Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterker dan natuur? (intacte reu moet loopse teef negeren)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Sterker dan natuur? (intacte reu moet loopse teef negeren)

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Frenk schreef:Oh en ik snap heus dat als ik hem uithonger, dat ik hem dan voergericht kan krijgen. Maar daar heb ik dus geen zin in. Op die manier wil ik niet met hem omgaan. Het moet wel leuk blijven..
Edit: als ik pas een 'goede hondenbaas' ben als ik zo rigoureus met mijn hond omga, nou, dan maar waardeloos. :klaar:
Als je goed gelezen hebt, schrijf ik juist dat je van mij best wat meer vet op de ribben mag laten zitten. Maar dat dit wel het verschil maakt tussen ervaringen van mensen mbt voergerichtheid. Jij hebt het over uithongeren, dat vind ik dan weer overdreven. Bram is niet uitgehongerd :wink:

Maar in principe is het toch niet vreemd dat een dier het eten - eerste levensbehoefte - belangrijk vindt? Is het dan juist 'goed' dat een hond z'n hoofd wegdraait van worst, of is het 'normaal' dat hij dat wil opeten? Toen Bram meer vet op z'n ribben had, maakte hij keuzes. Hij liet ook rustig delen van maaltijden staan. Konijn? Hm, vind ik eigenlijk niet zo lekker, ik wacht wel tot ik iets lekkerders krijg. Nu loopt hij hupsend naast me, geef geef geef. Ook bij konijn. Nog steeds geef ik hem geen dingen waarvan ik weet dat hij die echt niet lust (zoals fazant en eend). Maar hij krijgt ook niet alleen z'n lievelingsmaaltjes :wink:

Nogmaals, jij moet doen wat je zelf wilt. Wat ik probeer uit te leggen, is dat reserves van de hond wel uitmaken bij beloningen. Izzie zou nog steeds werken, al was ze zes kilo te dik. Bram vindt het allemaal wel best als hij niet schraal is. Ik heb het in ieder geval voor elkaar gekregen dat hij op een veld met loopse teven staat zonder dat hij hem peert. Dat hij drive mist om er echt voor te gaan, dat is een ander verhaal.

Uiteindelijk zijn er heel veel zaken van invloed op hoe je hond naar je luistert. Ik weet bijvoorbeeld dat ik wel eens te coulant ben tov Bram. Dan kan ik gaan klagen dat hij mij soms wat te lang wacht tussen roepen en komen. Maar als ik strakker met hem om zou gaan, zou die tijd er tussen korter zijn. En ik vind het wel prima zo. Ik heb genoeg over hem te zeggen en ken z'n beperkingen ook (dus mag hij bij het laatste rondje bijv. niet los omdat het me dan te lang duurt en Izzie wel).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jip schreef:en het maakt helemaal niks uit welk ras het is, zou Jip mijn Schapendoes me een dikke vinger geven denk je dat ik hem dan na een wandeling waarbij hij doet wat hij zelf wil een bak brokken voor zet?

of nog erger denk je dat ik hem dan eerst een bak brokken geef zodat hij denkt die heb ik binnen en nu kan ik doen wat ik wil?
Nee je leest niet, een hond met hongergevoel doet veel sneller iets voor een brokje dan een hond die dat niet heeft... hongergevoel is niet alleen even een maaltijd overslaan overigens... een hond die 'goed gevuld' (niet persoonlijk bedoeld is vb) is zal niet zomaar een hongergevoel krijgen na 1 maaltijd overslaan....
Dat is simpelweg overleven... instincten die elke hond heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Bij ons trainen we ook door met loopse teven. Tot nu toe is de regel zo dat de loopse teven als laatste de oefening doen, aangelijnd, en zich een beetje afzijdig houd.
Ondertussen is het voor de reu eigenaren een goede oefening om dan ook hun werk te doen.

dus wellicht is dat een optie om de loopse teven in de auto te laten en dat zij als laatste de oefeningen lopen?
Zoek stok!
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:dus wellicht is dat een optie om de loopse teven in de auto te laten en dat zij als laatste de oefeningen lopen?
Tijdens een les agility doe je de hele tijd oefeningen achter elkaar door. Ik ben bijvoorbeeld met drie op de les op woensdag. Dat gaat dus behoorlijk snel achter elkaar door. Als Izzie loops is, zal ik een seintje geven aan de reu-eigenaar in de groep. En ik ben ook wel bereid een startmatje mee te nemen. Meer dan dat kun je niet doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Zoek stok! schreef:
Sonnie1983 schreef:dus wellicht is dat een optie om de loopse teven in de auto te laten en dat zij als laatste de oefeningen lopen?
Tijdens een les agility doe je de hele tijd oefeningen achter elkaar door. Ik ben bijvoorbeeld met drie op de les op woensdag. Dat gaat dus behoorlijk snel achter elkaar door. Als Izzie loops is, zal ik een seintje geven aan de reu-eigenaar in de groep. En ik ben ook wel bereid een startmatje mee te nemen. Meer dan dat kun je niet doen :wink:
bij ons komt het ook wel ooit zo uit dat een loopse teef tussendoor een keer gaat (op de hoogste dagen blijven de teven thuis overigens). als dat gebeurd dan wel tussen de ervaren honden niet tussen de jonge hondjes.

