Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden in de bus

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Honden in de bus

Ongelezen bericht door Maeve »

Hoe zit dat nou? Het mag wel, maar moet je er voor betalen?

Ik reis zo af en toe met het openbaar vervoer samen met Nilo, de laatste tijd vrij vaak. Eerder heb ik nooit voor Nilo betaald, daar vroegen ze ook niet om. Afgelopen Maandag moest ik wel een kaartje voor hem kopen. Vond ik apart maar goed, dat moet dan maar. Op de terugweg hadden we een andere chauffeur en toen ik netjes een kaartje voor Nilo wou betalen vertelde hij dat dat niet hoeft, dat was afgeschaft. Hij vond het ook wat oneerlijk dat zijn collega mij wel liet betalen voor de hond. Maar goed dat heb ik onthouden en gisterochtend gingen we met de bus naar het station. En ja hoor, of ik ook even voor mijn hond wou betalen. Nu had ik dus het verhaal dat dat was afgeschaft, was me verteld door één van zijn collega's :klaar: Nou dan moest ik maar op die collega wachten. Die had dat vast gezegt omdat hij honden leuk vind maar de regel is dat ze alleen gratis zijn als ze op schoot mogen. Dus ik moest alsnog betalen.

Nu vind ik het niet zo'n ramp, die 1,20 euro maar ik wil dan wel weten hoe de regel officieel is. Er gaat sowieso een mail naar conexxion maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Betalen jullie wel of niet voor de hond, word er wel eens moeilijk over gedaan?
29996D

Re: Honden in de bus

Ongelezen bericht door 29996D »

Heb ik nou nog nooit van gehoord.
Ik ging ook wel eens met Jack, nooit iets over gehoord.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

http://www.metdehond.nl/voorwaarden-vervoerders.php" onclick="window.open(this.href);return false;
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Nou kijk, als hij dus tussen je voeten ligt, moet hij gratis zijn.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Maeve schreef:Hoe zit dat nou? Het mag wel, maar moet je er voor betalen?
Afhankelijk van de chauffeur. Officieel moeten ze op roze strippen. Toen wij een keer met kerst naar mijn ouders gingen (5 minuten in de bus, 10 km, 5 strippen) heeft meneer chauffeur dus in totaal 40 strippen afgestempeld. Terwijl wij als enigen in de bus zaten. Tja, dat doen we dus nooit meer, gaan we lekker lopen die 10 km.
Bussen hier in de Achterhoek zijn geen grap. Geen wonder dat er steeds minder per dag gaan rijden.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Lastig dus. Nilo is groot maar wel gewend om onder mijn stoel te liggen in de bus. Dus hij neemt absoluut geen plaats in, maar dat kan de chauffeur ook niet weten als wij daar een kaartje kopen.Want Nilo is wel groot en kán wel een plaats innemen :ugh:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Lastig dus. Nilo is groot maar wel gewend om onder mijn stoel te liggen in de bus. Dus hij neemt absoluut geen plaats in, maar dat kan de chauffeur ook niet weten als wij daar een kaartje kopen.Want Nilo is wel groot en kán wel een plaats innemen :ugh:
ja, ik denk dat dat ook aan jezelf is, om in te schatten, ik zou met zo'n formaat hond niet moeilijk doen om te betalen, ook omdat je dan gewoon de ruimte met hem hebt, ook rekening houden met het feit, dat sommige mensen niet meer naast je willen/durven zitten als je een hond bij je hebt.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik rij al 1,5 jaar vaak (zeker een paar keer per week) met Rhodin met de bus en ik heb nooit hoeven te betalen. Zowel in de stadsbus als in het streekvervoer. Vroeger moest je wel roze strippen betalen, maar dat is afgeschaft en toevallig heb ik het er gister nog met de buschauffeur over gehad. Eerst was de regel dat als een hond in een tas paste dat je niet hoefde te betalen. Maar daar was geen eenduidige lijn in te trekken, want mensen waren erg vindingrijk en knipten 6 gaten in de tas en kwamen dan met de hond in de tas aangewandeld. Volgens die buschauffeur is het daarom afgeschaft. De buschauffeur mag wel zelf bepalen hoeveel honden in de bus zitten en mag je ook weigeren als hij vindt dat hij genoeg honden in de bus heeft. Dit zijn geen officiele regels, maar de buschauffeur mag dit zelf bepalen met het oog op de veiligheid. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor kinderwagens. En ik heb nu wel een keer meegemaakt dat een buschauffeur iemand weigerde omdat er al twee honden in een (verder lege :roll:) bus zaten. En die bus ging ook maar eens per uur, ik vond het belachelijk.

