Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom precies niet fietsen met een jonge hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: waarom precies niet fietsen met een jonge hond?

Ongelezen bericht door jacq1970 »

sjuutje schreef:En waarom ik hier alvast mee wilde beginnen was o.a. voor de afwisseling. Ik wil zoveel mogelijk "sporten" met mijn hond proberen/doen zodat alles leuk blijft en afwisselend. Elke dag hetzelfde rondje lopen is ook saai uiteindelijk en dat zie ik hier dus wel gebeuren in het dorp. Allemaal hetzelfde rondje, elke dag en wsl 3 keer per dag... boringgggggg....

Ik wil afwisseling en interesse bij mijn hond houden.

En inderdaad de mooie rechtlijnige beweging kan ik ook goed waarderen. En HD krijgen van fietsen... dan was er in aanleg al iets niet goed misschien?

Maar goed, ik heb inderdaad gelezen dat er veel tegenstellingen zijn; er zijn mensen ernstig tegen en anderen die het probleem niet zo zien. Ik hou het bij het laatste, weet dat ik rustig aan doe en goed op mijn hond let. Daarbij heb ik niets gelezen waardoor ik het idee krijg dat ik het heel erg verkeerd doe.

Het opbouwen zal bij mij ook zijn in eerst afstand, dan tempo.. en long slow distance... net zoals ik deed bij het inrijden van mijn jonge endurance paard, lange rechte lijnen, geen zwaar zand en een beheerst tempo.

Bedankt in elk geval voor al jullie meningen.
Dat je wil afwisselen begrijp ik maar waarom moet dat perse nu meteen en onmiddelijk allemaal?

Je hebt nog een hele jonge hond dat die hele wereld interessant vind waarom is het dan zo belangrijk dat jij nu zoveel mogelijk nieuwe dingen voor hem gaat uitzoeken, je kan zoveel dingen nog doen zonder dat je je hond teveel gaat belasten, leuke zoekspelletjes, leuke oefeningetjes tijdens het wandelen en de hond gewoon alles zelf laten ontdekken.
En mss moet een hond voor hd wel aanleg hebben maar banden, pezen en aanhechtings problemen daarvan is vaak toch een probleem die zich voordoet omdat de baas tevroeg en tesnel dingen wilt.
Ga gewoon dingen doen die wel bij de leeftijd van je hond passen .. snap echt niet dat je zo nodig nu al moet gaan fietsen met zo een jong dier.. snap best dat je dat leuk vind maar dat vind je over een half jaar ws ook nog.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

sjuutje schreef:En waarom ik hier alvast mee wilde beginnen was o.a. voor de afwisseling. Ik wil zoveel mogelijk "sporten" met mijn hond proberen/doen zodat alles leuk blijft en afwisselend. Elke dag hetzelfde rondje lopen is ook saai uiteindelijk en dat zie ik hier dus wel gebeuren in het dorp. Allemaal hetzelfde rondje, elke dag en wsl 3 keer per dag... boringgggggg....

Ik wil afwisseling en interesse bij mijn hond houden.

En inderdaad de mooie rechtlijnige beweging kan ik ook goed waarderen. En HD krijgen van fietsen... dan was er in aanleg al iets niet goed misschien?

Maar goed, ik heb inderdaad gelezen dat er veel tegenstellingen zijn; er zijn mensen ernstig tegen en anderen die het probleem niet zo zien. Ik hou het bij het laatste, weet dat ik rustig aan doe en goed op mijn hond let. Daarbij heb ik niets gelezen waardoor ik het idee krijg dat ik het heel erg verkeerd doe.

Het opbouwen zal bij mij ook zijn in eerst afstand, dan tempo.. en long slow distance... net zoals ik deed bij het inrijden van mijn jonge endurance paard, lange rechte lijnen, geen zwaar zand en een beheerst tempo.

