Ik had vandaag de hond van m'n moeder in huis voor oppassen. Diem is een 8 maanden oude Eurasier reu. Diem is van pup af aan een zelfverzekerde hond geweest, nergens bang voor. Wel is hij heel sociaal, speelt graag met andere honden maar laat zich dus niet zo snel de kaas van het brood eten. Grommers en uitvallers gaat hij netjes uit de weg. Paar keer per week speelt hij met een vast vriendengroepje. (reuen en teven) Laatste weken begint hij soms na minuut of 20 spelen met rijden, m'n moeder doet hem dan consequent gelijk vast omdat ze dat zelf erg vervelend gedrag vind. (andere eigenaren vinden het niet erg) Diem heeft nog nooit, met geen enkele hond, ruzie gemaakt. Geen grom of grauw en behalve het rijden geen ander irritant gedrag zoals overhangen en blokken. Met mijn 2 teckels kan hij prima samen, hij heeft diep respect voor m'n teefje
Maar goed, hij is dus absoluut niet onderdanig naar andere honden en zit midden in de puberteit en mag graag beetje uitdagen. Alhoewel hij oudere imposante honden nog steeds heel respectvol benaderd. (oortjes in nek, kop laag en met een bochtje er naar toe) en dus ook intacte reu vrienden heeft waar hij heel leuk mee speelt.
Vanmiddag ging ik een lekker stuk met hem lopen langs het kanaal. Veilig gebied want aan de andere kant van wandelpad is de dijk diep afgegraven en ligt een slootje. Daarachter industrieterrein en weilanden.
We waren op de terugweg en liepen op de dijk ivm modder aan de kanaalkant. Plots wat geroep vanaf industrieterrein. Een man staat voor een rolluik op een terrein met hoog hek. Dit is een flinke afstand van ons: steile dijk naar beneden, sloot, dijk omhoog, struikgewas en dan groot terrein. Diem en ik kijken allebei naar de man natuurlijk omdat hij aan het roepen is door een deur. De man ziet mij staan maar laat toch een hond door de deur naar buiten. Diem ziet hond ook dus die riep ik (hij was los) want ik wil niet dat hij honden gaat fixeren, hoe ver weg ook.
Hond rent naar hek en man gaat hard roepen. Ik denk nog: zit toch een hek tussen? Nou, nee dus. Hond kruipt onder hek door, en rent in rechte lijn op Diem af. Nu zie ik ook dat het een stafford achtige is. (mix? want was wel aan de grote kant).
Ik schrik natuurlijk, zo'n recht lijn rennen met kop laag is nooit zo'n fijn teken. Ik roep naar man of dit goed gaat. Jawel hoor zegt hij (ondertussen boos naar hond roepend) Ik heb wel een reu zeg ik. Oh, zegt ie, dan rij ik wel even om met de brommer. En weg was ie.
Ik probeer nog Diem bij me te roepen. Maar dat ging niet zo goed want de andere hond (intacte reu zag ik nu) was hem aan blokken en overhangen. Diem gaat mee doen gelijk, dus ze rennen en draaien om elkaar heen. Er wordt ook nog wedstrijdje wie kan hoger plassen gedaan.
Het was duidelijk geen spelen.
Ja, en dan speelt er bij mij dus wel mee dat dit een stafford reu is. Waarvan je dan weet dat die wellicht wat sneller agressief kan zijn. En als hij eenmaal bijt...
Diem is dus groter dan deze hond trouwens. Dus ik probeerde rustig te blijven en terug langs kanaal te lopen in de richting van waar de man zou moeten komen. (het is een heel eind om) terwijl de honden steeds sneller om elkaar heen rennen en draaien. Ik probeer Diem ook wel te roepen maar de andere hond blokt hem dan alleen feller. Dus ik probeerde vooral rustig te blijven.
Tot dus die hond heel fel ging grommen. Ik dacht, als ik Diem aanlijn gaat het mis, Diem probeerde wel met mij mee te lopen maar hij bleef ook mee draaien met de andere hond.
De staf had een grote halsband met een grote ring. Ik heb toen heel snel die hond kunnen aangelijnen en Diem weggestuurd. Diem bleef weg en ik kon de hond houden. Snoepjes gepakt en gelukkig kon ik hem daarmee voldoende afleiden en mee laten lopen. Hij bleef wel naar Diem uitvallen (geen grommen meer) maar die bleef keurig op afstand lopen.
Ik was me er van bewust dat die hond dus mij zou kunnen pakken. Maar ik dacht ook: het gaat even duren voordat die man er is en als er eenmaal gevochten gaat worden dan kan ik niks alleen. En aan de grom te horen ging die hond niet lang meer accepteren dat Diem dus niet onderdanig werd en stil bleef staan. En dan ga je toch voor het beschermen van je hond.
Dus: had ik het langer moeten laten duren zonder ingrijpen? Had ik anders moeten ingrijpen?
Zit hier nog beetje trillend op de bank. Vreselijk dit, ik dacht een rustige wandeling te maken