Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe had ik dit anders kunnen doen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Hoe had ik dit anders kunnen doen?

Ongelezen bericht door pioenroos »

Even vooraf: Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten over bepaalde hondenrassen enzo, ik neem het onderstaande de hond absoluut niet kwalijk en heb persoonlijk niets tegen staffords of andere rassen (wel tegen sommige eigenaren :L: ). Ik ben wel erg benieuwd naar hoe jullie onderstaande situatie zien en hadden aangepakt.

Ik had vandaag de hond van m'n moeder in huis voor oppassen. Diem is een 8 maanden oude Eurasier reu. Diem is van pup af aan een zelfverzekerde hond geweest, nergens bang voor. Wel is hij heel sociaal, speelt graag met andere honden maar laat zich dus niet zo snel de kaas van het brood eten. Grommers en uitvallers gaat hij netjes uit de weg. Paar keer per week speelt hij met een vast vriendengroepje. (reuen en teven) Laatste weken begint hij soms na minuut of 20 spelen met rijden, m'n moeder doet hem dan consequent gelijk vast omdat ze dat zelf erg vervelend gedrag vind. (andere eigenaren vinden het niet erg) Diem heeft nog nooit, met geen enkele hond, ruzie gemaakt. Geen grom of grauw en behalve het rijden geen ander irritant gedrag zoals overhangen en blokken. Met mijn 2 teckels kan hij prima samen, hij heeft diep respect voor m'n teefje :S: :F:
Maar goed, hij is dus absoluut niet onderdanig naar andere honden en zit midden in de puberteit en mag graag beetje uitdagen. Alhoewel hij oudere imposante honden nog steeds heel respectvol benaderd. (oortjes in nek, kop laag en met een bochtje er naar toe) en dus ook intacte reu vrienden heeft waar hij heel leuk mee speelt.

Vanmiddag ging ik een lekker stuk met hem lopen langs het kanaal. Veilig gebied want aan de andere kant van wandelpad is de dijk diep afgegraven en ligt een slootje. Daarachter industrieterrein en weilanden.
We waren op de terugweg en liepen op de dijk ivm modder aan de kanaalkant. Plots wat geroep vanaf industrieterrein. Een man staat voor een rolluik op een terrein met hoog hek. Dit is een flinke afstand van ons: steile dijk naar beneden, sloot, dijk omhoog, struikgewas en dan groot terrein. Diem en ik kijken allebei naar de man natuurlijk omdat hij aan het roepen is door een deur. De man ziet mij staan maar laat toch een hond door de deur naar buiten. Diem ziet hond ook dus die riep ik (hij was los) want ik wil niet dat hij honden gaat fixeren, hoe ver weg ook.
Hond rent naar hek en man gaat hard roepen. Ik denk nog: zit toch een hek tussen? Nou, nee dus. Hond kruipt onder hek door, en rent in rechte lijn op Diem af. Nu zie ik ook dat het een stafford achtige is. (mix? want was wel aan de grote kant).
Ik schrik natuurlijk, zo'n recht lijn rennen met kop laag is nooit zo'n fijn teken. Ik roep naar man of dit goed gaat. Jawel hoor zegt hij (ondertussen boos naar hond roepend) Ik heb wel een reu zeg ik. Oh, zegt ie, dan rij ik wel even om met de brommer. En weg was ie.

Ik probeer nog Diem bij me te roepen. Maar dat ging niet zo goed want de andere hond (intacte reu zag ik nu) was hem aan blokken en overhangen. Diem gaat mee doen gelijk, dus ze rennen en draaien om elkaar heen. Er wordt ook nog wedstrijdje wie kan hoger plassen gedaan.
Het was duidelijk geen spelen.
Ja, en dan speelt er bij mij dus wel mee dat dit een stafford reu is. Waarvan je dan weet dat die wellicht wat sneller agressief kan zijn. En als hij eenmaal bijt...
Diem is dus groter dan deze hond trouwens. Dus ik probeerde rustig te blijven en terug langs kanaal te lopen in de richting van waar de man zou moeten komen. (het is een heel eind om) terwijl de honden steeds sneller om elkaar heen rennen en draaien. Ik probeer Diem ook wel te roepen maar de andere hond blokt hem dan alleen feller. Dus ik probeerde vooral rustig te blijven.

