Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie weet er raad?? Ongeluk gebeurd, kap is doodeng edit blz2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Me_and_Sandy
Zeer actief
Aantal honden: 1

Wie weet er raad?? Ongeluk gebeurd, kap is doodeng edit blz2

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

Hallo allemaal
Gister is er een ongelukje gebeurd met Sandy.
Ze was aan het spelen met een andere hond toen ze ineens gewond was aan haar oog.
Mijn vader was aan het oppassen, en dacht dat de andere hond met zijn poot een kras op haar ooglid veroorzaakte.
Toen we bij de DA kwamen zei deze gelijk dat het door een tand kwam, bij nader onderzoek bleek haar hele ooglid
aan de binnen en buitenkant doorgescheurd. :jank:

Gelijk gehecht en een paar uur later mocht ik haar ophalen

Nu heeft Sandy een kap gekregen van de DA zodat ze niet aan de hechtingen kan peuteren,
maarrr DE KAP is 1 groot DRAMA.

Vannacht lag ze bij me in bed en kwam ze nog bij van de narcose dus ik liet de kap eraf.
Ze zat af en toe aan haar oog, 1 keer gaf ze echt een schreeuw van pijn zo zielig!!

Vanmiddag heb ik de kap omgedaan, dmv een koekje voor haar neus heeft ze zelf haar hoofd er door gestoken.
Maar toen het ding vast zat, ging ze bokkensprongen maken en dacht ik nog even zo doorgaan en je heb nog meer wonden. Ik heb haar in haar bench gezet, waar ze verstijfd van angst bleef zitten. Ze heeft zelfs van angst een plas gedaan in haar bench.

Nu heb ik de kap weer afgedaan, maar ik kan niet 2 weken lang continu naast haar blijven zitten. Hoe kan ik dit nu oplossen, heeft iemand tips? ik vind het zo rot voor haar, zo alles bij elkaar. Ze kijkt er ook nog heel zielig bij.

Wie weet er raad?? Goddank is haar oog zelf niet beschadigd maar al met al is het wel een rotsituatie :cry:

Zijn er meer mensen wiens hond doodsbang was voor en kap en gaat dit mogelijk nog over??? ik weet er even geen raad meer mee..
Laatst gewijzigd door Me_and_Sandy op 28 sep 2010 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Wie weet er raad?? Ongeluk gebeurt, kap is doodeng enz

Ongelezen bericht door Emma »

oeii, wat een pech :ugh:
dat kan raar gaan, spelen met een andere hond, en dan gebeurd dit :eek:

wat betreft de kap, tja ik zou hem toch omlaten. en ongemerkt de hond observeren. misschien vindt ie hem in het begin doodeng. maar wordt dat vanzelf minder?
wat gebeurd er als hij de kap niet om heeft? zit ie dan met zijn poot aan het oog, of gaat hij met zijn kop/oog schuren?

wat vervelend dit. kan het nog goed komen met zijn oog?

veel beterschap :roos:
-Rianne-
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Rianne- »

Jeetje wat een vervelende plek voor zoiets bij het oog.

Ik weet niet of het een idee is maar ik heb een keer bij een dierenwinkel een zachte kraag gezien. Dat is niet van dat harde plastic en is wat meer beweegbaar en je hond kan er beter op liggen. Misschien is ze hier wat minder panisch voor. Anders zou ik het ook niet zo weten. Het heet comfy cone
als het goed is staat de link er nu onder
http://www.dierenshop.nl/hondenkapcomfy ... rers_id=37
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Wie weet er raad?? Ongeluk gebeurd, kap is doodeng enz

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer vind de kap ook doodeng, het 1e half uur. Hij vind dat hij er niet mee kan lopen en verstijft helemaal. Even doorzetten, omlaten en ondertussen afleiden alsof er niets aan de hand is.

Eventueel zou je een kraag kunnen halen ergens? Zo'n soort zwemband, die je om de nek kunt doen, als ze er erg veel last van blijft houden.

