Ik had wel het idee dat het hielp. Met sommige probleemgevallen vind ik het een heel goed systeem.
Zowieso geef ik liever nooit een hond iets voor niks. Ze moeten het liefst er wel altijd iets voor doen. Al is het maar een simpele zit-af-staan of een apportje voordat ze het bakje van het toetje leeg mag likken.
Vanavond bvb Chic voor het eerst het nieuwe dogdanceroutine, daarna haar bakkie parelhoenen in de bench.
Ik doe het niet uit een bepaalde methode of idealisme, lijkt mij gewoon dat als een hond een hele bak voer zo voor niks krijgt die minder geneigd zou zijn om voor een stukje worst hard te gaan werken.
Ligt uiteraard ook aan de type hond, en aan de situatie.
En als ik na een wedstrijd moe en laat thuis kom dan ga ik niet met 6 honden uitgebreid trainen maar gooi ik dus wel heel makkelijk het eten voor hun neus.
Nog een punt is dat je wel goed moet kijken wat je dan vraagt van de hond als die echt alles moet verdienen, en hoe verdeel je dat over de hele dag. Langere periode vaak een kleine beetje eten gespreid over de hele dag lijkt mij niet ideaal voor spijsvertering.
Met Hoopje nam ik de grootste deel van haar eten mee naar een eenmalige dagelijkse wandeling in dorp, stad of bos. Daarnaast kon ze in een paar trainingssessies thuis eten verdienen. Maar je moet dus zorgen dat je genoeg oefeningen of mogelijkheden voor goede gedrag kan aanbieden om de hond genoeg eten te kunnen geven.
Altijd dus goed kijken naar het waarom doet een hond iets, is het gebrek aan motivatie of kan de hond die oefening niet in die situatie.