Tot dus die hond heel fel ging grommen. Ik dacht, als ik Diem aanlijn gaat het mis, Diem probeerde wel met mij mee te lopen maar hij bleef ook mee draaien met de andere hond.
De staf had een grote halsband met een grote ring. Ik heb toen heel snel die hond kunnen aangelijnen en Diem weggestuurd. Diem bleef weg en ik kon de hond houden. Snoepjes gepakt en gelukkig kon ik hem daarmee voldoende afleiden en mee laten lopen. Hij bleef wel naar Diem uitvallen (geen grommen meer) maar die bleef keurig op afstand lopen.

Ik was me er van bewust dat die hond dus mij zou kunnen pakken. Maar ik dacht ook: het gaat even duren voordat die man er is en als er eenmaal gevochten gaat worden dan kan ik niks alleen. En aan de grom te horen ging die hond niet lang meer accepteren dat Diem dus niet onderdanig werd en stil bleef staan. En dan ga je toch voor het beschermen van je hond.

Dus: had ik het langer moeten laten duren zonder ingrijpen? Had ik anders moeten ingrijpen?
Zit hier nog beetje trillend op de bank. Vreselijk dit, ik dacht een rustige wandeling te maken :ugh:
Laatst gewijzigd door pioenroos op 28 nov 2010 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Re: Hoe had ik dit anders kunnen doen?

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik vind ook dat je knap gehandeld hebt!
Je weet natuurlijk nooit hoe die hond op jou had gereageerd en daarmee neem je wel enig risico. Maar je deed het om een knok partij te voorkomen en ik geef je groot gelijk! :ok:
Afbeelding
Chevy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote zwitserse sennenhond, pomeranian.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chevy »

Ik kan me goed voorstellen dat je nog ff flink zit na te shaken op de bank! Jemig!

En de eigenaar is die uiteindelijk nog opgedoken en wat had die te vertellen over de situatie?

Ik vind dat je super gehandeld hebt, en super ook dat Diem zo goed luisteren deed en op afstand bleef.

Dit had overigens met elke hond kunnen gebeuren en dan waren de reacties vermoedelijk ook het zelfde geweest, al snap ik je angst wel een beetje ;)
Het had ook een Jack Russel kunnen zijn die dit geflikt had zeg maar ;)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik had de hond weggejaagd met wat karatebewegingen en een grote brul.
Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt en toen die hond een mep op z'n kop met mijn riem gegeven. Toen rende hij wel terug.
pioenroos
Zeer actief