We hebben 1 maal mee gemaakt dat clubgenoot zijn hond reageerde op een teef die net loops meost worden of net was geweest en die hond was alleen met zijn neus aan de grond. Dus wij trainen extra hierop dat de honden dan toch hun werk doen ipv overal snuffen waar de loopse teef is geweest.

(ik doe KNPV zoekhonden en we zijn vaak met 2 groepen aan oefeningen bezig waarmee we dan doorwisselen ipv hele tijd staan wachten dus dan kan wel eens gebeuren dat loopse teef tussendoor gaat maar verder zoveel mogelijk als laatste)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Dus het ligt altijd aan de baas, lekker makkelijk. :19:

Je mag een week Baco lenen kijken of jij hem voergek kan maken, je mag hem zelfs een week geen eten geven, ws eet hij toch niet bij een ander, dus dat is al een voordeel. :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Jip schreef:ik denk dat het vaak niet aan de hond ligt maar aan de baas.....
Dat zal soms het geval zijn maar soms ook niet

waarom kan de ene persoon met jachthond wel voorkomen dat zijn hond gaat jagen en de andere niet?
ligt het dan aan het wel of niet aanwezig zijn van jachtdrift of wil de ene baas het ECHT niet en vind de andere het eigenlijk wel leuk als de hond na 10 minuten met stralende oogjes terug komt?
Dat is afhankelijk van heel veel factoren, de ene jachthond is de ander niet en zelfs nestgenoten zit een verschil in. Ik denk dat het zeker in de jachtdrift zit van de hond en ook wel van waar de hond zit. Een jachthond die hem steeds smeert en jou een punthoofd bezorgd als baas kan het heel goed doen bij iemand die juist dat zoekt in een hond (voor sport/hobby/werk maar het kan ook omgekeerd, een jachthond die te weinig jachtdrift heeft om te werken maar gewoon gezellig gehouden word en het jagen een struikelblok blijft.
zo wil ik dus ECHT niet dat mijn hond ver van me weg gaat behalve met 1 hond waar hij heerlijk mee kan rennen en dat weet mijn hond precies hij haalt het niet in zijn hoofd om een andere hond achterna te rennen maar die ene.....wel... :wink:
Alsjeblieft train mijn hond ook even wil je :mrgreen:

en wat betreft het eten ik weet dat je niet wil horen dan Frenk dik is en dat kan ik niet zien op een foto maar misschien krijgt hij toch wel teveel eten om buiten eten nog leuk en lekker te vinden?
Mijne zijn ook niet om te kopen met eten dus die hebben gewoon te luisteren :mrgreen:

als je een poes koopt omdat je last hebt van muizen en je geeft hem brokjes moet je ook niet zeuren dat hij geen muizen vangt...
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

billy schreef:Dus het ligt altijd aan de baas, lekker makkelijk. :19:

Je mag een week Baco lenen kijken of jij hem voergek kan maken, je mag hem zelfs een week geen eten geven, ws eet hij toch niet bij een ander, dus dat is al een voordeel. :mrgreen:
Het ligt ook aan teefje, de 1 ruikt super lekker, de ander totaal niet. Zo kon Noah vorige week nog bij een intacte boxerreu, gister was Ben van Aimee hevig in love op Noah, terwijl ze al klaar is met loops zijn. Nu heb ik een goldenreu in huis, die kijkt er ook niet naar om. Wel staat Noah steeds rondjes voor zijn neus te dansen :mrgreen: Noah ruikt dus pas op einde en na loopsheid lekker, tijdens de loopsheid kijken ze amper aan naar haar om
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

duitse herder schreef:
billy schreef:Dus het ligt altijd aan de baas, lekker makkelijk. :19:

Het ligt ook aan teefje, de 1 ruikt super lekker, de ander totaal niet. Zo kon Noah vorige week nog bij een intacte boxerreu, gister was Ben van Aimee hevig in love op Noah, terwijl ze al klaar is met loops zijn. Nu heb ik een goldenreu in huis, die kijkt er ook niet naar om. Wel staat Noah steeds rondjes voor zijn neus te dansen :mrgreen: Noah ruikt dus pas op einde en na loopsheid lekker, tijdens de loopsheid kijken ze amper aan naar haar om
Misschien is Noah dan wel op het einde van de loopsheid dekrijp :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zou best kunnen, alleen gaat ze er niet voor staan. Vandaag wel maar ze is nu niet meer loops :engel:
Perry en Noah

