Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

balen, Daan heeft een kindje gebeten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: balen, Daan heeft een kindje gebeten

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ilse met haar witte schreef:
sjaak-k schreef:Max heeft niets met kinderen, hij negeerd ze, maar als ze naar hem komen gromt ie wel, ik kan niet garanderen dat hij niet bijt als ze hem om de nek vliegen. En dan moet ik hem muilkorven denk ik? Ik zal het nog erger maken, hij loopt hier gewoon los door de wijk, ook als we tegemoetkomende kinderen van de school hebben. Zolang hem negeren gebeurd er niks, als ze hem aanhalen zal hij waarschuwen door te grommen en vervolgens weglopen. Als er ooit 1 is die hem onverwacht om de hals vliegt... Tshaj, moeten we auto's dan ook maar verbieden, want als zo'n kind oversteekt kan het ook doodgereden worden.
Als jij er alle vertrouwen in hebt dat hij geen kinderen pakt is het goed, anders neem je een onacceptabel risico vind ik. Dan toch maar een lijntje eraan. Maar hoe oud is Max? Kun je daar nog niet iets mee?
Ik heb 101% vertrouwen in die hond, anders zou hij ook niet los door de wijk langs een drukke straat huppelen :wink: Andersom trouwens net zo hoor.

Hij is 2.5 en komt uit een gezin met een kind. Wat daar gebeurd is weet ik niet. Het interesseert me weinig hoor, te weinig om er iets aan te doen. Als ik zeg dat ie naast me moet zitten blijft ie wel, als er dan kinderen omheen lopen gebeurd er ook niks, maar ze moeten hem niet aanraken. Verder wil hij er het liefst niet te dicht bij in de buurt komen.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

weegee schreef:
sjaak-k schreef:Max heeft niets met kinderen, hij negeerd ze, maar als ze naar hem komen gromt ie wel, ik kan niet garanderen dat hij niet bijt als ze hem om de nek vliegen. En dan moet ik hem muilkorven denk ik? Ik zal het nog erger maken, hij loopt hier gewoon los door de wijk, ook als we tegemoetkomende kinderen van de school hebben. Zolang hem negeren gebeurd er niks, als ze hem aanhalen zal hij waarschuwen door te grommen en vervolgens weglopen. Als er ooit 1 is die hem onverwacht om de hals vliegt... Tshaj, moeten we auto's dan ook maar verbieden, want als zo'n kind oversteekt kan het ook doodgereden worden.
ja en alle sloten dempen, stroom afsluiten etc.... heb je daar lang over nagedacht?
wat dacht je trouwens van aanlijnen??

Het zijn kinderen weet je wel. En natuurlijk moeten ze niet zomaar op je hond vliegen maar dat gebeur waarschijnlijk ook niet als jij er als verantwoord eigenaar bij bent
Nou geloof me, mijn hond is sneller en verder weg zonder lijn, dan met lijn :wink:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

weegee schreef:edit: & sorry voor mn sarcastische ondertoon maar het gaat me om het overtrokken worden van de situatie. Een hond die kinderen (kan) bijt(en) lijn je toch per defenitie aan, afhankelijk van de plek waar je bent? en leg je ook niet aan de paalbij de supermarkt.
En anders hou je hem/ haar kort bij je etc. daar gaat t me om.
Geloof me, alle honden kunnen bijten en zullen dat op een gegeven moment ook zeker doen.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

weegee schreef:@ yamie & @ p!inkie

Mooie reactie, daar kan ik wat mee. :roll: :roll: (kijk ik heb er 2 :mrgreen: )

jullie vinden manbiters dus ok, begrijp ik???
zou graag wat meer toelichting willen want blijkbaar hebben jullie een duidelijk standpunt.
Nou nou, manbiters nog wel :smile:

Ken jij Daan? Ken jij Kiki? Nee zeker?
Ik ken Daan inmiddels toch wel aardig goed, en nee tis geen 'makkelijk' hondje, maar het is geen agressieve hond die alles maar bespringt wat ie tegen komt.
Kiki heeft een verkeerde inschattingsfout gemaakt door haar stalgenoot te vertrouwen dat ze het kind bij Daan weg zou houden. Is dus niet gebeurd, en dat
is erg vervelend doordat het de consequentie heeft dat daan gesnapt heeft en daardoor een kras en gaatje tot gevolg.

