Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spijsverteringsproblemen pup

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Spijsverteringsproblemen pup

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Pffffff, weet het even niet meer hoor.
We hebben een (kruising?) labrador pup van 4 maanden die al vanaf het begin af aan problemen heeft met de spijsvertering.
We kregen haar met 9 weken vanuit het asiel (opvanghond) en toen kreeg hij eerst Hill's en later Royal Canin puppybrok (standaard merken vanuit het asiel en de stichting).
Daarop was zijn ontlasting al twijfelachtig maar goed hij had natuurlijk ook niet zo'n beste start gehad (ik zag de zelfde verschijnselen bij onze andere opvanghond van dezelfde fokker). Daarna langzaam aan overgezet op puppybrokken van Orijen (op aanraden van mijn schoonmoeder die een dierenzaak runt). Dit was helemaal succes want onze pup raakte zwaar aan de diarree en liet enorme winden en krabde zich veel. Oke even aankijken maar na een tijdje weer gestopt en naar de dierenarts. Die vermoedde een (chronische) darminfectie en schreef een antibioticakuur voor en een kipdieet. Daarop deed onze pup het voor het eerst goed :cheer: . Toen langzaam overgegaan op Nature Diet en ook dit ging prima. Maar ik wil eigenlijk de hond graag op 50% brokken zetten en 50% op vlees dus op zoek naar een nieuwe brok. Dat werd Devotion puppybrok met kip en rijst. Deze langzaam aan een beetje gaan bijvoeren en ook dit ging zonder problemen, de pup zag er goed uit en poepte nog steeds goed (i.i.g. vast). Maar helaas Nature Diet raakte op en hier in de omgeving kon ik geen dierenzaak ontdekken die het verkoopt dus op aanraden van iemand anders maar Renske genomen omdat dit vergelijkbaar zou zijn. Had er wel wat mijn twijfels over aangezien er meer eiwit inzit en het ziet er nog blikvoerachtiger uit dan Nature Diet. Ach ja twee dagen ging het goed en nu is het dus weer mis :(: . Onze pup krabt zich weer meer en poept nu ook weer heel dun/breiig. Zag zelfs net dat hij ging zitten om te poepen en dat er maar een beetje slijm met bloed uitkwam? Verder is hij weel heel fief, actief en alert.
Maar ja ik weet het nu even niet meer. Ik probeer hem juist goed te voeren maar het lijkt allemaal niet goed uit te pakken.
Ga morgen i.i.g. weer even naar de dierenarts en ga hem vandaag maar weer gewoon kip voeren.
Maar ja wat nu te doen? Ligt het aan Renske aangezien ik dat het laatste veranderd heb of toch aan de brok (die die al langer kreeg en waar hij het wel goed op deed)? Kan er iets anders zijn en wat is wijsheid?
Alleen even voor de duidelijkheid ik wil dus liever ook geen adviezen om alleen maar Barf of NRV te gaan voeren, dat is mijn keuze niet en zal het voorlopig ook niet worden aangezien ik een druk gezin heb en er meerdere dieren rondlopen waaronder regelmatig opvanghonden!
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Re: Spijsverteringsproblemen pup

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Je zal een tijdje 1 van die 2 moeten gaan voeren om tekijekn wat het nu was, en dan kan je natuurlijk wel zeggen dat jij niet alleen kvv wilt voeren maar als je hond het niet lekker op brok doet heb je mi geen keuze.
Ik zou even eerst een tijdje die brokken alleen geven, kijken wat die erop doet, en als het goed gaat ligt het aan de renske... gaat het niet goed dan alleeen de renske en kijken wat de hond daarop doet.
Er zijn honden die vlees en brok samen echt niet verdragen... kan ook zijn dat je hond de granen die erin zitten niet kan verdragen.. je zal moeten uitproberen maar dan wel met 1 ding tegelijk.
Hier een hond die allergisch is voor kip en granen en dat duurde ook ruim een jaar eer we daar achter waren... ik heb toen een beetje haar gestuurd naar natuurlijk in balans en daar hebben ze op basis van die haren geconstateerd dat ze dat had... voer verandert en voila, nergens last meer van.
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Als de pup te jong van zijn moeder is gehaald kan dat ook de reden van de diarree zijn want dat kan van invloed zijn op de ontwikkeling van de maag en darmen en daardoor verteerd hij nu dus niet goed en kan dus ook geen voedingstoffen opnemen.