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

Bij Boris hangt het van meerdere dingen af of hoe hij reageert.
1. of hij het teefje al gewoon leuk vind
2. in elke week het teefje is
3. wat voor activiteit wij doen

Boris is wel minder aandachtig wanneer zijn liefste vriendinnetje loops is, is het een stom teefje dan valt het reuze mee met de afleiding. Als zn liefste vriendinnetje loops is en we doen gehoorzaamheid dan loopt hij met zn snoet aan de grond en is er vrij weinig met hem aan te vangen, maar doen we behendigheid, dan kan hij zich best een poosje concentreren... om daarna weer verliefd achter dr aan te hobbelen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jip schreef:
Inge O schreef:
Jip schreef:maar als jouw honden niet om te kopen zijn met voer hoe heb je ze dan laten leren luisteren?
:80: sinds wanneer is het gebruik van voer de enige manier om een hond te laten luisteren?

de helft van mijn honden heeft zo goed als nooit een snoepje gezien tijdens opvoeding of training - de andere helft wel en eerlijk gezegd merk ik geen verschil.
:19: zeg ik dat dan..ik vraag gewoon hoe ze het dan heeft gedaan ....... :19:
Het leek wel even of je dat bedoelde Jip :wink:

Overigens............. ik gebruik iets lekkers als beloning, maar ik koop mijn honden niet om met voer :razz: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Door ze met de stem te belonen en een knuf te geven. Het contact wat zij hebben met ons is belangrijker dan een voertje
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Jip schreef:maar als jouw honden niet om te kopen zijn met voer hoe heb je ze dan laten leren luisteren?
:80: sinds wanneer is het gebruik van voer de enige manier om een hond te laten luisteren?

de helft van mijn honden heeft zo goed als nooit een snoepje gezien tijdens opvoeding of training - de andere helft wel en eerlijk gezegd merk ik geen verschil.
Maar jouw honden gaan er dan ook niet vandoor als ze een loopse teef ruiken :wink: Was dat wel het geval, dan zou jij volgens mij ook gaan zoeken naar iets waardoor ze wel gaan luisteren. Het is gewoon verdomde onhandig als je reu standaard niet luistert bij een loopse teven geur omdat ze dat in het dagelijks leven regelmatig tegenkomen. Iets zegt mij dat je bij Frenk iets anders moet verzinnen dan 'hij vindt het contact met mij zo leuk' :F: Bram vindt mij ook heel leuk, maar op moeilijke momenten luistert hij 1. omdat hij weet dat ik boos wordt als hij niet luistert 2. hij een beloning krijgt als hij luistert.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chrico
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maar jouw honden gaan er dan ook niet vandoor als ze een loopse teef ruiken :wink: Was dat wel het geval, dan zou jij volgens mij ook gaan zoeken naar iets waardoor ze wel gaan luisteren. Het is gewoon verdomde onhandig als je reu standaard niet luistert bij een loopse teven geur omdat ze dat in het dagelijks leven regelmatig tegenkomen. Iets zegt mij dat je bij Frenk iets anders moet verzinnen dan 'hij vindt het contact met mij zo leuk' :F: Bram vindt mij ook heel leuk, maar op moeilijke momenten luistert hij 1. omdat hij weet dat ik boos wordt als hij niet luistert 2. hij een beloning krijgt als hij luistert.
Wat ik dan niet begrijp is dat als je merkt dat er loopse teven in de buurt zijn geweest (merk ik ook aan mijn honden) waarom het dan zo gruwelijk moeilijk is om ze vast te houden?
Als er iemand langswandeld met een hoogloopse teef dan willen de mannen ook maar wat graag mee en de enige manier als er bananen in hun oren zitten is die lijn vastknippen. Dat is al een correctie op zich op zo een moment. Ze weten ook dat ik aan de lijn geen gedonder wil en ze zullen het vast wel proberen af en toe maar dan krijgen ze daar een boze HEE op
Als je hond bij elk geurtje er vandoor schiet en je heb geen appel op hem, ook dan vast houden. Helaas pindakaas.