En als ik Kiki een beetje inschat, dan laat ze dit geen 2e keer gebeuren, en volgende keer loopt ze er weet ik eigenlijk voor 100% zeker (correct me if i'm wrong kiki) zelf
naar toe om Daan uit de situatie te halen, en het kind te beschermen tegen de tandjes van daan.

Dus nee, ik vind niet dat je een hond moet in laten slapen door een inschattingsfout van de baas.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

P!nki schreef:
Dus nee, ik vind niet dat je een hond moet in laten slapen door een inschattingsfout van de baas.

Dat bedoel ik maar
Laatst gewijzigd door Kit op 11 aug 2010 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Suuz!
Zeer actief

kitty2 schreef:
P!nki schreef:

Dat bedoel ik maar
Zo is beter gequote kit ;) LOL
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Uh ja ik was quooten ant verkloten LOL
weegee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Amstaff

Ongelezen bericht door weegee »

een verkeerde quote hierboven maar ik begrijp wat je bedoeld.

Ja en ik overtrek even de situatie omdat ik niks van je reactie kon maken en wel graag toelichting wou. Het ging mij erom dat er zo luchting over gedaan werd wat me werkelijk verbaasde.
En het is allemaal getypt en ik ken de situatie niet.

& idd; baasje is ten allen tijde verantwoordelijk.
Afbeelding
Fas est ab hoste doceri!
Suuz!
Zeer actief

dus... wat geleerd.. weegee? Volgende keer niet zo snel je conclusies trekken. :W:
sjaak-k
Zeer actief

weegee schreef:& idd; baasje is ten allen tijde verantwoordelijk.
Maar verantwoordelijk zijn wil toch niet zeggen dat het beest maar ingeslapen moet worden?
Afbeelding
weegee
Vaste gebruiker

P!nki schreef:dus... wat geleerd.. weegee? Volgende keer niet zo snel je conclusies trekken. :W:
da's ook de reden dat ik om verscheidene foras zit :D
sjaak-k schreef:
weegee schreef:& idd; baasje is ten allen tijde verantwoordelijk.
Maar verantwoordelijk zijn wil toch niet zeggen dat het beest maar ingeslapen moet worden?
Er moet niks. Ik zeg alleen maar dat als mijn Tijger een kindje zou bijten ( en ik weet in die zin niks van deze situatie af zoals de topicstarter die beschreef dus wat dat betreft is het geen opmerking naar diegene) dat hij een enkeltje zou krijgen.
Wat een ander doet mij hij/ zij toch echt zelf uitzoeken.
Daar kunnen we alleen maar over discusseren en van leren.
Afbeelding
Fas est ab hoste doceri!
sjaak-k
Zeer actief

weegee schreef:Er moet niks. Ik zeg alleen maar dat als mijn Tijger een kindje zou bijten ( en ik weet in die zin niks van deze situatie af zoals de topicstarter die beschreef dus wat dat betreft is het geen opmerking naar diegene) dat hij een enkeltje zou krijgen.
En dan? Je lost het probleem er niet mee op, want een volgende hond zal weer bijten. Daarnaast zeg je dat het baastje ten alle tijde verantwoordelijk is, waarom straf je de hond dan?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

weegee schreef:Er moet niks. Ik zeg alleen maar dat als mijn Tijger een kindje zou bijten ( en ik weet in die zin niks van deze situatie af zoals de topicstarter die beschreef dus wat dat betreft is het geen opmerking naar diegene) dat hij een enkeltje zou krijgen.
Ik heb één keer meegemaakt dat een kruising duitse herder/airdaile terrier een kind echt aanviel. Aai => grijp. Dat was reden voor euthenasie én een autopsie. Achteraf bleek hij een tumor in de kop te hebben.

Mijn Mechelaartje dat snauwde naar een kind dat haar volkomen onverwacht overviel? Geen denken aan! Zij lag nietsvermoedend braaf te zijn, en dan wordt ze ineens bepoteld door iemand. Hállo! Dan zou IK ook snauwen hoor, en wel meer dan dat, vermoedelijk.
Het kind was extreem van streek. En had een krasje (echt niet meer dan dat). Oma was ook van streek. Maar Ik ga om een onopgevoed kind mijn hond niet doodmaken hoor.
Spijt me geweldig....maar niet heus.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
sjaak-k
Zeer actief

Het moge duidelijk zijn dat er voor mij een duidelijk verschil zit in aanvallen (dus een kind aanvliegen zonder reden) en verdedigen (zoals daan hier deed en max ook zou doen). Die eerst mag wat mij betreft ook weg, maar een hond die als waarschuwing hapt doet imho niets verkeerd. Ik vermoed zomaar dat in de situatie van de TS het kind dermate dichtbij zat dat er weinig meer beweging nodig was dan het openen van de bek.
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

sjaak-k schreef:
En dan? Je lost het probleem er niet mee op, want een volgende hond zal weer bijten. Daarnaast zeg je dat het baastje ten alle tijde verantwoordelijk is, waarom straf je de hond dan?

