Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(Advies voor pup met...) nu ook oudere hond diarree

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik pas sinds eergisteren op de pup van mijn moeder. Hij is ruim 5 maanden oud.
Sinds afgelopen week vrijdag is zijn ontlasting slecht: Afwisselend brei, veel slijm en onverteerd in wisselende samenstellingen. Er zitten echter ook goede drollen bij.
In eerste instantie dacht mn moeder dat hij wat verkeerds gegeten had. Hij eet namelijk werkelijk alles wat los en vast zit... Mag niet natuurlijk maar een pup moet toch ook kunnen snuffelen, rennen en spelen buiten.
Het lijkt telkens beter te gaan, maar dan met name 's avonds / 's nachts begint het weer... Hij is wel levendig, zeer speels :N: :F: en heeft geen koorts. Eet goed, drinkt goed. Heeft geen enkele diarree aanval nog binnen gedaan omdat hij het prima aangeeft.

Dinsdag is mn moeder voordat ze wegging met hem naar de dierenarts geweest. Poep is onderzocht en niks gevonden.
nu is hij sinds dinsdagavond bij mij en nog steeds telkens weer diarree.
Wat kan het toch zijn? Ik ben vannacht weer begonnen met poep verzamelen, vorige onderzoek was maar van 1 nacht diarree. Dierenarts denkt dat het wellicht toch giardia is omdat dat hier heerst. Met dierenarts afgesproken dat ik de poep morgen langs breng. Is geen volle 3 dagen maar het weekend zit er tussen helaas.
Als het nu morgen toch geen giardia is, hoe groot is de kans dat het toch giardia is? Toch maar voor 3 dagen ontlasting verzamelen gaan dan?
Kan het ook een voedselallergie zijn? Hij kreeg brokken afgewisseld met vers diepvries. Sinds eerste diarree vrijdag krijgt hij volledig carnibest. 3 soorten, maar soort maakt niet uit voor de diarree. Zit wel rijst in alledrie? Voorheen had hij echter keurige ontlasting op vers. Nu stinkt het verschrikkelijk. Ik vind hem zelf ook stinken.
Hij krijgt wel beetje brokjes (Hills) nog als beloning. Dierenarts begon al over licht verteerbaar voer van hun. Maar ja, liever iets vers natuurlijk! Is er misschien een 'veiliger' alternatief voor beloningsbrokje dan Hills?
Laatst gewijzigd door pioenroos op 02 okt 2010 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Advies voor pup met aanhoudende diarree

Ongelezen bericht door marian* »

Zowel Max als Bente zijn hier aan de diarrhee geweest en ik ben ook naar de dokter geweest met Bente.
Qua dieet werkt echt alleen gekookte rijst (al dan niet met gekookte kip),wit waterbrood (melkbrood laxeert),beschuit en dat soort dingen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Giardia kan heel goed hoor, dat loopt een hond heel snel op. De symptomen zijn ook eigenlijk alleen maar (periodieke) diarree.
Veel honden zijn ook drager maar bij pups en oudere honden hebben er vaak last van.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Als het geen giardia is, zou ik toch aan een voedselallergie gaan denken inderdaad. Wellicht kip of rund? Ik zou dan een tijd bijvoorbeeld Bandit geit geven en kijken of het dan beter wordt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pioenroos
Zeer actief

LéonieHonden schreef:Giardia kan heel goed hoor, dat loopt een hond heel snel op. De symptomen zijn ook eigenlijk alleen maar (periodieke) diarree.
Veel honden zijn ook drager maar bij pups en oudere honden hebben er vaak last van.
Ja, daar maak ik me namelijk een beetje zorgen over: Ik heb hier een 12 en 14 jarige hond rondlopen... Kans op een flinke besmetting bij hun wordt zo wel groot :(
Ik zat daarom ook al bijna aan preventief giardia behandelen te denken, maar ben daar eigenlijk helemaal geen voorstander van. Vroeg me daarom af hoe groot de kans eigenlijk is dat een negatieve giardia test toch betekent dat een hond giardia heeft.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Als het geen giardia is, zou ik toch aan een voedselallergie gaan denken inderdaad. Wellicht kip of rund? Ik zou dan een tijd bijvoorbeeld Bandit geit geven en kijken of het dan beter wordt.
Bandit voer ziet er wel heel goed uit zeg!
Heb het alleen nog nooit gezien hier in de buurt? Op hun website zie ik ook geen verkooppunten lijst ofzo. Weet iemand of het te krijgen is in Zeeland/Walcheren?
Ik zal er eens een emailtje tegen aan gooien.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief

pioenroos schreef:
LéonieHonden schreef:Giardia kan heel goed hoor, dat loopt een hond heel snel op. De symptomen zijn ook eigenlijk alleen maar (periodieke) diarree.
Ja, daar maak ik me namelijk een beetje zorgen over: Ik heb hier een 12 en 14 jarige hond rondlopen... Kans op een flinke besmetting bij hun wordt zo wel groot :(
Ik zat daarom ook al bijna aan preventief giardia behandelen te denken, maar ben daar eigenlijk helemaal geen voorstander van. Vroeg me daarom af hoe groot de kans eigenlijk is dat een negatieve giardia test toch betekent dat een hond giardia heeft.
Ligt eraan hoe je DA test. Via snaptest of microscoop.
Snaptest is veel betrouwbaarder, de microscoop niet altijd. :wink:
pioenroos
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Ligt eraan hoe je DA test. Via snaptest of microscoop.
Snaptest is veel betrouwbaarder, de microscoop niet altijd. :wink:
Dat zou ik moeten vragen, maar het is een praktijk waar ze veel zelf kunnen en best modern zijn volgens mij. Dus ik denk dan een Snaptest?

Ik heb ook naar Bandit gebeld. Ik kan het hier geleverd krijgen, maar is wel errug duur :80: Voor 5 dagen voeren dan 55 euro voor de lam mix. Toch maar eerst even naar een alternatief uitkijken?!

De meneer van Bandit raadde ook Groene Os darm clear aan en toch ook bloedonderzoek voor de zekerheid omdat hij ook wat stinkt (nieren?) Wat denken jullie?

Erg bedankt voor de meedenkers! :D
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

alleen medicatie voor giardia gaan geven als het bewezen giardia is hoor! Die medicatie is bijna puur vergif! spaar de ontlasting van enkele dagen op als je de test laat doen voor Giardia.

Hier heb ik een teefje dat niet tegen Carnibest kan... die kreeg dat ook afwisselend diarree van. Ik heb haar nu op Rodi staan en dat gaat super...
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

pioenroos schreef:
Toen Bowie bij ons kwam had ze last van een vrijhardnekkige Giardia, ze is 3x behandelt voordat het weg was... de 2 andere honden hebben overignes nergens last van gehad gelukkig.
Afbeelding
Marlouke
Actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog x Franse basset en een bruine Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlouke »

Je kan beter een keer te vaak naar de dierenarts gaan dan een keer te weinig!
Treibball, het samenwerkingsspel tussen baas & hond! http://www.sportdog.nl
Zoek stok!
Zeer actief

pioenroos schreef:Ik heb ook naar Bandit gebeld. Ik kan het hier geleverd krijgen, maar is wel errug duur :80: Voor 5 dagen voeren dan 55 euro voor de lam mix. Toch maar eerst even naar een alternatief uitkijken?!
Het is niet voor niets zo duur :wink: Waar ik op doelde, is dat je als het om een voerallergie gaat je moet gaan uitsluiten. Dus een tijd geen kip en rund, maar 1 vleessoort die de hond niet gewend is. Knapt de hond dan op, dan weet je dat in het huidige voer dus iets zit waar hij allergisch voor is. En kun je dan verder gaan met een oplossing. Je moet het echter eerst weten. Je kunt ook een ander merk geven, maar het gaat om die vleessoort. Je moet heel zeker weten dat ze niet de boel hebben aangevuld met kip, want dan weet je nog niks. En als er allerlei toevoegingen in zitten, is het mogelijk dat je hond net voor een van die bestanddelen allergisch is. Vandaar het advies Bandit, dat is heel 'schoon'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pioenroos
Zeer actief

Maria schreef:alleen medicatie voor giardia gaan geven als het bewezen giardia is hoor! Die medicatie is bijna puur vergif! spaar de ontlasting van enkele dagen op als je de test laat doen voor Giardia.

