Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberteit bij honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ilse met haar witte
Zeer actief

Re: Puberteit bij honden

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

renee-uk schreef:in mijn idee is het een kapstok om van alles aan op te hangen, vooral datgene dat -meestal doordat de baas niet op tijd omschakelt- fout gaat in opvoeding en begeleiding.

Een hond groeit, ook geestelijk en verandert van pup in jonge hond in volwassen hond
Dat zijn allemaal leerfases waar hij doorheen gaat, die allemaal een andere aanpak nodig hebben.
Dat heeft niks te maken met puberteit maar wel met opgroeien.

Als iemand graag wil volhouden dat zn hond in de puberteit is heeft ie mijn zegen hoor, maar het eerste dat ik aanraad in zo'n geval is om vooral eens naar je eigen aanpak te kijken en die af te stemmen op de fase waarin je hond zit.
Je hond is niet dwars vanwege de puberteit -dat is alleen maar vermenselijking in mijn ogen-, je hond is dwars omdat hij de puppyfase ontgroeid is en een andere aanpak nodig heeft die hij niet krijgt omdat hij het als pup zo goed deed.

Ik heb nooit honden in de puberteit gehad, wel honden die zich wat los maakten van me omdat ze op weg waren naar de volwassenheid.
Het was aan mij om die band weer aan te halen en de opvoeding aan te passen en als meer mensen dat deden in plaats van te gaan gillen dat hun hond in de puberteit is en er DUS niks mee te beginnen is, zou die hele kolder van hondenpuberteit gauw over zijn!

Puberteit IS opgroeien. Eigenlijk zeg je het zelf, het is een fase ( meestal meerdere) in het opgroeien.

Dat je daar als baas iets mee moet staat buiten lijf. Sommigen groeien met de hond mee op zodat deze fases heel glad verlopen en anderen hobbelen achter de feiten aan en stuiten op problemen. Dat e.a ook afhankelijk van karakter en ras spreekt ook wel tot de verbeelding.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

malinois schreef:met dank aan Wikipedia:

Het woord puberteit is een afgeleide van het Latijnse woord pubertas, wat wil zeggen volwassenheid. Puberen wordt soms als werkwoord gebruikt voor de manier waarop mensen (en dan jongeren in het bijzonder) zich willen afzetten tegen de gevestigde waarden. Jongeren voelen een biologische drang naar zelfstandigheid. Deze drang naar zelfstandigheid uit zich vaak in rebellie tegen het ouderlijke gezag. Deze vorm van rebellie wordt ook wel puberaal gedrag genoemd.

En dit vetgedrukte doet een hond simpelweg niet... een hond zet zich niet af, heeft geen rebellie...
en het stukje gaat over puberteit bij mensen... zo doet een hond dat idd niet. :F:
Groetjes Ilse
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik geloof dat ik wel vaak genoeg heb gezegd dat ik de kriebels krijg van alles wat op puberteit wordt gegooid bij honden :oeps: Ik sluit me aan bij de posts die aangegeven dat een hond zich inderdaad ontwikkelt, maar dat puberteit een mensenterm is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ilse met haar witte schreef:
renee-uk schreef:in mijn idee is het een kapstok om van alles aan op te hangen, vooral datgene dat -meestal doordat de baas niet op tijd omschakelt- fout gaat in opvoeding en begeleiding.

Een hond groeit, ook geestelijk en verandert van pup in jonge hond in volwassen hond
Dat zijn allemaal leerfases waar hij doorheen gaat, die allemaal een andere aanpak nodig hebben.

Als iemand graag wil volhouden dat zn hond in de puberteit is heeft ie mijn zegen hoor, maar het eerste dat ik aanraad in zo'n geval is om vooral eens naar je eigen aanpak te kijken en die af te stemmen op de fase waarin je hond zit.
Je hond is niet dwars vanwege de puberteit -dat is alleen maar vermenselijking in mijn ogen-, je hond is dwars omdat hij de puppyfase ontgroeid is en een andere aanpak nodig heeft die hij niet krijgt omdat hij het als pup zo goed deed.