Waarom zal een volgende hond weer bijten? De ingeslapen hond zal in ieder geval niet meer bijten. begrijp me goed, ik ben niet voor automatisch inslapen ( de intensiteit en toedracht doen er alles aan natuurlijk) maar ik begrijp het rood gemarkeerde niet
Groetjes Ilse
Afbeelding
weegee
Vaste gebruiker

Zoals de titel aangeeft 'gebeten'
dan zit misschien daar de verwarring.
En idd, mijn hond is mijn verantwoordelijkheid en zou hij een kind bijten blijf ik bij mijn standpunt.,
Da's niet straffen, dat is zijn leven beeindigen omdat ik dat echt niet accepteer.
Afbeelding
Fas est ab hoste doceri!
sjaak-k
Zeer actief

sjaak-k schreef:

Waarom zal een volgende hond weer bijten? De ingeslapen hond zal in ieder geval niet meer bijten. begrijp me goed, ik ben niet voor automatisch inslapen ( de intensiteit en toedracht doen er alles aan natuurlijk) maar ik begrijp het rood gemarkeerde niet
Omdat elke hond op een gegeven moment zal waarschuwen.
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

sjaak-k schreef:
sjaak-k schreef:

Omdat elke hond op een gegeven moment zal waarschuwen.
Natuurlijk. De ene waarschuuwt als iemand hem wil aaien en de ander als iemand hem werkelijk pijn doet.
Groetjes Ilse
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Ilse met haar witte schreef:Natuurlijk. De ene waarschuuwt als iemand hem wil aaien en de ander als iemand hem werkelijk pijn doet.
Juist, en als baas heb je dan dus de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die situatie zich niet weer voordoet, want als je je kop in het zand steekt, je hond in laat slapen en daarna op dezelfde voet (met een nieuwe hond) verder gaat, verander je er niets aan, dan is het gewoon wachten op het volgende enkeltje dierenarts.
Afbeelding
weegee
Vaste gebruiker

sjaak-k schreef:
Ilse met haar witte schreef:Natuurlijk. De ene waarschuuwt als iemand hem wil aaien en de ander als iemand hem werkelijk pijn doet.
Juist, en als baas heb je dan dus de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die situatie zich niet weer voordoet, want als je je kop in het zand steekt, je hond in laat slapen en daarna op dezelfde voet (met een nieuwe hond) verder gaat, verander je er niets aan, dan is het gewoon wachten op het volgende enkeltje dierenarts.
Ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn
Afbeelding
Fas est ab hoste doceri!
sjaak-k
Zeer actief

weegee schreef:
sjaak-k schreef:
Ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn
Maar wat is dan het nut van in laten slapen?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb ooit eens met een gezin gesproken met een met bijten dreigende Cocker.

Na een tijdje praten stamelde moeders: "Dus als ik je goed begrijp waren wij ook schuldig aan de 3 voorgaande bijterds".

Waarop ik vroeg over welke drie anderen zij het had.

Welnu, dat bleken drie eerdere Cockers geweest te zijn die allemaal gebeten hadden.

Op mijn vraag wat daarmee gebeurd was antwoordde zij dat haar echtgenoot, een militair, deze honden mee naar het platteland had genomen alwaar hij hen met zijn reglementaire wapen een kogeltje door de koppies had gejaagd.

Dit in de veronderstelling dat deze honden "gek" waren geworden.

Mevrouw bekende tevens dat zij zich al vaker af had gevraagd waar toch de pech vandaan kwam dat zij elke keer opnieuw een "gekke" hond kregen.

En nu eindelijk, voordat de vierde ook tot bijten over ging, had zij mij gebeld en kon ik haar en haar gezin uitleggen waar die "gekte" vandaan kwam.

In zo'n geval had inslapen dus weinig langebaan-effect.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dit was de verantwoordelijkheid van stalgenoot. Die is de fout in gegaan, want een hump van anderhalf is link bij elke hond, zelfs de allerliefste onderdanige tut van een hond.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sprokkeltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 mopshondjes Sprokkeltje en Stampertje (pup) en Cody de beagle..drie paarden..