Ik zou proberen om niet telkens iets anders te proberen omdat hij zo ook niet gewend raakt aan een bepaalde voeding en ik ben bang dat je dan telkens terug zult vallen.
Misschien moet je van voren af aan beginnen en net als een pup die vast voedsel gaat eten beginnen met vlees(eerst kipfilet vanwege de goede verteerbaarheid, tot de ontlasting beter wordt) en dan liefst ook vuile pens om het maagzuurgehalte misschien wat te verhogen waardoor hij beter kan gaan verteren. Bij het vlees kun je wat gekookte rijst geven voor een voller gevoel. Normaal bouwen zit dit op door braaksel van de moederhond maar veel honden die alleen brokken krijgen braken al niet meer voor hun pups dus hebben zij ook al minder sterk maagzuur.
Pas als je langere tijd vlees gevoerd hebt en de ontlatsing aanvaardbaar is (echt stevig zal hij misschien niet worden) dan voorzichtig een GOEDE brok bij gaan geven liefst eentje van een merk welke lichtverteerbaar is. (een geëxpandeerde brok is meestal makkelijker te verteren)

Succes !!
Sandra
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet van de andere honden (verschillende rassen) van deze "fokker" dat er nog een paar zijn die kwakkelen met hun spijsvertering dus ja het zal ook wel een stukje voortkomen uit de situatie waar ze uit vandaan komen, helaas!
Maar goed we waren er achter dat hij zeer zeker de Orijen niet verdraagt want zelfs van een handje vol raakte hij opnieuw aan de diarree. Het overstappen hebben we wel steeds in overleg met de dierenarrts gedaan hoor.
Kip en rijst verdraagt hij duidelijk goed en m.i. verdraagt hij Nature Diet en ook de Devotionbrokken wel goed. Ik ga hem nu een paar dagen alleen weer de brokken voeren (in meerdere kleine porties per dag) en als ik dan na een paar dagen geen verbetering zie gaat hij terug op alleen kip of op Nature Diet (wederom in overleg met de da). Helaas gaan we dan een week naar de camping dus dan wordt het even kijken hoe te voeren (eerste keus Nature Diet). Als hij brokken niet blijkt te verdragen stap ik volledig over op KVV maar Barf of NRV zit hier gewoon niet in de mogelijkheden vanwege de kinderen die er rondlopen en de vele andere dieren die in en uit wandelen. Heb me hier echt wel in verdiept hoor en zie zeker de voordelen maar voor mij is het nu gewoon niet haalbaar.
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Meradog heeft sinds kort 100% Pure Kalkoen & Aardappel voor gevoelige honden. Er zit dus helemaal geen graan in.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Isa kreeg van Renske ook verschrikkelijk diarree. Ik ben toen overgestapt op Smuldier en nergens meer last van gehad.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Is de ontlasting van deze pup al eens gecheckt op Giardia en worm? Zou daar eerst eens mee beginnen om dingen uit te sluiten.
Bmamavan2 schreef:Maar goed we waren er achter dat hij zeer zeker de Orijen niet verdraagt want zelfs van een handje vol raakte hij opnieuw aan de diarree. Het overstappen hebben we wel steeds in overleg met de dierenarrts gedaan hoor.
Kip en rijst verdraagt hij duidelijk goed en m.i. verdraagt hij Nature Diet en ook de Devotionbrokken wel goed. Ik ga hem nu een paar dagen alleen weer de brokken voeren (in meerdere kleine porties per dag) en als ik dan na een paar dagen geen verbetering zie gaat hij terug op alleen kip of op Nature Diet (wederom in overleg met de da). Helaas gaan we dan een week naar de camping dus dan wordt het even kijken hoe te voeren (eerste keus Nature Diet). Als hij brokken niet blijkt te verdragen stap ik volledig over op KVV maar Barf of NRV zit hier gewoon niet in de mogelijkheden vanwege de kinderen die er rondlopen en de vele andere dieren die in en uit wandelen. Heb me hier echt wel in verdiept hoor en zie zeker de voordelen maar voor mij is het nu gewoon niet haalbaar.
Kinderen en andere honden hoeven geen belemmering te zijn in je keuze om vers te voeren. Er zijn zat eigenaren met kinderen en regelmatig opvanghonden die daar geen enkele moeite mee hebben. Ook zij stonden ooit voor de keuze, nadat hun honden ziek bleven op brok. Persoonlijk zou ik me eerder verdiepen in wat nu echt kan bijdragen aan de gezondheid van mijn pup. Dat zijn vaak geen steriele brokken en geen Nature Diet. Je zou kunnen proberen over te stappen op een gemalen voeding, waarin gemalen bot en natuurlijke vitamines en mineralen zitten verwerkt en geen calciumsupplement, premixen, graan etc. Dat is ten opzichte van NRF en 'de kinderen' makkelijk te doen, al blijft het een gemalen prak, waarbij het spijsverteringsstelsel nog niet optimaal betrokken wordt bij het gehele spijsverteringsproces. En daarnaast heeft je pup een gebit dat geschikt is om te trekken en scheuren aan lappen pens en vleesbotten, dus ik zou je zeker ook adviseren wat kluifwerk er naast te geven. Geef je pup eens een tijd een goed probioticum (zeker als je pup weer aan de antibiotica moet). Desnoods bij je dierenarts vandaan, Protexin® Pro-Soluble. Laat je pup niet zomaar weer aan de zoveelste antibioticakuur zetten, als je de keuze hebt om te veranderen naar een soortgeschikte voeding die zeer waarschijnlijk een groot deel van de problemen kan oplossen. Sterkte ermee.
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