Bedankt in elk geval voor al jullie meningen.
Pas je wel op dat je je eigen gevoel niet op je hond projecteert ?
Want datzelfde rondje is voor jouw hond helemaal niet boringggggg. Hij ruikt immers iedere keer weer nieuwe geuren en dat maakt voor een hond niet zoveel uit of dat nou in Timboektoe is, of aan het eind van de straat. Evenals dat dezelfde sport voor jouw hondje dat ook niet is. Die gaat zich helemaal uitleven in bv. behendigheid elke dag weer. Je hebt een zeer enthousiast werkend ras gekozen. Dat moet je eerst eens rustig en stabiel op laten groeien, voordat je er een doorgedraaid, instabiel, werkend wrak van hebt gemaakt. Maw, niet te veel en rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Maar wat vind de fokker eigenlijk van het fietsen ?
Gr. Aniek

Afbeelding
sjuutje
Actief
Mijn ras(sen): kruising kangaroo en kelpie... een working kelpie!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sjuutje »

[quote="Budkes"

Maar wat vind de fokker eigenlijk van het fietsen ?[/quote]

De fokker drijft de schaapskudden met alle honden, de jonge honden gaan daarin mee en er wordt dus al getraind vanaf een maand of 4 a 5. Wel rustig aan maar de bewegingen zijn in elk geval snel, snel draaien, stoppen en sluipen!

En geloof me.... die honden hebben geen HD en zijn supergezond tot op latere leeftijd (en ze werken dus ook tot op latere leeftijd). "mijn" fokker is een schapen"boer" en dat heeft nadelen maar zeker ook voordelen... geen gezeur, hond moet gewoon werken punt uit... mentaliteit.

Zijn mentaliteit is niet geheel de mijne maar het zegt genoeg over het soort hond.
Working kelpie, eigenwijs, sportief en prachtig om te zien!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik vraag me af of de jonge honden meteen volledig mee gaan. Ik kan me niet voorstellen dat het heel anders gaat dan in het bordercolliewereldje. Ja daar worden honden van die leeftijd echt wel eens bij de schapen gezet, maar meer om te testen of ze interesse en aanleg hebben. Vanaf een maand of 9 kan met sommige honden begonnen worden, de meeste zijn pas rijp genoeg voor training na een jaar. Tot een jaar wordt nog rustig aan gedaan en vooral interesse gewekt. Sessie zijn kort en vooral op eigen initiatief en veelal zonder druk.
Afbeelding
sjuutje
Actief

gyanty schreef:Ik vraag me af of de jonge honden meteen volledig mee gaan. Ik kan me niet voorstellen dat het heel anders gaat dan in het bordercolliewereldje. Ja daar worden honden van die leeftijd echt wel eens bij de schapen gezet, maar meer om te testen of ze interesse en aanleg hebben. Vanaf een maand of 9 kan met sommige honden begonnen worden, de meeste zijn pas rijp genoeg voor training na een jaar. Tot een jaar wordt nog rustig aan gedaan en vooral interesse gewekt. Sessie zijn kort en vooral op eigen initiatief en veelal zonder druk.
Ik denk niet dat ze al volledig mee gaan. Wel heb ik van een aantal honden van ongeveer 7 maanden schapendrijfwerkzaamheden gezien die er niet om logen kwa snelheid en stops, draaien enz. Ik denk inderdaad dat de sessies kort zijn en dat ze zonder druk gedaan worden maar tis wel al best intensief volgens mij.

Maar goed, schapendrijven en een straatje om fietsen op wandeltempo (met de hond dus echt in wandel modus!) lijkt me toch iets heel anders....

Ik mishandel haar niet, ik overvraag haar niet; ze loopt even snel als wanneer ik zelf ook loop alleen zit ik dan nu op het zadel van een fiets... that's it en niet meer dan dat!
Gaat ze zitten wat niet gebeurd) omdat ze moe is, ga ik me ernstig zorgen maken want dan zou ze ook een gewone wandeling niet aankunnen! In dat geval is er iets niet in orde met mijn hondje en zou ze ziek zijn.

Stel nu dat ik niet kan lopen maar wel kan fietsen (of met zo'n loopfiets zoals mijn vriendin met MS heeft), zelfde toch :denken:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

sjuutje schreef:
gyanty schreef:Ik vraag me af of de jonge honden meteen volledig mee gaan. Ik kan me niet voorstellen dat het heel anders gaat dan in het bordercolliewereldje. Ja daar worden honden van die leeftijd echt wel eens bij de schapen gezet, maar meer om te testen of ze interesse en aanleg hebben. Vanaf een maand of 9 kan met sommige honden begonnen worden, de meeste zijn pas rijp genoeg voor training na een jaar. Tot een jaar wordt nog rustig aan gedaan en vooral interesse gewekt. Sessie zijn kort en vooral op eigen initiatief en veelal zonder druk.
Ik denk niet dat ze al volledig mee gaan. Wel heb ik van een aantal honden van ongeveer 7 maanden schapendrijfwerkzaamheden gezien die er niet om logen kwa snelheid en stops, draaien enz. Ik denk inderdaad dat de sessies kort zijn en dat ze zonder druk gedaan worden maar tis wel al best intensief volgens mij.

