Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Histiocyt...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

PattyB

Histiocyt...

Ongelezen bericht door PattyB »

Zojuist bij de DA geweest. De histiocytoom die afgebonden was, is helaas nog niet weg. Daaronder is 't gewoon weer opnieuw gaan groeien. Het stukje was afgebonden was, kon er net wel afgehaald worden.
Nu heeft ze nog een andere histiocyt... in haar andere oor zitten. Deze zit echt wat meer in haar oor en krabt ze ook open, waardoor ze tussendoor onder het bloed zit en deze is ook lichtelijk ontstoken eromheen.
Het is dus verstandig om ze allebei te verwijderen en ik denk dat dit ook het beste is.

Ik schrok alleen echt onwijs erg van wat het gaat kosten. :eek: Maar wat moet, dat moet..

Vind het toch niet niks, ze moet onder narcose, alleen dat vind ik al doodeng.
Laatst gewijzigd door PattyB op 26 feb 2011 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Senna moet onder het mes :(

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat naar dat ze nu toch onder het mes moet, maar er zit weinig anders op denk ik. Steeds haar oor openkrabben is ook geen pretje lijkt me.
Tjsa, en die prijzen, dat weet wat. Hoewel ik inmiddels niet meer zo heel snel schrik na alle medische getob van de afgelopen weken hier met de honden. Morgen zal ik helemaal wel een emmer leeg moeten gooien denk ik. Maar als het het waard is geweest, kom je vast wel over die pijn in je portemonnee heen. :wink:
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

he wat vervelend voor Senna!! Wanneer is de operatie?

En duur is het inderdaad, bah! :N: Maar tis nodig, dus dan moet het maar!
RIP Cena :roos:
    PattyB

Vrijdag moet ze.
    Ja, 250 euro :eek:

Ben nu al zenuwachtig. Lees hier te vaak dat het niet goed gaat met een narcose o.i.d... :ugh: :jank:
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Ja tuurlijk is het spannend! Maar Senna is nog hartstikke jong toch? Net een jaar? Maak je maar niet te druk!! :roos:
      Elly*
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
      Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Bah, wat naar voor Senna. Hopelijk is ze na de operatie van alle ellende af.

Wat betreft de kosten: ik ben sinds mei bijna al mijn vakantiegeld kwijt aan de dierenarts en wie weet wat er nog gaat komen.
      S@ndr@
      Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ze is jong en gezond, komt vast helemaal goed :J: , en dat is het hopelijk over met die rotdingen :roll:
      MoniqueDM
      Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Even een vraag die bij mij boven borrelt: waarom is de histocytoom afgebonden?
      Histocytoompjes (ook wel jonge honden tumor genoemd) zijn goedaardig en verdwijnen vaak vanzelf weer. Dat kan even duren, maar ze gaan gewoon weer weg.
      Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
      Afbeelding
      *Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

MoniqueDM schreef:Even een vraag die bij mij boven borrelt: waarom is de histocytoom afgebonden?
      Histocytoompjes (ook wel jonge honden tumor genoemd) zijn goedaardig en verdwijnen vaak vanzelf weer. Dat kan even duren, maar ze gaan gewoon weer weg.
      Dat vraag ik me ook af.
      Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

He getsie Patty, dat is zeker geen leuk bericht. Duimen draaien hier. En Senna is jong en gezond dus die komt gewoon fluitend weer uit de narcose. Moet gewoon :pffff:
      Pemba
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
      Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

€250 vind ik wel een belachelijk hoge prijs voor zo'n kleine ingreep. Sterkte , altijd vervelend als ze onder het mes moeten.
      Afbeelding
      PattyB

Is toen afgebonden, omdat deze erg groot werd en ik 'm graag weg wilde hebben.
      In 2 weken tijd is deze al weer verdubbeld in grootte.
      En er is er dus een bijgekomen in het andere oor. Deze krabt ze kapot en is ontstoken.

Er zou trouwens ook wat afgenomen worden en opgestuurd worden. De DA gaf aan dat hij denkt dat het gewoon goedaardig is, maar voor de zekerheid sturen ze het dan toch nog op.

Het is inderdaad een jonge honden tumor, zo noemen ze het ook.