scroll even naar beneden naar de kalkoen/rijst brok.
Zou bij verteringsproblemen heel goed zijn, ik heb er zelf geen ervaring mee.

http://www.jarco.nl/home/voor-honden/ja ... rgeen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en nature diet kun je hier bestellen:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... naturediet" onclick="window.open(this.href);return false;

vanf 29 euro geen bezorgkosten. heb goede ervaring met bestellen bij zooplus.
yvonne1961
Actief

Die meradog kalkoen/aardappel hierboven genoemd is inderdaad ook een optie............
Meradog is ook bij de zooplus te bestellen dus wel handig, alleen zie ik deze variant er nog niet bij staan. wel de kalkoen/rijst.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik denk dat een overstap op Smuldier succes kan hebben. Smuldier is net zo makkelijk als Renske/Nature Diet, je moet het alleen even ontdooien. Te koop in de supermarkt, zelfs in glutenvrije versie. Meestal is volledig op Smuldier goedkoper dan combineren met A-merken brokken. En veel lekkerder natuurlijk. :ok:
Bmamavan2
Zeer actief

Ga nu even niet in op veroordelingen van sommige mensen, lijkt soms net de discussie over wel of niet borstvoeding geven bij baby's. Dan worden sommige ook zo fel maar je kan vanaf internet gewoon niet de situatie van iemand anders beoordelen!
Ik denk dat de meeste mensen, net als ik dus, het beste voor hebben met hun dier. Heb me echt wel verdiept in alle verschillende vormen van hondenvoeding en heb van de "slechste" (volgens sommigen dan) optie nog een van de betere gekozen en niet zomaar een goedkope brok of een brok van een populair merk (do i need to say more).
Aangezien onze pup al een slechtere start heeft gehad dan normaal gesproken het geval is ben ik juist alerter op zijn gezondheid en sol er echt niet maar wat mee aan, liever 10 keer te veel bij de DA dan 1 keer te weinig!
Op Giardia is mijn pup dus al getest want dat was het eerste waar ik zelf en de DA aan dacht toen beide opvanghonden aan de diarree raakten. Dit bleek het toen gelukkig niet te zijn maar een vrij gewone andere bacterie (zou even in de papieren moeten nakijken welke).
Ik ben er inmiddels achter dat het dus wel aan de Renske lag want nu hij gewoon Devotion hondenbrokken krijgt doet hij het weer goed (normale ontlasting).
Verder krijgt hij wel ieder dag iets van een pensstaafje, kippenbortstukje, luchtpijpje of bullepeesje en natuurlijk goede botten om te knagen maar ja wel nog allemaal beperkt omdat de DA wil dat eerst zijn spijsverteringsstelsel rust en immuniteit opbouwt. Later krijgt hij er dan wel elke dag vlees van smuldier bij.
De probiotica tip kreeg ik gisteren ook van een hondenliefhebber uit de straat dus daar ga ik wel achteraan, iemand tips welke je dan het beste kan geven (las hier namelijk ergens dat het gewoon reguliere probitica is, wat mensen dus ook gebruiken)?

Pfffff, vroeger hadden we een kruising rottweiler-labrador die gewoon brokken van de boerenbond kreeg (lam rijst) en verder regelmatig pens, hart of dergelijke. Prachtig beest, 1 bonk spieren van 50 kg en nooit maar dan ook nooit ziek! Dat hadden mijn man en ik nu ook voor ogen (alleen een hond met beter karakter dan :(: ).
Afbeelding
yvonne1961
Actief

de probiotica van solgar zijn heel goed

http://www.solgar.nl/producten/spijsvertering/" onclick="window.open(this.href);return false;
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Je hebt dus in een week of 8 tijd zeker 5 verschillende soorten voer gegeven?
Jemoet een hond wel de tijd geven te wennen. Dus niet 2 dagen, maar een maand ofzo.

