Ja, die discussie volg ik ook en daar word ik niet vrolijk als ik denk aan een teefje erbij! Ik heb inmiddels begrepen dat verschillende mensen zonder problemen twee of zelfs meer reuen hebben, die zelf de rangorde hebben bepaald. Mijn gevoel gaat ook nog steeds uit naar een reu, maar ik zal de keuze ook af laten hangen van het hondje op zich. Zoals nakisha al schreef, soms is er inderdaad gewoon (g)een klik en dat is toch het belangrijkste, lijkt me!ranetje schreef:Maart heeft net een topic lopen over een reu en een loopse teef in één huisFlevo Bordertje schreef:Mocht het toch een pup worden dan is het uit logeren sturen van Boyke als het teefje loops wordt een goede optie tot een eventuele castratie. Bedankt voor alle tips iedereen, ik ben weer een stuk wijzer![]()
Ik heb jaren lang twee reuen in huis gehad.
Nooit problemen mee gehad.
Als je zelf de rangorde handhaaft die ze onderling hebben "afgesproken" is er vaak geen probleem
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reu of teef bij reu?
Moderator: moderatorteam
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Re: Reu of teef bij reu?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Flevo Bordertje schreef:Ja, die discussie volg ik ook en daar word ik niet vrolijk als ik denk aan een teefje erbij! Ik heb inmiddels begrepen dat verschillende mensen zonder problemen twee of zelfs meer reuen hebben, die zelf de rangorde hebben bepaald. Mijn gevoel gaat ook nog steeds uit naar een reu, maar ik zal de keuze ook af laten hangen van het hondje op zich. Zoals nakisha al schreef, soms is er inderdaad gewoon (g)een klik en dat is toch het belangrijkste, lijkt me!ranetje schreef:Maart heeft net een topic lopen over een reu en een loopse teef in één huisFlevo Bordertje schreef:Mocht het toch een pup worden dan is het uit logeren sturen van Boyke als het teefje loops wordt een goede optie tot een eventuele castratie. Bedankt voor alle tips iedereen, ik ben weer een stuk wijzer![]()
Ik heb jaren lang twee reuen in huis gehad.
Nooit problemen mee gehad.
Als je zelf de rangorde handhaaft die ze onderling hebben "afgesproken" is er vaak geen probleem
De klik is zeker nummer 1.
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Dit is wel belangrijk denk ik ja. Hoeft geen probleem te worden maar de kans is er ook wel degelijk dat dat wel lastig wordt.Marlieke met Boris schreef:als de andere hond erbij is straks, gaat Boyke dan nog steeds 1 week weg en dan 1 week bij jou? dat zou ik wel eng vinden geloof ik...dan moet telkens de rangorde bevestigd worden als boyke weer thuis komt... ik geloof dat ik dan sneller voor een teefje zou gaan...
Blijven ze beiden thuis dan zou ik persoonlijk voor reu/reu gaan, maar dat heeft te maken met mijn eigen voorkeuren. Het allerminst risico op rangorde problemen heb je bij teef/reu.
- Marina
- Zeer actief
Ik zou voor een reu gaan denk ik. Ik ben een reuenmens.
Ook al gaat hij om de week weg. Ik denk als eenmaal de rang bepaald is dat die niet elke keer opnieuw bepaald gaat worden.
Ze kennen elkaar echt nog wel na een week.
Ik zou misschien de eerste paar weken ze wel bij elkaar houden, zodat ze elkaar echt kunnen leren kennen. En daarna moet het geen probleem zijn om de week uit logeren.
Dus voor mij een reu. haha
Ook al gaat hij om de week weg. Ik denk als eenmaal de rang bepaald is dat die niet elke keer opnieuw bepaald gaat worden.
Ik zou misschien de eerste paar weken ze wel bij elkaar houden, zodat ze elkaar echt kunnen leren kennen. En daarna moet het geen probleem zijn om de week uit logeren.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Wat ik ook mee zou laten wegen, is hoe jouw reu is naar andere reuen, als er een teef bij is.