Ik schrok ook echt enorm van het bedrag. Ik dacht met iets over de 100 er wel te komen.. Ik ben dus nog even aan het rondbellen voor andere goede dierenartsen en overleg dan ook meteen wat zij de beste optie vinden (opereren of misschien toch andere opties).
      MoniqueDM
      Zeer actief

Voor 100 euro sta je tegenwoordig net binnen in het weekend :ugh: .
      Maar ik denk dat je de groei van een histocytoom niet tegengaat door 'm af te binden. Het is geen wrat.
      Hij kan hooguit een centimeter of twee doorsnee worden.
      Ik begrijp dat dit soms onsierlijk is, maar ik had er persoonlijk niet aan laten prutsen.
      Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, dus veel sterkte voor Senna!
      Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
      Afbeelding
      PattyB

MoniqueDM schreef:Voor 100 euro sta je tegenwoordig net binnen in het weekend :ugh: .
      Maar ik denk dat je de groei van een histocytoom niet tegengaat door 'm af te binden. Het is geen wrat.
      Ik begrijp dat dit soms onsierlijk is, maar ik had er persoonlijk niet aan laten prutsen.
      De wrat op haar ene oor (linkeroor), die afgebonden was, leek een normale wrat te zijn (soort bloemkool).
      Degene in haar andere oor (rechteroor) is 'zeker' een histiocytoom. Dat was een bultje.

Op haar zij heeft ze ook nog een heel klein wratje zitten.

:ugh:
      Op een gegeven moment weet ik ook niet meer wat het beste is. De een zegt dit en de ander dat.
      Het liefste wil ik geen operatie natuurlijk, dus ik ga toch nog even de opties bespreken met andere dierenartsen.

Iemand opperde een kap, maar als het een half jaar duurt voordat ze weg zijn: ik ga Senna geen kap om doen, een half jaar lang. :oeps:
      MoniqueDM
      Zeer actief

PattyB schreef:
      MoniqueDM schreef:Voor 100 euro sta je tegenwoordig net binnen in het weekend :ugh: .
      De wrat op haar ene oor (linkeroor), die afgebonden was, leek een normale wrat te zijn (soort bloemkool).
      Degene in haar andere oor (rechteroor) is 'zeker' een histiocytoom. Dat was een bultje.

Op haar zij heeft ze ook nog een heel klein wratje zitten.

:ugh:
      Op een gegeven moment weet ik ook niet meer wat het beste is. De een zegt dit en de ander dat.
      Het liefste wil ik geen operatie natuurlijk, dus ik ga toch nog even de opties bespreken met andere dierenartsen.

Iemand opperde een kap, maar als het een half jaar duurt voordat ze weg zijn: ik ga Senna geen kap om doen, een half jaar lang. :oeps:
      Ik snap best dat het allemaal verwarrend is :wink: .
      Maar een beetje dierenarts moet toch dondersgoed het verschil kunnen zien tussen een wrat en een histocytoom.
      Donna van mij heeft er jaren geleden ook ééntje gehad onder haar kin.
      Toen ik dit aan mijn dierenarts liet zien, zei hij gelijk: "Owww, dat is een histocytoom. Daar moet je niets aan doen, want die verdwijnt vanzelf weer".
      En inderdaad..., na een aantal maanden was ie ineens weg.

Is dat histocytoompje aan haar rechter oor niet op een andere manier te behandelen (om de ontsteking weg te krijgen en vervolgens de natuur z'n werk laten doen)?
      Wellicht is dat een vraag waard als je toch andere dierenartsen gaat bellen.
      Afbeelding
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Re: Histiocytoom

Ik denk dat als Senne hem steeds open krabt dat het beter is hem wel weg te laten halen hoor! Zeker als er infectiegevaar dreigt...
        Atraps
        Actief
        Mijn ras(sen): Friese Stabij
        Contacteer:

Ongelezen bericht door Atraps »

dat is idd niet goedkoop zeg.....Maar ze is idd nog jong en ze is gezond dus wat dat betreft zal het best goedkomen
        Afbeelding

Wie anderen klein maakt is zelf niet groot.
        Afbeelding
        PattyB

Ik heb nu een andere DA gesproken, die zei ook dat hij de histiocytoom zou behandelen met AB i.v.m. de ontsteking, maar verder uit zichzelf weg zou laten gaan: dus niet opereren.

Aan de andere kant, het andere oor, dat kon geen hystiocytoom zijn (op dat oor zit een bloemkool-achtige wrat) en daar wilde hij nog even naar kijken.

