Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Stop ernstig leed bij rashonden"!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Martijn schreef:Je hoeft er natuurlijk niet blind achteraan te fokken.
En je hoeft zulke pups ook niet te kopen.
Eens, hoor. Waarom lopen pup-kopers wat dit betreft ineens massaal achter de mening van een ander aan? Je kan toch zelf ook naar de hond kijken en besluiten dat een dergelijk ras onverantwoord is?

En dat gezever over dat we moesten streven naar het ideale uiterlijk van de oer-hond: De wolf...Wat een onzin. Alsof DAT het probleem is. Dan kijk de SWH er nog maar eens goed op na... :roll: Het enige dat helpt, is een grotere genenpool. Punt.
Anne&Taar
Zeer actief

De inteeltcoefficient moet gewoon verlaagd worden; ik vind dat voorafgaand aan de dekking een organisatie (en de RvB is hier duidelijk minder in geinteresseerd...) de inteeltcoefficient moet berekenen en vanuit hier moet bepalen of een dekking al dan niet verantwoord is. Verder vind ik ook dat er een verplichte opslag van DNA moet plaatsvinden; m problemen nu- of in de toekomst snel te kunnen oplossen. Veel problemen ontstaan door het zogenaamde Popular Sire Syndrome en zouden, door DNA opslag, heel veel sneller ontdekt kunnen worden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wilm@ schreef: Jammer dat het showgebeuren behoorlijk door het slijk werd gehaald, terwijl de meeste rasclubs/verenigingen juist eisen dat minstens een/twee zg dan wel U's gehaald moeten worden alvorens men mag dekken.
Dat is juist het hele punt. Wel aan het 'perfecte schoonheidsideaal' moeten voldoen, maar het niet zo nauw nemen met de gezondheid.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Anne&Taar schreef:De inteeltcoefficient moet gewoon verlaagd worden; ik vind dat voorafgaand aan de dekking een organisatie (en de RvB is hier duidelijk minder in geinteresseerd...) de inteeltcoefficient moet berekenen en vanuit hier moet bepalen of een dekking al dan niet verantwoord is. Verder vind ik ook dat er een verplichte opslag van DNA moet plaatsvinden; m problemen nu- of in de toekomst snel te kunnen oplossen. Veel problemen ontstaan door het zogenaamde Popular Sire Syndrome en zouden, door DNA opslag, heel veel sneller ontdekt kunnen worden.
Eens. Er zouden veel meer dingen moeten gebeuren die nu wellicht minder zinvol lijken, maar in de toekomst een oplossing gaan bieden. Daarnaast ben ik echt voorstander om het bekende te testen, de dekleeftijd te verhogen en zowel de testuitslagen als de inteeltcoefficient publiek op de stamboom te registeren.
Anne&Taar
Zeer actief

Wilm@ schreef: Jammer dat het showgebeuren behoorlijk door het slijk werd gehaald, terwijl de meeste rasclubs/verenigingen juist eisen dat minstens een/twee zg dan wel U's gehaald moeten worden alvorens men mag dekken.
Euh..Ja. Das nou NET het grote probleem. Waarom zou een hond welke een G-uiterijk heeft (en dat zouden mijn honden best eens kunnen zijn... :mrgreen: ) niet een prima nestje kunnen krijgen? Ik heb nooit gezondheidsproblemen met de dames gehad, heupen en ellebogen en ogen zijn gecheckt, ze hebben een heerlijk karakter...
Maar ik mag NIET via de rasvereniging fokken!
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 12 dec 2010 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik heb de uitzending Zembla gezien. en alhoewel ik eerst sceptisch was, omdat ik eigenlijk vind dat er eerst maar eens wat aan die Oostblok broodfok gedaan moet worden, moet ik zeggen dat ik het wel eens ben met het verbieden van de Cavalier. ik ben zelf migraine patient, en heb me mezelf vaak bijna dood gewenst onder een aanval, als ik dan die hondjes zie, die ook vreselijk pijn in het hoofd (te kleine schedel )hebben, dan vind ik dat echt verschrikkelijk.