Ongelezen bericht door Sprokkeltje »

Hanneke2 schreef:Dit was de verantwoordelijkheid van stalgenoot. Die is de fout in gegaan, want een hump van anderhalf is link bij elke hond, zelfs de allerliefste onderdanige tut van een hond.
Idd!!! Een kind van anderhalf kan ook nog niet luisteren, die snapt nog heel veel niet.

Als jij die stalgenoot 2 keer waarschuwt en als die niet luisterd zou ik daar es even flink mee babbelen. Jij moet je wel ongelooflijk klote voelen nu namelijk, ondanks dat je er niets aan kan doen..Of, je hebt het zelfs willen voorkomen!!

Ik heb mijn paarden bij mijn ouders staan, dus kan mijn hondjes daar lekker vrij laten. Das ideaal. Geen andere mensen die aan mijn honden zitten. Niet dat die van mij dreigen of bijten..die kijken nog om als iemand voorbij loopt en ze niet even toespreekt of aait (hallloooo...we zijn hier hoor)..

Mijn ouders hebben een grijze bijtende wakende keeshond. Er hangt met dikke letters op de schutting dat ze NIET het terrein op moeten komen maar aanbellen. Ze wonen buiten het dorp.

De buurman is al 2 keer gebeten, 'omdat hij toch niet bang is van honden'. Maar daar gaat het niet om, als wij zeggen dat de hond bijt, bijt ie...En een hond bijt echt niet mensen omdat ze bang zijn..

Al met al een vervelende situatie, hoop dat je een beetje over de schrik heen bent.
Loopt Diebertje los of heb je haar ook vast liggen?

Ben jij niet bang dat ze onder je paard komen? Ik heb een shetje dat heeft iets tegen mopshondjes, als hij bij ze kan, dan laat hij ze lanceren, ze mogen dus absoluut niet van mij daar in de buurt komen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

weegee schreef:Zoals de titel aangeeft 'gebeten'
dan zit misschien daar de verwarring.
En idd, mijn hond is mijn verantwoordelijkheid en zou hij een kind bijten blijf ik bij mijn standpunt.,
Da's niet straffen, dat is zijn leven beeindigen omdat ik dat echt niet accepteer.
en gefeliciteerd,
de omstandigheden waarin het gebeurt vind je duidelijk niet interessant.
heel goed, :roll:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

weegee schreef:Zit me werkelijk te verbazen. Kom eigenlijk weinig op dit forum maar dat heeft er eigenlijk weinig mee te maken. Zodra tijger hier hier 1x een kindje bijt krijgt hij van mij toch echt een enkeltje............

tzal wel aan mij liggen :oohja:

noem het maar balen :denken:
Wat is dat nu voor kul zeg :scratch:
Als jij dus iemand waarschuwt die een kind bij zich heeft, degene luisterd niet en jouw hapt naar het kind moet je hond dood... vind je dat zelf ook niet een beetje kortzichtig.. dit is gewoon hondengedrag, ok mss niet wenselijk maar wel heel normaal en als je weet dat je hond dat doet kan je daar rekening meehouden.
Er zijn nu eenmaal honden die dus niet van kinderen of van plots aaien houden... mijn Bowie bromt ook als een kind haar plots over haar kop aait.. ga ik dr niet voor in laten slapen zeg...wat een idiote gedachte zelfs :neenee:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou mijn hondje daar niet achter laten als hij kan bijten. Wiens schuld het is vind ik ook een zeer dubieus vraagstuk aangezien er een peuter in zijn gezicht gebeten is door een hond die op een voor dat kind openbaar terrein ligt zonder baasje ernaast. Dus wat mij betreft mag dit toch niet gebeuren. Gewoon opletten als je hond kinderen kan bijten en hem nooit alleen achterlaten op een openbare plaats. Dat is de meest eerlijke oplossing. Want dit kindje heeft mazzel. Er zijn genoeg mensen die nog steeds de littekens dragen van zo'n ontmoeting. Een vriendin van mij is als kind gebeten in haar neus. Neus was eraf en moest er weer aangenaaid worden. Prachtige vrouw, haar zus is model. Zij niet, zij heeft een neus met daar omheen een mooie ritssluiting en daarom is zij geen model. Dat is toch veel te ingrijpend om het daarna te gooien op "de begeleider van het kind let niet op". De begeleider van de hond was er niet. Dat is de essentie hier en niks anders. Dus ik zou Daan nooit meer in de gelegenheid stellen dit te doen. Straks doet hij het ineens goed en loopt er iemand die nog 80 jaar mag genieten van een grote witte rits in zijn of haar gezicht.
Afbeelding
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