Net als wat jij met Bram heb, niet luisteren volgt iets op en dat weten ze snel genoeg.
Als je als baasje niet leuk genoeg bent, geen voertje hem kan verleiden, dan knip je hem vast. Simpel lijkt mij dat.
Wat moet je anders verzinnen? Het is een hond, geen prinses die je met zijde handschoentjes aan moet pakken want dood gaan ze niet van aangelijnd lopen. Dat je dat als baasje niet leuk vind, helaas dan maar. Dan had je geen reu moeten nemen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zijn er seizoenen, qua loopsheid? Want zo talrijk als ik ze tijdens het plaatsen van dit topic tegenkwam, zo weinig tref ik ze nu...
Wel ben ik naar aanleiding van een aantal opmerkingen hier gaan belonen voor spontane aandacht. Dus elke keer als Frenk uit zichzelf naar me keek, hoppa heel blij vrouwtje en een stuk knakworst (dat blieft meneer vaak nog wel :) ). Volgens mij werpt het echt zijn vruchten af, want ik heb het gevoel dat hij, ook als hij losloopt, met een kwart oor :mrgreen: mij in de gaten houdt.
Nu doe ik het inmiddels weer wat minder intensief, maar het werkt wel als goede check om te kijken of 'ie een beetje op mij let of niet. En als ik het idee heb dat hij alleen maar met zichzelf aan de wandel is, dan mag 'ie aan de lijn :engel:

Bij behendigheid zijn er geen aantrekkelijke teefjes meer geweest en daar is het de laatste lessen echt super gegaan. 100% aandacht, lekker samen toestellen oefenen en parcoursen lopen. Zo leuk als het goed gaat ;)
Vriend en stiefkinderen hebben nu intussen ook het verschil ervaren tussen een Frenk die er zin in heeft en Frenk die sch..t aan je heeft en ze snappen nu ook waarom het me zo vreselijk frustreert als hij maling aan me heeft. Als 'ie het doet, dan doet 'ie het ook zo goed, met zoveel aandacht en ook zoveel lol, dat je gewoonweg niet snapt waarom dat soms helemaal weg is...

Ik heb me in ieder geval stellig voorgenomen om bij volgende gelegenheden dat het niet loopt, niet boos te worden of te gaan lopen soebatten, maar gewoon aan de riem en klaar. Dat scheelt mij in ieder geval al 99% in bloeddruk en irritatie :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:Zijn er seizoenen, qua loopsheid?
Xena is altijd in december en mei loops, kun je bijna de klok op gelijk zetten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bluf is hier in december/januari loops en eind augustus afgelopen keer..
Merk wel dat zowel Finn als Bluf buiten nu meer met plasjes bezig zijn.. en hij reageert niet in 1 keer op mijn verzoek om door te lopen.. dat geeft me o.a. aan dat er loopse teven in de buurt lopen dus..
En dan kan ik er donder op op zeggen dat Bluf ook snel loops gaat worden.. we naderen december dus het klopt wel in de lijn van verwachting... en vaak is het ook zo dat waar loopse teven zijn dat de meeste teven "volgen" ze steken elkaar aan lijkt wel.
Call of nature denk ik maar.
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Elmo/maureen schreef::N: god ik werd het hele veld over gesleurd :mrgreen:

Op shows is het voordeel wel dat reuen voor de teven zijn. Maar wat ik van teveneigenaren merk, is dat ze die wel uit de buurt houden van reuen. (zelf meegemaakt).

Helaas merkte ik het tegenover gestelde op de tweede show die ik met Kiran liep stond een teveneigenaar met haar loopse teef naast de ingang van de ring waar ik dus met mijn 6 maanden oude reu liep kreeg ik ook nog een snauw van haar of ik wel beter op mijn reu zou willen letten.

Ik zelf ging dus de ring in met een opgefokte hond en zelf was ik helemaal beduusd en nog nerveuzer. wat er toe geleid heeft dat het een drama werd.
Afbeelding
Chevy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote zwitserse sennenhond, pomeranian.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chevy »

Hier ook een reu die ontdekt heeft wat een loops vrouwtje is :lol:

Chevy taalde bij mn schoonouders niet echt heel sterk naar loopse teven, maar sinds dat Roxy loops is geweest, pfffff!

De eerste paar dagen van de loopsheid ging het, maar vanaf de 12e dag van de loosheid, meeeeeen, ik kon hem wel! Constant piepen, Roxy achterna lopen die er zelf helemaal naar van was, dat ik zelfs heb overwogen om haar naar mn schoonouders te brengen, maar dat kon ik niet.
Ik heb dus echt de laatste periode van de loopsheid mijn honden constant apart moeten houden, en Chevy bleef natuurlijk vrolijk doorpiepen : :hmmm:

Ik heb wel een tip om de honden op show met de neus omhoog te houden trouwens wanneer er loopse teven zijn, maar dan moet je me maar ff pb-en :lol: Dat ga ik hier echt niet neerzetten :lol: Denk dat er sommigen zijn die denken :piew: maar t werkt wel ;)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”