Beterschap, eng hoor, gewond oog.. :ugh:
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Achjee, ik weet een hoop oplossingen om een kap niet te hoeven gebruiken maar niet als de hond aan het oog gewond is, dat is gewoon een rot plek en je kan daar ook allen maar een kap voor gebruiken...Msschien dat je kan kijken naar zo'n zachte kap ipv zo'n harde plastic kap, dat zit wat prettiger..
Verder zou ik er voor kiezen hem wel te gebruiken, beter even 2 weken afzien dan dat het hele oog straks weer open ligt.
Probeer de kap alleen om te doen als je er echt niet op kan letten, buiten en binnen als je erbij bent lekker af!

Succes en sterkte! :roos:
Groetjes Lianne
Me_and_Sandy
Zeer actief

Kap kan niet de hele dag omblijven, dan kan ze niet eten en drinken...

en angstplassen in de bench vind ik niet zoiets van ach dan ben je maar ff zielig,
of zie ik het nu helemaal verkeerd??

Ik heb geobserveerd en ze heeft 30 minuten verstijfd in haar bench gestaan, ze ging niet eens normaal zitten
of liggen.. Toen ik de kap afdeed zag ik dat ze in haar bench heeft geplast.

Haar oog zelf is gelukkig nog heel, maar het ooglid zal wel weer redelijk "dicht" groeien/herstellen
Maar dan moeten wel de hechtingen blijven zitten..
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Is een mooncollar dan niets? Als het goed is kun je die bij je da huren voor een paar centen.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zou ook zeggen: gewoon kap erom heen. De eerste tijd is het eng, maar het went echt wel. Gewoon wat lekkers geven en verder negeren.
Zelfs mijn vorige, verschrikkelijk neurotische en angstige kat wende er aan. Was ook een drama in het begin, maar na een dag wist hij niet beter. En die stakker heeft uiteindelijk ruim 6 weken met die kap om moeten lopen :wink: .
Afbeelding
Me_and_Sandy
Zeer actief

-Rianne- schreef:Jeetje wat een vervelende plek voor zoiets bij het oog.

Ik weet niet of het een idee is maar ik heb een keer bij een dierenwinkel een zachte kraag gezien. Dat is niet van dat harde plastic en is wat meer beweegbaar en je hond kan er beter op liggen. Misschien is ze hier wat minder panisch voor. Anders zou ik het ook niet zo weten. Het heet comfy cone
als het goed is staat de link er nu onder
http://www.dierenshop.nl/hondenkapcomfy ... rers_id=37
ik ga zo even bellen om te vragen hoe lang het duurt voordat ik deze in huis zou hebben, bedankt :ok:
Me_and_Sandy
Zeer actief

hondeponnetje schreef:Is een mooncollar dan niets? Als het goed is kun je die bij je da huren voor een paar centen.
Ik heb ff gegoogled maar deze lijkt me meer tegen jeuken met de bek? Het lijkt me dat Sandy haar poten alsnog bij haar ogen krijgt met de mooncollar. Ik bel zo ook ff naar de dierenarts of hij er 1 heeft, is gister niks over gezegd.
-Rianne-
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door -Rianne- »

Volgens mij kan je die kragen gewoon bij de plaatselijke dierenwinkel kopen. Ik heb ze zelf gezien bij de discus dierenwinkel.
Me_and_Sandy
Zeer actief

-Rianne- schreef:Volgens mij kan je die kragen gewoon bij de plaatselijke dierenwinkel kopen. Ik heb ze zelf gezien bij de discus dierenwinkel.
Ik was net bij de dierenwinkel om te vragen of ze een alternatief hebben, maar hierover is niks gezegd.
Ik ga zo nog ff langs een andere dierenwinkel om te zien of zij er wel 1 hebben.
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Sokjes geen optie???

Van die dikke baby sokjes/slofjes, weet niet hoe die heten, met anti slip eronder.
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Me_and_Sandy
Zeer actief

*Evie* schreef:Sokjes geen optie???