Hier heb ik een teefje dat niet tegen Carnibest kan... die kreeg dat ook afwisselend diarree van. Ik heb haar nu op Rodi staan en dat gaat super...
Ik heb net met mn moeder gebeld: Hij had de eerste diarree aanval voordat hij carnibest voor het eerst kreeg. (Ik had gehoopt dat dit het misschien zou zijn!) Hiervoor kreeg hij farmfood vers 1x p/w naast brokken. Omdat hij het nooit zo goed heeft gedaan op brokken (veel en vaak ontlasting, soms tegen 'brei' aan) heeft ze hem gelijk op vers gezet. Ze heeft in de 3 maanden dat hij nu bij haar is 3 brokken geprobeerd, op geen 1 deed hij het dus heel goed. Ze had carnibest ipv farmfood in huis op aanraden van mij ivm de natuurlijke calciumbron.
Maar goed, zo slecht als het nu sinds een week is heeft hij nog niet eerder gehad.
Je kan beter een keer te vaak naar de dierenarts gaan dan een keer te weinig!
Zeker, mee eens! Hij is goed verzekerd ook gelukkig. Ik ga morgenochtend met de zak poep erheen en dan voor verder advies/onderzoek vragen als de test wederom negatief is voor giardia.
Het is niet voor niets zo duur :wink: Waar ik op doelde, is dat je als het om een voerallergie gaat je moet gaan uitsluiten.

Dat snapte ik hoor, ben ook zeker van plan om je advies op te volgen :D Maar Bandit is zo extreem duur omdat ik het zou moeten laten bezorgen. Als er niets uit dierenarts onderzoeken komt, is op zoek gaan naar een mogelijke voedselallergie ook de volgende stap. Ik wil alleen niet te snel weer overstappen op ander voer. Voor mijn gevoel heb je bij een pup wat minder 'speelruimte' omdat ze minder reserve hebben en zo hard groeien. Daarom moet natuurlijk die diarree ook snel over, het is nu al een week :boos:
Zou er mss nog een ander voer zijn wat geschikt is om bepaalde allergieën uit te sluiten?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Het stinken icm de diarree doet mij eigenlijk denken aan ontgiften omdat hij pas sinds vrijdag volledig vers krijgt. Daarvoor kreeg hij toch ook brok?
Stinkt de hond zélf? Zijn vacht, bedoel ik? Ook viezige afscheiding bij de oogjes?

Ik zeg, kijk het op (alleen) versvlees nog even een weekje aan.
Wordt het niet beter, ga dan allergieen uitsluiten.
In de tussentijd natuurlijk wel gewoon de giarda laten uitsluiten.
Een keer in de week vuile pens ipv kvv kan ook helpen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Keanu
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Keanu »

Onze pup had in het begin ook last van diarree. Op een gegeven moment zijn we Carnibest gaan geven maar dat hielp ook niet.
Ook een bezoek aan de dierenarts gebracht en we moesten toen van 3 dagen zijn poep meenemen. Dit is getest en er kwam niks uit.
We hebben toen het advies gehad om Hills te geven voor gevoelige darmen. Dat werkte heel goed moet ik zeggen. Je zag al heel snel verbetering. Tis wel de bedoeling dat je dit langzaam afbouwt. We zijn toen in de tussentijd ook carnibest gaan geven en dat ging gelukkig ook goed.
We geven nu nog steeds een klein beetje Hills aangevuld met zijn normale brokken. Nog een weekje ofzo en dan gaan we weer helemaal over op zijn oude brok samen met Carnibest.
pioenroos
Zeer actief