en ik ben er altijd wel voor om sommige rassen eerst in te kruisen met een ander soortgelijk ras/bastaard om het ras weer gezonder te maken. ik denk dat dit voor de Cavalier geen zin meer heeft. want je krijgt dan de eerste tijd toch hondjes die nog wel die aandoening hebben.

ik was bang dat de uitzending pupkopers weer meer naar de broodfok zouden sturen (onbewust), maar het ging toch wel meer over de extremen rassen zoals Engelse bulldog en Cavalier. Alhoewel er dan ook weer gezegd werd dat hondenrassen meer op de wolf moesten gaan lijken, omdat die wel gezond zijn. nou niemand wil een wolf in huis hoor :roll: en nu twijfel ik wel weer, dat mensen dan weer door dit soort uitspraken massaal een husky of meer ``oer``ras gaan nemen. en dat daar dan weer een rage voor komt. met dat ze allemaal tegenvallen, om het karakter/aard van die hond. en ze weer naar het asiel gebracht worden.

het gaat dan weer van het ene uiterste naar het andere uiterste. maar goed, ik vind de duitse herder, engelse bull, Cavalier noem maar op, ook geen gezonde dieren meer. en daar mag best wel wat aan gedaan worden.

ik vond het ook weer heel vreemd, dat er niet gefilmd mocht worden op de Winner. want eigenlijk komt dat over alsof er veel te verbergen valt.
Anne&Taar
Zeer actief

Emma schreef:ik heb de uitzending Zembla gezien. en alhoewel ik eerst sceptisch was, omdat ik eigenlijk vind dat er eerst maar eens wat aan die Oostblok broodfok gedaan moet worden, moet ik zeggen dat ik het wel eens ben met het verbieden van de Cavalier. ik ben zelf migraine patient, en heb me mezelf vaak bijna dood gewenst onder een aanval, als ik dan die hondjes zie, die ook vreselijk pijn in het hoofd (te kleine schedel )hebben, dan vind ik dat echt verschrikkelijk.

en ik ben er altijd wel voor om sommige rassen eerst in te kruisen met een ander soortgelijk ras/bastaard om het ras weer gezonder te maken. ik denk dat dit voor de Cavalier geen zin meer heeft. want je krijgt dan de eerste tijd toch hondjes die nog wel die aandoening hebben.

.
Dergelijke aandoeningen zijn ZO complex en polygenetisch, dat deze aandoening er zeer waarschijnlijk binnen de kortste keren uit gefokt is. Overigens is het niet voorbehouden enkel aan de Cavelier: Hetkomt bij meer rassen voor. Oa de Chi.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Jip schreef:
Martijn schreef:
Jip schreef:Ja dat is volgens mij ook een heel groot deel misschien wel het grootste deel van het probleem....de keurmeesters...... :19:
Je hoeft er natuurlijk niet blind achteraan te fokken.

Het dédain dat keurmeesters hebben voor alles wat niet het ultieme showhondje is deelt de rest van de kynologie ook.
Als je geen voordeel in matiging en functionaliteit ziet kun je dat niet bij de keurmeester neerleggen. Die kan dat alleen maar opschrijven en in hoeverre je dat verder als bepalend voor de verdere fokrichting ziet is dat toch echt jouw bijdrage fokker.

Het doet er op show helemaal niet toe hoe gezond de hond is. Dat kan een keurmeester in zo goed als alle gevallen ook helemaal niet zien.
Natuurlijk zie je de ED er meteen aan af, maar een hartafwijking of epilepsie niet.
Keurmeesters moeten naar het exterieur kijken en niet, vooral helemaal niet naar gezondheid en karakter. Alles wat ze daarover zeggen op basis van het vachtje en het rondje is bij voorbaat lulkoek.