Van die dikke baby sokjes/slofjes, weet niet hoe die heten, met anti slip eronder.
Ja heb ik vannacht ook geprobeerd, waren er met 5 minuten al af :ugh:
frisbeedog
Actief

Ongelezen bericht door frisbeedog »

Hoi Hoi

wat voor kap heb je
je hebt ze nl in wit plastic dan zien ze niks maar
ze zijn er ook in doorzichtig plastic en dan zien ze wel alles om hun heen en vinden
ze het een stuk minder eng
er bestaan nekkragen maar in dit geval niet aan te raden want dan kan er nog gekrabbeld worden

en anders zou je wellicht kunnen proberen resque remedy spray of druppels te geven en
daarna de kap dan worden ze wat rustiger

de zachte kap is wel een optie die wordt genoemd maar ook die is donker en belemmert zicht

sterkte maar denk dat de kap wel noodzakelijk is anders wordt straks door het krabben het oog echt flink beschadigd

beterschap voor de patient

groetjes An
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Me_and_Sandy schreef:Kap kan niet de hele dag omblijven, dan kan ze niet eten en drinken...

en angstplassen in de bench vind ik niet zoiets van ach dan ben je maar ff zielig,

Ik heb geobserveerd en ze heeft 30 minuten verstijfd in haar bench gestaan, ze ging niet eens normaal zitten

Haar oog zelf is gelukkig nog heel, maar het ooglid zal wel weer redelijk "dicht" groeien/herstellen

Kap kan echt wel de hele dag omblijven. Eten en drinken leren ze heel snel met kap om.
Luc heeft een neusoperatie gehad(deel van zijn neus eraf) en die kap moest ook de hele dag om(4 weken lang). En hij was ook ontzettend bang. Liep achteruit etc etc. Maar een paar uur en hij is eraan gewend, bij Luc was het ook niet in een half uur maar echt een paar uur. En echt waar eten en drinken kunnen ze ook met kap om. De eerste paar keer even helpen en dan doen ze het vanzelf heel erg goed. En liggen en slapen kunnen ze ook allemaal met kap om.
Echt even doorzetten want ze kunnen het echt allemaal. en de schrik gaat ook echt over
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Me_and_Sandy
Zeer actief

ik heb nu een melkwitte kap, hardplastic van de DA.
Ze kan er niet echt doorheen kijken. Ik heb geen idee waar ze nu zo panisch van werd,
maar het ding maakt ook wel raar geluid als het langs de muur ofzo komt en toen ging ze nog harder rennen en springen.

Het ding is ook hard en lijkt niet comfortabel, ik ga zo kijken voor de zachte versie daar moet ze dan maar aan wennen.

Het is niet voor de hele dag, gelukkig, maar wel voor een paar uurtjes per dag.
Het is gewoon triest om te zien dat ze nu meer last heeft van die kap dan van de hechtingen, ze zit er niet constant aan maar wel af en toe. En ik vrees dat het gaandeweg nog meer gaat jeuken als het geneest :denken:

Iig al bedankt voor alle tips :ok:
Me_and_Sandy
Zeer actief

Marina schreef:
Me_and_Sandy schreef:Kap kan niet de hele dag omblijven, dan kan ze niet eten en drinken...