Keanu schreef:Onze pup had in het begin ook last van diarree. Op een gegeven moment zijn we Carnibest gaan geven maar dat hielp ook niet.
Ook een bezoek aan de dierenarts gebracht en we moesten toen van 3 dagen zijn poep meenemen. Dit is getest en er kwam niks uit.
We hebben toen het advies gehad om Hills te geven voor gevoelige darmen. Dat werkte heel goed moet ik zeggen. Je zag al heel snel verbetering. Tis wel de bedoeling dat je dit langzaam afbouwt. We zijn toen in de tussentijd ook carnibest gaan geven en dat ging gelukkig ook goed.
We geven nu nog steeds een klein beetje Hills aangevuld met zijn normale brokken. Nog een weekje ofzo en dan gaan we weer helemaal over op zijn oude brok samen met Carnibest.
2de onderzoek van nu een kleine 2 dagen ontlasting verzamelen laat wederom geen giardia zien. De ontlasting wordt nu opgestuurd voor een bacterie kweek en voor onderzoek in hoeverre hij goed verteerd.
Advies was ook om hem op Hills i/d te zetten. Ik heb daar erg over geaarzeld, maar met bovenstaand verhaal in achterhoofd toch maar een zak meegenomen. Hij staat nu al 7 dagen op Carnibest zonder enige verbetering. Zeker 6-8 keer per dag poepen van voornamelijk brei met slijm. Ontlasting ziet er ook 'grof' uit. Zou me niet verbazen als hij idd niet goed verteerd.
Gek genoeg komt hij wel goed aan, nu ook weer sinds afgelopen dinsdag. :hmmm: Hij is inmiddels een kleine 23 kilo :cheer: Hij is een eurasier trouwens.
Gelukkig is hij ook een zeer goede eter :lol1: Met grote ogen is hij de zak voer mee naar huis gevolgd :eek: Ligt nu vol verwachting in de keuken te wachten op al dat lekkers :Q:
Verder is hij nog steeds een vrolijke stuiterbal :smile1: en een grote knuffelkont :mann:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Miranda schreef:Het stinken icm de diarree doet mij eigenlijk denken aan ontgiften omdat hij pas sinds vrijdag volledig vers krijgt. Daarvoor kreeg hij toch ook brok?
Dit heb ik vaker gehoord inderdaad. Dat je toch even door moet zetten bij de overgang van brok naar vers.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Vooral bij pups of jonge honden. Die hebben vaak een wat gevoeliger spijsverteringsstelsel. En bij de één is dat natuurlijk ook erger dan bij de ander.

Het volgende is pure theorie van mij, ik weet het niet zeker (als in: ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen), maar heb sterk het gevoel dat het wel zo werkt:
Ik denk dat de darmflora bij zulke jonge honden nog niet erg compleet en/of actief is. Daarom mijn tip van de vuile pens, daar zitten veel goede bacterieen in (wel op kamertemperatuur geven, dan zijn de bacterieen het actiefst). Ik zie het vaak bij honden, nu ook bij mijn pup. Ze reageerde ook heel heftig op brok (dat ik er bij wou voeren, puur voor het gemak als we eens aan paar dagen weg zouden zijn). Meteen diarree. Ze is bij de fokker afgespeend op kvv, maar ik kon dus na een paar keer brok voeren icm kvv weer helemaal opnieuw beginnen.

Dus nu staat ze op strikt kvv met een of twee keer in de week vuile pens. Sinds ik dat geef gaat het langzaam aan de goede kant op. Maar het is een kwestie van geduld. We zijn nu een week of twee bezig en het is inmiddels weer redelijk goed. Maar nog niet helemaal dus.

Ik heb me er niet in verdiept, maar je zou ook iets kunnen geven dat een goede darmflora stimuleert. Is er niet iets van groene os of zo, speciaal daarvoor?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:Ik heb me er niet in verdiept, maar je zou ook iets kunnen geven dat een goede darmflora stimuleert. Is er niet iets van groene os of zo, speciaal daarvoor?
Probiotica :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pioenroos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Dit heb ik vaker gehoord inderdaad. Dat je toch even door moet zetten bij de overgang van brok naar vers.
Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties! Heel fijn om meedenkers te hebben :lol1:

Ik ben het absoluut met jullie eens dat vers het beste is voor de darmflora en daarmee gezondheid en weerstand van honden. Mijn eigen teckels staan ook op vers. De oudste (14jr) heeft gezondheidsproblemen, maar haar spijsverteringsstelsel is daar geen onderdeel van :ok:

De pup (of puber inmiddels, heb hem voor het eerst op 3 poten plassen betrapt vandaag :mrgreen: ) heeft ook altijd minimaal 1x per week vers gehad. Een mix van Farmfood diepvries, o.a de pens. Volgens mijn moeder deed hij het daar altijd heel goed op!

