeft overigens op de puppencursus ook zoiets gehad. Weet niet meer wat ze er van vond omdat ik dus zoals ik al zei zelf weiger ook maar ergens op te reageren.

Cleo is overigens wel bangig voor onweer. Geen gekke dingen maar ze reageert erop door onder een tafel te gaan zitten. Dan blijft ze lekker droog denk ik :smile: Maar omdat wij een stalen dak hebben en zeer guur wonen kan ik me er ergens wel wat bij voorstellen. Op onweer reageer ik zelf ook want dat vind ik hier een beetje creapy dus ik wordt er wat druk van. :engel: Je hoort dan door de regen op het dak niks meer en omdat wij rondom vrij staan en rondom ramen hebben is het best wel heftig soms. Eva reageert niet, gaat hooguit wat sneller ademen omdat Cleo een beetje gedrukt onder een tafel gaat zitten kniezen.

Gelukkig ook maar. Ik denk zelf dat deze cursussen meer zijn om mensen wat raad te geven dan om te denken dat door een cd een hond tegen vuurwerk zou kunnen. Want dat geloof ik niet zo. Maar als je mensen wat kan bijbrengen over angst en vooral kan leren NIET te reageren is dat al heel wat. Want ik denk echt dat elke gekke reactie van een hond door mensen komt. Honden zijn niet van zichzelf zo.
Afbeelding
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

Voor ons hier ook geen vuurwerktraining..
Onze honden reageren er totaaaaaal niet op. niet binnen en niet buiten.
Nu weet ik natuurlijk nog niet hoe Djuna het gaat doen, maar met die 2 andere koelekikkers in haar buurt zal ze er vast goed op reageren.
We zullen zien. Tot nu toe zijn hier al is flinke knallen te horen op zijn tijd en daar reageerd ze tot dus ver ook niet op...
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik begreep uit de boodschap dat het meer was om de baasjes duidelijk te maken wat hun invloed is op angst voor vuurwerk en harde geluiden :wink: Als je als baas goed reageert zal de hond niet snel een trauma oplopen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef: Want ik denk echt dat elke gekke reactie van een hond door mensen komt. Honden zijn niet van zichzelf zo.
Het lastige is dat je dat niet altijd kan regelen van jezelf. Saar is bang geworden doordat er midden in de nacht onder het slaapkamerraam een duizendknaller af werd gestoken. Ik sliep, en ik schrok er dus wakker van. Daar kon ik niks aan doen natuurlijk, die enorme schrikreactie van mezelf toen, maar ja, Saar schrok ook, en het feit dat ik bijna tegen het plafond vloog zal de boel inderdaad niet verbeterd hebben.
Overigens was Moos er toen ook bij, die schrok ook wel even, maar heeft er niks aan over gehouden. Ligt ook wel aan het karakter van de hond of zoiets heel erg blijft hangen of niet denk ik.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:
MARC_S schreef: Want ik denk echt dat elke gekke reactie van een hond door mensen komt. Honden zijn niet van zichzelf zo.
Het lastige is dat je dat niet altijd kan regelen van jezelf. Saar is bang geworden doordat er midden in de nacht onder het slaapkamerraam een duizendknaller af werd gestoken. Ik sliep, en ik schrok er dus wakker van. Daar kon ik niks aan doen natuurlijk, die enorme schrikreactie van mezelf toen, maar ja, Saar schrok ook, en het feit dat ik bijna tegen het plafond vloog zal de boel inderdaad niet verbeterd hebben.
Overigens was Moos er toen ook bij, die schrok ook wel even, maar heeft er niks aan over gehouden. Ligt ook wel aan het karakter van de hond of zoiets heel erg blijft hangen of niet denk ik.
Dat denk ik ook. Als een hond in aanleg al angstiger is, is een kleine reactie al genoeg om er last van te krijgen. Een stabiele hond schrikt ook en als wij daarna normaal doen, is het klaar.

Helaas als je hond eenmaal angstig is, krijg je het haast niet meer eruit. Met Taro heb ik vuurwerktraining gedaan en dat heeft bij hem zeker nut gehad. Maar dat was geen training met alleen een cd'tje. Hierbij moet je echter wel iemand hebben, die heel goed weet wat hij/zij doet. Taro en ik hebben er zeker baat bij gehad. Ik weet nu beter hoe ik moet reageren/handelen op zijn gedrag en Taro heeft positieve ervaringen opgedaan met vuurwerk. Hij zal nooit angst vrij worden, maar ik kan hem nu wel uit zijn angst krijgen als we aan het wandelen zijn en dat is voor mij al een hele grote vooruitgang.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Voor mij ook geen vuurwerk training.

