Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

xsharingx
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising chihuahua. teckel

Border collie...

Ongelezen bericht door xsharingx »

Ik zou graag in contact met eigenaren van een border collie willen komen, ik heb het gevoel dat deze mensen mij echt goed kunnen informeren over dit ras! Ik ben op zoek naar een maatje erbij voor mij mijn vriend en axl. Ik woon in friesland en heb hier prachtige omgeving om lekker te rennen en vliegen en spelen, en ik heb veel tijd voor de honden.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de blue merle, of red merle.
Afbeelding
Afbeelding

Informeer mij aub! waarom dit wel of niet een goede keuze zou zijn.
En mocht dit wel een goede keuze zijn weten jullie dan een goede fokker.

Ik heb trouwens helemaal geen haast, en doe dit puur om het perfecte maatje te vinden voor ons gezinnetje!

alvast bedankt!
Liefs.

Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

Re: Border collie...

Ik zou het geweldig vinden om met de hond allemaal activiteiten te gaan doen. Axl is daar niet bepaald het type hond voor. Er zit hier in de buurt een trainings school waar we van alles kunnen doen. behalve schapen drijven, persoonlijk lijkt mij dit het leukst. Ik ga nu meteen even kijken of dat hier in de buurt ook kan. Is het voor dit type ras het mooist als ze elke dag 1 van deze activiteiten kunnen doen? Of is het ook mogelijk dat er 2 dagen tussen zit?
Liefs.

Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

Re: Border collie?!

Vandaar ook dat ik me goed wil laten informeren, ik wil een goede keuze maken.
Het is natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen dat alles goed verloopt, maar wil het toch proberen. Regen is maar water, Kou betekend warme jas en mee rennen, etc etc.

Als er verder nog tips zijn voor andere rassen hoor ik dit graag?

Ik zal even iets over mijn thuis situatie vertellen en over axl, zodat jullie misschien kunnen meedenken. Ik ben 9 van de 10 x thuis te vinden, huishouden, de rest van de dieren verzorgen administratie bijwerken etc etc. Mijn vent werkt en is gek op honden, het liefst zou hij er een stabij bij hebben. Hij is met een stabij opgegroeid. Hij is gek op axl, maar hij wil er liever een HOND bij! Dit zijn zijn woorden. :tongue:
Axl is een lief hondje, die soms dominant uit de hoek kan komen naar andere honden toe. Hij valt niet aan maar laat wel zien dat hij er staat! Spelen met andere honden (wat voor grote dan ook) vind hij geweldig. soms moet hij wel even op zijn plek gewezen worden maar dat laat hij netjes toe. Met een teefje gaat het makkelijker, misschien ook wel omdat ik hem niet heb laten helpen. Het lijkt me heerlijk om lekker te werken met een hond, die OOK graag wil werken. Dit is bij axl niet het geval.

Vergeet ik iets?

Ik hoop op tips!
Liefs.

Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Er zit hier geloof ik een border collie fokker (alle kleuren?) op het forum, wellicht dat je met haar contact opneemt? Weet je ook al welke lijn je wil? Een border collie lijkt me eigenlijk geen probleem voor jou, als je vaak thuis bent en graag dingen wilt ondernemen met je hond zit je al vaak goed.
Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

Lellibel schreef:Er zit hier geloof ik een border collie fokker (alle kleuren?) op het forum, wellicht dat je met haar contact opneemt? Weet je ook al welke lijn je wil? Een border collie lijkt me eigenlijk geen probleem voor jou, als je vaak thuis bent en graag dingen wilt ondernemen met je hond zit je al vaak goed.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik heeeel weinig van lijnen weet... ben daar nooit zo mee bezig geweest.. dus ook alle tips daarover zijn zeer welkom! Tzou mijn eerste ras hond worden.

Waar zou ik deze fokker kunnen vinden op het forum?
Liefs.

