xsharingx schreef:Ik word steeds enthousiaster over dit ras!
Volgens mij is het moeilijk inschatten bij een pup of het een vloerkleedje word of een keiharde werk hond?! Natuurlijk als er echt specifiek op word gefokt is dit duidelijk.
Dat kan je wel inschatten hoor, het ligt eraan uit welke lijnen je hond komt, maar ook tijdens de puppytijd (dus de eerste 8/9 weken) kan je al een hoop zien van het karakter van de hond.
Maar onderschat alsjeblieft de opvoeding niet, ook een rustige border heeft een consequente hand nodig, en moet leren om rustig te zijn. Onze hond zou gerust 24/7 zijn blijven stuiteren (hij stopt niet als hij moe is) als wij hem niet op gezette tijden hadden laten rusten.
Ik zou graag eens willen weten waar al jullie border collie's vandaan komen?
Ik ga binnenkort een afspraak maken met een fokker, om even te proeven hoe het is!
Bij welke fokker ga je kijken?
Om eerlijk te zijn ga ik ook een beetje voor het uiterlijk... is dat raar? Ben een beetje heel erg gevallen voor de border collie waar bij de kleur wit overheerst, ik heb al gelezen dat dit niet de bedoeling is bij een border collie. En mijn vraag is eigenlijk... Waarom niet? ik vind het prachtig!
Witte vacht kan bij een border komen doordat de vacht de witte kleur heeft, of doordat de vacht geen pigment heeft (gebrek aan kleur). Zintuigen als oren en ogen hebben pigment nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, dus als je een hond hebt met veel wit op de kop, zou het kunnen zijn dat de hond slechthorend of doof is, of slechtziend of blind. Dat kan je wel allemaal testen, maar het is handiger om het gewoon niet te fokken.
Het schijnt verder zo te zijn dat te witte border collies niet goed presteren bij de schapen, maar ik ken ook een witte herder die het prima doet bij de schapen, dus ik weet niet in hoeverre dat dus klopt... ik dacht wel dat er volgens de BCCN met een border waarbij de kleur wit overheerst niet mag worden gefokt, maar ik weet niet waarom.
Het gaat natuurlijk om hoe de hond in het gezin past etc etc. En al zou mijn aankomende hond pimpel paars zijn ik hou er toch wel van. Maar toch heb ik stiekem een voorkeur!
Ik vind het niet gek om te kijken naar kleur, maar stel wel de gezondheid en het karakter voorop

.