Magnum is nooit bang geweest voor vuurwerk, en hij heeft zelfs op een meter afstand een strijker naar hem toe gegooid gekregen. Gelukkig geen letsel op gelopen, maar hij was de koelbloedigheid zelf stond even stil keek met zijn staartje omhoog en kwispelde. Hij liep binnen enkele seconde gewoon door alsof er niks was gebeurd.

Colt nu gaat zijn eerste vuurwerk mee maken, hier worden soms als knallen afgeschoten in de buurt die je kan vergelijken met karbiet schieten. En net toen ik ze aan het uitlaten was, waren er 2 knallen de eerste keer schrok hij maar Magnum en ik reageerde niet binnen 2 seconde was hij hersteld en ging verder met waar hij mee bezig was. De 2 knal deed hem al niks meer en ging hij gewoon door met zijn ding doen.

Heb natuurlijk de mazzel dat ik niet bang ben, en hem negeer als hij wat onzeker/angstig is.
Daarnaast heb ik Magnum die in dat soort dingen super stabiel is, en Colt neemt veel van hem over in de goede zin.
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik was een beetje bezorgd over eventuele reacties van mijn Japie. Dit is niet zijn eerste oudjaar, maar wel de eerste bij ons en ik weet natuurlijk niet hoe die blinde mafkees gaat reageren. Vorige week is er al wat geknald en Japie reageerde helemaal niet. Dus ik heb stille hoop dat hij geen traumatisch uiteinde van 2010 gaat hebben.
daisyduke
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel, border collie, shih tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daisyduke »

Hoe dan ook..... het is wel errug leuk als "jouw" hondenschool op tv komt. Mag je best trots op zijn.
:E:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Geen idee hoe Izzy gaat reageren. Vorige baasjes gaven aan dat ze heel erg bang is voor vuurwerk en onweer. Onweer vindt ze niet prettig maar ik negeer haar of als dat nodig is roep ik haar gewoon weer bij de les, geef wat commando's en dan loopt ze (niet helemaal op haar gemak maar zeker niet panisch) gewoon weer verder. De eerste knallen die we hier hoorden, d'r staart ging tussen haar benen en ze wilde als de sodemieter naar huis. Ik reageerde hetzelfde als met onweer en nu schrikt ze iets maar d'r staart blijft gewoon staan. Wat oud en nieuw met haar gaat doen weet ik niet, ben wel heel benieuwd. Ik denk dus dat zo'n cursus wel nuttig is voor baasjes, hoe te reageren en wat wel en niet te doen.
Afbeelding
daisyduke
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel, border collie, shih tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daisyduke »

hoe minder de bazen reageren, hoe minder gestresste honden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

daisyduke schreef:hoe minder de bazen reageren, hoe minder gestresste honden.
goh als dat eens waar was....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
JBK

chrico schreef:Ik begreep uit de boodschap dat het meer was om de baasjes duidelijk te maken wat hun invloed is op angst voor vuurwerk en harde geluiden :wink: Als je als baas goed reageert zal de hond niet snel een trauma oplopen

Precies! We gebruiken daar vuurwerktraining voor, maar ook de Kerstman of een paraplu of een kikker... Het gaat om het fenomeen angst. En hoe daarmee om te gaan.

p.s. Hoe ken je Cora?
Leeuw
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Leeuw »

Ik zeg niet dat het onzin is maar wel aardig...ik schrik niet snel en al helemaal niet van vuurwerk aangezien hier in mijn buurt oorlog voeren, beginnend ergens in oktober..

leeuw is 2 en vorig jaar ben ik met hem expres door de buurt gaan lopen, hij gaf geen krimp bij knallen, hoe hard ook..ook knetteren deed hem niets..maar sinds een aantal maanden is hij heel erg bang voor knallen..hoe dat is gekomen..geen idee..

als er geknald wordt kijkt hij ook niet eens naar mij hoe ik reageer als hij binnen zit..nooit gedaan ook
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”