Kap kan echt wel de hele dag omblijven. Eten en drinken leren ze heel snel met kap om.
Luc heeft een neusoperatie gehad(deel van zijn neus eraf) en die kap moest ook de hele dag om(4 weken lang). En hij was ook ontzettend bang. Liep achteruit etc etc. Maar een paar uur en hij is eraan gewend, bij Luc was het ook niet in een half uur maar echt een paar uur. En echt waar eten en drinken kunnen ze ook met kap om. De eerste paar keer even helpen en dan doen ze het vanzelf heel erg goed. En liggen en slapen kunnen ze ook allemaal met kap om.
Echt even doorzetten want ze kunnen het echt allemaal. en de schrik gaat ook echt over
Ook als de kap 6 a 7 centimeter voorbij haar neus komt? Ze moest een grotere maat omdat haar nek zo dik is,
de DA zei toch niet voor niks dat het ding ook af moet om te eten??
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Vervelend.
Tja ik denk dat ze hier zo'n kap ook niks vinden. Maar tegelijkertijd denk ik dat ik er misschien wel meer moeite mee zou hebben dan zij..... omdat ik het zielig vind.
Toch is het gewoon even niet anders en om erger te voorkomen zou ik die kap gewoon om doen en dan moeten ze er maar aan wennen.
Zo'n doorzichtige kap scheelt dan misschien wel zoals al gezegd is.
Verder bij paniek, zorgen dat ze niet overal heen kan rennen en zich kan bezeren, dus een stukje van de kamer of keuken afzetten en toch maar net doen alsof er niks aan de hand is.
Succes en ik hoop dat het snel over is!
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Stukje tape om de sokjes boven het voetje, dan krijgen ze ze echt niet uit, tenzij er aan gebeten word.
Hopelijk is er snel een oplossing, een kraag/band is geen optie, dat is meer voor wonden op hun kont enzo
daar kunnen ze nog wel mee krabben aan hun hoofd.
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Me_and_Sandy schreef: Ook als de kap 6 a 7 centimeter voorbij haar neus komt? Ze moest een grotere maat omdat haar nek zo dik is,
Hier in ieder geval wel, ze had snel door hoe ze moet drinken met kap op. Maar mocht ze niet willen eten met kap dan kun je hem dan toch even af doen? Moet je haar wel goed in de gaten houden dat ze dan niet snel gaat krabben.
Beterschap :roos: :roos:
Me_and_Sandy
Zeer actief

JML schreef:Vervelend.
Tja ik denk dat ze hier zo'n kap ook niks vinden. Maar tegelijkertijd denk ik dat ik er misschien wel meer moeite mee zou hebben dan zij..... omdat ik het zielig vind.
Toch is het gewoon even niet anders en om erger te voorkomen zou ik die kap gewoon om doen en dan moeten ze er maar aan wennen.
Verder bij paniek, zorgen dat ze niet overal heen kan rennen en zich kan bezeren, dus een stukje van de kamer of keuken afzetten en toch maar net doen alsof er niks aan de hand is.
Ik heb ook net gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is, om niet te gaan tutten. Ze sprong door de gang, maakte een rare sprong tegen de verwarming, sprong tegen de tafel aan en bleef toen stilstaan met de staart tussen de poten zeker 10 minuten lang waarop ik besloot haar in de bench te zetten, (ik had de woonkamer al afgesloten en m'n huis is nog steeds puppy-proof maar stoten kan ik niet verhelpen). ZE weigerde te lopen dus ik moest haar een beetje duwen de bench in.

Tja wat is snel over, hechtingen moet minimaal 10 dagen blijven zitten en het liefste 14 dagen. Dit gaan 2 lange weken worden vrees ik...
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Me_and_Sandy schreef:
JML schreef:Vervelend.
Ik heb ook net gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is, om niet te gaan tutten. Ze sprong door de gang, maakte een rare sprong tegen de verwarming, sprong tegen de tafel aan en bleef toen stilstaan met de staart tussen de poten zeker 10 minuten lang waarop ik besloot haar in de bench te zetten, (ik had de woonkamer al afgesloten en m'n huis is nog steeds puppy-proof maar stoten kan ik niet verhelpen). ZE weigerde te lopen dus ik moest haar een beetje duwen de bench in.