Ik heb nooit honden in de puberteit gehad, wel honden die zich wat los maakten van me omdat ze op weg waren naar de volwassenheid.
Het was aan mij om die band weer aan te halen en de opvoeding aan te passen en als meer mensen dat deden in plaats van te gaan gillen dat hun hond in de puberteit is en er DUS niks mee te beginnen is, zou die hele kolder van hondenpuberteit gauw over zijn!

Puberteit IS opgroeien. Eigenlijk zeg je het zelf, het is een fase ( meestal meerdere) in het opgroeien.

Dat je daar als baas iets mee moet staat buiten lijf. Sommigen groeien met de hond mee op zodat deze fases heel glad verlopen en anderen hobbelen achter de feiten aan en stuiten op problemen. Dat e.a ook afhankelijk van karakter en ras spreekt ook wel tot de verbeelding.
puberteit een fase in het opgroeien, bij mensen niet bij dieren!
Alle levende wezens groeien op maar niet alle levende wezens hebben een puberteitsfase.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ilse met haar witte
Zeer actief

Inge O schreef:
Jezelf als baas daarvoor op de borst kloppen zie ik als uitermate arrogant :pffff: :wink:
:pffff: :pffff:

zo, vooraf al even deze smileys :engel: .

en dan komt-ie : ik heb 20 honden gehad zonder puberteitsverschijnselen :oeps: :mann: .
en dus hebben zij geen puberteit gehad? Of heb jij er niets van gemerkt.
Groetjes Ilse
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Jan is nu 7, ik zal eens opletten wanneer hij zijn midlife crisis krijgt, asl ik die ontdek zal ik mijn mening over de puberteit bij honden herzien, eerder niet ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
Rami schreef:Ik zelf geloof niet in puberteit omdat het een mensen-ding is, het op zoek gaan naar zichzelf, afzetten tegen je ouders, verzorgers, andere volwassenen... Dat zijn dingen die honden niet kunnen en niet doen.

Honden worden gewoon volwassen en als je al veranderd gedrag ziet dan heeft dat te maken met het feit dat de meeste puppen uit 'zichzelf' al best goed luisteren (uit een soort van aan- en afhankelijkheid) en als je verder niets met gehoorzaamheid doet, dan kun je met een volwassen hond te maken krijgen die ineens niet meer goed 'luistert'. Wat er aan de hand is, is dat de hond zelfstandig is geworden, op krachten is én nog niet echt heeft leren luisteren/gehoorzamen. Dat kan worden gezien als 'dwars liggen', iets wat een mens in de puberteit ook wel doet. :wink:
en dit al helemaal :ok: (ik maak het mezelf even gemakkelijk :mrgreen: ).

ik heb nog nooit een puberende hond gehad :U: :jank: :mrgreen: .
Haha, je maakt het jezelf inderdaad wel heel makkelijk! :F:

Maar goed, ik ken ook echt geen puberende honden. Ik ken wel bazen die een spiegel worden voorgehouden (waarin goed zichtbaar is waar de hiaten in de opvoeding zoal zitten. :wink: ).
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Eens :ok:
Laatst werden wij lastig gevallen door een labrador reu die er aardig volwassen uitzag, hond had compleet maar dan ook helemaal geen aandacht voor zijn baas. Niet toen wij doorliepen en niet toen zijn baas er weer was. Zegt hij; ja maar hij is nog jong he.
Ik zei; zij ook maar ze luistert wel :pffff:
(het liep trouwens ook bijna niet goed af omdat mijn teef hem al meteen zat was, en terecht.)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb bij geen enkele hond hier puberteit meegemaakt... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ilse met haar witte
Zeer actief