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

xsharingx schreef:
Lellibel schreef:Er zit hier geloof ik een border collie fokker (alle kleuren?) op het forum, wellicht dat je met haar contact opneemt? Weet je ook al welke lijn je wil? Een border collie lijkt me eigenlijk geen probleem voor jou, als je vaak thuis bent en graag dingen wilt ondernemen met je hond zit je al vaak goed.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik heeeel weinig van lijnen weet... ben daar nooit zo mee bezig geweest.. dus ook alle tips daarover zijn zeer welkom! Tzou mijn eerste ras hond worden.

Waar zou ik deze fokker kunnen vinden op het forum?
Forumnaam Danielle.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Aingail
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Aingail »

Bij de Border Collies heb je twee lijnen; de werklijn en de showlijn. De werklijn heeft over het algemeen meer beweging en uitdaging nodig dan de showlijn. De bouw van de Border Collie is ook verschillend. Overigens hoeft het niet altijd zo te zijn, er kunnen uitzonderingen zijn.

Persoonlijk vind ik een Border Collie een erg uitdagend ras en zou het niet aan iedereen aanraden. Het vergt ontzettend veel tijd en inzet om een Border Collie tevreden te houden. Ik wil je wel aanraden om te beginnen met cursussen om zo de band te versterken en om een goede begeleiding te krijgen. Verder heeft de Border Collie ook, zoals al eerder gezegd is, veel uitdaging nodig en moet zijn energie kwijt kunnen. Dit kan je inderdaad doen door middel van agility of schapendrijven. Ook moet je natuurlijk goed kijken naar het karakter van je eigen hond en de toekomstige hond, maar daar had je al over nagedacht las ik.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel ;) Alvast veel voor plezier!
xsharingx
Zeer actief

Thanks voor alle tips van iedereen... ik hoop dat er nog veel meer komen.

Ik ben eerlijk gezegd niet iemand die echt shows gaat lopen of zoiets dergelijks... Ik zie mijn honden liever onder de modder achter iets aan rennen.

hoe kan ik erachter komen of ik echt klaar ben voor dit ras? Ik weet van mezelf dat ik er alles voor doe om het een hond naar zijn zin te houden, en ben gek op uitdagingen. Zowel bij mensen als bij dieren. Maar ik wil niet ergens aan beginnen om na een half jaar me zo rot te voelen omdat het misschien toch te hoog gegrepen was. Ik snap dat het toch altijd wel een gok is, hoe sterk een mens ook is. Hoe denken jullie hier over? Misschien toch beter om uit te kijken naar een ander ras? Zo ja misschien leuke ideeen? Graag wel een iets grotere hond...(als in geen chihuahua of iets dergelijks)

Alvast bedankt.
Liefs.

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat ik het lastigste vind aan een border is dat je knetterconsequent moet zijn en Ziva ook heel veel structuur vraagt. Dan is ze helemaal gelukkig en doet ze ook alles voor je. Trainen vindt ze super en ze leert ontzettend snel.
We trainen twee keer per week met haar (nou ja, mijn vriend): schapendrijven en behendigheid. Verder tijdens het wandelen ook veel zoekspelletjes e.d. Zowel zij als Jip hebben dat echt nodig, anders worden ze ronduit irritant en gaan ze zelf dingen verzinnen. Vinden ze zelf heel grappig, maar ik iets minder :mrgreen:

Veel borders zijn overigens niet heel erg sociaal. Niet dat ze andere honden opeten maar ze hoeven er niet zo veel van zeg maar. Ziva speelt veel met Jip maar daarbuiten zelden met andere honden. Ze maakt niet zomaar ruzie maar als iets haar niet zint krijgt die hond het wel te horen. Hoeft geen probleem te zijn, ik heb er zelf in ieder geval niet zo'n moeite mee, maar er zijn mensen die dit wel heel erg vervelend vinden.