Onze reu is heel snel verliefd op teefjes (puberteit he, snappen we best
) maar als hij eenmaal vindt dat een teefje van hem is, gaat hij dat teefje verdedigen tov andere reuen
.
Er komt hier zeker ooit een 2e hond bij, maar hoe ik er nu over denk gaat dat dus geen teef worden.
Onze reu is heel snel verliefd op teefjes (puberteit he, snappen we best
Er komt hier zeker ooit een 2e hond bij, maar hoe ik er nu over denk gaat dat dus geen teef worden.

Iedere dag feest!
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Goh, dat weet ik eigenlijk niet. Boyke wil eigenlijk met (bijna) alle honden spelen (maar zij niet altijd met hemMagic schreef:Wat ik ook mee zou laten wegen, is hoe jouw reu is naar andere reuen, als er een teef bij is.
Onze reu is heel snel verliefd op teefjes (puberteit he, snappen we best) maar als hij eenmaal vindt dat een teefje van hem is, gaat hij dat teefje verdedigen tov andere reuen
.
En laatst kwam mijn dochter met een hondje van een vriendin aanzetten. Ik schrok nog een beetje, omdat ze zomaar ons huis - dus Boyke's territorium- binnenwalste, maar het ging prima. Dat was een volwassen Cavalier King Charles teefje.
Alleen "macho" typetjes wekken bij hem bepaalde Terriër-trekjes op
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Tja, da's nu het lastige denk ik... het zou heel goed kunnen gaan met een reu erbij, ook al is Boyke hier niet elke week, maar het kan ook mis gaanMarina schreef:Ik zou voor een reu gaan denk ik. Ik ben een reuenmens.
Het lijkt me ook nog wel uitmaken welk ras we er uiteindelijk bijnemen, dus voor de raskeuze is deze "kwastie" ook van belang. De short-list is nu: labrador, schotse herdershond korthaar, border terrier, toller.
Hebben jullie ideeën over de onderlinge vedraagzaamheid van deze rassen?
- Marina
- Zeer actief
Ik heb drie labjes reuen en dat gaat heel erg goed.
hier zijn ze heel tollerant naar elkaar toe.
hier zijn ze heel tollerant naar elkaar toe.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- daan!
- Zeer actief
Ik vind mijn volle reu geweldig, ook naar de andere meiden toe, echte liefde.
Maar bij de loopsheden van de dames vind ik het een drama, terwijl wij genoeg ruimte hebben om ze gescheiden te houden.
Dat gejoel, en gejank, en gedoe . Pfff
Ik ken veel mensen met meerdere reuen, wat gewoon goed gaat.
Maar bij de loopsheden van de dames vind ik het een drama, terwijl wij genoeg ruimte hebben om ze gescheiden te houden.
Dat gejoel, en gejank, en gedoe . Pfff
Ik ken veel mensen met meerdere reuen, wat gewoon goed gaat.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Zoals je je hond omschrijft lijkt hij me best met een andere niet al te moeilijke/stoere reu te kunnen samenleven.
Ik heb zelf ook 2 reuen; een heel verdraagzame makkelijke flat/golden mix en een wat pittiger Aussi reu en het zijn de beste maatjes die enorm veel samen spelen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik b.v. nooit zou kiezen voor een even oude aussie reu of ander ras met doorgaans ''stoere'' reuen zou gaan bij de Aus. Dan zou ik wel problemen krijgen namelijk waarmee ik maar wil zeggen dat het uiteindelijk op de individuele combi aankomt.
Ik heb zelf ook 2 reuen; een heel verdraagzame makkelijke flat/golden mix en een wat pittiger Aussi reu en het zijn de beste maatjes die enorm veel samen spelen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik b.v. nooit zou kiezen voor een even oude aussie reu of ander ras met doorgaans ''stoere'' reuen zou gaan bij de Aus. Dan zou ik wel problemen krijgen namelijk waarmee ik maar wil zeggen dat het uiteindelijk op de individuele combi aankomt.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Bedankt voor de reacties allemaal
Ik denk dat ik gevoelsmatig toch ga voor een verdraagzame reu bij Boyke. Maar de optie teef hou ik open, het ligt ook aan de klik met de hond in kwestie. Een mooie voorlopige conclusie dus 
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Ik heb twee reuen en mijn vorige combo bestond ook uit twee reuen. Ik heb dus al 10 jaar steeds twee volle reuen in huis. Lieuwe is als pup hier gekomen, maar Rokus kwam als hond van ruim een jaar bij mijn oude reu van 9 jaar.
