Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inconsequent geweest, jaaggedrag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

inconsequent geweest, jaaggedrag

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe makkelijk je even een vinger geeft (en ze pakken de hele hand)
Vanmorgen voordat we naar speurveld gingen de honden uitgelaten in het parkje hier. Poepen plassen je kent het wel.
Loop terug, en Bluf focussed zich op eendje in het beekje. Ik zie het, normaliter roep ik haar daaruit, uit die focus en daar heb ik op moeten oefenen en trainen dat ik dat gedrag niet wil. :engel:
Nu zat ik het zo te bekijken, en ik denk die maakt zo een drijfbeweging en die eend vliegt op en klaar dus ik denk gut laat ze ook eens een lolletje hebben :o
Haha de drijf pomp deed ze.. maar vervolgens toch ook een jump het water in waar de eend opvloog (ze zou ook de eend niet gegrepen hebben overigens) op dat moment besefte ik dat ik zeer inconsequent bezig was :mrgreen:
Afijn ze had zichzelf ermee want ze moest nat de autokennel in.
Maar hoe snel je eigenlijk niet toegeeft aan iets wat je eigenlijk niet wilt hebben, dat besefte ik me wel hahaha want ik moest er ook wel om lachen om die actie, ben ook niet boos geworden of zo, mijn eigen stomme fout dat ik niet ingegrepen heb toen ik het zag gebeuren :wink:

Herkenbaar? Dat je soms moeite doet om dingen om te buigen en af te leren maar dat je soms het toch laat gaan?
blondie
Zeer actief

Re: inconsequent geweest, jaaggedrag

Nanna schreef:Jaaggedrag laat ik bijna altijd gaan; ze hebben er zo'n duivelse lol mee. :mrgreen:
Net ook weer op het grote veld in het bos hevig achter de nijnen aangeraust ;-) Als ik het niet wil of als het gevaar oplevert gaan ze aan de riem.
Ja haha maar jij hebt ook jacht honden... in de basis hoort mijn ras dit niet echt te doen :engel: ook niet als we op een spoor een wegschietende haas tegen komen horen ze niet te reageren.. mijn ene hond heeft die neiging ook niet, zij wel.. vandaar dat ik bewust daar op ben gaan letten dat ze niet achter vossen reeen of wat ook aan zou gaan want die neiging had ze wel, heb er nog een foto van, staat ze voor toen ze konijnen zag.. een jachthond die dat doet... prima.. een duitse herder die dat doet :neenee:
(ook met het oog op speuren en zo... dan kunnen ze niet ineens als er een haas wegschiet meer drift naar de haas hebben dan dat ze met speuren bezig zijn :N: )