Waarom wil je een border? Als je een hond zoekt om leuke dingen mee te doen kan dat zeker een border zijn, maar dat hoeft zeker niet. Er zijn heel veel andere rassen die daarvoor geschikt zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
xsharingx
Zeer actief

Nanna schreef:
xsharingx schreef: hoe kan ik erachter komen of ik echt klaar ben voor dit ras? Ik weet van mezelf dat ik er alles voor doe om het een hond naar zijn zin te houden, en ben gek op uitdagingen.
Het is maar een Border Collie en geen ontembare leeuw hoor ;-)
Als jij bereid bent veel sportieve dingen met je hond te doen dan is het prima geschikt voor je :ok:
Ja, dat had ik zelf ook al in mijn hoofd! Maar ik krijg een beetje het gevoel dat je wel van hele goeie huize moet komen, wil je leuk kunnen samenleven met een border collie!
Liefs.

Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

Lysette schreef:Wat ik het lastigste vind aan een border is dat je knetterconsequent moet zijn en Ziva ook heel veel structuur vraagt. Dan is ze helemaal gelukkig en doet ze ook alles voor je. Trainen vindt ze super en ze leert ontzettend snel.
We trainen twee keer per week met haar (nou ja, mijn vriend): schapendrijven en behendigheid. Verder tijdens het wandelen ook veel zoekspelletjes e.d. Zowel zij als Jip hebben dat echt nodig, anders worden ze ronduit irritant en gaan ze zelf dingen verzinnen. Vinden ze zelf heel grappig, maar ik iets minder :mrgreen:

Veel borders zijn overigens niet heel erg sociaal. Niet dat ze andere honden opeten maar ze hoeven er niet zo veel van zeg maar. Ziva speelt veel met Jip maar daarbuiten zelden met andere honden. Ze maakt niet zomaar ruzie maar als iets haar niet zint krijgt die hond het wel te horen. Hoeft geen probleem te zijn, ik heb er zelf in ieder geval niet zo'n moeite mee, maar er zijn mensen die dit wel heel erg vervelend vinden.

Waarom wil je een border? Als je een hond zoekt om leuke dingen mee te doen kan dat zeker een border zijn, maar dat hoeft zeker niet. Er zijn heel veel andere rassen die daarvoor geschikt zijn.
Ik zou het fijn vinden als de hond die erbij komt wel leuk met axl op kan schieten( en natuurlijk met ons) , en dat ze ook speelmaatjes kunnen zijn.
Is ook wel een van de redenen dat ik er graag een hond bij zou willen zien in dit gezin.
Als de honden maar leuk met elkaar zijn en met ons... en geen andere mensen aanvallen of honden. Dan vind ik het maar al te best.

Mijn oog is op de border gevallen, omdat mijn vriend zijn voorkeur naar een wat grotere hond ging, ik een hond wil die veel kan leren en waar je van alles mee kan doen, en ik voor het oog op ze ben gevallen... :tongue:
Liefs.

Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier een border collie eigenaar in Friesland. Ik vertel je later veel meer over mijn border, maar moet eerst naar mijn werk! Schapendrijven doe ik hier in het Noorden ook hoor, maar dan wel in Leek.
Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

gyanty schreef:Hier een border collie eigenaar in Friesland. Ik vertel je later veel meer over mijn border, maar moet eerst naar mijn werk! Schapendrijven doe ik hier in het Noorden ook hoor, maar dan wel in Leek.
Graag! tot snel! en werkse...
Liefs.

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je moet ook weer niet overdrijven als het gaat om wat een Border Collie nodig heeft. Het ras moet gewoon bij je passen. Het zijn slimme honden die daardoor ook snel iets verkeerd aanleren. En als je zelf erg onrustig bent, vind ik het ook geen goede keuze omdat je dat overbrengt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door anne_lies »