De keurmeester is er voor het exterieur. Voor het karakter en de gezondheid is er respectievelijk de karaktertest en de dierenarts.
Een keurmeester kan een hond kampioen maken......gezond of ongezond.....en met een kampioenshond kan weer reclame gemaakt worden en veelvoudig gefokt worden........en dus ook veelvoudig verspreid worden

een keurmeester zou als hij een dierenliefhebber is ook verder kunnen kijken dan alleen maar naar het uiterlijk, en natuurlijk hoef je er niet blind achterna te fokken maar je hebt toch bepaalde punten nodig om te fokken dus het is toch nodig om te fokken wat een keurmeester mooi vind........ :19:

zou er nou niet zoiets kunnen werken, als richtlijnen van bijvoorbeeld snuitlengtes endergelijke voor rashonden ? bijvoorbeeld dat de snuitlengte van de Engelse bull tussen X en Y cm. moeten zijn. en dat de voorpoten niet verder dan zoveel cm. uit elkaar mogen staan.
dan zou er binnen dat ras nog steeds mogelijkheden zijn, om het wel van dat ras te laten zijn. maar er zijn dan wel exterieur eisen verbonden, zodat extremen geen hoge punten meer kunnen halen op show ???

en dan zul je gerust wel weer een ander probleem creeren, maar als er steeds tijdig wordt bijgestuurd, zouden rassen gewoon kunnen blijven bestaan.
Laatst gewijzigd door Emma op 12 dec 2010 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
Euh..Ja. Das nou NET het grote probleem. Waarom zou een hond welke een G-uiterijk heeft (en dat zouden mijn honden best eens kunnen zijn... :mrgreen: ) niet een prima nestje kunnen krijgen? Ik heb nooit gezondheidsproblemen met de dames gehad, heupen en ellebogen en ogen zijn gecheckt, ze hebben een heerlijk karakter...
Het is toch ook een tijdje zo geweest dat je alleen met U Goldens mocht fokken en ED testen niet verplicht was? Of is dat nog steeds zo? Ik lees wel net tot mijn grote vreugde het nieuwe fokbeleid dat ze schijnbaar in 2011 in willen laten gaan, en dat er dus wel alleen een ZG gehaald hoeft te worden, en een 'werkaanlegtest', en ED getest moet worden. Werd tijd :klaar: Ga ik me toch maar lid maken dan :mrgreen:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Jip schreef:[een keurmeester zou als hij een dierenliefhebber is ook verder kunnen kijken dan alleen maar naar het uiterlijk, en natuurlijk hoef je er niet blind achterna te fokken maar je hebt toch bepaalde punten nodig om te fokken dus het is toch nodig om te fokken wat een keurmeester mooi vind........ :19:
Ik vind het gewoon onjuist om de keurmeester alleen verantwoordelijk te houden voor het voortbestaan van dergelijke ongewenste uiterlijkheden. Zelfs een grote organisattie als de RvB, laat STAAN de rasvereniging in zjn totaliteit, voelt zich niet verantwoordelijk. Laat iedereen zn eigen verantwoordelijkheid nemen; pupkopers voorop.
Emma
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
Emma schreef:ik heb de uitzending Zembla gezien. en alhoewel ik eerst sceptisch was, omdat ik eigenlijk vind dat er eerst maar eens wat aan die Oostblok broodfok gedaan moet worden, moet ik zeggen dat ik het wel eens ben met het verbieden van de Cavalier. ik ben zelf migraine patient, en heb me mezelf vaak bijna dood gewenst onder een aanval, als ik dan die hondjes zie, die ook vreselijk pijn in het hoofd (te kleine schedel )hebben, dan vind ik dat echt verschrikkelijk.