Maar toch leek er nu iets goed misgegaan in z'n darmen :U: Was echt heel slecht hoe zijn ontlasting eruit zag. En 7 dagen diarree met slijm vind ik te lang voor een jonge hond. En alhoewel hij er niet ziek onder leek, was het in ieder geval ook 'opvoedtechnisch' niet zo handig. Inmiddels stond ik toch paar keer buiten 's nachts omdat hij blafte, en hij moest echt niet elke keer poepen :devil: Ook neem je een hond die telkens plots gaat zitten voor diarree niet graag mee de drukte in, terwijl hij dat toch ook moet blijven oefenen.

Hij doet het tot nu toe goed op de Hill's brokken gelukkig. Gisterenavond eerste maaltijd en vannacht doorgeslapen. Vandaag nog maar 3x gepoept, zag er al steviger uit (ipv de 8 keer gister...) en de laatste sessie was zelfs zonder slijm :cheer:
Of hij al minder ruikt weet ik niet, hij is vanmiddag het water in geweest, ruikt nu naar natte hond :engel:

Groene Os heeft trouwens een probiotica had ik gezien, ook een supplement dat darm clear heet. Ze hadden het alleen niet bij 'mijn' dierenwinkel. Er zou volgens de zak ook probiotica in de Hills i/d moeten zitten. Morgenavond gaat hij weer terug naar mijn moeder. Dan mag zij rustig aan experimenteren met terug naar vers en/of andere brok. Maar eerst even uitslag verder onderzoek afwachten. Pens gaat ze zeker ook weer proberen, dat heeft ze altijd aan haar honden gegeven. Volledig vers is uiteindelijk niet de bedoeling. Hij gaat 30 a 35 kilo wegen en het is voor mijn moeder niet haalbaar (vriesruimte, geld en het sjouwwerk) om alles in huis te krijgen. Brokken kunnen makkelijk via internet besteld worden. (dan heb ik het wel over een kwaliteitsbrok natuurlijk, bv taste of the wild ofzo)

Dit is 'm trouwens :I:
Afbeelding
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief

Oh daar willen we wel meer van zien in de fotohoek hoor! :lol1:
pioenroos
Zeer actief

LéonieHonden schreef:Oh daar willen we wel meer van zien in de fotohoek hoor! :lol1:
:mrgreen:
Deze foto had ik net gemaakt met mn mobiel. Ik heb zelf niet zoveel foto's van hem, die maakt m'n moeder al genoeg :tongue:

In mijn voorstel topic staat nog 1 foto van hem als pup, toen hij er net was. http://www.hondenforum.nl/plaza/profiel ... 96944.html
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Als ik jullie was zou ik eerst eens ophouden met dat geswitch met zijn voer.
Ik lees dat jouw moeder al drie maal een andere brok heeft geprobeert, farmfood fresh en carnibest.
Aangezien hij 5 maanden is denk ik niet dat je in zo'n korte periode al kunt spreken over "hij doet het er niet goed op", daar gaat wel een langere periode overheen.
Dat plus het feit dat op het moment dat je overstapt op een andere voeding je hond gaat ontgiften (lees: de resten van de oude voeding verwijderen) lijkt het mij niet zo raar dat hij een slechte ontlasting heeft gekregen.

Op het moment dat hij zijn buik overstuur is kun je hem beter een dag geen eten geven, dan kunnen de darmen wat tot rust komen en de dag erna beginnen met over de dag verspreide kleine portie's van de voeding te geven die hij gewend is.
Ik hoop in ieder geval dat snel zijn ontlasting weer goed is, voor een pup is diarree niet echt bevorderlijk.
pioenroos
Zeer actief

rose schreef:Als ik jullie was zou ik eerst eens ophouden met dat geswitch met zijn voer.
Ik lees dat jouw moeder al drie maal een andere brok heeft geprobeert, farmfood fresh en carnibest.
Aangezien hij 5 maanden is denk ik niet dat je in zo'n korte periode al kunt spreken over "hij doet het er niet goed op", daar gaat wel een langere periode overheen.
Dat plus het feit dat op het moment dat je overstapt op een andere voeding je hond gaat ontgiften (lees: de resten van de oude voeding verwijderen) lijkt het mij niet zo raar dat hij een slechte ontlasting heeft gekregen.