xsharingx schreef:
Nanna schreef:
xsharingx schreef: hoe kan ik erachter komen of ik echt klaar ben voor dit ras? Ik weet van mezelf dat ik er alles voor doe om het een hond naar zijn zin te houden, en ben gek op uitdagingen.
Het is maar een Border Collie en geen ontembare leeuw hoor ;-)
Als jij bereid bent veel sportieve dingen met je hond te doen dan is het prima geschikt voor je :ok:
Ja, dat had ik zelf ook al in mijn hoofd! Maar ik krijg een beetje het gevoel dat je wel van hele goeie huize moet komen, wil je leuk kunnen samenleven met een border collie!
Nou dat is absoluut niet zo hoor maak je maar geen zorgen :wink: Ik heb er zelf ook een. En was op het ergste voorbereid een happende alles drijvende zenuwachtige hond die alles kapot maakt. Dan kon het alleen nog maar mee vallen :mrgreen: Het is een super lieve trouwe met alles kunnende hond geworden haha maar ik heb er wel veel voor moeten doen en laten. Hij krijgt veel beweging en uitdaging zoals fietsen spelletjes (balspellen frisbee e.d) lange wandelingen met zoekspelletjes, veel zwemmen, gehoorzaamheids cursus en schapendrijven. Binnen is hij heel rustig en aanhankelijk veel knuffels en buiten is hij super actief. Bij de opvoeding moet je wel erg consequent zijn en vooral zelf rustig blijven is erg belangrijk. Hoe drukker je bent hoe drukker hij word. Hoe je je voelt straal je uit en neemt hij over, dat is iets wat mij heel erg is opgevallen.
Ik denk persoonlijk dat een border collie best bij je past en als je er echt voor gaat krijg je heel veel terug. Maar ik denk dat dat wel bij veel honden zo is :wink:
Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

anne_lies schreef:
xsharingx schreef: Nou dat is absoluut niet zo hoor maak je maar geen zorgen :wink: Ik heb er zelf ook een. En was op het ergste voorbereid een happende alles drijvende zenuwachtige hond die alles kapot maakt. Dan kon het alleen nog maar mee vallen :mrgreen: Het is een super lieve trouwe met alles kunnende hond geworden haha maar ik heb er wel veel voor moeten doen en laten. Hij krijgt veel beweging en uitdaging zoals fietsen spelletjes (balspellen frisbee e.d) lange wandelingen met zoekspelletjes, veel zwemmen, gehoorzaamheids cursus en schapendrijven. Binnen is hij heel rustig en aanhankelijk veel knuffels en buiten is hij super actief. Bij de opvoeding moet je wel erg consequent zijn en vooral zelf rustig blijven is erg belangrijk. Hoe drukker je bent hoe drukker hij word. Hoe je je voelt straal je uit en neemt hij over, dat is iets wat mij heel erg is opgevallen.
Ik denk persoonlijk dat een border collie best bij je past en als je er echt voor gaat krijg je heel veel terug. Maar ik denk dat dat wel bij veel honden zo is :wink:
[/quote]

*opluchting*

Het lijkt me echt een heerlijke hond, en ook een leuke combi met Axl. Ik kijk er echt naar uit om lekker aan de gang te gaan met de hond. :lol1:
Liefs.

Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Hier een border collie eigenaar.
wat betreft beweging ja daar hebben ze behoefte aan maar net overdreven.
Een border werkt graag en bied je hem dat niet dan zoekt hij wel wat anders.
heb zelf een border waarbij ik merk dat ze veel gelukkiger is als ze regelmatig bij de schapen komt.
Is na een korte training voor een tweetal weken veel rustiger mbt drijven van bv andere objecten of dieren.
Ik bied haar ook die mogelijkheid. Daarnaast doe ik er nog 2 x per week behendigheid mee.
Spreek een paar keer af met border collie eigenaren in je omgeving zou ik zeggen. Dan zie je het gedrag, karakter van verschillende honden.
Wat betreft werk en showlijn veel lijnen lopen in elkaar door. Zou voor een hond die je in huis wil houden niet naar lijnen gaan kijken die puur op het werk gefokt worden. Ga ook bij fokkers thuis op bezoek en ervaar hoe ze binnenshuis zijn mocht je gaan voor een pup
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb 2 border collies.
Bij de eerste wist ik totaal niet wat een border was en wat ik kon verwachten 9alleen gevallen op het uiterlijk).
En toen kregen we ook nog een hele pittige toegewezen.
Bloed, zweet en tranen heeft die me gekost, maar nu weten we wat we aan elkaar hebben.
En sinds een tijd hebben we eigen schapen en dat is het dus helemaal voor hem.
Elke dag even bij de schapen en het is een hele andere hond geworden.