.
Dergelijke aandoeningen zijn ZO complex en polygenetisch, dat deze aandoening er zeer waarschijnlijk binnen de kortste keren uit gefokt is. Overigens is het niet voorbehouden enkel aan de Cavelier: Hetkomt bij meer rassen voor. Oa de Chi.
ja, maar met ``binnen de kortste keren`` zullen er toch puppies komen die die aandoening wel hebben. en je zal als hondje maar wel zo`n aandoening hebben. en lekker in leven gehouden worden, door de mens. er had al veeel eerder ``binnen de kortste keren``wat aan gedaan moeten worden. en daar hebben ze de kans niet genomen. dus nu wordt er terecht over ``verbod``gesproken.
Anne&Taar
Zeer actief

Moos schreef:
Anne&Taar schreef:
Het is toch ook een tijdje zo geweest dat je alleen met U Goldens mocht fokken en ED testen niet verplicht was? Of is dat nog steeds zo? Ik lees wel net tot mijn grote vreugde het nieuwe fokbeleid dat ze schijnbaar in 2011 in willen laten gaan, en dat er dus wel alleen een ZG gehaald hoeft te worden, en een 'werkaanlegtest', en ED getest moet worden. Werd tijd :klaar: Ga ik me toch maar lid maken dan :mrgreen:
http://www.goldenretrieverclub.net/cms/ ... d_GRCN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2x ZG, en ellebogen wel testen. Werd tijd. :19:
Wat mij betreft nog steeds veel te weinig aandacht voor gezondheidsproblemen, nu of in de tokomst.
Anne&Taar
Zeer actief

Emma schreef:[ja, maar met ``binnen de kortste keren`` zullen er toch puppies komen die die aandoening wel hebben. en je zal als hondje maar wel zo`n aandoening hebben. en lekker in leven gehouden worden, door de mens. er had al veeel eerder ``binnen de kortste keren``wat aan gedaan moeten worden. en daar hebben ze de kans niet genomen. dus nu wordt er terecht over ``verbod``gesproken.
Maar er zijn nog veel meer rassen met deze ziekte. Kijk en huiver. Allemaal verbieden?

http://members.upc.nl/j.teunissen83/rassen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Verbieden van rassen lost echt niets op...
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:http://www.goldenretrieverclub.net/cms/ ... d_GRCN.pdf
Wat mij betreft nog steeds veel te weinig aandacht voor gezondheidsproblemen, nu of in de tokomst.
Dat zeg ik, werd tijd :klaar: :mrgreen: :wink: Het is iig beter dan 2 keer U en ED hoeft niet getest, dat vind ik zo achterlijk :roll:
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Emma schreef:ik heb de uitzending Zembla gezien. en alhoewel ik eerst scep[..snip..]

ik vond het ook weer heel vreemd, dat er niet gefilmd mocht worden op de Winner. want eigenlijk komt dat over alsof er veel te verbergen valt.
Ik niet. Typisch Cyno en dat bedoel ik niet positief.
Anne&Taar
Zeer actief

Moos schreef:
Anne&Taar schreef:http://www.goldenretrieverclub.net/cms/ ... d_GRCN.pdf
Dat zeg ik, werd tijd :klaar: :mrgreen: :wink: Het is iig beter dan 2 keer U en ED hoeft niet getest, dat vind ik zo achterlijk :roll:
Das waar. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Martijn schreef: Als je als exposant een kleine honderd euro neerlegt om een dagje te showen weet ik niet of je dat doet om je hond vervolgens als arme kneus op televisie terug te zien.
Dat snap ik dus ook wel. Zeker aangezien ze duidelijk niet komen om ook mensen te interviewen die zich wel ontzettend inzetten voor verbetering etc. Stel dat ik Vera eens voor de gein was gaan showen, en ik zou met haar in beeld komen in deze docu. Zou ik niet leuk vinden, alsof ik daar dan sta met een hond met zware HD die al 30 pups heeft gehad ofzo :19:
Het is anders als ze ook bijvoorbeeld de Wetters hadden laten zien, maar dit was natuurlijk echt alleen gericht op alle ellende.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Anne&Taar schreef:
Emma schreef:[ja, maar met ``binnen de kortste keren`` zullen er toch puppies komen die die aandoening wel hebben. en je zal als hondje maar wel zo`n aandoening hebben. en lekker in leven gehouden worden, door de mens. er had al veeel eerder ``binnen de kortste keren``wat aan gedaan moeten worden. en daar hebben ze de kans niet genomen. dus nu wordt er terecht over ``verbod``gesproken.
Maar er zijn nog veel meer rassen met deze ziekte. Kijk en huiver. Allemaal verbieden?