En de lol is idd dat ik het even liet gaan nu.. maar dan ben ik wel gewoon inconsequent bezig toch :roll: :tongue:
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:Beetje flexibel hoor ;-)
jawel daarom liet ik het ook even gaan vandaag :lol1: maar gut jij bent gewoon wat vrijer in je omgang met de honden en het kan ook in jouw omgeving blijkbaar..
Hier heb je in een mum een opzichter of hondengeleiders op je dak.
Zelf nog niet meegemaakt in duin, maar ik ken wel mensen met een duitse staande waar op een gegeven moment boswachter/duinwachter zei, je houdt haar op de paden he.. zodra ik haar spot dat ze jaagt heb je een boete en een officiele waarschuwing :pffff:
Daarom ben ik zo op mijn hoede hier.. en wil ik dus bepaald gedrag in de hand houden.. wil best flexibel zijn.. maar als de omgeving dat al niet is.... dan moet je dus wel strict worden in je appel op je honden.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Natuurlijk was het inconsequent, maar altijd alles onder commando hebben, brrr.
Zou even de andere kant op hebben gekeken en geen bevel hebben gegeven, er was toch geen gevaar bij :smile:
Ik heb het afgeleerd om een allesziende :O: baas te zijn, heel ontspannen en de aandachtspunten kan je toch oefenen.
Gewoon even giechelen :cheer: :ok:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Herkenbaar :roll: Ik heb dat altijd met kleedjes/schoenen en andere dingen sjouwen. Beau vindt het leuk om dingen mee te slepen en ze gewoon ergens in de kamer neer te leggen, nooit op een zelfde plek. Soms legt hij spulletjes 1 meter verderop en andere spulletjes aan de andere kant van de kamer. Hij wil dan gewoon graag spelen/aandacht, want als je op hem af komt laat hij het snel los, maakt een spelbuiging en wordt helemaal blij. En een beetje teleurgesteld als je het spul weer op de goede plek neerlegd natuurlijk :mrgreen: Af en toe ga ik er wel eens op in, dat ik even met hem speel.. Wat natuurlijk weer als gevolg heeft dat hij weer uren zoet is met de schoenen van mijn broertje te verplaatsen en de mat bij de achterdeur onder de bank te schuiven :roll:
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Heeeeel herkenbaar :wink: Ik moet Boyke in het bos altijd in de gaten houden anders schiet hij toch een keer achter de (vermeende) reeën aan. Ik kan hem zo terugroepen als ik hem zie verstrakken en leidt hem dan af met een volg of een spelletje met een stok. Een heel heel enkele keer, natuurlijk op een plek waar het geen gevaar kan, laat ik hem even gaan, het doet hem zo'n plezier :engel: Heel inconsequent maar errug menselijk hoor :tongue:
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Hier laat ik ze ook altijd even een lolletje hebben
ze vinden het vooral leuk om door een groep duiven heen te rennen.
alleen bij katten haal ik ze wel uit de focus.
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

:smile: Ik had, heb (nog een restje) van een Magnolia.
Hij staat buiten in een pot, als ik binnen ben kan ik hem net niet zien, de pot en het hondje.
Die is toch vernielt, gluur je naar buiten zit er een hondje driftig in een potje te knagen ander hondje staat erbij van Ja,Ja. :D
Ga je naar buiten dondert het hondje gelijk uit de pot en de andere...staat ergens anders. :U: :U: :ok:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als Bluf zo'n eend nou meteen aan gort zou bijten kan je haar inderdaad geen vinger meer geven op dat gebied, maar als het bij effe erachteraan plonsen blijft...

Dit zijn echt van die dingen die honden giga leuk vinden volgens mij. Eigenlijk mag het niet, maar de baas zegt niks, dus YESS al die duiven de lucht in of al die ganzen de sloot in. Op zo'n moment zie je dat ze toch iets van een gevoel voor humor hebben. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
blondie
Zeer actief

Ik bedoelde het wat luchtig hoor :engel:
Maar weet wel dat het me toch wat moeite heeft gekost in het begin om echt dat gedrag eruit te krijgen.. als ze ging was ze ook echt weg.. en dan kon ik in het donker samen met Finn achter een struik gaan zitten.. het duurde heel lang eer ze eens besefte dat wij niet meer in beeld waren.. en dan nog had ze niet zoiets van shit baas en Finn foetsjie..
Merk gewoon dat als je het even weer laat gaan dat je op straat daar nu ook weer mee te maken krijgt.. en dat was iets wat ik er uit had :wink:
Dat bedoelde ik meer met je geeft een vinger..
Finn laat ik ook wel eens zijn dolletje hebben met een reiger.. die heeft dat met reigers :19: maar die doet even stampen en het dier vliegt op en hij kijkt om met een grijns van :lol1:
plus dat het met trainen, bijvoorbeeld speuren echt niet handig is als ze de jachtdrift heeft als er een haas of vogel op het spoor opspringt of wegschiet mogen ze daar ook niet op reageren
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