Op het moment dat hij zijn buik overstuur is kun je hem beter een dag geen eten geven, dan kunnen de darmen wat tot rust komen en de dag erna beginnen met over de dag verspreide kleine portie's van de voeding te geven die hij gewend is.
Ik hoop in ieder geval dat snel zijn ontlasting weer goed is, voor een pup is diarree niet echt bevorderlijk.
Hij is nu bijna 6 maanden. de 3 soorten is incl wat hij bij de fokker kreeg en de eerste weken of 2 bij mijn moeder. Dit voer kon ze hier niet krijgen. Toen overgestapt op Farmfood. Hij bleef hier erg hongerig op en veel ontlasting, dus week of 2/3 geleden weer overgestapt.

Ik heb altijd begrepen dat dat het juist goed is om 1 dag per week vers te voeren? Jij zou dus zeggen om dat niet te doen?

De hele slechte ontlasting is ook niet begonnen op een moment toen hij van voer veranderd is. En veranderen van brok is altijd heel geleidelijk aan gegaan.

Dat vasten bij diarree was ook mijn eerste gedachte, maar de nieuwste inzichten zijn juist doorgaan met voeren :U: , en omdat hij het altijd juist zo goed deed op vers is ze dat gaan voeren. Het enige idd achteraf is het carnibest ipv farmfood. Ik dacht vers is vers, maar mss is dat te gemakkelijk gedacht geweest :U:
Hij gaat nu dus weer goed, binnen paar uur na start Hill's i/d duidelijk verbetering.
Afbeelding
rose
Zeer actief

pioenroos schreef:
rose schreef:Als ik jullie was zou ik eerst eens ophouden met dat geswitch met zijn voer.

Hij is nu bijna 6 maanden. de 3 soorten is incl wat hij bij de fokker kreeg en de eerste weken of 2 bij mijn moeder. Dit voer kon ze hier niet krijgen. Toen overgestapt op Farmfood. Hij bleef hier erg hongerig op en veel ontlasting, dus week of 2/3 geleden weer overgestapt.

Ik heb altijd begrepen dat dat het juist goed is om 1 dag per week vers te voeren? Jij zou dus zeggen om dat niet te doen?

De hele slechte ontlasting is ook niet begonnen op een moment toen hij van voer veranderd is. En veranderen van brok is altijd heel geleidelijk aan gegaan.

Dat vasten bij diarree was ook mijn eerste gedachte, maar de nieuwste inzichten zijn juist doorgaan met voeren :U: , en omdat hij het altijd juist zo goed deed op vers is ze dat gaan voeren. Het enige idd achteraf is het carnibest ipv farmfood. Ik dacht vers is vers, maar mss is dat te gemakkelijk gedacht geweest :U:
Hij gaat nu dus weer goed, binnen paar uur na start Hill's i/d duidelijk verbetering.

Fijn dat het nu beter lijkt te gaan met hem :D maar ik wil niet weten wat er in zit dat het zo snel resultaat geeft :ugh:

Als je het aan mij vraagt zeg ik over vers voeren, juist wel doen, het liefst alle dagen ipv 1x per week :wink:
Wat ik zeg is dat jouw moeder niet zo vaak moet switchen met het voer, dat lijkt mij juist niet goed en erg verwarrend voor zijn systeem.
Nu heb je het in een eerdere post ook over expirimenteren met terug naar vers en/of een andere brok.
En dat expirimenteren moet juist niet naar mijn mening, jouw moeder vond zijn ontlasting niet goed gaan op brokken, daarom heeft ze hem over gezet op vers toch?
Dan moet ze daarbij blijven en niet gaan expirimenteren, zeker niet nadat hij nu net zo lang diarree heeft gehad.

