Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden verplicht gechipt

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Honden verplicht gechipt

Ongelezen bericht door smoekie »

DEN HAAG - Elke hond in Nederland zal na de zomer een chip in zijn lijf moeten dragen. Ook is een registratie van eigenaar en herkomst verplicht.

Foto: EPA Dat wil staatssecretaris Bleker (Landbouw). De chip is niet alleen een uitkomst bij herkenning van weggelopen viervoeters, het moet ook de wind uit de zeilen nemen van de malafide hondenhandel.

LEES MEER IN DE TELEGRAAF VAN VRIJDAG

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8460 ... html?p=2,2" onclick="window.open(this.href);return false;

:ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Re: Honden verplicht gechipt

Ongelezen bericht door Luna87 »

:ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dan zal mijn 11-jarige uit België afkomstige Sjefke (die alleen getatoueerd is) er waarschijnlijk alsnog aan moeten geloven dat ze een chip krijgt denk ik. Nou ja, het is niet anders.
Ik vind het wel een goed initiatief op zich, ik ben alleen benieuwd naar hoe dit allemaal gecontroleerd kan en moet gaan worden.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ja hee, loop ik mij een beetje uit te sloven :mrgreen: .
bennie
Zeer actief
Border Collie

Mijn eerste gedachte is dat dit een hele goede zaak is! Mijn twee gedachte is hoe draagt verplichte registratie dan bij en mijn derde gedachte is er een eentje van een stadswachter die helemaal leip alle honden loopt te scannen. Hmmmm.
smoekie
Zeer actief

LongFields schreef:Dan zal mijn 11-jarige uit België afkomstige Sjefke (die alleen getatoueerd is) er waarschijnlijk alsnog aan moeten geloven dat ze een chip krijgt denk ik. Nou ja, het is niet anders.
Ik vind het wel een goed initiatief op zich, ik ben alleen benieuwd naar hoe dit allemaal gecontroleerd kan en moet gaan worden.
Zullen tegen die tijd wel mensen de straat op worden gegooid om daarop te controleren (extra inkomsten) en bij gebrek aan chip een boete e.d. met de verplichting de hond alsnog te moeten chippen?

Waarom is Sjefke niet gechipt als ik vragen mag?
Gaat het trouwens alweer wat beter met Sjef
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

smoekie schreef: Waarom is Sjefke niet gechipt als ik vragen mag?
Omdat ze getatoueerd is destijds in België, en ik de noodzaak er niet van in heb gezien om haar daarnaast ook nog te laten chippen.
bennie
Zeer actief
Border Collie

LongFields schreef:
Omdat ze getatoueerd is destijds in België, en ik de noodzaak er niet van in heb gezien om haar daarnaast ook nog te laten chippen.
Ik zie er het nut ook niet van in. Id is Id, of dat nou met een tatou is of een chip. Voor mij hoeven honden met een tatou niet alsnog gechipt te worden.
smoekie
Zeer actief

LongFields schreef:
Ok, vraag dit omdat ik me afvraag of de nr's eigenlijk nog wel "goed" zichtbaar zijn en of in geval van vermissing oid sjefke of welke hond van wie dan ook niet "sneller" gevonden zal zijn met chip ivp tattoo?
bennie schreef:Ik zie er het nut ook niet van in. Id is Id, of dat nou met een tatou is of een chip. Voor mij hoeven honden met een tatou niet alsnog gechipt te worden.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat honden met een tattoo alsnog gechipt moeten worden. De chip heeft de tattoo vervangen. Dus de hond heeft in principe gewoon een ID. Als dat wel zo is, is het ook nog eens gewoon een extra inkomsten. Maar naar mijn idee totaal onnodig als een hond al een tattoo in het oor heeft. Die staat immers al geregistreerd en daar gaat het ze om zoals ik het lees.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Hehe zou tijd worden
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Op zich een goede zaak, maar waarom niet invoeren voor honden geboren na 1 januari 1998? Ik vermoed dat de mensen die een RvB stamboomhondje met tatouage hebben er maar weinig zijn die zo'n oudje nog gaan laten chippen.

Zelf denk ik er ook niet aan om mijn oudje van 14,5 jaar nog te laten chippen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Aan de ene kant goed, aan de andere kant weer een verplichting er bij :ugh:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Volgende stap is dat straks bij iedereen automatisch een belastingaanslag op de mat valt voor de hondenbelasting.
smoekie
Zeer actief

Renske schreef:Op zich een goede zaak, maar waarom niet invoeren voor honden geboren na 1 januari 1998? Ik vermoed dat de mensen die een RvB stamboomhondje met tatouage hebben er maar weinig zijn die zo'n oudje nog gaan laten chippen.