Ze ( Mijn oude reu en Rokus) hebben twee keer "gevochten" de derde keer heb ik een keer stevig "NEE" geroepen en dat was dat.
Lieuwe en Rokus hebben deze zomer voor het eerst een aanvaring gehad, maar dat kwam meer door afgunst van Rokus en is eigenlijk mijn schuld, omdat ik iets verkeerd aanpakte.
Wat men mij heeft voorgehouden blijkt te werken: Zoek je tweede hond met zorg uit. Zorg dat het een reu is die een heel andere (natuurlijke) plek in de rangorde heeft. Mijn oude reu was een erg dominante zelfverzekerde reu, Rokus is dat veel minder. Rokus vermijdt conflicten en heeft geen neiging om zijn status t.o.v. andere honden af te dwingen. Wordt hij lastig gevallen dan laat hij zich echter het kaas niet van het brood eten en komt wel voor zichzelf op.
Lieuwe is een verhaal apart: dat is een watje
Mijn volgende reu mag dus best wel weer wat dominanter/ pittiger zijn
Ze ( Mijn oude reu en Rokus) hebben twee keer "gevochten" de derde keer heb ik een keer stevig "NEE" geroepen en dat was dat.
Lieuwe en Rokus hebben deze zomer voor het eerst een aanvaring gehad, maar dat kwam meer door afgunst van Rokus en is eigenlijk mijn schuld, omdat ik iets verkeerd aanpakte.
Wat men mij heeft voorgehouden blijkt te werken: Zoek je tweede hond met zorg uit. Zorg dat het een reu is die een heel andere (natuurlijke) plek in de rangorde heeft. Mijn oude reu was een erg dominante zelfverzekerde reu, Rokus is dat veel minder. Rokus vermijdt conflicten en heeft geen neiging om zijn status t.o.v. andere honden af te dwingen. Wordt hij lastig gevallen dan laat hij zich echter het kaas niet van het brood eten en komt wel voor zichzelf op.
Lieuwe is een verhaal apart: dat is een watje
Laatst gewijzigd door Ma-Rianne op 01 nov 2010 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik heb 2 reuen en 2 teefjes.
Ga in de toekomst alleen nog maar voor teefjes..vind het toch handiger om 1 "soort" te hebben en vind ze qua gedrag makkelijker.
Nu heb ik het maar 50/50 gedaan, omdat James beter overweg kan met oudere reutjes.
Ga in de toekomst alleen nog maar voor teefjes..vind het toch handiger om 1 "soort" te hebben en vind ze qua gedrag makkelijker.
Nu heb ik het maar 50/50 gedaan, omdat James beter overweg kan met oudere reutjes.

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Dat is een goede tipMa-Rianne schreef:Wat men mij heeft voorgehouden blijkt te werken: Zoek je tweede hond met zorg uit. Zorg dat het een reu is die een heel andere (natuurlijke) plek in de rangorde heeft. Mijn oude reu was een erg dominante zelfverzekerde reu, Rokus is dat veel minder. Rokus vermijdt conflicten en heeft geen neiging om zijn status t.o.v. andere honden af te dwingen. Wordt hij lastig gevallen dan laat hij zich echter het kaas niet van het brood eten en komt wel voor zichzelf op.
Lieuwe is een verhaal apart: dat is een watje![]()
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Ooooh welke? Ik wist dat er een nieuwe kwam maar ik heb hem nog niet gezien_Inge_ schreef:Ik heb 2 reuen en 2 teefjes.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
De kleur maakt mij echt helemaal niets uit, ik vind alle 3 mooi.Flevo Bordertje schreef:Leuk joh!! Weer een bruine of ga je voor variatie?samantha! schreef: Het duurt nog even hoor, maar ik wil er nog een labje bij
Ik wacht dus maar gewoon af welke combinatie me aanspreekt en dan zie ik wel welke kleur het wordt
- samantha!