renee-uk schreef:Jan is nu 7, ik zal eens opletten wanneer hij zijn midlife crisis krijgt, asl ik die ontdek zal ik mijn mening over de puberteit bij honden herzien, eerder niet ;)
Wacht maar tot hij vreemd gaat :pffff:
Groetjes Ilse
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

renee-uk schreef:Jan is nu 7, ik zal eens opletten wanneer hij zijn midlife crisis krijgt, asl ik die ontdek zal ik mijn mening over de puberteit bij honden herzien, eerder niet ;)
Kijkt 'ie nooit naar jonge vrouwen dan? Nou zie, midlife crisis :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Hoe je het ook wilt noemen, feit is dat de hond in zijn eerste levensjaar een ontwikkeling naar volwassenheid doormaakt. De een zal er anders doorheen komen dan de ander. Zijn omgeving wordt steeds groter en hij kan zijn grenzen gaan verleggen, opnieuw zoeken in de rangorde etc. Mensenkinderen waarbij deze overgang naar volwasenheid puberteit genoemd wordt, hebben er ook op wisselend niveau mee te maken, de een heeft (zijn omgeving vaak nog meer) veel last van deze periode, de ander rolt er probleemloos door. Dit geldt volgens mij ook voor honden. Voor het gemak blijf ik het puberteit noemen. Maar puberteit is in mijn ogen geen excuus voor slecht gedrag, niet voor de mens en niet voor de hond.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik zie de zogenaamde puberteit als gewoon opgroeien.
De smoes hij is in de puberteit voor een klier van een hond, accepteer ik niet :pffff:
Ik ken nog zo'n leuke kreet, hij is zo dominant...voor een niet opgevoede aso hond :engel: :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
Jezelf als baas daarvoor op de borst kloppen zie ik als uitermate arrogant :pffff: :wink:
:pffff: :pffff:

zo, vooraf al even deze smileys :engel: .

en dan komt-ie : ik heb 20 honden gehad zonder puberteitsverschijnselen :oeps: :mann: .
idem (al kom ik nog niet aan 20 :F: )

Ja, op een gegeven moment kijken ze eens of ze een stapje verder kunnen. Of doen ze eens een 'zit' niet als ik het vraag.
tja, kan gebeuren zeker. Doe ik gewoon even opnieuw, desnoods een stapje terug zetten in de africhting en dan weer verder.

Duurt geen maanden, duurt zelfs geen trainingen. Alleen hebben zij misschien eens een 'heb-der-genoeg-van' moment. :U:

Maar tegen me rebelleren, tot gat in nacht op café zitten, roken, met deuren slaan,... nope, dat heb ik er hier nog geen één weten doen van de honden :F:
renee-uk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Kijkt 'ie nooit naar jonge vrouwen dan? Nou zie, midlife crisis :pffff:
tuurlijk kijkt ie naar jonge vrouwen, zeker als ze lekker ruiken, 't is wel een vent hè :pffff:
maar hij kijkt ook naar oudere vrouwen als die net zo lekker ruiken.... wat zegt dat dan?
gespleten persoonlijkheid? :engel:
Afbeelding

Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Puberteit bij honden bestaat niet: Je denkt toch niet dat een alpha teef of reu in een roedel honden "wangedrag" en geklier pikt omdat de jonge reu of teef "in zijn puberteit" zit. :smile:
De puberteit bij mensen is een relatief moderne uitvinding: bij de zg. primitieve volken en in onze maatschappij tot aan de industrialisatie( zo om en nabij) was je gewoon op je 13, 14,15 of 16-e jaar een van de volwassenen. Vaak in de groep van volwassenen opgenomen door een of ander overgangsritueel. Dan is afzetten tegen en losmaken van e.d. gewoon niet nodig.
Het verschijnsel puberteit bij mensen is m.i. een cultureel verschijnsel en niet een biologisch gegeven.