Jij gaat nu uit van jouw eigen situatie waarin jouw hond eigenlijk dmv tattoo al geregistreerd is en dit dus dubbele registratie zou zijn (en niet de bedoeling neem ik aan)

Ik ga ervan uit dat het zo zal zijn dat honden die geen stamboom en of geregistreerd zijn (dmv tattoo) verplicht zijn een chip te hebben.
Essy schreef:Volgende stap is dat straks bij iedereen automatisch een belastingaanslag op de mat valt voor de hondenbelasting.
ehm ja en?
Essy

smoekie schreef:
Essy schreef:Volgende stap is dat straks bij iedereen automatisch een belastingaanslag op de mat valt voor de hondenbelasting.
ehm ja en?
Hier is geen hondenbelasting :boos:
bennie
Zeer actief
Border Collie

Aaaah dankje, ik wist dat er een addertje onder het gras zat, kon er alleen niet zo 123 opkomen.
Renske
Zeer actief

smoekie schreef:
Renske schreef:Op zich een goede zaak, maar waarom niet invoeren voor honden geboren na 1 januari 1998? Ik vermoed dat de mensen die een RvB stamboomhondje met tatouage hebben er maar weinig zijn die zo'n oudje nog gaan laten chippen.

Jij gaat nu uit van jouw eigen situatie waarin jouw hond eigenlijk dmv tattoo al geregistreerd is en dit dus dubbele registratie zou zijn (en niet de bedoeling neem ik aan)

Ik ga ervan uit dat het zo zal zijn dat honden die geen stamboom en of geregistreerd zijn (dmv tattoo) verplicht zijn een chip te hebben.
Volgens mij geldt de chipplicht straks ook gewoon voor de honden met een tatouage.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier zijn de "buitenlandertjes" met enkel tattooage al gechipt, de KNPV accepteerd nl al een aantal jaar geen tattooage meer als identificatie
en ach, het is een prikje van niets, ook voor een oudje....
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Ik heb er 2 met tattoo en zijn ook geshipt, 1 door rvb en 1 da ↲
ik vertrouw meer op de chip, alle 6 hebben ze er dus 1 :wink:
dus laat die verplichting maar komen hoor :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik denk dat een hond die al getatoueerd is niet ook gechipt hoeft te worden maar dat het er om gaat dat alle honden geïdentificeerd kunnen worden. Omdat er nu niet meer getatoueerd wordt spreken ze nu alleen nog over chippen.
Sandra
Afbeelding
Essy

bennie schreef:
Aaaah dankje, ik wist dat er een addertje onder het gras zat, kon er alleen niet zo 123 opkomen.
Het lijkt een goed plan, maar ik kan er zo ook een aantal nadelen bij bedenken.
Als de herkomst geregistreerd moet worden, kun je er ook inkomstenbelasting aan koppelen voor de fokker enz. Dat levert denk ik allerlei fraude op bij broodfokkers en verantwoorde fokkers die er mee ophouden omdat het dan te duur wordt om te fokken enz. Of broodfokhonden die via het buitenland via diverse tussenadresjes uiteindelijk toch hier terecht komen. Maar waar dan eerst wat mee afgesold is om de herleidbaarheid te verdoezelen enz.
Aansprakelijkheid verhalen op hondeneigenaren. Controleurs die met een chipapparaat langs je hond gaan om vervolgens een bekeuring uit te schrijven wegen loslopen enz. enz.

Mensen die om hun hond geven, laten die vanzelf wel chippen. En mensen die een zo goedkoop mogelijke hond willen zonder chip, gaan die straks gewoon over de grens halen. Maar als het landelijk verplicht wordt, kun je er van alles mee.
En als alles gechipt moet zijn, zullen een hoop mensen denken dat het dan ook gelijk een verantwoord gefokte hond is.
Nu weten veel mensen wel dat je niks zonder chip moet kopen omdat het dan geheid broodfok is.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
bennie schreef:
Het lijkt een goed plan, maar ik kan er zo ook een aantal nadelen bij bedenken.
Als de herkomst geregistreerd moet worden, kun je er ook inkomstenbelasting aan koppelen voor de fokker enz. Dat levert denk ik allerlei fraude op bij broodfokkers en verantwoorde fokkers die er mee ophouden omdat het dan te duur wordt om te fokken enz. Of broodfokhonden die via het buitenland via diverse tussenadresjes uiteindelijk toch hier terecht komen. Maar waar dan eerst wat mee afgesold is om de herleidbaarheid te verdoezelen enz.
Aansprakelijkheid verhalen op hondeneigenaren. Controleurs die met een chipapparaat langs je hond gaan om vervolgens een bekeuring uit te schrijven wegen loslopen enz. enz.