- Zeer actief
Macho vindt hem leukMa-Rianne schreef:Lieuwe is een verhaal apart: dat is een watje![]()
- samantha!
- Zeer actief
Ik heb alleen ervaring met labradors en die zijn over het algemeen erg verdraagzaamFlevo Bordertje schreef:Tja, da's nu het lastige denk ik... het zou heel goed kunnen gaan met een reu erbij, ook al is Boyke hier niet elke week, maar het kan ook mis gaanMarina schreef:Ik zou voor een reu gaan denk ik. Ik ben een reuenmens.
Dus voor mij een reu. haha. De eerste weken samen houden, lijkt me zeker een goed idee. Ze moeten toch even samen uitmaken wie waar staat.
Het lijkt me ook nog wel uitmaken welk ras we er uiteindelijk bijnemen, dus voor de raskeuze is deze "kwastie" ook van belang. De short-list is nu: labrador, schotse herdershond korthaar, border terrier, toller.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Kijk, dat is goed nieuws, de labrador staat nog steeds bovenaan her lijstje namelijksamantha! schreef:Ik heb alleen ervaring met labradors en die zijn over het algemeen erg verdraagzaamFlevo Bordertje schreef:Tja, da's nu het lastige denk ik... het zou heel goed kunnen gaan met een reu erbij, ook al is Boyke hier niet elke week, maar het kan ook mis gaanMarina schreef:Ik zou voor een reu gaan denk ik. Ik ben een reuenmens.
Dus voor mij een reu. haha. De eerste weken samen houden, lijkt me zeker een goed idee. Ze moeten toch even samen uitmaken wie waar staat.
Vooral de bruine
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Morgenvroeg ga ik hem halen, 's middags of 's avonds komen er foto's..hangt ervan af hoe snel Patty issTefaniA schreef:Ooooh welke? Ik wist dat er een nieuwe kwam maar ik heb hem nog niet gezien_Inge_ schreef:Ik heb 2 reuen en 2 teefjes.

- samantha!
- Zeer actief
Ik heb inderdaad toch ook wel een voorkeur voor bruinFlevo Bordertje schreef:Kijk, dat is goed nieuws, de labrador staat nog steeds bovenaan her lijstje namelijksamantha! schreef:Ik heb alleen ervaring met labradors en die zijn over het algemeen erg verdraagzaamFlevo Bordertje schreef: Tja, da's nu het lastige denk ik... het zou heel goed kunnen gaan met een reu erbij, ook al is Boyke hier niet elke week, maar het kan ook mis gaan. De eerste weken samen houden, lijkt me zeker een goed idee. Ze moeten toch even samen uitmaken wie waar staat.
Hebben jullie ideeën over de onderlinge vedraagzaamheid van deze rassen?![]()
Vooral de bruine, maar de andere kleuren zijn inderdaad ook heel mooi
Ik ben benieuwd naar je keuze straks
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou zelf voor een reu-teef combi gaan, omdat dat de meeste kans van slagen heeft. Zelf heb ik ook een sterke voorkeur dus dat scheelt misschien. Ik heb wel gemerkt dat gelazer in de tent onderling echt vreselijk is. Overigens zou ik wel een van de twee laten castreren (als het de teef is wel na de eerste loopsheid, dus een keer scheiden of uit logeren sturen). Een leven lang scheiden tijdens loopsheden zou niks voor mij zijn. Bij Benno en Jip merkte ik ook wel dat ze het echt niks vonden (Benno kon al niks meer verwekken toen, maar dacht daar zelf heel anders over
).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Een leven lang uit logeren is misschien ook niet het handigste, hoewel ik wel de mogelijkheden heb voor Boyke gelukkig.Lysette schreef:Ik zou zelf voor een reu-teef combi gaan, omdat dat de meeste kans van slagen heeft. Zelf heb ik ook een sterke voorkeur dus dat scheelt misschien. Ik heb wel gemerkt dat gelazer in de tent onderling echt vreselijk is. Overigens zou ik wel een van de twee laten castreren (als het de teef is wel na de eerste loopsheid, dus een keer scheiden of uit logeren sturen). Een leven lang scheiden tijdens loopsheden zou niks voor mij zijn. Bij Benno en Jip merkte ik ook wel dat ze het echt niks vonden (Benno kon al niks meer verwekken toen, maar dacht daar zelf heel anders over).