Dat vind ik eigenlijk toch al een stuk positiever.. wat een gehannes ook altijd. Het is soms zo lastig wat je moet geloven. Ik ben blij dat ik niet altijd blind achter de mening aanga van 1 dierenarts. Ik ben niet zo voor operaties en als het anders kan, dan heel erg graag... :roll:

Dus ik maak morgen even een afspraak met deze DA. Mijn schoonpa komt daar al zolang als de kliniek daar zit en is dus erg vertrouwd met deze DA. Hun hond heeft suikerziekte en mijn schoonpa komt er maandelijks (zo niet meer), dus ik weet ook dat ik daar ook goed zit als ik daarheen ga.
        MoniqueDM
        Zeer actief

:ok:
        Succes en laat even weten hoe het is verlopen.
        Afbeelding
        Mojuan
        Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Histiocytomen kunnen erg vervelend zijn.
        Julia heeft er 1 gehad achter haar voorpoot aan de rechterkant.
        Dat ding begon erg vervelend te worden, hij groeide enorm hard, en ging steeds open en er kwam dan steeds een korst op.
        De da heeft wat cellen op laten sturen, en het was dus zeker dat het om een histiocytoom ging, maar de cellen zagen er onrustig uit.
        Wat mij is verteld, was dat zo'n goedaardig gezwel kan veranderen in een kwaadaardige.
        En daar wilde ik niet op gaan zitten wachten.
        Wij hebben het toen weg laten halen.
        Wat het gekost heeft weet ik echt niet meer, dat soort dingen vergeet ik altijd zsm :engel:
        Maar ik ben blij dat hij weg is gehaald, het zat me nml niet lekker.

Julia had het ding ook niet op de leeftijd waarbij dit normaal voor komt.
        Zij was volgens mij al vier jaar oud toen.

Ach, en een jaar later krijgt ze een tumor die wél kwaadaardig is (fibrosarcoom) en een jaar daarna een dikke ontsteking door de enting die gelukkig wegtrok.
        Niet lang daarna weer een operatie vanwege haar knieband... en zo zijn er nog veel meer dingen geweest, ze is erg duur!
        Maar ik hou wel veel van haar, dus dat maakt alles weer goed :oeps:

Ik hoop dat je eruit komt wat je wilt gaan doen, en dat het weer helemaal goed komt.
        :zweep:
        Daisy@
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Herders
        Aantal honden: 3
        Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik kijk ook niet meer raar op van de prijzen, het is schrikbarend duur!

Maar veel beterschap en wijsheid wat te doen. :roos:
        MoniqueDM
        Zeer actief

Paulala schreef:Julia had het ding ook niet op de leeftijd waarbij dit normaal voor komt.
        Een histocytoom kan tot rond het vijfde levensjaar ontstaan :wink: .
        Afbeelding
        Mojuan
        Zeer actief

MoniqueDM schreef:
        Paulala schreef:Julia had het ding ook niet op de leeftijd waarbij dit normaal voor komt.
        Een histocytoom kan tot rond het vijfde levensjaar ontstaan :wink: .
        Ja dat klopt wel, maar als na het tweede levensjaar (ik kan me vergissen hoor) ontstaat, is de kans groter dat het niet meer zomaar weg gaat, en dat er kwaadaardige cellen in ontstaan.
        Precies weet ik het niet meer hoor, maar zoiets staat me nog bij.
        En dat het bijna nooit meer na het derde levensjaar ontstaat, maar wel mogelijk is.
        Ik kan het allemaal verkeerd onthouden hebben misschien :(

Dit was mijn topic toen:
        http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... stiocytoom" onclick="window.open(this.href);return false;

Helaas is dat dus nog steeds niet het laatste geweest dat ze ging mankeren.....
        PattyB

Paulala ik ben je topic tegen gekomen inderdaad toen ik gisteren via de zoekfunctie aan het zoeken was.
        Ik ben vandaag geweest bij de dierenkliniek in Made. Ik ben na vanmiddag 144 euro armer... en nog niet eens geopereerd.. maar goed.

Senna is nog steeds schijndrachtig. Ongelofelijk hoe erg ze het heeft, maar er is nog steeds sprake van melkgift.
        Doordat haar schijndracht zo heftig is, is haar weerstand lager. Daarbij is ze nog jong en vatbaarder voor deze dingen.

In haar linkeroor zit een hysticiotoom: ook wel bekend als een jonge honden tumor. Deze is in 99% van de gevallen goedaardig en trekt binnen 6 maanden weer weg.
        Voor de zekerheid (voor die ene %) is er toch een biopt genomen (en dat maakt het meteen ook zo duur) en daar krijg ik aan het einde van de week de uitslag van. :ugh:
        Duimen dus dat het gewoon goedaardig is.