MARC_S schreef:Ik zou mijn hondje daar niet achter laten als hij kan bijten. Wiens schuld het is vind ik ook een zeer dubieus vraagstuk aangezien er een peuter in zijn gezicht gebeten is door een hond die op een voor dat kind openbaar terrein ligt zonder baasje ernaast. Dus wat mij betreft mag dit toch niet gebeuren. Gewoon opletten als je hond kinderen kan bijten en hem nooit alleen achterlaten op een openbare plaats. Dat is de meest eerlijke oplossing. Want dit kindje heeft mazzel. Er zijn genoeg mensen die nog steeds de littekens dragen van zo'n ontmoeting. Een vriendin van mij is als kind gebeten in haar neus. Neus was eraf en moest er weer aangenaaid worden. Prachtige vrouw, haar zus is model. Zij niet, zij heeft een neus met daar omheen een mooie ritssluiting en daarom is zij geen model. Dat is toch veel te ingrijpend om het daarna te gooien op "de begeleider van het kind let niet op". De begeleider van de hond was er niet. Dat is de essentie hier en niks anders. Dus ik zou Daan nooit meer in de gelegenheid stellen dit te doen. Straks doet hij het ineens goed en loopt er iemand die nog 80 jaar mag genieten van een grote witte rits in zijn of haar gezicht.

Zoals ook al een aantal keer eerder is gezegt, de mensen waar Kiki haar paard heeft staan, weten hoe Daan is (Daan komt daar al langer "over de vloer" en al die tijd gaat het goed, omdat de opa en oma en de ouders weten hoe Daan is)... Ze was in de buurt, heeft de stalgenoot gewaarschuwd en die liet het kind bij Daan... Ik heb geleerd dat wanneer iemand zegt "blijf maar uit de buurt van de hond" dat ik dat dan ook doe, ongeacht of de baas er naast staat, in de buurt is, of ergens anders is...
Dit is zo'n typisch kindje die je in de verhalen in de krant tegenkomt... Gewoon lekker naar elke hond toe gaan, de hond bijt omdat ie hier niet van gedient is, de ouders worden boos, de hond wordt ingeslapen, terwijl het de fout van het kind is... Ok, een kind van 1,5 heeft dat besef nog niet, maar ik meen dat die stalgenoot dat besef wel heeft... En dat als haar niks aan de oren mankeert, dat zij dus gewoon de "waarschuwing" van Kiki heeft genegeerd en zij dus eigenlijk in deze fout is en niet Kiki of Daan...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:heel vervelend maar eer ik een hond in dit soort situaties alleen en aangebonden zou achterlaten zou ik er wel heeeeel zeker moeten van zijn dat hij niks vervelend vindt, ik snap dus niet goed dat je dit riskeert met daan.

goed dat die mensen het zo nuchter oppakken.

eens
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Zo even bij gelezen.
Daan is een hond die op zich wel bij kinderen kan maar er absoluut niet van houd als ze over zijn kop gaan hangen of met 2 handjes aan zijn kop zitten en hij niet weg kan. Afgelopen zaterdag heeft hij de hele dag in de dierentuin rondgelopen terwijl mijn nichtje van bijna 7 hem vast had. Mijn nichtje heel trots dat zij Daan mocht vasthouden, zij had niet in de gaten dat Daan alleen maar op mij letten. Hij kan dan rustig tussen allemaal kinderen doorlopen en ze kunnen hem dan ook gewoon aanraken, zolang ze maar niet om zijn nek gaan hangen.
In deze situatie ging het kindje op de hurken vlak voor hem zitten en met 2 handjes naar hem graaien. Ik denk dat ik het in de titel verkeerd heb gezet, het was niet echt bijten maar meer snauwen/sneppen. Ook dat is niet goed en geeft schade maar als hij echt had gebeten dan had het kindje wel meer schade gehad dan 1 gaatjes en een kras. Het is mijn fout geweest dat dit gebeurd is. Ik had er voor moeten zorgen dat Daan niet in deze situatie kwam.

Een bench is voor mij geen optie, ook daar kunnen kinderen hun vingers doorheen steken en Daan kan dan niet weg. Ik ga nu kijken hoe ik ze in de schuilstal vast kan leggen. Als ze daar liggen dan kan er in principe geen kind bijkomen tenzij ze de hele wei doorlopen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”