In de trein moet je wel een hondendagkaartje kopen. Is 2,50 of zo voor een hele dag.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Het is afhankelijk van de busmaatschappij.
Ik kan bij mij in de regio met 4 verschillende maatschappijen reizen (RET, Arriva, Connexxion en Veolia).
Bij de RET, bij Arriva en bij Veolia mogen honden gratis mee.
Bij Connexxion moet je officieel idd betalen voor een hond die niet in een tas op schoot wordt vervoerd.
En of je dus voor de rit zelf moet betalen ligt helemaal aan de chauffeur.
Bij hondenliefhebbers niet, bij anderen wel weer :19: .
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

ik reis altijd met connexxion en heb nooit moeten betalen (voor de hond he)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Maeve schreef:Lastig dus. Nilo is groot maar wel gewend om onder mijn stoel te liggen in de bus. Dus hij neemt absoluut geen plaats in, maar dat kan de chauffeur ook niet weten als wij daar een kaartje kopen.Want Nilo is wel groot en kán wel een plaats innemen :ugh:
ja, ik denk dat dat ook aan jezelf is, om in te schatten, ik zou met zo'n formaat hond niet moeilijk doen om te betalen, ook omdat je dan gewoon de ruimte met hem hebt, ook rekening houden met het feit, dat sommige mensen niet meer naast je willen/durven zitten als je een hond bij je hebt.
Aan de ene kant ben ik dat met je eens, ik kan me voorstellen dat het voor mensen vervelend kan zijn. Maar aan de andere kant, als we al met de bus reizen is dat in het weekend. Ik heb werkelijk nog nooit in een echt volle bus gezeten dus er is altijd plaats genoeg voor mensen om dan ergens anders te zitten. Of is dat heel egoistisch bedacht van mij? Nogmaals, het maakt mij eigenlijk niet uit of ik er voor moet betalen maar ik irriteer me er dan wel weer aan dat kennelijk niet iedereen daar de echte regels kent.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
yamie schreef:
Aan de ene kant ben ik dat met je eens, ik kan me voorstellen dat het voor mensen vervelend kan zijn. Maar aan de andere kant, als we al met de bus reizen is dat in het weekend. Ik heb werkelijk nog nooit in een echt volle bus gezeten dus er is altijd plaats genoeg voor mensen om dan ergens anders te zitten. Of is dat heel egoistisch bedacht van mij? Nogmaals, het maakt mij eigenlijk niet uit of ik er voor moet betalen maar ik irriteer me er dan wel weer aan dat kennelijk niet iedereen daar de echte regels kent.

daarom zeg ik toch, dat kun je dan zelf inschatten? als je in nagenoeg lege of halfvolle bussen rijd, dan is dat toch geen issue :mrgreen:
-Gaby-
Zeer actief

Ik rij met Q-buzz, dat was voorheen Arriva en tegenwoordig altijd gratis dus. ;)
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

yamie schreef:daarom zeg ik toch, dat kun je dan zelf inschatten? als je in nagenoeg lege of halfvolle bussen rijd, dan is dat toch geen issue :mrgreen:
Nou ja. Wel een beetje boel afhankelijk van de buschauffeur dus ;)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
yamie schreef:daarom zeg ik toch, dat kun je dan zelf inschatten? als je in nagenoeg lege of halfvolle bussen rijd, dan is dat toch geen issue :mrgreen:
Nou ja. Wel een beetje boel afhankelijk van de buschauffeur dus ;)
ja duh tuurlijk :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: daarom zeg ik toch, dat kun je dan zelf inschatten? als je in nagenoeg lege of halfvolle bussen rijd, dan is dat toch geen issue :mrgreen:
Oh ja, we zijn het gewoon met elkaar eens :mrgreen:
Het ligt dan ook nog aan de manier waarop hoor. Dat ik van hem te horen krijg 'Dan moet je maar wachten op mijn collega' dat vind ik alles behalve klantvriendelijk :19:

Gaby: Wij hebben hier geen Q-buzz :boos: :jank:
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik heb de reacties niet gelezen, dus misschien dubbel :engel: Kleine hondjes zijn gratis (op schoot), voor de grotere moet je betalen. De roze strippenkaart.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

Beike is diverse malen mee geweest in de bus.
Dat vind hij helemaal niet erg.
De ene keer moest ik wel strippen betalen voor hem en de andere keer niet.
Hangt echt van de chauffeur af.
Voor de trein heb je apparte hondentickets.
Ben met Beike een paar keer met de trein weg geweest.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Mijn herders vinden dat ze prima samen bij mij op schoot kunnen, dat zou dan geen probleem moeten zijn :klaar: .

Met vakantie naar Oostenrijk was het treinkaartje voor Kayla duurder dan dat van mij, omdat voor honden geen gereduceerd tarief geldde.. :Q: De accommodatie en de liften waren gelukkig wel gratis :ok: .

Wat ik hier wel een nadeel vindt is dat ieder vervoersbedrijf er z'n eigen regels en uitzonderingen op nahoudt.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier ook Connexxion, maar Otto kan (kort aangelijnd) gewoon bij me op schoot. Dan zit hij lekker naar buiten te kijken.

Ik dacht dat die regel voor de trein ook gold, klein formaat in een tas/op schoot gratis.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
-Gaby-
Zeer actief

Poeh hé, ik ben blij met mijn busmaatschappij! :E:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik betaal ook niet in de bus voor honden, wat moet ik doen een OV chipkaart kopen voor mijn hond :19: Ook niet als ik er met 2 reis. Er is meestal plek zat, en anders zou ik wel gaan staan.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

ik reis meerdere keren per week met de bus met Daan en Dieber. Heb pas 1 keer gehoord dat ik eigenlijk moet betalen want als er een controleur zou komen kon ik een boete krijgen. Alle andere chauffeurs moeten Daan en Dieber altijd even aaien. Vooral Dieber is erg in trek bij de chauffeurs.
Afbeelding
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

kiki78 schreef:ik reis meerdere keren per week met de bus met Daan en Dieber. Heb pas 1 keer gehoord dat ik eigenlijk moet betalen want als er een controleur zou komen kon ik een boete krijgen. Alle andere chauffeurs moeten Daan en Dieber altijd even aaien. Vooral Dieber is erg in trek bij de chauffeurs.

Hahaha, doet me aan iets denken. :D

Een tijdje terug een wandeling gehad op de Groene Ster.
Ook mensen van het forum waren aanwezig.
Ik was met de bus.
Beike was nog nat van het zwemmen, maar we mochten wel mee.
De chauffeur vond het wel leuk en het was niet druk in de bus, dus we mochten wel mee :ok:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

met de ov chipkaart worden ze gratis omdat ze geen persoonlijke kunnen krijgen
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Jij zou eigelijk voor Nilo moeten betalen omdat hij inderdaad niet op schoot kan. Maar net wat je zegt, de meeste buschauffeurs doen er niet zo moeilijk over.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik rijd sowieso eens per week met de bus, samen met Beau. Hij is niet veel kleiner dan Niel (zeg 5 centimeter) en ik hoef nooit te betalen. De meeste buschauffeurs zeggen: 'Leuk hè, samen met de hond reizen?' en inmiddels bekende chauffeurs zeggen al, 'Oh, daar zul je het stel weer hebben.' Ik rijd met Veolia (Of iets dergelijks).
Afbeelding
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Ik hoef ook nooit te betalen en laatst in de trein ook niet, beide jongens waren mee
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hier is het wisselend. Bij de ene chauffeur moet je betalen en bij de andere niet. Bij zowel Connexxion als Veolia waar ik ook af en toe mee reis. GVB in Amsterdam is gratis.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik reis met de RET
Honden
Honden mogen uitsluitend aangelijnd in de rijtuigen en op de stations worden meegenomen.
Het vervoer van honden is gratis en de hond mag geen zitplaats bezet houden.

dus de hond mag gratis mee maar niet op een stoel (logisch)
Met connexxion doen ze ook nooit moeilijk en met de Q-buzz ook niet.
Heb echt nog nooit betaald voor een kaartje
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”