Meagan, mijn teefje van bijna 3 jaar, is het makkelijkste hondje dat er is.
Daar kon ik er wel 10 tegelijk van hebben.
Die heb ik dus ook heel bewust uitgezocht en lang naar een fokker gezocht.
Zo ben ik me nu alweer aan het oriënteren naar een volgende pup. Die komt over enkele jaren.

Al zou ik naar Zwitserland of naar Friesland (vanuit Limburg) moeten rijden, als daar de fokker woont waar ik een pup van wil, dan rijd ik daar naartoe.
Voor Meagan zijn we ook enkele keren naar west-Brabant gereden, want daar komt ze vandaan.

Goed dat je je zo verdiept in een ras om te kijken of het bij je past.
Je kunt je ook aanmelden bij een border collie forum, daar zitten veel border collie fokkers.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Hier nog een border collie baasje.
Veel is idd al gezegd; je moet bij een border verschrikkelijk consequent zijn. Maar volgens mij is dat bij alle honden zo ;).

Wat ik zelf het lastigste vind om mee om te gaan, is dat het zo'n gevoelig ras is. Laatst sprong onze hond zomaar bij mij op schoot (en dat mag hij alleen op uitnodiging), dus ik duwde hem gelijk van mijn schoot af. Precies op dat moment kreeg ik de hik, en dat koppelde hij kennelijk aan elkaar: hik=vrouwtje is boos. Dus de hele tijd dat ik de hik had, durfde die hond niet bij mij in de buurt te komen :19:.

Ik vind een border verder geen verschrikkelijk moeilijke hond, je moet alleen consequent kunnen zijn en iets van honden begrijpen. Maar als ik mijn vriend niet had (die zijn hele leven honden heeft gehad), had ik het denk ik niet gered met een border. Je moet ze ook weer niet onderschatten.

Overigens zijn er veel meer lijnen dan 'de werklijn' of 'de showlijn'. Er zijn verschillende werklijnen, en er zijn verschillende showlijnen. Het is maar net wat je wilt qua gedrag, karakter, uiterlijk, bouw, of werklust.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

Boutje schreef: Maar ik ken ook borders die in huis vloerkleedje zijn en superlief met hele kleine kinderen en sociaal naar alle andere honden.
Dus ik zeg helemaal neit dat een border niet kan voor jullie, wel dat je moet uitkijken of de border die je neemt past bij de verwachtingen die je hebt.
Wij hebben juist zo'n vloerkleedje, ja. Het kan zó uiteenlopen binnen het ras...
Afbeelding
Iedere dag feest!
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb binnen 2 vloerkleedjes.
Heel rustig en gemakkelijk, ik merk ze binnen dus nooit.
Buiten zijn ze heerlijk fanatiek.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
xsharingx
Zeer actief

Ik word steeds enthousiaster over dit ras! :lol1:

Volgens mij is het moeilijk inschatten bij een pup of het een vloerkleedje word of een keiharde werk hond?! Natuurlijk als er echt specifiek op word gefokt is dit duidelijk.

Ik zou graag eens willen weten waar al jullie border collie's vandaan komen?
Ik ga binnenkort een afspraak maken met een fokker, om even te proeven hoe het is!

Om eerlijk te zijn ga ik ook een beetje voor het uiterlijk... is dat raar? Ben een beetje heel erg gevallen voor de border collie waar bij de kleur wit overheerst, ik heb al gelezen dat dit niet de bedoeling is bij een border collie. En mijn vraag is eigenlijk... Waarom niet? ik vind het prachtig!

Het gaat natuurlijk om hoe de hond in het gezin past etc etc. En al zou mijn aankomende hond pimpel paars zijn ik hou er toch wel van. Maar toch heb ik stiekem een voorkeur!
Liefs.