Maar goed, schapendrijven en een straatje om fietsen op wandeltempo (met de hond dus echt in wandel modus!) lijkt me toch iets heel anders....

Ik mishandel haar niet, ik overvraag haar niet; ze loopt even snel als wanneer ik zelf ook loop alleen zit ik dan nu op het zadel van een fiets... that's it en niet meer dan dat!
Gaat ze zitten wat niet gebeurd) omdat ze moe is, ga ik me ernstig zorgen maken want dan zou ze ook een gewone wandeling niet aankunnen! In dat geval is er iets niet in orde met mijn hondje en zou ze ziek zijn.

Stel nu dat ik niet kan lopen maar wel kan fietsen (of met zo'n loopfiets zoals mijn vriendin met MS heeft), zelfde toch :denken:
En daar zit het hem juist, aan de fiets heeft ze geen keus, jij fietst, zij moet mee. En nee, mijn hond zal ook eerder omvallen dan dat hij gaat zitten. Tegen dat schapendrijven heb ik geen enkel bezwaar, tegen dat fietsen wel. De hond kan zijn eigen tempo niet bepalen, hij moet gewoon mee, of hij kan of niet, of hij wil of niet.
De gemiddelde molosser gaat op zijn kont zitten en geeft je de middelvinger. De gemiddelde werkhond zal doorgaan voor zijn baasje tot ie er bij neervalt.
Maar goed dat is mijn gedachte......
Gr. Aniek

Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Met onze Staffies hebben wij altijd gewacht tot ruim een jaar. Waarom? Omdat dat de algemene maatstaf was.

Met onze Dogo's zijn we eerder begonnen. Met Tekila rond de 6 maanden. Ze werd helemaal hyper en had niet genoeg aan de boswandelingen en de denkspelletjes. De gedachte dat rechtlijnige beweging beter is dan korte draaien en sprintjes hebben ons toen doen besluiten om haar aan de fiets mee te nemen. Mijn man is begonnen met 5 minuutjes en zo rustig uitgebouwd tot ongeveer 20 minuten. Zij mocht het tempo bepalen. Alleen geen race modus. Met Cecilia zijn we rond de 8/9 maanden begonnen. Ze is wat zwaarder dan Tekila gebouwd en tot die leeftijd had ze nog genoeg aan een boswandeling. Daarna werd ook zij knetter zeg maar. Ook met haar rustig opgebouwd. Zij loopt een stuk rustiger aan de fiets en op 1 tempo. Wil Tekila nog versnellen als ze wat ziet, Cecilia is net een locomotief zoals wij haar noemen. 1 tempo en gestaag door en dan kom je er wel.

Ik ben van mening dat je wel aan de lichaamshouding van de hond kan zien of ze er lol in hebben of niet en dat het ook verschilt met wie ze fietsen. Onze staff reu zal met mijn man echt geen stap harder lopen en loopt ergens ter hoogte van de bagage drager. Duidelijk met de pest in zijn lijf. Ga ik nou met hem fietsen dan komt de kwispel staart, de glimogen, pretbek en loopt hij het liefst ter hoogte van mijn voorwiel.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

jacq1970 schreef:Je hebt nog een hele jonge hond dat die hele wereld interessant vind waarom is het dan zo belangrijk dat jij nu zoveel mogelijk nieuwe dingen voor hem gaat uitzoeken, je kan zoveel dingen nog doen zonder dat je je hond teveel gaat belasten, leuke zoekspelletjes, leuke oefeningetjes tijdens het wandelen en de hond gewoon alles zelf laten ontdekken.
Helemaal mee eens! Hond is pás 5 maanden, waar hebben we het over :19: Als je nu al dit soort kunsten moet uitvoeren voor de afwisseling is er al sowieso iets niet goed met de afwisseling.
Fietsen kan een heerlijke uitlaatklep zijn om even goed te kunnen racen met de baas (dat doe ik altijd met Fien), om conditie op te bouwen en/of voor de bespiering i.v.m. gelijkmatige en rechtlijnige beweging.
Als dat bovenstaande ook al voor een pup van toepassing is/moet zijn heb ik mijn vraagtekens.

afgelopen voorjaar ben ik pas met Fien begonnen naast de fiets. Ik had niet eens een fiets dus ben naar de gamma gegaan, heb een goedkope fiets gekocht, diezelfde avond op de fiets gestapt, fien naast de fiets meegenomen en ik heb 20 minuten gefietst. Paar dagen later heb ik een half uur gefietst en zo fietsen we maar een beetje aan. Laten wennen is ook zo gebeurd, lijkt mij..