http://members.upc.nl/j.teunissen83/rassen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Van mij mag er een fokverbod komen voor honden met die aandoening, ongeacht welk ras, het lijkt mij een goede zaak om er eerst voor te zorgen dat stambomen WEL een garantie zijn voor een gezonde gefokte hond, en dat vervolgens in te zetten in de strijd tegen deze mishandeling, want bewust beestjes met pijn fokken vind ik bij de beesten af. En zolang de stamboom dat toestaat vormt het eerder een garantie voor problemen (zeker bij die rassen), dan voor kwaliteit.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:
Emma schreef: ik vond het ook weer heel vreemd, dat er niet gefilmd mocht worden op de Winner. want eigenlijk komt dat over alsof er veel te verbergen valt.
Ik vraag me af of je op de Mr. Universe verkiezing welkom bent om een documentaire over anabole steroïdengebruik te maken.

Als je als exposant een kleine honderd euro neerlegt om een dagje te showen weet ik niet of je dat doet om je hond vervolgens als arme kneus op televisie terug te zien.

Laten we ons als hondenliefhebbers trouwens vooral niet laten vertegenwoordigen door welke show dan ook. En dan niet eens omdat het een slechte vertegenwoordiging is maar omdat het maar een piepklein onderdeel van de hobby is. Er zijn relatief gezien maar heel erg weinig hondenliefhebbers die met hun hond showen. Ik zou dus niet weten waarom daar het beeld van de hobby bepaald moet worden.
Cyno had er ook voor kunnen kiezen om in overleg met een aantal exposanten die duidelijk op een andere manier fokken een tegenbeeld te laten zien. Maar ja. Ze hebben er voor gekozen om iedereen op te roepen niet mee te werken aan de Zembla uitzending. En dat maakt ze zelfs nog verdachter.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Emma schreef:

Is niet zo vreemd als het lijkt hoor;er wordt veel onder het vloerkleed geveegd in de hondenfokkerij.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Emma
Zeer actief

Martijn schreef:
Emma schreef: ik vond het ook weer heel vreemd, dat er niet gefilmd mocht worden op de Winner. want eigenlijk komt dat over alsof er veel te verbergen valt.
Ik vraag me af of je op de Mr. Universe verkiezing welkom bent om een documentaire over anabole steroïdengebruik te maken.

Als je als exposant een kleine honderd euro neerlegt om een dagje te showen weet ik niet of je dat doet om je hond vervolgens als arme kneus op televisie terug te zien.

Laten we ons als hondenliefhebbers trouwens vooral niet laten vertegenwoordigen door welke show dan ook. En dan niet eens omdat het een slechte vertegenwoordiging is maar omdat het maar een piepklein onderdeel van de hobby is. Er zijn relatief gezien maar heel erg weinig hondenliefhebbers die met hun hond showen. Ik zou dus niet weten waarom daar het beeld van de hobby bepaald moet worden.
nou als er een probleem wordt geconstateerd met anabolen, mag daar wat mij betreft ook aandacht aan geschenken worden. en ja, dan zou ik het er ook niet mee eens zijn dat er niet gefilmd mag worden. het IS dan toch zo.

en ik vind het behoorlijk egoistisch dat je geld voor het showen, en niet wilt dat je fokproduct afgekraakt wordt, veeel belangrijker vind dan het hondenleed waar sommige honden dag in dag uit mee te kampen hebben. :kotz:

het is inderdaad zo dat de showhondenwereld kleiner is, dan alle honden op de wereld. maar ook hun moeten verantwoording nemen. ik vind het pure dierenmishandeling hoe sommige honden een leve lang pijn en ongemak lijden. en het ras in stand willen houden, en geen oog hebben voor de individuele hond, die soms (Cavalier etc.) echt erg veel pijn hebben.

net zoals trouwens de oostblok fokkerij hoor. (malafide puppy handel).
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Emma schreef:
Jip schreef:
Martijn schreef:
Je hoeft er natuurlijk niet blind achteraan te fokken.