Ik zou smuldier oid gaan voeren. Mijn hond had als pup ook vreselijk vaak diarree en toen ik over gegaan was op smuldier was hij na 2 weken helemaal in orde :ok:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

yvonne1961 schreef:Die meradog kalkoen/aardappel hierboven genoemd is inderdaad ook een optie............
Meradog is ook bij de zooplus te bestellen dus wel handig, alleen zie ik deze variant er nog niet bij staan. wel de kalkoen/rijst.
Bij meradog.nl staat hij er ook nog niet bij maar is wél al te bestellen :wink:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou hem op een kvv zetten als barf/nrv niet tot de mogelijkheden behoort.
Grote kans dat het dan gedaan is met de chronische darminfectie. :ok:
Qua *moeite* maakt het niks uit, men pleurt gewoon een pakje ontdooid kvv in een bak ipv brokken. :19:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Bmamavan2
Zeer actief

Wat hij bij zijn "fokker" kreeg weet ik natuurlijk maar best was het niet. Wij kregen hem binnen toen hij 8 weken was en hij was toen ondervoed, aan de diarree en had weinig tot geen spiermassa (kwam ook door dedat hij in een kooi zat opgesloten). Van het asiel uit krijgen we standaard wat hill's brokken mee maar die heeft hij maar net een dag ofzo gehad omdat we erna vanuit de stichting overgaan op Royal Canin. Die heeft hij toen zeker 4 weken gehad, tot eigenlijk de andere opvanghond wegging. We zijn toen geleidelijk aan gaan wennen aan Orijen. Hierop leek de diarree alleen maar te verhevigen maar dat kon natuurlijk ook wennen zijn. Maar goed na een goeie week, misschien anderhalve week, merkten we natuurlijk ook dat hij niet gewend raakte aan deze brok dus terug naar de dierenarts. Die concludeerde dat hij waarschijnlijk (zaten i.i.g. weer bacterieen in zijn ontlasting) weer last had van een darminfectie dus antibiotica (2de kuurtje) en een kipdieet (eerst gewone gekookte kipfilet daarna smuldier). We zagen dus dat het daarop goed ging. De DA adviseerde toen om 1 dag weer een beetje Orijen bij te gaan voeren (heeft die dag 25 gram gehad) om te kijken hoe hij erop zou reageren, slecht dus! Dus Orijen eruit en kip van smuldier aangehouden. Maar omdat hij toch al wat aan de lichte kant was adviseerde onze DA om een komplete maaltijd of brok te zoeken op basis van kip. Dit werd dus Nature Diet. Hier deed hij het goed op maar was bij mij in de buurt nergens te krijgen (heb hem nu via zooplus besteld). Dus Renske geprobeerd omdat dit werd aanbevolen als zijnde gelijkwaardig aan Nature Diet, nou echt niet, alleen al hoe het eruit ziet! Inmiddels langzaam gestart met Devotionbrok en die verdraagt hij super! Hij ziet er goed uit, komt langzaam aan een beetje aan, is lekker actief en poept gewoon netjes 2 keer per dag een vaste drol. Dus ben blij dat ik eindelijk een goeie brok gevonden heb en hou hem hier voorlopig op en dan krijgt hij, net zoals onze vorige hond, gewoon brok met vlees als aanvulling.
Dank aan iedereen die met goede tips en adviezen kwam, want soms weet je het even niet meer zeker en aangezien je dan het goede wil voor je hond vraag je om raad (niet om kritiek)!
Afbeelding
mwillow

Bmamavan2 schreef:Dank aan iedereen die met goede tips en adviezen kwam, want soms weet je het even niet meer zeker en aangezien je dan het goede wil voor je hond vraag je om raad (niet om kritiek)!
De kritiek komt, omdat je de indruk wekt het gemak van een zak brok te prefereren boven de gezondheid van je hond....omdat je kinderen hebt en af en toe een opvanghond.
Beetje slappe excusen, blijft het gemak over. :F:
Als je de weerstand van je hond echt op wilt bouwen, dan nog steeds is mijn advies om hem op vers te zetten. Zelf samenstellen nog niet eens, maar een goed merk gemalen voeding, zoals ik al eerder opperde. Dat je dan adviezen krijgt her en der die toch vers gerelateerd zijn, is niet zo gek. Menig hondje met darmproblemen en dan met name pups knappen daar nl. prima van op, omdat ze het zo broodnodig hebben. Alleen de kipvariant is niet voldoende. Zowieso een KVV compleet op basis van enkel kip is niet aan te raden, maar het is te allen tijde 'beter' dan brok. Waarom wissel je het niet af met Smuldier pens.......goed voor de darmflora. Al haalt de kwaliteit van deze gemalen pens het niet met echte vuile pens.
Laatst gewijzigd door mwillow op 03 sep 2010 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Siggy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder / australian shepherd