Dat het lichamelijk misschien niet al te grote problemen geeft zou kunnen maar waarom allemaal al zo strikt en het risico nemen terwijl er zoveel andere dingen zijn? Als het goed is word je hond 12 jaar, dus je hebt dan nog 11 jaar om van alles en nog wat te doen met je hond.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Nope want een wk heeft een andere manier van werken dan een bc.
Een wk werkt zelfstandiger en is harder naar schapen toe, veel bc herders zeggen vaak dat een wk te agressief is.
In australie speurt een wk de schapen op en brengt ze weer naar de boerderij.
Hier in nl vind ik nergens plek om te drijven met men wk omdat ze enkel bc in hun lessen willen of ik moet naar het noorden en das al gauw 200km rijden voor me.
Der is degelijk verschil tussen die 2.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Nope want een wk heeft een andere manier van werken dan een bc.
Een wk werkt zelfstandiger en is harder naar schapen toe, veel bc herders zeggen vaak dat een wk te agressief is.
Hier in nl vind ik nergens plek om te drijven met men wk omdat ze enkel bc in hun lessen willen of ik moet naar het noorden en das al gauw 200km rijden voor me.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik ben gewoon te lui om deftig te schrijven :lekkerpuh:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik wilde ook wachten tot een jaar met Indy. Maar ben gisteren toch geweest, ze is nu 9 maanden.
Heel rustig aan gedaan, heel langzaam gefietst. Ook nog even van de lijn gedaan en haar even 'vrij' gelaten.
Ze deed het vrij netjes, ben ik al blij mee. :ok:
Conditie en lange stuken komen vanzelf. Het gaat mij er nu om dat ze eraan went en netjes meeloopt.
gyanty
Zeer actief

Martijn schreef:
Doen al die mensen alles het zelfde?
Wat raar.
Nee niet al die mensen doen het hetzelde. Er is zoveel variatie in training te vinden, maar ik ken geen herder die zijn pup al volledig onder commando gaat zetten. Het is hetzelfde als gehoorzaamheid. In de regel begin je bij puppycursus (hebben sommige hondenscholen nog een jonge honden cursus) en daarna een aantal gradaties gehoorzaamheid
Afbeelding
sjuutje
Actief

loony schreef:Nope want een wk heeft een andere manier van werken dan een bc.

Maar het is bij ons in het noorden wel heel gezellig hoor met alle wk en het schapendrijven! En ach, diegene waar ik mijn lessen wil gaan volgen en waar ik nu een aantal keren ben wezen kijken, geven eens per maand les dus te overzien, toch?
Maar ik heb makkelijk praten want voor mij is het 20 km. rijden dus "om de hoek".
gyanty
Zeer actief

sjuutje schreef:

Maar het is bij ons in het noorden wel heel gezellig hoor met alle wk en het schapendrijven! En ach, diegene waar ik mijn lessen wil gaan volgen en waar ik nu een aantal keren ben wezen kijken, geven eens per maand les dus te overzien, toch?
Maar ik heb makkelijk praten want voor mij is het 20 km. rijden dus "om de hoek".
Mag ik vragen waar de working kelpies trainen? Lijkt mij nou zo leuk om deze drijvers ook eens daadwerkelijk aan het werk te zien.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Over dat laten wennen aan de fiets kan ik nog steeds niet overuit :klaar: Ik heb er een nachtje over geslapen en eigenlijk vind ik het nog grotere onzin dan dat ik het al vond :mrgreen: Het komt zelfs op mij over als een smoes om toch zo snel mogelijk (waarom eigenlijk is mij een raadsel) te gaan fietsen met de hond.