edit: typo
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:Ik heb bij geen enkele hond hier puberteit meegemaakt... :19:
Ik heb nog nooit een pup gehad.. dus puberteit ken ik niet... maar ik geloof dat ik hier wel een eeuwige puber in huis heb :mep: eentje die grenzen blijft opzoeken :hmmm:
En dat is in mijn geval de teef.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Nanna schreef:En ik herzie mijn mening zodra Simone in de overgang gaat.
Maar tot nu toe nog geen "hot flashes" bij haar kunnen ontdekken ;-)
Simone heeft de 'hot flashes' al gehad na haar castratie :engel:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

En als ik de puberteitsperiode van mijn lieve zoontje vergelijk met die van Jimmy & Joey dan zie ik zeker overeenkomsten. Periode is korter bij de hond… dat dan weer wel…. gelukkig :eek:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Periode bij de hond... van een maand of 9 tot 2,5 jaar ongeveer :O:
Afbeelding

Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

Wat ik wel met Joep had toen hij een maand of 8/9 was ,was dat hij ineens niet meteen terugkwam als ik hem riep.Hij keek wel maar dacht zoek jij het maar lekker uit ik ga nog even de sloot in :mrgreen:
Maar dat had idd te maken met dat ik verslapte.
Weer eventjes consequent en het was weer snel over.
Ook probeerde hij baasje te spelen over de reu van mijn ouders.
Dat was nog sneller afgekapt :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Hm, bij dit soort discussies moet ik soms denken aan andere diersoorten. Zo wordt er bij (tamme) ratten geadviseerd om voorzichtig te zijn met introducties tijdens de puberteit en als je een mannetjesrat wil castreren omdat hij lastig is met soortgenoten, dit ook te doen ná de puberteit, omdat het gedrag ook wel eens vanzelf kan wegebben als het het gevolg is van opspelende hormoontjes.

Vraag me af hoe jullie hier over denken? Ik ben er vrij zeker van dat ratten niet gaan puberen omdat ze losser worden gelaten door de eigenaar... ;)

Ik ben wel al een hele tijd 'uit' de rattenwereld, dus misschien is die gedachtegang ondertussen ook al weer veranderd. Ik ben er zelf nog niet over uit of er wel zoiets bestaat als een hondenpuberteit. De verklaring dat de eigenaar zélf moeite heeft met aanpassen aan een volwassen wordende hond klinkt plausibel, maar hoe zit dat dan met die ratten? :denken:
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ilse met haar witte schreef:Puberteit IS opgroeien. Eigenlijk zeg je het zelf, het is een fase ( meestal meerdere) in het opgroeien.
Je zal wel over mijn vraag heen gelezen hebben. :wink:
Ik lees niet echt uitleg over wat puberteit precies inhoudt bij honden..
Dus hoe zie jij dat dan, als je het niet hetzelfde zoals bij mensen ziet?
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Puberteit is meer een excuse voor eigenaren als de honden een periode slechter luisteren, maar een echte puberteit geloof ik niet in. Wel dat de reuen gaan ontdekken dat ze ballen hebben, maar meer ook niet. Zelf 2 pups gehad die nu 5,5 jaar en 2,5 jaar zijn en met beide nooit last gehad van een puberteit.
Perry en Noah

Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Martijn schreef:Puberteit bestaat niet bij honden.
Het is puur een kwestie van een hond die zijn puppenleven ontgroeit en een baas die dat niet op tijd doorheeft.
Het fenomeen van een verminderde controle bestaat wel maar dat hangt niet aan de hond maar aan de baas.
Een hond zonder baas heeft geen puberteit. Die wordt gewoon groot.
Zo denk ik dus ook, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 'voorstanders' de puberteit uitleggen.
Rebels gedrag, 'bananen in de oren' etc?
Wat is nu gedrag dat specifiek daarbij zou horen en niet verklaard kan worden op een andere manier, dus.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol is mijn eerste hond die ik vanaf pup heb opgevoed en ik las ook vaak over de puberteit, nou bij deze heb ik er weinig van gemerkt. Met een maand of 8 kon ze los in de huiskamer slapen zonder iets te slopen, het slopen was eigenlijk alleen rond de wisseling van de tandjes. En een enkele keer wanneer ze zich verveelde, maar dat heb ik vrij handig aangepakt vind ik zelf (zorgen dat ze zich niet verveelt :mrgreen: ).
De enige verandering die ik bewust heb meegemaakt was dat ze 'volwassen' werd, rustiger, dat ik minder 'hielp herinneren' wat ze ook alweer geleerd had :mrgreen:
Dat was zo rond de 1,5 a 2 jaar..
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik denk dat er in de eerste plaats al verschillende opvattingen zijn naargelang wat men onder puberteit verstaat (en hoe het vroeger als leerstof benaderd werd). Puberteit is voor mij niet rebelleren, puberteit is voor mij een verandering in het lichaam vooral veroorzaakt door hormonen en daaruit komend een verandering in gedrag (het volwassen worden). Elk levend organisme dat beïnvloed word door hormonen ondergaat deze "puberteit". Ik heb eigenlijk altijd puberteit onder honden verstaan als dit en nooit als zich rebelleren tegen de baas. Puberteit in honden (of andere levende wezens) is dan ook niet te vergelijken met mensen, al is de onderliggende oorzaak wel hetzelfde, maar de mens gaat er anders mee om omdat een mens nu eenmaal een andere belevingswereld heeft dan een hond.
Ik merk aan mijn honden (reuen) wanneer de hormonen beginnen te werken, dat levert geen problemen op maar ik merk het wel. En neen ze krijgen dan niet ineens probleemgedrag, gewoon kleine details die veranderen naarmate ze ouder worden, maar dat is dus gewoon volwassen worden.
Bij Dino zijn die hormonen nu beginnen werken en ik merk dat vooral in zijn omgang met Kai.
bernersennenhond
Actief

Ongelezen bericht door bernersennenhond »

Ze worden geslachtsrijp en ontwikkelen zich mentaal tot volwassenen.
Dat kan bij honden wat mij betreft ook zo genoemd worden.
What the.....???
Afbeelding
Tanja en Hummer
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse Pitbull terrier

Ongelezen bericht door Tanja en Hummer »

Hihi of de puberteit nu wel of niet bestaat ga ik me niet over uitlaten... ieder zijn mening :U:

Ik merk wel dat het per ras verschilt:
Mijn oude golden retriever (reu) had weinig "puber" klachten
Mijn oude mechelaar (reu) bleef "pubberen" tot ik een ons woog, maar nou zit dat ook in het ras (stamboom) dat ze je ff flink uit proberen dus ja dan kun je het weer geen "puberen" noemen :denken:
Mijn APBT (reu) is nu lekker bezig om de grenzen die gesteld waren proberen te breken, en ik laat de touwtjes nooit vieren dus daar kan het niet aan liggen. ik kan me dat gewoon weg permiteren, 1 opvoed foutje en je hond krijgt weer de stempel vechthond :neenee:

Dus ja puberteit of niet :scratch:
He is your friend, your partner, your defender, your dog. You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion!
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Tanja en Hummer schreef:Hihi of de puberteit nu wel of niet bestaat ga ik me niet over uitlaten... ieder zijn mening :U:

Ik merk wel dat het per ras verschilt:
Mijn oude golden retriever (reu) had weinig "puber" klachten
Mijn oude mechelaar (reu) bleef "pubberen" tot ik een ons woog, maar nou zit dat ook in het ras (stamboom) dat ze je ff flink uit proberen dus ja dan kun je het weer geen "puberen" noemen :denken:
Mijn APBT (reu) is nu lekker bezig om de grenzen die gesteld waren proberen te breken, en ik laat de touwtjes nooit vieren dus daar kan het niet aan liggen. ik kan me dat gewoon weg permiteren, 1 opvoed foutje en je hond krijgt weer de stempel vechthond :neenee:

Dus ja puberteit of niet :scratch:
Maar een pitbull is toch ook een vechthond? :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”