Tja wat is snel over, hechtingen moet minimaal 10 dagen blijven zitten en het liefste 14 dagen. Dit gaan 2 lange weken worden vrees ik...
Maar waarom moest ze perse die bench in dan? Ze stond toch rustig? Ik zou gewoon de kap omlaten en dan moet ze er maar aan wennen. laat haar dr gang maar even gaan maar probeer dr wel rustig te houden, je bent verder van huis als alles bij dat oog stuk gaat door krabben..
Groetjes Lianne
Dayne
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Dayne »

Een moon collar zou ik niet adviseren, kunnen ze er nog gemakkelijk bij.
We hebben deze na Dayne zijn operatie ook geprobeerd.
Is de kap niet veel te groot in omvang, je zou hem anders iets kunnen inkorten, even een gepuzzel natuurlijk omdat het ook weer niet zo moet zijn dat Sandy bij haar oog kan.
Ik heb dat bij Dayne ook gedaan, zo had hij iets meer zicht en ging het wat gemakkelijker....we hadden zo'n gigantische kap mee gekregen.
Ik zou op momenten dat je erbij bent de kap aflaten.
Succes, het valt niet mee maar het is even doorbijten voor bestwil van je hond.
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ze stond niet rustig, ze stond te beven en de haren overeind en de staart tussen de benen..
ik was bang dat ze nog meer ging rennen of springen of weet ik wat.. ik wist er ook geen raad mee
in de bench is ze altijd rustig en het is haar veilige plekje vandaar dat ik dacht dat ze misschien zou kalmeren
in de bench. Ik gaf al eerder aan ik weet er geen raad mee, misschien heb ik met deze zet (in de bench doen)
iets heel stoms gedaan ik weet het niet. Nu ligt ze iig zonder kap rustig te slapen in haar bench.
Marina
Zeer actief

Ja hoor hier konden Luc het ook want die had ook zo'n mega kap om.

En ik zou vooral in het begin de kap niet elke keer afdoen want dan gaat het nooit wennen.
Vooral de eerste dagen zou ik de kap dag en nacht omlaten, totdat je er zeker van bent dat ze er aan gewend is.

Is even heel erg vervelend maar ze leert er sneller mee omgaan dan je denkt. ECht waar
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Marina
Zeer actief

Wat ik nog ff wilde zeggen.

Ik kan me voorstellen dat je denkt je hebt makkelijk praten, dat heb ik nu ook. Maar ik heb toen ook echt met mijn handen in het haar gezeten. Hij wilde die kap ok niet om en was echt hysterisch maar bij hem is het ook goed gekomen.

gaat bij jou ook goed komen. Alleen echt even doorzetten. Over twee a drie dagen ziet het er veel beter uit met die kap om. :ok:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Me_and_Sandy schreef:Ook als de kap 6 a 7 centimeter voorbij haar neus komt? Ze moest een grotere maat omdat haar nek zo dik is,
Kun je er niet gewoon een stuk(je) afknippen?
Heb ik van de kap van Kaiou ook gedaan, die was ook langer dan nodig omdat een kleinere maat voor zijn nek te klein was.
Hij kan nu, met kap, prima eten en drinken wanneer de bakjes op de grond staan.
Afbeelding
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Afbeelding
Was ook het eerste waar ik aan dacht. Maar het lijkt me dat ie dan nog steeds met zijn poten bij zijn oog kan.

Veel sterkte, andere opties heb ik niet, geen ervaring hiermee!
Me_and_Sandy
Zeer actief

Marina schreef:Wat ik nog ff wilde zeggen.

Ik kan me voorstellen dat je denkt je hebt makkelijk praten, dat heb ik nu ook. Maar ik heb toen ook echt met mijn handen in het haar gezeten. Hij wilde die kap ok niet om en was echt hysterisch maar bij hem is het ook goed gekomen.

gaat bij jou ook goed komen. Alleen echt even doorzetten. Over twee a drie dagen ziet het er veel beter uit met die kap om. :ok:
Het gevoel van je hebt makkelijk praten heb ik niet zo, wel van het handen in het haar. Ik kwam hier voor advies en dat heb ik ook gekregen :ok: Ik heb de soft-kap nu in huis en die gaat zo om als ze wakker wordt. Deze kan je ook terugklappen zodat de kap korter wordt.

Bedankt voor alle tips ook namens de patient, ze ligt weer/nog heerlijk te slapen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”