Waarschijnlijk heb je alle gelijk dat er nieuwe inzichten zijn over het laten vasten bij diarree maar ik ga er, van mijzelf uitgaande als ik diarree heb, toch vanuit dat dit de beste weg is om de boel wat tot rust te laten komen :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

een pup vast niet bij mij bij diarree die krijgt rijstewater met rijst en kip.
Een volwassen hond laat ik idd. vasten, daar heb ik altijd de beste resultaten mee gehad ondanks de 'nieuwe inzichten'.
Ik zou ook niet zoveel wisselen, hier krijgt hij hetzelfde waarop hij afgespeend is: Smuldier.
Brok krijgt ie er een paar keer per week 1 van de 3 maaltijden per dag bij omdat hij hier ook aan moet wennen ivm wedstrijden etc. Dat gaat uitstekend.
Ook al raakt ie er van aan de diarree probeer het eerst eens een week of 2 minimaal... zn lichaam moet er wel aan kunnen wennen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pioenroos
Zeer actief

Alhoewel de pup het op de Hills i/d 2 dagen goed heeft gedaan is de diarree toch teruggekomen. Hij heeft vaker wel dan niet breiige ontlasting met bloed en slijm gehad de afgelopen week. Hij heeft geen ander voer gehad dan de Hills i/d. Inmiddels heeft mijn moeder het advies van de dierenarts opgevolgd en krijgt hij sinds gisteren antibiotica. Helaas werkt dat nog helemaal niet. A.s maandag moet de uitslag van de kweek er zijn.

Maar, inmiddels heeft 1 van mijn honden dus ook diarree met bloed en slijm. Het gaat om mijn teckel van 14 jaar. Ze heeft vanaf dinsdag een paar keer flink overgegeven. Maar ontlasting was prima. Gister voor de zekerheid even naar de dierenarts geweest omdat ze zo oud is. Hij zag/voelde/hoorde niets verontrustends.
Maar nu heeft ze dus sinds vandaag ook diarree met bloed en slijm. Ze loopt niet leeg, maar goed is het niet! Ze lijkt ook flink buikpijn te hebben het uur voor de 2 keer dat ze de diarree had. Haar buik borrelt ook veel. Ze oogt ook echt ziek vandaag vind ik.

Ben eerlijk gezegd nu wel erg bezorgd wat het toch kan zijn. Mijn ouwetje heeft toch niet zoveel reserves meer :( Ik ga er een beetje vanuit dat de honden hetzelfde hebben aangezien de pup dus vorige week bij mij in huis was. Mijn honden krijgen carnibest, soms aangevuld met brokken. De hond die nu diarree heeft, heeft werkelijk waar maar 2 of 3 keer in haar leven last gehad van maag/darmen. En toen bleef ze altijd wel eten, nu heeft ze afgelopen week een paar maaltijden overgeslagen. En bloed of slijm heeft ze nog nooit in haar ontlasting gehad. Ik heb altijd veel met haar gereisd en we zijn vaak verhuisd. Veel verschillend voer en omgevingen gehad dus. Nog nooit heeft ze daardoor diarree gehad.

Iemand een idee? Hoe betrouwbaar is een giardia test? De test die ze gebruiken duurt 20 minuten omdat de ontlasting opgewarmd (?) moet worden. Kan het een bepaalde bacterie zijn? De honden hebben niet samen gespeeld, wel natuurlijk uit dezelfde waterbak gedronken en 'geneusd'. Ik ga natuurlijk maandag in ieder geval terug naar de dierenarts, maar vind het zo zorgelijk. Eventueel ga ik naar de weekendarts, maar de dienstdoende arts ken ik niet dus heeft niet mijn voorkeur.

Help? :ugh:
Laatst gewijzigd door pioenroos op 02 okt 2010 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik denk toch dat het een darminfectie is. Dat is erg besmettelijk, daarom heeft je andere hond dit nu waarschijnlijk ook. Antibiotica heeft even nodig om te gaan werken. Ik zou wel even naar de weekend arts gaan met jullie oude hond. Met pups en oude dieren moet je niet lang wachten. Ze zijn zomaar uitgedroogd of erger. Zij zou ook z.s.m antibiotica hebben, denk ik. Vooral omdat er bloed en slijm in de ontlasting zit denk ik toch aan een darminfectie.

Vervelend, hoor. Het is altijd naar als een hond ziek is :ugh:

Sterkte en beterschap met je hondjes!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
rose
Zeer actief

Re: (Advies voor pup met...) nu ook oudere hond diarree

He gatsie, dat kan zo'n ouwetje net niet hebben :(
Ik zou ook naar de da gaan, sterkte en beterschap voor het dametje!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”