Mensen die om hun hond geven, laten die vanzelf wel chippen. En mensen die een zo goedkoop mogelijke hond willen zonder chip, gaan die straks gewoon over de grens halen. Maar als het landelijk verplicht wordt, kun je er van alles mee.
En als alles gechipt moet zijn, zullen een hoop mensen denken dat het dan ook gelijk een verantwoord gefokte hond is.
Nu weten veel mensen wel dat je niks zonder chip moet kopen omdat het dan geheid broodfok is.
in Belgie is het al jaren verplicht, maar helaas heeft t ook daar nog niets gedaan tegen de broodfok
smoekie
Zeer actief

Essy schreef:Hier is geen hondenbelasting :boos:
Dan wel :F:
Renske schreef:Volgens mij geldt de chipplicht straks ook gewoon voor de honden met een tatouage.
Zou het niet weten. Zou het dubbelzinnig (onzinnig) vinden, maar als het niet anders is, is het niet anders,tis wel wat crutz al zegt, tis behalve een extra (onzinnige) gelduitgave voor de hond totaal niet belastend. Die voelt er niets van, alleen jij als eigenaar in je portemonnee. :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Essy schreef:Hier is geen hondenbelasting :boos:
Dan wel :F:
Renske schreef:Volgens mij geldt de chipplicht straks ook gewoon voor de honden met een tatouage.
Zou het niet weten. Zou het dubbelzinnig (onzinnig) vinden, maar als het niet anders is, is het niet anders,tis wel wat crutz al zegt, tis behalve een extra (onzinnige) gelduitgave voor de hond totaal niet belastend. Die voelt er niets van, alleen jij als eigenaar in je portemonnee. :wink:

nou, de kosten vallen ook nogal mee, geloof dat als je het door de RvB laat doen (stb honden) dat het iets van 20 euro is of zo (inmiddels, heb toen bij Umi, die heb ik bij de nestcontrole van ons D nest laten chippen, dacht ik 15 euro of zo betaald) en via de DA is het ook echt niet veel meer....

overigens is het in Belgie zo (weet ik van Belgische pupkopers die bij ons een xHH kochten) dat ze dus binnen 3 of 4 mnd de chip op naam geregistreerd moeten hebben (werkten bij de politie, dus alles netjes zoals het hoort)
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Rataplan heeft ook een tatou die ga ik echt niet meer chippen. Hij is ook nog nooit weggelopen in bijna 12 en half jaar :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Waarschijnlijk zal er net zo hard gecontroleerd worden als op het opruimen van de hondenpoep.

Tatouages kunnen vervagen. Ik heb ook mijn katten laten chippen. Ik zie het probleem er niet zo van.
smoekie
Zeer actief

crutz schreef:nou, de kosten vallen ook nogal mee, geloof dat als je het door de RvB laat doen (stb honden) dat het iets van 20 euro is of zo (inmiddels, heb toen bij Umi, die heb ik bij de nestcontrole van ons D nest laten chippen, dacht ik 15 euro of zo betaald) en via de DA is het ook echt niet veel meer....

overigens is het in Belgie zo (weet ik van Belgische pupkopers die bij ons een xHH kochten) dat ze dus binnen 3 of 4 mnd de chip op naam geregistreerd moeten hebben (werkten bij de politie, dus alles netjes zoals het hoort)

Kosten vallen ook wel mee (meen dat wij iets van 30-35 euro bij de DA hebben betaald) , maar in geval je hond al geregistreerd is en de tattoo nog steeds duidelijk zichtbaar, zou ik het persoonlijk nogal onzinnig vinden en gewoon pure geldklopperij.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Eenieder die graag 20 euro armer wordt gemaakt omdat het toch geen pijn doet kan per PB mijn rekeningnummer krijgen :mrgreen: .
Renske
Zeer actief

De kosten, dat lijkt me niet het probleem. Het gaat me erom, oudere honden hebben over het algemeen al minder weerstand, wat kunnen dan de bijeffecten zijn van een chip?
Tumoren blijken ook vaak te ontstaan na een chip: zie hier voor reactie en hier .
Verder ben ik dus wel een groot voorstander van een chip en ben ik blij dat de tatouage al lang geleden is afgeschaft. Wat een gekrijs van de pups was dat :jank:.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

bennie schreef:Eenieder die graag 20 euro armer wordt gemaakt omdat het toch geen pijn doet kan per PB mijn rekeningnummer krijgen :mrgreen: .
Wat dacht je van het achterhalen van al die mensen die rond de vakantie hun huisdier buiten gooien??

Maar goed, het zal wel, mijn dieren zijn allemaal al gechipt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”