Afbeelding
Magic
Zeer actief

xsharingx schreef:Ik word steeds enthousiaster over dit ras! :lol1:

Volgens mij is het moeilijk inschatten bij een pup of het een vloerkleedje word of een keiharde werk hond?! Natuurlijk als er echt specifiek op word gefokt is dit duidelijk.
Dat kan je wel inschatten hoor, het ligt eraan uit welke lijnen je hond komt, maar ook tijdens de puppytijd (dus de eerste 8/9 weken) kan je al een hoop zien van het karakter van de hond.

Maar onderschat alsjeblieft de opvoeding niet, ook een rustige border heeft een consequente hand nodig, en moet leren om rustig te zijn. Onze hond zou gerust 24/7 zijn blijven stuiteren (hij stopt niet als hij moe is) als wij hem niet op gezette tijden hadden laten rusten.
Ik zou graag eens willen weten waar al jullie border collie's vandaan komen?
Ik ga binnenkort een afspraak maken met een fokker, om even te proeven hoe het is!
Bij welke fokker ga je kijken?
Om eerlijk te zijn ga ik ook een beetje voor het uiterlijk... is dat raar? Ben een beetje heel erg gevallen voor de border collie waar bij de kleur wit overheerst, ik heb al gelezen dat dit niet de bedoeling is bij een border collie. En mijn vraag is eigenlijk... Waarom niet? ik vind het prachtig!
Witte vacht kan bij een border komen doordat de vacht de witte kleur heeft, of doordat de vacht geen pigment heeft (gebrek aan kleur). Zintuigen als oren en ogen hebben pigment nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, dus als je een hond hebt met veel wit op de kop, zou het kunnen zijn dat de hond slechthorend of doof is, of slechtziend of blind. Dat kan je wel allemaal testen, maar het is handiger om het gewoon niet te fokken.

Het schijnt verder zo te zijn dat te witte border collies niet goed presteren bij de schapen, maar ik ken ook een witte herder die het prima doet bij de schapen, dus ik weet niet in hoeverre dat dus klopt... ik dacht wel dat er volgens de BCCN met een border waarbij de kleur wit overheerst niet mag worden gefokt, maar ik weet niet waarom.
Het gaat natuurlijk om hoe de hond in het gezin past etc etc. En al zou mijn aankomende hond pimpel paars zijn ik hou er toch wel van. Maar toch heb ik stiekem een voorkeur!
Ik vind het niet gek om te kijken naar kleur, maar stel wel de gezondheid en het karakter voorop :ok: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
xsharingx
Zeer actief

- Ik onderschat de border collie niet, Ik heb nu al veel gehoord en neem dat allemaal mee in mijn keuze!

- Ik ga bij http://www.bordercollies.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kijken.

- Ik moet dus opletten dat de hond dus wel degelijk pigment in zich heeft. Ik ga me daar nog even verder in verdiepen!

- En de gezondheid van de hond staat op de allereerste plek! :D
Liefs.

Afbeelding
Magic
Zeer actief

xsharingx schreef:- Ik onderschat de border collie niet, Ik heb nu al veel gehoord en neem dat allemaal mee in mijn keuze!
Ik bedoelde de opvoeding, 'haardkleedbordercollies' worden niet zo geboren ;).
- Ik moet dus opletten dat de hond dus wel degelijk pigment in zich heeft. Ik ga me daar nog even verder in verdiepen!
Dat kan je aan de buitenkant niet zien, de fokker heeft er testen voor ;).
Maar bij Daniëlle zit je wel goed, die kijkt naar gezondheid, karakter, stamboom, en vooral naar wat bij je past :).
Afbeelding
Iedere dag feest!
xsharingx
Zeer actief

Oeh ik had nog een vraag!

Een pup is natuurlijk heel leuk en geweldig... maar er zijn nog zoveel andere honden die al geboren zijn en ook geweldig zijn. Ik hoorde dat veel mensen een verkeerde keuze maken met een border collie en er toch de tijd niet voor hebben. Misschien kan ik dan wat betekenen?! Of haal ik op deze manier misschien wel ellende mijn huis in?
Liefs.

