Als je goed gelezen hebt, schrijf ik juist dat je van mij best wat meer vet op de ribben mag laten zitten. Maar dat dit wel het verschil maakt tussen ervaringen van mensen mbt voergerichtheid. Jij hebt het over uithongeren, dat vind ik dan weer overdreven. Bram is niet uitgehongerdFrenk schreef:Oh en ik snap heus dat als ik hem uithonger, dat ik hem dan voergericht kan krijgen. Maar daar heb ik dus geen zin in. Op die manier wil ik niet met hem omgaan. Het moet wel leuk blijven..
Edit: als ik pas een 'goede hondenbaas' ben als ik zo rigoureus met mijn hond omga, nou, dan maar waardeloos.

Maar in principe is het toch niet vreemd dat een dier het eten - eerste levensbehoefte - belangrijk vindt? Is het dan juist 'goed' dat een hond z'n hoofd wegdraait van worst, of is het 'normaal' dat hij dat wil opeten? Toen Bram meer vet op z'n ribben had, maakte hij keuzes. Hij liet ook rustig delen van maaltijden staan. Konijn? Hm, vind ik eigenlijk niet zo lekker, ik wacht wel tot ik iets lekkerders krijg. Nu loopt hij hupsend naast me, geef geef geef. Ook bij konijn. Nog steeds geef ik hem geen dingen waarvan ik weet dat hij die echt niet lust (zoals fazant en eend). Maar hij krijgt ook niet alleen z'n lievelingsmaaltjes

Nogmaals, jij moet doen wat je zelf wilt. Wat ik probeer uit te leggen, is dat reserves van de hond wel uitmaken bij beloningen. Izzie zou nog steeds werken, al was ze zes kilo te dik. Bram vindt het allemaal wel best als hij niet schraal is. Ik heb het in ieder geval voor elkaar gekregen dat hij op een veld met loopse teven staat zonder dat hij hem peert. Dat hij drive mist om er echt voor te gaan, dat is een ander verhaal.
Uiteindelijk zijn er heel veel zaken van invloed op hoe je hond naar je luistert. Ik weet bijvoorbeeld dat ik wel eens te coulant ben tov Bram. Dan kan ik gaan klagen dat hij mij soms wat te lang wacht tussen roepen en komen. Maar als ik strakker met hem om zou gaan, zou die tijd er tussen korter zijn. En ik vind het wel prima zo. Ik heb genoeg over hem te zeggen en ken z'n beperkingen ook (dus mag hij bij het laatste rondje bijv. niet los omdat het me dan te lang duurt en Izzie wel).