Het dédain dat keurmeesters hebben voor alles wat niet het ultieme showhondje is deelt de rest van de kynologie ook.
Als je geen voordeel in matiging en functionaliteit ziet kun je dat niet bij de keurmeester neerleggen. Die kan dat alleen maar opschrijven en in hoeverre je dat verder als bepalend voor de verdere fokrichting ziet is dat toch echt jouw bijdrage fokker.

Het doet er op show helemaal niet toe hoe gezond de hond is. Dat kan een keurmeester in zo goed als alle gevallen ook helemaal niet zien.
Natuurlijk zie je de ED er meteen aan af, maar een hartafwijking of epilepsie niet.
Keurmeesters moeten naar het exterieur kijken en niet, vooral helemaal niet naar gezondheid en karakter. Alles wat ze daarover zeggen op basis van het vachtje en het rondje is bij voorbaat lulkoek.

De keurmeester is er voor het exterieur. Voor het karakter en de gezondheid is er respectievelijk de karaktertest en de dierenarts.
Een keurmeester kan een hond kampioen maken......gezond of ongezond.....en met een kampioenshond kan weer reclame gemaakt worden en veelvoudig gefokt worden........en dus ook veelvoudig verspreid worden

een keurmeester zou als hij een dierenliefhebber is ook verder kunnen kijken dan alleen maar naar het uiterlijk, en natuurlijk hoef je er niet blind achterna te fokken maar je hebt toch bepaalde punten nodig om te fokken dus het is toch nodig om te fokken wat een keurmeester mooi vind........ :19:

zou er nou niet zoiets kunnen werken, als richtlijnen van bijvoorbeeld snuitlengtes endergelijke voor rashonden ? bijvoorbeeld dat de snuitlengte van de Engelse bull tussen X en Y cm. moeten zijn. en dat de voorpoten niet verder dan zoveel cm. uit elkaar mogen staan.
dan zou er binnen dat ras nog steeds mogelijkheden zijn, om het wel van dat ras te laten zijn. maar er zijn dan wel exterieur eisen verbonden, zodat extremen geen hoge punten meer kunnen halen op show ???
Maar, waar vind je die engelse bull met neus die zichzelf kan voortplanten nog?! Dan zal je toch een Victoriaanse of Amerikaanse met neus in moeten kruisen en daar zitten dan weer weinig pupkopers op de wachten omdat ze zo'n rastypische knorrende hond met o benen willen...
Mijn vriend wil weer een mops, zelfs nadat één van de twee mopsen die hij had met een half jaar omkiepte door een afwijking. Dus ik op zoek naar een mops fokker die mopsen heeft met neus.
Kennelijk heb je ze dus alleen zonder neus of zonder neus met extra rimpels, vreemde schedel en uitpuilogen. Als je dan op zoek gaat naar kruisingen met een beetje normale proporties is het 'niet schattig genoeg'.
Hij weet geen ruk van honden dus neem het hem niet kwalijk, maar dit is volgens mij toch hoe de meeste pupkopers er tegenaan kijken :oeps:

Ik ga trouwens een nieuw ras beginnen; de Olde English Bull Terrier; mijn hond heeft dezelfde kop en uitdrukking als de foto die ze gister lieten zien :F:
Anne&Taar
Zeer actief

