Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dan doe je zo je best...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sassieka
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

dan doe je zo je best...

Ongelezen bericht door Sassieka »

pfff, soms moet je het even kwijt!

ik ben nu bijna 2 maanden bezig met mijn nieuwe trainer (een topvent overigens) om mijn hond weer onder controle te krijgen.
Niet dat ze een extreem agressief geval is of iets dergelijks, maar ze heeft wat puntjes waardoor het hebben van een hond gewoon niet meer zo leuk is als dat het zou moeten zijn.

Zo is het uitlaten een drama, omdat mevrouw uitvalt naar alles wat haar op dat moment niet aanstaat. Zowiezo altijd naar honden, en de ene keer wel naar vrachtwagens en fietsers en de andere dag niet...

Nu ging het een hele tijd een stuk beter, en in haar algemene toestand is ze ook een stuk rustiger geworden. Ze is niet meer hysterisch buiten op ALLES maar dan ook ALLES aan het letten, maar loopt nu geregeld in 'calm submissive state' :wink: naast me.
Helaas, misschien ligt het aan het weer ofzo, wil het de afgelopen 2 weken niet meer lukken! Wordt er helemaal bloed sacherijnig van, en dat helpt natuurlijk ook niet mee!
Ik moet van de trainer zo min mogelijk met me riem doen, omdat dat voor haar spanning opwekt, maar ik heb het idee dat ik alleen maar aan haar aan het sleuren ben! Wordt er helemaal kriegel van! :boos:

Dan doe je zo hard je best, en dan zie je steeds zoveel vooruitgang... en dan ineens denkt troela, je bekijkt het maar :lekkerpuh:

en omdat ik dan geirriteerd wordt, lukt het natuurlijk al helemaal niet meer! Soms denk ik wel is... als het zo moet...

mja, je doet zo'n beestje ook niet weg. Maar je hebt toch een hond om lekker mee te wandelen en als vriendje! Nou, dat doel heeft mijn hond voorlopig nog even niet ben ik bang...
misschien toch maar op zoek naar een oppashond, waar ik WEL mee kan gaan wandelen... Dan houd ik deze er wel bij voor me voetenkachel...

moest er even uit!

groetjes!
een hond is niet alleen het hebben van een dier, het is een levenswijze...
Fin
Zeer actief

Re: dan doe je zo je best...

Ongelezen bericht door Fin »

Misschien moet ze loops worden? Of is er iets anders wat veranderd is? En lukt het je om haar voldoende beweging te geven? Je zou eens kunnen kijken of je met haar kunt gaan fietsen of steppen. Beweging brengt meer rust in het koppie.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Misschien toch te veel hond voor je? Ik noem maar wat hoor :wink:
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Sassieka schreef:Dan houd ik deze er wel bij voor me voetenkachel...
Als je het gedrag erger wil maken moet je dat vooral doen met een Rottweiler. Het is een werkhond die bezig wil zijn. Binnen buiten maakt niet uit..Ze moet wel een uitdaging hebben, als ik ze hier 3 keer per dag alleen maar uitlaat heb ik aan het einde van de week ook honden waar geen land mee te bezeilen is omdat ze hun ei niet kwijt kunnen.
Sassieka
Actief

oke, ik zal het even specificeren:

we hebben 2 keer per week groepstraining, we fietsen zowiezo 3 keer per week, (naast de dagelijkse 3 wandelingen) en verder train ik thuis een aantal keren per dag behendigheid... DAARNAAST ligt ze binnen (spreekwoordelijke) op me voeten te slapen...

ben niet bang dat het aan de mate van beweging of bezigheid ligt. Zolang ze binnens huis is, of in de tuin gaat het prima en luistert ze als een malle.
Ga je echter de poort uit, wordt het een totaal andere hond. En tot 2 weken geleden ging dat ook steeds beter en nu ineens is het weer bal...

teveel hond? daar ga ik niet op in.. stel dat het al zo zou zijn, doe je er nu niks meer aan want je doet zo;n beestje niet weg...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Al eens door de DA laten nakijken of ze in orde is fysiek?
Soms is trainen maar een deel van de oplossing om probleemgedrag tot een oplossing te brengen.

Suggestie van @christo .............. moet ze loops worden?
Zit ze hormonaal misschien helemaal een beetje in de knoop?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sassieka
Actief

ranetje schreef:Al eens door de DA laten nakijken of ze in orde is fysiek?
Soms is trainen maar een deel van de oplossing om probleemgedrag tot een oplossing te brengen.

dat zijn inderdaad wel goede suggesties, alleen is ze gesterriliseerd, dus denk niet dat ze dan nog loops wordt :engel: en verder hebben we maandag de algemene check up gedaan, en behalve een licht ontstoken oogje is ze helemaal in orde!

daarom dcht ik misschien echt het weer? :oeps: Misschien dat meer honden daar last van hebben ofzo, geen idee. Mijn paard wordt wel altijd wat onrustig met de herfst...

maar anders ligt het gewoon aan mezelf hoor, alleen is het wel irritant...
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Wat was er eerder, de kip of het ei :mrgreen:

Je kijkt nu namelijk naar de hond die haar gedrag verandert. Zou het kunnen dat jij niet lekker zit, je zorgen maakt, iets onder de leden heb (de griep of zo) weet ik het. Het kan namelijk zijn dat de hond op jouw stemming reageert. Denk niet te groot want het kan ook iets kleins zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Sassieka schreef:oke, ik zal het even specificeren:

we hebben 2 keer per week groepstraining, we fietsen zowiezo 3 keer per week, (naast de dagelijkse 3 wandelingen) en verder train ik thuis een aantal keren per dag behendigheid... DAARNAAST ligt ze binnen (spreekwoordelijke) op me voeten te slapen...

ben niet bang dat het aan de mate van beweging of bezigheid ligt. Zolang ze binnens huis is, of in de tuin gaat het prima en luistert ze als een malle.
Ga je echter de poort uit, wordt het een totaal andere hond. En tot 2 weken geleden ging dat ook steeds beter en nu ineens is het weer bal...

teveel hond? daar ga ik niet op in.. stel dat het al zo zou zijn, doe je er nu niks meer aan want je doet zo;n beestje niet weg...
Ik denk dat je veel te veel doet met je hond... Waarom een aantal keren per dag trainen?
Sassieka
Actief

omdat je beter meerdere keren op een dag kort kan trainen, dan 1 keer heel lang... Want dan kan ze zich niet meer zo best concentreren...

ik heb inderdaad ook al zitten denken of er hier wat veranderd is... maar ik kan me niet echt iets bedenken wat veranderd is. Behalve dan dat het vorige week ook niet zo lekke rliep met de hond, en dat het daarom misschien deze week ook niet lekker loopt.
maar zie dan maar weer uit die cirkel te komen...
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Sassieka schreef:omdat je beter meerdere keren op een dag kort kan trainen, dan 1 keer heel lang... Want dan kan ze zich niet meer zo best concentreren...
Kan het niet zo zijn dat je je hond gewoon overvraagd? En lange wandelingen, en fietsen, en zoveel x per week trainen, en dan nog zoveel keer per dag, en dan buiten ook nog eens braaf moeten zijn?

Ik zou buiten gaan trainen op aandacht vragen. En dat heel heeel goed belonen. Elke pas die ze goed zet is een beloning! Hoe oud in je hond trouwens?
En idd, laat jezelf niet opfokken! Hoe bozer jij je voelt, hoe harder je hond je tegen werkt...
Sassieka
Actief

nou, ik weet niet of dat het zal zijn... want tot twee weken terug deed ze het steeds beter. en voorheen deed ik namelijk een hoop dingen niet, en dan was ze in huis weer niet te houden! Echt een stuiterbal, die blijkbaar haar ei niet kwijt kon. en nu is dat al goed opgeknapt.

Ze is nu net twee jaar oud... Buiten op aandacht trainen doen we inderdaad al heel veel, maar op sommige momenten dan kan ik op me kop gaan staan, en dan ben ik ECHT NIET leuk! :tong:

echt zo een kogelvrije plaat voor dr kop krijgt ze dan... het gaat goed, zolang er niks echt in de buurt loopt...

tis een soort van workaholic... alleen op sommige momenten VOOR de baas, en sommige momenten TEGEN de baas...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Sassieka schreef:
ranetje schreef:Al eens door de DA laten nakijken of ze in orde is fysiek?

dat zijn inderdaad wel goede suggesties, alleen is ze gesterriliseerd, dus denk niet dat ze dan nog loops wordt :engel: en verder hebben we maandag de algemene check up gedaan, en behalve een licht ontstoken oogje is ze helemaal in orde!

daarom dcht ik misschien echt het weer? :oeps: Misschien dat meer honden daar last van hebben ofzo, geen idee. Mijn paard wordt wel altijd wat onrustig met de herfst...

maar anders ligt het gewoon aan mezelf hoor, alleen is het wel irritant...
Nee loops zal ze dan niet meer worden. :mrgreen:
Een gewone algemene check up is niet uitzonderlijk grondig :wink:
Op basis van de gegevens (opeens weer teruggelopen gedrag) zou je nog eens kunnen overleggen met de DA.

Verder levert irritatie bij de baas inderdaad vaak tegenwerking op van de hond.
Gewoon omdat je dan vaak minder duidelijk wordt.
Misschien kan je in die richting nog wat proberen om te buigen bij jezelf :wink:

:denken: of het is een extinction burst?

edit:foutje verbeterd
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 okt 2010 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Sassieka schreef:nou, ik weet niet of dat het zal zijn... want tot twee weken terug deed ze het steeds beter. en voorheen deed ik namelijk een hoop dingen niet, en dan was ze in huis weer niet te houden! Echt een stuiterbal, die blijkbaar haar ei niet kwijt kon. en nu is dat al goed opgeknapt.