Ik ben zelfs van mening dat het 'laten wennen' aan de fiets met een iets oudere/volwassenere hond vele malen sneller en makkelijker gaat dan met een zeer jonge hond wat al een spring in 't veld is en moeite heeft met concentratie, goed volgen en luisteren.
Bij een jonge hond moet je blijkbaar echt van alles en nog wat aanleren en laten wennen. Bij een volwassen hond stap je op de fiets en ga je fietsen :pffff:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Tamara. schreef:Over dat laten wennen aan de fiets kan ik nog steeds niet overuit :klaar: Ik heb er een nachtje over geslapen en eigenlijk vind ik het nog grotere onzin dan dat ik het al vond :mrgreen: Het komt zelfs op mij over als een smoes om toch zo snel mogelijk (waarom eigenlijk is mij een raadsel) te gaan fietsen met de hond.

Ik ben zelfs van mening dat het 'laten wennen' aan de fiets met een iets oudere/volwassenere hond vele malen sneller en makkelijker gaat dan met een zeer jonge hond wat al een spring in 't veld is en moeite heeft met concentratie, goed volgen en luisteren.
Bij een jonge hond moet je blijkbaar echt van alles en nog wat aanleren en laten wennen. Bij een volwassen hond stap je op de fiets en ga je fietsen :pffff:
Ik begon net met 9 maanden om haar te laten wennen hoor, ik begon omdat ik het goed voor haar vond. Het was trouwens ook geen probleem en ze had het zo door.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

marye schreef:
Tamara. schreef:Over dat laten wennen aan de fiets kan ik nog steeds niet overuit :klaar: Ik heb er een nachtje over geslapen en eigenlijk vind ik het nog grotere onzin dan dat ik het al vond :mrgreen: Het komt zelfs op mij over als een smoes om toch zo snel mogelijk (waarom eigenlijk is mij een raadsel) te gaan fietsen met de hond.

Ik begon net met 9 maanden om haar te laten wennen hoor, ik begon omdat ik het goed voor haar vond. Het was trouwens ook geen probleem en ze had het zo door.
Oh, maar iedereen moet vooral doen wat hij/zij niet laten kan :wink: Alleen heb ik bij sommige dingen mijn vraagtekens en vind ik niet alles helemaal normaal ook al zou het lichamelijk niet al teveel schade aanrichten.

Hopelijk gaan we niet binnenkort adviseren om met een pup van tussen de 5 maanden en een jaar van bijv. een Mastiff te gaan fietsen. Er zit ook een wereld van verschil tussen wat wel en niet verantwoord is met een hond van 15 kilo op volwassen leeftijd of van een hond van 60 kilo.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Tamara. schreef:
marye schreef:

Oh, maar iedereen moet vooral doen wat hij/zij niet laten kan :wink: Alleen heb ik bij sommige dingen mijn vraagtekens en vind ik niet alles helemaal normaal ook al zou het lichamelijk niet al teveel schade aanrichten.

Hopelijk gaan we niet binnenkort adviseren om met een pup van tussen de 5 maanden en een jaar van bijv. een Mastiff te gaan fietsen. Er zit ook een wereld van verschil tussen wat wel en niet verantwoord is met een hond van 15 kilo op volwassen leeftijd of van een hond van 60 kilo.
Ook als ik ooit een veel groter en zwaarder ras zou nemen, zou ik rond de 9 maanden starten met naast de fiets lopen.
Het is maar wat je onverantwoord vind. Ik vind een hond met stokken laten spelen zeer onverantwoord, maar er zijn ook zat mensen die dat wel toelaten.
Afbeelding
sjuutje
Actief

gyanty schreef:
sjuutje schreef:

Mag ik vragen waar de working kelpies trainen? Lijkt mij nou zo leuk om deze drijvers ook eens daadwerkelijk aan het werk te zien.
Tuurlijk! In doldersum bij Catrinus Homann (http://www.workingkelpie.eu" onclick="window.open(this.href);return false;). Hij is een van de schaapherders in het drents friese woud. Het is eens per maand op een zaterdagmiddag. Verder weet ik dat er in Zuidlaren ook getraind wordt door Reinier maar dan moet je even op de site van het WKC ( http://www.wkcn.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) kijken.
Ik heb net gekeken en dat is elke maandagavond training. Daar moet ik toch ook nog maar eens kijken!
sjuutje
Actief

En over dat fietsen... ik ben er wel klaar mee hoor.

Duidelijk is dat sommige vinden dat ik blijkbaar onverantwoord ben en anderen vinden dat wel meevallen.

Klaar? discussie gesloten? Wat mij betreft wel!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”