Aan haar rechteroor zit een papilloom: een wratachtig uitgroeisel op de huid.
        Het slaat dus nergens op dat de DA waar ik voorheen ben geweest, deze heeft afgebonden, zei Dr. Pronk, want deze groeien gewoon daaronder weer verder. Dus dat afbinden is 2 weken terug voor niets geweest.
        Hij mag blijven zitten als hij niet meer groeit, groeit hij verder zoals hij nu doet, dan moet het inderdaad operatief weggehaald worden.
        Bij de kliniek in Made kost het 180 euro de operatie met alles erop en eraan (toch weer 70 euro minder tegenover Taxandria hier in Breda.. Ben ook helemaal niet tevreden over Taxandria, maar bij gebrek aan auto moet je soms wel Vandaar ook mijn 2nd opinion bij de dierenarts in Made).

Voor nu heb ik AB meegekregen om de ontsteking bij de histiocytoom weg te krijgen.

Daarbij heb ik nu voor de schijndracht Galastop meegekregen (ik weet dat er mensen op tegen zijn, maar in overleg met de DA was dit toch beter om te doen).
        Senna was rond 10 augustus dekrijp. schijndracht duurt normaal ongeveer de 64 dagen na de dekrijpheid. Daar zit Senna nu alweer 2 weken overheen.
        Haar neus is ondertussen kaal en zit onder de wondjes omdat ze tegen haar bak aan blijft duwen en niet wil eten.

Hij gaf eveneens aan dat ik eraan moet denken haar misschien wat eerder te laten dekken als ik echt een nestje met haar wil en haar niet wil laten sterilliseren. Door een nestje zou ze wat evenwichtiger moeten worden in de hormoonhuishouding.
        Sterilisatie kwam ook ter sprake. Ik vind dat geen optie, Massimo vind een nestje eigenlijk geen optie. Dus ja.. :19:

Ik weet wel dat Senna echt al een aantal maanden flink ondersteboven is van de hele schijndracht en deze keer is heftiger als de voorgaande keer. Het is voor haar zo ook niet aangenaam. Hoe veel afleiding ik haar ook geef.
        Doordat ze zo heftig schijnzwanger is, geeft hij aan dat ze meer gezondheidsrisico's loopt en dat ik daarom moet nadenken over sterilisatie of als ik dat echt niet wil een nestje op korte termijn. Hij heeft er nog een andere DA bijgehaald en nog wat met ons samen besproken.

Genoeg stof tot nadenken dus.. :ugh:
        Nu hopen dat de uitslag goed is..
        Mojuan
        Zeer actief

Goh, dat had Julia ook!
        Die heftige schijndracht en melkgift erbij.
        Ze was echt doodongelukkig en wij hebben haar drie jaar lang erdoor gesleept met Galastop.
        En toen laten castreren en meteen heel de baarmoeder eruit.
        Ze is daarna veel evenwichtiger en gelukkiger geworden.
        Schijndracht is echt ontzettend vervelend en zeker als het niet over gaat.

Sterkte met alles, ik weet hoe het is.. niet leuk iig.
        Maar het komt wel goed hoor, tussen alle dingen door is het gewoon genieten van je hond.
        Ik hoop dat jullie de rest van het traject dat wij inmiddels met Julia hebben meegemaakt lekker mogen overslaan!
        ranetje
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoiets heeft Ita ook gehad.
        Ik geloof dat ik het hier nog met een foto op het forum heb gezet
        Dit was de foto:
        Afbeelding

In het begin waren het gladde pukkels.
        Als ze groter werden en er langer zaten zagen ze er uit als een wrat.
        Daarna werden ze vanzelf weer kleiner en bwegonnen er weer als een pukkel uit te zien.............................
        En daarna waren ze weg :ok:
        Ik heb er niets aan gedaan omdat ik hier op her forum info kreeg wat het was.
        Wel opgelet dat het niet kapot ging door krabben of als Ita door de bramen rende.

Lijkt het op de foto die ik hier heb neergezet?
        Het is wel een beetje wazig :wink:
        Afbeelding
        "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
        Time bestows the gift and steals it in the process."
        (citaat van George Evans)
        Plaats reactie

Terug naar “Medisch”