Ze is nu net twee jaar oud... Buiten op aandacht trainen doen we inderdaad al heel veel, maar op sommige momenten dan kan ik op me kop gaan staan, en dan ben ik ECHT NIET leuk! :tong:

echt zo een kogelvrije plaat voor dr kop krijgt ze dan... het gaat goed, zolang er niks echt in de buurt loopt...

tis een soort van workaholic... alleen op sommige momenten VOOR de baas, en sommige momenten TEGEN de baas...
Je kunt ook teveel met een hond doen, en dan bedoel ik op het geestelijke vlak. Ontspanning hoort er ook bij: lekker tutten met een gevulde Kong, kauwstaafje, speelgoedbeest mogen ontleden.

Zelf had ik met opgroeiende dobers het idee dat ze een bult aan energie klaarzetten voor een bepaalde dagelijkse activiteit, als ik dat een beetje goed uitleg. Zo van, we gaan altijd om 11.00 uur twee uur wandelen, dus om 10.45 staan we te trappelen en te trappelen en zijn we heul energiek. Ging ik dan een dag of twee, drie niet op dat tijdstip wandelen, dan hield het gestuiter tegen de muren op ook op dag drie op. Ze stellen zich er dus op in. Heb je dat niet door, dan denk je op een gegeven moment dat je hond vier uur wandelen nodig heeft om aan zijn beweging toe te komen.

Probeer het anders eens met een weekje halve kracht, wel wat fietsen, wel wat wandelen, even niet trainen, even geen druk, lekker veel ontspanning. Dan kom je misschien zelf ook een keer toe aan wat rust want ook wij leggen onszelf nog wel eens te veel op aan inspanning.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

ranetje schreef: :denken: of het is een extinction burst out?
Dat zat ik me ook af te vragen :lol1:
Afbeelding
Sassieka
Actief

euhm sorry, wat is een extinction burst out? :oeps:

maar daar heb je wel gelijk in, zou het ook gerust een weekje wat langzamer aan kunnen doen. Ik weet ook wel van mezelf dat ik TEVEEL en TE SNEL wil... en daar ligt het misschien ook wel aan hoor... Tis alleen soms gewoon zoo frustrerend dat je zo je best doet, en het dan in ene niet meer lukt.

De handdoek in de ring gooien is dan nog wel het gemakkelijkste, maar ja, daar schiet je dan weer niks mee op!
Tis gewoon zoo vermoeiend om elke dag, 3 of 4 keer per dag bezig te zijn met je hond tijdens de wandeling... wandelen zou ook gewoon wandelen moeten kunnen zijn maar dat kan op dit punt van de training gewoon niet.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

extinction burst is een soort van laatste opleving voor de dood zeg maar, ,
een laatste heftige uitbraak van het ongewenste gedrag , voor het echt uitdooft :wink:
Sassieka
Actief

ooh op die fiets!

nou dat hopen we dan maar! :W:

Helaas zullen we dat pas weten op het moment dat het ECHT uitdooft :8):

gewoon volhouden dus... lastig, maar waarschijnlijk wel het beste!
Niet dat ik anders van plan was hoor! je schaft zo'n beestje aan, en dan moet je er ook ALLES op ALLES voor zetten!
Ook al is dat niet altijd even leuk!

zegmaar, morgen weer een dag :lol1:
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

als ik jou verhaal lees, komt dit veel overheen met mijn hond die bij mijn moeder woont.. als ze lekker in haar vel zit dan is er niets aan de hand.. maar vaak valt een onverwachtse prikkel buiten niet goed bij haar (er knapt dan iets bij haar) meestal zijn dit andere honden (vaak wat drukkere) mannen die er anders uitzien (pet op, grote baard) of iets anders opvallends :p (sorry voor de mannen die aan deze beschrijving voldoen ghehe) en meestal joggers of anders wat rent.

in deze situaties moet ik haar echt afleiden, bij haar werkt dit met een bal waar ze van geobsedeerd is. ik kan haar gedrag aflezen als ze bij het buiten komen al erg gefocust is om te kijken of er al iets of iemand langskomt.. dan weet ik al hoe laat het is, ik kijk dan rustig om me heen (dus niet focussen zoals de hond want dat voelen ze) en als ik iets van ver al zie aankomen dan maak ik er een spelletje van met de bal totdat het iets of iemand weer voorbij is..

dit maakt de wandeling voor mij en de hond plezierig en ook de band tussen hond en baas :D

ik hoop dat jullie ook iets kunnen vinden om weer op één lijn te komen ;)
Afbeelding
Sassieka
Actief

ik hoop het zeker ook! Het is verder echt een schat van een beest hoor!

Maar wandelen is toch wel 1 van de dingen waar je een hond voor wil, en gaat dat niet dan is dat best vervelend!
En aan de andere kant, als dit het enige probleem is mag ik nog in me handjes knijpen denk... Zijn honden met veel ernstigere problemen!

t enige grote nadeel vind ik, dat je andere hondeneigenaren er ook mee opscheept want veel honden gaan uiteraard reageren van een stuiterende, blaffend/gillende hond aan de overkant! Weinig honden die daar zonder blikken of blozen langs lopen. Dat vind ik nog het ergste, voor mezelf nog het minste maar je wil niet andere mensen opzadelen met jouw eigen probleem...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”