wat ik vaak hoor is ; een ongecastreerde reu krijgt een moeilijker karakter, vooral naar andere honden toe,
maar zijn ook lastiger op te voeden,
ook vind men het vaak vervelend dat ze erg gaan rijen overal op.
(de honden van mijn ouders werden om die reden gecastreerd, die hingen steeds aan mijn been toen ik klein was.)
ook hoor je nog regelmatig mensen die zeggen dat ongecastreerde reutjes meer kans hebben op bepaalde gezondsheidsproblemen, waaronder kanker. Cesar Millan vermoedt dat dit komt door opgekropte seksuele gevoelens die het lichaam dan vervuilen zeg maar (in het kort uitgelegd dan wat hij zegt he

het was een heel hoofdstuk namelijk lol)
aan de andere kant hoor je ook vaak dat gecastreerde reutjes sloom worden,
dat ze dik worden en ongezond daardoor,
dat het zielig is .
dat die hormonen ook nut hebben in het lichaam.
dat ze puppygedrag blijven vertonen.
en dat het weer andere gezondsheidsproblemen kan veroorzaken.....
ik zeg eerlijk dat de honden van mijn ouders nooit gezonheidsproblemen hebben gehad,
beiden hartstikke lief waren (en eentje was wel sloom maar dat was hij als pup al, de bouvier, de andere was tot zijn dood hartstikke speels hoewel hij als bejaard mannetje wel wat rustiger werd uiteraard maar sloom is hij nooit geweest -dat was een jackie) de Bouvier is 17 geworden. de Jack Russel 16.
De bouvier hebben ze laten inslapen omdat hij steeds door zijn achterpoten heen zakte, hij kreeg verlammingsverschijnselen dus, en er was niets te opereren zei de dierenarts, dus hebben ze hem laten gaan, waar ze toen nog erg veel verdiret van hebben gehad ondanks zijn respectabele leeftijd.
De Jack Russel is gewoon op een avond gaan slapen, en sochtends niet meer wakker geworden............
maargoed in hun geval heeft de castratie in elk geval geen problemen opgeleverd dus.
maar ik ken dus ook ongecastreerde honden die alle verhalen die je hoort kunnen bestrijden, want ook die zijn gezond, gehoorzaam, niet agressief, etc etc.
Ik weet dus stomweg niet zo goed wat ik ervan denken moet.
en probeer de voor en nadelen tegen elkaar op te wegen.