bennie schreef:[Van mij mag er een fokverbod komen voor honden met die aandoening, ongeacht welk ras, het lijkt mij een goede zaak om er eerst voor te zorgen dat stambomen WEL een garantie zijn voor een gezonde gefokte hond, en dat vervolgens in te zetten in de strijd tegen deze mishandeling, want bewust beestjes met pijn fokken vind ik bij de beesten af. En zolang de stamboom dat toestaat vormt het eerder een garantie voor problemen (zeker bij die rassen), dan voor kwaliteit.
Tsa; dat betekend dus van ALLE rassen een verplichte CT voorafgaand aan de fok. En terwijl we deze ziekte zo gaan uitroeien, steekt een nieuwe vervolgens de kop op; want het uitroeien van 1 ziekte leid automatisch tot een kleinere genenpool en dus tot het ontstaan van nieuwe ziekten. :wink:
bennie schreef:En zolang de stamboom dat toestaat vormt het eerder een garantie voor problemen (zeker bij die rassen), dan voor kwaliteit.
Een rashond heeft altijd een kleinere genenpool en is dus per definitie meer kans op gezondheidsproblemen. Altijd. Een stamboom geeft nooit een garantie op een gezondere hond; een kruising is gewoon altijd gezonder; zijn gegenpool vele malen groter en er dus minder kans op gekke recessieve aandoeningen. Dat is helaas het compromis wanneer je expliciet kiest voor een rashond. Zoals ik ook voor een rashond gekozen heb en dit in de toekomst ook zal doen. Is dit out? Misschien wel, ja.
Maar als de genenpool voldoende groot blijft/wordt, kan ik dat voor mijzelf nog voldoende verantwoorden.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 12 dec 2010 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Martijn schreef:Het enige waar een showkeurmeester verstand van heeft is van hoe een rashond er uit hoort te zien volgens de rasvereniging. Meer is het niet.
Ik ben het in principe met je eens hoor. Maar wel met de kanttekening dat je, mijns insziens, wel érgens de verantwoording van het verschuiven van het ideaal neer moet leggen.
Érgens begint het opschuiven van een oorspronkelijk functioneel raskenmerk naar een handicap immers.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Emma
Zeer actief

Anne&Taar schreef:

het is een laatste redmiddel, dat verbieden. en blijkbaar is dat nodig, aangezien er anders niks gebeurd. Als er eerder was ingegrepen, had dat niet gehoeven.

voor die andere rassen, hoop ik dus dat die fokkers er meteen wat aan gaan doen.
Anne&Taar
Zeer actief

Emma schreef:
Anne&Taar schreef:

het is een laatste redmiddel, dat verbieden. en blijkbaar is dat nodig, aangezien er anders niks gebeurd. Als er eerder was ingegrepen, had dat niet gehoeven.

voor die andere rassen, hoop ik dus dat die fokkers er meteen wat aan gaan doen.
Dat is nogal een rij honden welke je dan wilt verbieden.
Maar waarom stoppen bij dit ras? Effe een paar voorbeelden: Epilepsie geeft ook leed; ernstig leed; heb je de boxer in de BBC docu goed bekeken? Dus dat ras ook maar verbieden? En degeneratieve myelopathie bij de herder? Dat ras ook weg? Histiocytair sarcoom bij de Berner of Flatcoat? 1 op de 10 krijgt t en ze gaan er 100% aan dood. Dat ras ook weg?
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 12 dec 2010 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:
bennie schreef: Cyno had er ook voor kunnen kiezen om in overleg met een aantal exposanten die duidelijk op een andere manier fokken een tegenbeeld te laten zien.
Ik vind eigenlijk helemaal niet dat een evenement waar ik me voor inschrijf met een bepaalde reden de vrijheid heeft om ineens een hele andere richting in te slaan.
Als ik op een tenniswedstrijd inschrijf wens ik niet lastig gevallen met cameraploegen die me komen portretteren als zijnde lid van een of andere subcultuur.