Dank voor jullie reacties. Diemetje is inmiddels weer opgehaald, hij was wel moe van alles :slaap:
En de eigenaar is die uiteindelijk nog opgedoken en wat had die te vertellen over de situatie?
Ik denk dat ik een minuut of 3 met die hond langs het kanaal heb gelopen toen die man op zo'n 4 wiel wagentje aankwam (kart?). Moet zeggen dat ik zo bezig was met de situatie rustig en onder controle houden dat ik alleen heb gemompeld 'dit ging niet goed hoor!'. Hij (opgeschoten knul van begin 20 ofzo) heeft een paar keer sorry gezegd en de hond overgenomen. Ik wilde alleen maar weg.
Diem kwam toen enthousiast aanrennen: 'ik zag je snoepjes uitdelen, krijg ik ook nog wat?' :piew:
Het commando 'opzouten' kent hij wel. Hij heeft namelijk wel eens de neiging vers uit een (modder)sloot tegen je op te willen springen :wink:
Het had ook een Jack Russel kunnen zijn die dit geflikt had zeg maar
Ja, tuurlijk had het ook een jack russel kunnen zijn (of een k*tteckel :8): )
Maar een grotere, sterke hond maakt wel meer schade. Deze reu was echt 1 bonk spieren.
Ik had de hond weggejaagd met wat karatebewegingen en een grote brul.
Ik heb in eerste instantie ook staan brullen. Maar ik was in het nadeel: ze gingen heel snel de dijk op en af. en het is een nieuwe dijk: heel steil en alleen nog maar spekgladde zeeuwse klei. Ben op handen en knieën naar boven geklauterd en op m'n billen weer naar beneden erachteraan :N: Dat maakte niet echt indruk bij de honden denk ik.
Op een gegeven moment kon ik zonder iets te zeggen dichtbij komen. Ik zat wel te denken wat ik moest doen als het daadwerkelijk tot vechten zou komen (achterpoten omhoog toch?) Maar dacht dat fysiek me ermee bemoeien juist de situatie kan escaleren?
Toen de hond dus vervaarlijk ging grommen besloot ik wel in te grijpen door het aanklikken van de riem. Ik hoopte dat het dan goed zou gaan omdat ik de hond in 1 keer kon wegtrekken. Risico wel ja.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Wat ik deed is mijn honden achter mij gooien, mijzelf groot maken en die hond meteen een ram met de riem op zijn kop gegeven :wink: Vaak druipen ze dan wel af maar je moet wel snel zijn.
Gelukkig heb je het zelf ook goed opgelost, jullie zijn er toch allemaal maar mooi zonder kleerscheuren afgekomen :ok:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik denk dat je het heel goed gedaan hebt!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef:Wat ik deed is mijn honden achter mij gooien, mijzelf groot maken en die hond meteen een ram met de riem op zijn kop gegeven :wink: Vaak druipen ze dan wel af maar je moet wel snel zijn.
Dat is ook mijn eerste reactie, maar met een vechthond zou ik dat niet aandurven. Die vertrouw ik niet qua normale hondse reacties.
Ik denk dat Pioenroos het heel goed heeft ingepikt ;-) :ok:
Bij mij kwam ook een of andere uit de kluiten gegroeide staff mix aan denderen waarna zijn vrouwtje gilde KIJK UIT!!!
Tja dan begin ik te rammen hoor :pffff: :wink:
Over het algemeen zijn dit type honden ook wel vrij snel onder de indruk van boze mensen, voor een gevecht begint.
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef:Over het algemeen zijn dit type honden ook wel vrij snel onder de indruk van boze mensen, voor een gevecht begint.
Dan zijn ze iig niet game genoeg ;-)
Stelletje mietjes zijn het :blauwoog:
pioenroos
Zeer actief

Valerie schreef:Wat ik deed is mijn honden achter mij gooien, mijzelf groot maken en die hond meteen een ram met de riem op zijn kop gegeven :wink: Vaak druipen ze dan wel af maar je moet wel snel zijn.
Gelukkig heb je het zelf ook goed opgelost, jullie zijn er toch allemaal maar mooi zonder kleerscheuren afgekomen :ok:
Ja, zo doe ik het idd ook als mijn teckels worden belaagd.
Maar dat lukte jammer genoeg niet in deze situatie. Hij ging zo snel en die hond had totaal geen oog voor mij, totaal gefixeerd op Diem.
Ik had echt zo iets van: Diem! Stommeling, je snapt er nog niets van. Je kan niet ff leuk gaan patsen met elke reu. Het kan ook niet goed aflopen! Volgens mij dacht hij dat het wel lollig was.
Maar goed, aan de andere kant had een onderdanige of angstige houding van Diem mss de situatie helemaal niet geholpen.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Nanna schreef:Dat is ook mijn eerste reactie, maar met een vechthond zou ik dat niet aandurven. Die vertrouw ik niet qua normale hondse reacties.
Ik denk dat Pioenroos het heel goed heeft ingepikt ;-) :ok:
Dank! Zit nog steeds beetje na te trillen. Jullie medeleven doet me wel goed.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Jeetje, wat een schrik :eek: Ik weet niet of ik zo koelbloedig was gebleven, knap hoor :ok: Gelukkig liep het allemaal goed af, maar zo'n ventje dat z'n hond zomaar even losgooit grrrrrr :devil:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”