blondie schreef:Ik bedoelde het wat luchtig hoor :engel:
Maar weet wel dat het me toch wat moeite heeft gekost in het begin om echt dat gedrag eruit te krijgen.. als ze ging was ze ook echt weg.. en dan kon ik in het donker samen met Finn achter een struik gaan zitten.. het duurde heel lang eer ze eens besefte dat wij niet meer in beeld waren.. en dan nog had ze niet zoiets van shit baas en Finn foetsjie..
Merk gewoon dat als je het even weer laat gaan dat je op straat daar nu ook weer mee te maken krijgt.. en dat was iets wat ik er uit had :wink:
Dat bedoelde ik meer met je geeft een vinger..
Finn laat ik ook wel eens zijn dolletje hebben met een reiger.. die heeft dat met reigers :19: maar die doet even stampen en het dier vliegt op en hij kijkt om met een grijns van :lol1:
plus dat het met trainen, bijvoorbeeld speuren echt niet handig is als ze de jachtdrift heeft als er een haas of vogel op het spoor opspringt of wegschiet mogen ze daar ook niet op reageren
Ik kan me dat laatste wel voorstellen, als je serieus met je honden bezig bent motten ze niet bij eerste de beste eend in de lolmodus schieten.

Maar je kan het toch ook wel iets sturen? Jack heb ik verziekt, veels te veel vingers gegeven :D , maar Lilo kan ik met wat moeite wel tegenhouden of juist helemaal laten focussen op de eendjes en dan nog effe laten wachten voor ze erheen mag rennen. Ik zou met Bluf lekker een beetje oefenen met vaak de eenden met rust laten, en soms los laten gaan en dat al ruim vantevoren aankondigen, zodat ze het verschil heel goed snapt.

Maar goed ik heb nul verstand van trainen. Maar het lijkt me gewoon zo leuk voor Bluf als ze af en toe effe de eenden mag pesten. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef:
Nanna schreef:Jaaggedrag laat ik bijna altijd gaan; ze hebben er zo'n duivelse lol mee. :mrgreen:
Net ook weer op het grote veld in het bos hevig achter de nijnen aangeraust ;-) Als ik het niet wil of als het gevaar oplevert gaan ze aan de riem.
Ja haha maar jij hebt ook jacht honden... in de basis hoort mijn ras dit niet echt te doen :engel: ook niet als we op een spoor een wegschietende haas tegen komen horen ze niet te reageren.. mijn ene hond heeft die neiging ook niet, zij wel.. vandaar dat ik bewust daar op ben gaan letten dat ze niet achter vossen reeen of wat ook aan zou gaan want die neiging had ze wel, heb er nog een foto van, staat ze voor toen ze konijnen zag.. een jachthond die dat doet... prima.. een duitse herder die dat doet :neenee:
(ook met het oog op speuren en zo... dan kunnen ze niet ineens als er een haas wegschiet meer drift naar de haas hebben dan dat ze met speuren bezig zijn :N: )

En de lol is idd dat ik het even liet gaan nu.. maar dan ben ik wel gewoon inconsequent bezig toch :roll: :tongue:
Nou jaaaaaaaaaaaaaaa :mrgreen:
Het is wel een hond hoor :mann: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Nu het herfst is en de herten loop,s worden veel honden 'gek' hier. Dit is de tijd van het jaar dat veel honden weg lopen, merk het ook aan mijn honden, ik moet ze vaker terug roepen, laten gaan kan niet want dan ben ik ze kwijt.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

blondie schreef:

Hier valt dat mee. fax is een enorme jager, heeft al meermaals succes gehad ook, zondag heeft hij vb een fazant te pakken gehad.
En toch kan ik speuren, dat er een haas op 2 meter van hem zit op het speur (al meegemaakt) en hij reageert daar niet op. Zodanig intensief met speuren bezig dat hij het nooit opmerkt. (of zijn drift om te speuren domineert toch zijn jachtdrift :mrgreen: )

Ds zou er dan weer wel op reageren, terwijl die dan geen jager is. (of wel, ze achtervolgt ze zo'n 10 meter en dan geeft ze op :lol: )
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:
blondie schreef:in de basis hoort mijn ras dit niet echt te doen :engel:
Nou jaaaaaaaaaaaaaaa :mrgreen:
Het is wel een hond hoor :mann: :wink:
:mrgreen:
Tuurlijk blijft het een hond.. maar het heeft me wel wat tijd gekost om dat bananen in de oren en blind en doof achter iets aan te gaan weg te krijgen...
NEE Bluf je gaat niet achter de konijnen aan
Afbeelding
Zitten!
Afbeelding
Braaaf :mann:
Afbeelding