Als er een beeld neergezet moet worden van de kynologie is dat niet de verantwoordelijkheid van eén initiatief. Dat doet de overkoepelende organisatie dan wel en die had al meegewerkt.
Dan moet je niet op dat niveau gaan spelen als je dat niet wenst. Als je op Wimbledon gaat tennissen krijg je ook tig cameraploegen in je nek.
Emma
Zeer actief

dagmar88 schreef: Maar, waar vind je die engelse bull met neus die zichzelf kan voortplanten nog?! Dan zal je toch een Victoriaanse of Amerikaanse met neus in moeten kruisen en daar zitten dan weer weinig pupkopers op de wachten omdat ze zo'n rastypische knorrende hond met o benen willen...
Mijn vriend wil weer een mops, zelfs nadat één van de twee mopsen die hij had met een half jaar omkiepte door een afwijking. Dus ik op zoek naar een mops fokker die mopsen heeft met neus.
Kennelijk heb je ze dus alleen zonder neus of zonder neus met extra rimpels, vreemde schedel en uitpuilogen. Als je dan op zoek gaat naar kruisingen met een beetje normale proporties is het 'niet schattig genoeg'.
Hij weet geen ruk van honden dus neem het hem niet kwalijk, maar dit is volgens mij toch hoe de meeste pupkopers er tegenaan kijken :oeps:

Ik ga trouwens een nieuw ras beginnen; de Olde English Bull Terrier; mijn hond heeft dezelfde kop en uitdrukking als de foto die ze gister lieten zien :F:

dat is nu precies mijn bedoeling ja. langere snuiten krijg je niet meer uit de EB. dus kruis je iets in met een langere snuit. en dan niet AB met boxersnuit natuurlijk. maar nog een wat ``ouderwetse``AB. en die lopen er nog rond hoor!!

en het begint bij de fokkerij. als je iets niet kunt krijgen, kan een pupkoper het ook niet kopen. en de meeste pupkopers, zoeken een leuke gezonde hond. en die willen ook alleen maar, dat als ze een mopshond willen, het een mopshond is. en niet een gedrocht met uitpuilende ogen en zonder snuit, met veel ellende.
Anne&Taar
Zeer actief

bennie schreef:[Dan moet je niet op dat niveau gaan spelen als je dat niet wenst. Als je op Wimbledon gaat tennissen krijg je ook tig cameraploegen in je nek.
En de bezoekers ook gewoon lekker filmen? Ik als jaarlijkse bezoeker van de Winner wens niet te worden neergezet op TV als 1 of andere hondenmishandelende freak. Zembla was gewoon sensatie aan het zoeken. :19:
Wat was er trouwens zo verkeerd aan die ingezoomde poedel? Het was alleen maar wat opgedoft haar...Met daarnaast de fokker/shower die volkomen te kakken werd gezet. Zou ik niet op zitten te wachten als Poedel eigenaar.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:
bennie schreef:
Martijn schreef:[..]

Ik vind eigenlijk helemaal niet dat een evenement waar ik me voor inschrijf met een bepaalde reden de vrijheid heeft om ineens een hele andere richting in te slaan.
Als ik op een tenniswedstrijd inschrijf wens ik niet lastig gevallen met cameraploegen die me komen portretteren als zijnde lid van een of andere subcultuur.

Als er een beeld neergezet moet worden van de kynologie is dat niet de verantwoordelijkheid van eén initiatief. Dat doet de overkoepelende organisatie dan wel en die had al meegewerkt.
Dan moet je niet op dat niveau gaan spelen als je dat niet wenst. Als je op Wimbledon gaat tennissen krijg je ook tig cameraploegen in je nek.
En dan dacht jij dat Wimbledon het prima vond als je daar de verrotte mentaliteit in beeld komt brengen?
Bijvoorbeeld dat het een racistische, corrupte bende is die niet over tennis maar over geld gaat?

Ik ben een beetje klaar met die goedkope televisiecultuur die vindt dat ze overal de brenger van alles wat goed en echt is moeten uithangen.
Ik vind dat deze uitzending helemaal niets met goedkope televisie te maken heeft en alles met waar de Winner over gaat. Maar ik vind de Winner ook ruk, net als Cyno, dus daar zal het wel aan liggen. Ze nemen niet eens de moeite om kunstgras te leggen voor het demonstreren van hondensporten, dit wordt nog steeds op glad tapijt gedaan. Tot zover hun meewerking aan welzijn van de dieren daar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”