Afbeelding
xsharingx
Zeer actief

Magic schreef:
xsharingx schreef:- Ik onderschat de border collie niet, Ik heb nu al veel gehoord en neem dat allemaal mee in mijn keuze!
Maar bij Daniëlle zit je wel goed, die kijkt naar gezondheid, karakter, stamboom, en vooral naar wat bij je past :).
Haha, Ik leer hier zoveeel! prachtig!

Ik denk dat ik het kwa opvoeding best in me heb, beetje hulp van trainer, en van jullie :W:
Voor Axl heb ik al 2 honden gehad, 1 jack russel en een mix ik zal er een foto bij zetten, want het is voor mij nog steeds niet precies duidelijk wat voor mix het nou was. Ze was een moeilijke tante, maar met veel trainen en veel activiteiten werd het een geweldige hond.
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat ik niet alleen schoot hondjes gewend ben :D

Koda
Afbeelding
Liefs.

Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Magic schreef:
dank je wel :J:
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

werklijn of showlijn ik denk dat je het zelf behoorlijk in de hand hebt hoe actief je hond in huis is.
Toya is ook werklijn maar heb ik van pup af aan rustig in huis gehouden. Binnen speel ik niet met speelgoed en heb haar ook regelmatig verplicht laten rusten in de bench als pup.
Daarnaast heb ik als pup er voor gewaakt dat ik niet constant met haar bezig zou zijn want de behoefte wordt steeds groter.
Boutje als je naar de moeder van Jinn en rest van de familie kijkt die zijn toch heel erg rustig in huis. Vraag me daarom af in hoeverre dit wel of niet te maken heeft met werklijn en de pittigste uit het nest.
Was Toya nl ook en die heeft dezelfde genen. :mrgreen:
Buiten is ze enorm hyper maar binnen de rust zelve.
Ben er ook van overtuigd dat het scheeld of het je eerste border is of niet.
Met mijn vorige border heb ik als pup de fout gemaakt dat ik teveel op hem inging. mbt spelen, aanhalen ed. Die was ook altijd bezig binnen.
Ook hoe je andere honden zijn.
Een border is slim en pikt snel dingen op en helaas ook de verkeerde dingen
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Ik heb welliswaat een kruizing Border Collie maar met de meeste eigenschappen van een Border. Het is een moordhond waar ik mee lezen en schrijven kan. Maar we hebben samen ook keihard gewerkt en zelfs op haar oude dag (13) wil ze nog werken.

Het meeste is al gezegd over de BC en ik kan dat alleen maar bevestigen, persoonlijk denk ik dat het meest belangrijke is om toch wel is heeeeeeel consequent te zijn en echt de baas zijn in houding en gedrag anders gaat hij zelf zijn gang want hij wil wel werken. Zoek steeds een uitdaging die bij hem past, want juist omdat het zo'n harde werker is kan hij zich ook snel vervelen. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je doet met de BC, als er maar samen gewerkt wordt.
Als je echt met hem werkt, krijg je een hond die vooral baas gericht is, daarnaast kan over het algemeen een BC wel goed met andere honden en kinderen overweg, maar is niet een hond die echt veel speelt met andere honden.
Waar een BC wel toe geneigd is is alles wat beweegt te gaan drijven, dit kunnen kinderen zijn, andere honden maar ook auto's, dit kun je door goede opvoeding en training wel indammen, is m.i. zeer belangrijk.
Ik vind het beslist geen beginnershond.
In de loop van de jaren heb ik ook verschillende BC op cursus gehad, daarin zit wel degelijk verschil in de lijnen. Denk dat het vooral belangrijk is om bij de fokkers naar de ouderhonden te kijken en te informeren hoe deze honden als pup en jonge hond zijn geweest. Menig BC eigenaar heeft zijn vingers al gebrand aan een jonge BC omdat men het beeld had dat deze zo goed luisteren maar vergeten dat de hond eerst goed opgevoed moeten worden.
Helaas kan ik je geen fokker adviseren.
Als je toch een ander ras aanhaald een Friese Stabij is overigens ook een hele leuke hond om mee te werken .
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”