Nee, op vechtende reuen in huis zit ik ook niet te wachten
Een hoop denkwerk dus
Ik vind het wel super dat hier zoveel ervaringen zijn, die me kunnen helpen bij de keuze
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
als je zegt "een leven lang" klinkt dat overdreven. Het is maar 6 weken per jaar (normaal gesproken) en dan vaak ook nog alleen tijdens de hoogte dagen, laat zeggen hooguit een week (meestal dus 3 dagen). Dus dan hebben we het over 6 dagen per jaar... klinkt al heeeeel anders dan "een leven lang"

- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Wij hebben twee reuen in huis en schelen een half jaar in leefijd. Het is hier nooit fout gegaan, maar dat komt ook omdat Ivan een hele onderdaninge hond is naar andere honden toe, dus daar zijn nooit problemen mee geweest.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg "een leven lang tijdens loopsheden"Joera schreef:als je zegt "een leven lang" klinkt dat overdreven. Het is maar 6 weken per jaar (normaal gesproken) en dan vaak ook nog alleen tijdens de hoogte dagen, laat zeggen hooguit een week (meestal dus 3 dagen). Dus dan hebben we het over 6 dagen per jaar... klinkt al heeeeel anders dan "een leven lang"
De loopsheden an sich vind ik niet zo dramatisch. Maar het scheiden vond ik zelf heel erg vervelend, omdat ze gewoon erg aan elkaar hangen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Het karakter gaat dus erg belangrijk worden als we toch kiezen voor een reu. Is het ook niet zo dat bij de keuze voor een reu erbij het makkelijker is om een pup te nemen? We zouden dan natuurlijk ook kijken naar een niet te dominant typetje. Een volwassen reu erbij zetten, lijkt mij lastiger dan een pup. Klopt die denktrantJacky schreef:Wij hebben twee reuen in huis en schelen een half jaar in leefijd. Het is hier nooit fout gegaan, maar dat komt ook omdat Ivan een hele onderdaninge hond is naar andere honden toe, dus daar zijn nooit problemen mee geweest.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Is dit geen leukerd voor jou en Boyke:

Bruno is een kruising bouvierxlabrador reu van 7 maanden (in asiel Maastricht)
Ziet er namelijk een beetje uit als een grote zwarte border....
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
Aaaaah, die is inderdaad errug leukZeeuwse labjes schreef:Is dit geen leukerd voor jou en Boyke:
Maarrrrr, helaas gaat het nog niet, we moeten nog een tijdje wachten voor er een tweede hond kan komen. Ik moet ook niet teveel op internet naar de herplaatsers kijken, want dan loop ik het risico overstag te gaan
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Absoluut. Ik vind borders echte haantjes over het algemeen, en zou dus zeker kiezen voor een hele zachte reu die niet dominant is.Flevo Bordertje schreef:Het karakter gaat dus erg belangrijk worden als we toch kiezen voor een reu.
Nee, dat vind ik juist gemakkelijker. Op den duur dan toch. Bij pups weet je niet heel zeker hoe het karakter zich gaat ontwikkelen. Bepaalde dingen kun je al wel zien, maar hoe dat uitpakt is niet zeker. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor een volwassen reu.Is het ook niet zo dat bij de keuze voor een reu erbij het makkelijker is om een pup te nemen? We zouden dan natuurlijk ook kijken naar een niet te dominant typetje. Een volwassen reu erbij zetten, lijkt mij lastiger dan een pup.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far