Oh en ik wist niet beter dan dit :engel: Finn is naar andere dieren toe niet jacht gericht, die heeft mij gewezen op een muisje in nood, een vos in duin, en een turkse tortel die uitgeput was maar wel nog fladderde en de eenden in het park zijn ook ok
Afbeelding
Afbeelding

Dan is een hond die dus inene wel op gaat jagen of na gaat jagen even schrikken :wink:

Oh deze zocht ik haha dat voorstaan van wild... ik heb toch geen duitse staande :oohja: :ugh:
Afbeelding

Deze is ook wel kenmerkend. hij is op mij aan het letten, zij spot de omgeving af :engel:
Afbeelding

Dus.. oh nee haha hier zaten ze aan de lijn omdat er een blaffende terveurn nogal tekeer ging achter het hek en bij ze wilde komen
Afbeelding

Tuurlijk blijven het honden, maar toch ergens ben ik duidelijk geweest en aangeleerd dat ik het niet wil hebben ondanks dat ze het in het begin van haar leven wel heeft mogen doen, toen woonde ze ook in een andere omgeving, bosrijk weinig andere mensen en honden die je tegenkwam tijdens wandelingen een vos in het bos achterna gaan vormde geen gevaar.. gaat ze er hier achteraan dan zit je in een mum op een straat met verkeer en in duin heb je de duinwachter aan je broek als je hond van de paden gaat en zeker als ze gaan jagen.

Maar het ging mij meer om het feit dat je af en toe bewust inconsequent bent.. in mijn geval dit keer dat opjagen van een eendje.. dat jacht instinct van haar zal toch nooit verdwijnen, het is nu al mooi dat ik op tijd het kan beletten en terug kan roepen.. dat kon ik toen ik haar net had niet :wink:
ranetje
Zeer actief

Dat voorstaan is een mooi plaatje :D
Ik vind het knap dat je haar toch mooi onder appèl kunt houden.
Het is zeker wennen na een hond die alle dieren meer als normaal "straatmeubilair" ziet :razz:

Wordt maar niet té inconsequent.
Dan gaat het problemen opleveren :wink:
Ze is in ieder geval wel goed leesbaar :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Dat voorstaan is een mooi plaatje :D
Ik vind het knap dat je haar toch mooi onder appèl kunt houden.
Het is zeker wennen na een hond die alle dieren meer als normaal "straatmeubilair" ziet :razz:

Wordt maar niet té inconsequent.
Dan gaat het problemen opleveren :wink:
Ze is in ieder geval wel goed leesbaar :ok:
Mag ik daaruit concluderen dat ze echt wel wat jachtdrift heeft wat je ziet op de foto's ... nogmaals dat inconsequent zijn blijft een half om half topic voor me .. ik bedoelde het grappig nogmaals omdat je zo snel af en toe iets toe staat terwijl je bewust daar op afleert... ik kon dus bij de konijnen op de foto inspelen op de situatie... had ik haar daar laten gaan en foto's geschoten had ik voor mijn gevoel drie stappen terug gedaan.
geven en nemen is het soms :o
ranetje
Zeer actief

Jachtdrift is vanaf foto's moeilijk als zodanig te herkennen :wink:
Ik zie een hond die erg graag de omgeving in de gaten houdt om te kijken of ze daar een pleziertje aan kan beleven.
Zoals een konijn najagen :mrgreen:
Als je het zou laten gaan zou ze inderdaad wel meer kunnen willen "jagen".
Al is het maar voor het lolletje om ergens achteraan te zitten (of misschien ook jachtdrift).

Ze is minder baasgericht dan Finn. Ze lijkt zich meer bewust te zijn van de "buitenwereld" en zaken die daar interessant kunnen zijn.
Ik denk dat je inderdaad een aantal stappen terug was gezet als je haar had laten gaan. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”