Ongelezen bericht door Siggy »

Ook mijn pup had behoorlijke verteringsproblemen toen we hem net hadden en net als jouw hondje waarschijnlijk een nogal dubieuze start in het leven gehad. Met als gevolg dus continu veel en vaak diarree, na 3 weken heb ik hem van de hill's puppy brokken afgehaald en ben hem smuldier gaan geven (in eerste instantie alleen kip), de volgende dag was de ontlasting vast ! We zijn nu 2 weken verder en ik heb hem verschillende soorten van het smuldier gegeven, behalve de pens-compleet, omdat daar graan in zit. Ontlasting is en blijft heel goed. De afgelopen 3 dagen heb ik hem 1x per dag een beker lam/rijst van Platinum erbij gegeven en nog steeds blijft zijn ontlasting goed. Ik ben nu in afwachting van de puppy brokken van Platinum. Dit voer is alleen via internet te bestellen, heeft een hoog vleesgehalte en bevat alleen rijst, geen tarwe oid. Ze geven een 100% garantie op het voer, als mijn pup er toch weer van aan de diarree krijgt halen ze de aangebroken zak kosteloos weer op en krijg ik het volledige aankoopbedrag terug. Ze leveren ook naar NL zonder extra verzendkosten.
http://www.platinum-natural.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb voordat ik van voer wisselde wel mijn pup volledig laten doorlichten trouwens hoor: ontlastingsonderzoek was de 1e keer positief op giardia (is uiteraard behandeld) en er is uitgebreid bloedonderzoek gedaan (ook om pancreasproblemen uit te sluiten).
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Nogmaals het zijn geen slappe excusen (de twee die SandraH aanhaalt in haar voorbeeld zijn nog maar een stukje van de situatie) om geen BARF te gaan voeren maar ja ik hoef me daar nogmaals niet over te verantwoorden. Het is mijn hond (waar ik echt alles voor over heb hoor), mijn situatie en mijn keuze! Ik vroeg hier alleen advies/tips en ervaringen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 50% brokken en 50% vlees op een dag maar tot nu toe verdraagt hij alleen de Devotion hondenbrokken goed (heeft net als de brokken van het berichtje hierboven een 100% tevredenheidsgarantie, echt ideaal). Smuldier kip (en dat is toch echt te weinig voedzaam om 100% te voeren)is het enige waar hij hij verder goed op reageert. Vuile pens, vleesmaaltijden van Prins of smuldier, het komt er allemaal weer van achteren uit...in hele dunnen vorm.
Nou sorry maar als hij het goed doet op de Devotionhondenbrokken en daar vaste ontlasting van heeft die je tenminste kan oprapen geef ik dat toch liever dan vers vlees wat ik letterlijk van de stoep moet schrapen! En ik merk dat hij nu langzaam aan een beetje bijkomt qua gewicht, iets wat ook niet onbelangrijk is, dus zijn gezondheid is goed ondanks de "slechte" (ahum) brokken.

Daarbij KVV is wel makkelijk (als je hond het dus verdraagt) maar je moet er wel aardig wat plek voor hebben in je diepvries, hemeltje.... :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Bmamavan2 schreef: Daarbij KVV is wel makkelijk (als je hond het dus verdraagt) maar je moet er wel aardig wat plek voor hebben in je diepvries, hemeltje.... :wink:
Smuldier is in vrijwel elke supermarkt te koop. Ik heb ook maar een kleine vriezer, maar kan wel tussen de 10 en 15 pakjes smuldier kwijt. Precies genoeg voor 1 week :)
Bmamavan2
Zeer actief

Ik heb een vriezer met drie grote, diepe lades maar die liggen gemiddeld toch echt wel helemaal vol (frietjes, snackjes, pizza, vlees, groenten, brood en ijsjes). Krijg echt geen 15 pakjes smuldier opgeslagen :wink: , hooguit 3/4 pakjes.
Maar ja zoals gezegd tot op heden verdraagt hij alleen de kip hiervan en die is niet voedzaam genoeg om hem 100% mee te voeren.

Aan degene die rauw voeren, geven jullie groenten en fruit dan ook rauw of licht gekookt/gestoomd, want anders kunnen ze het toch helemaal niet verteren?
Wil eens gaan kijken of hij groentes lust en of hij deze wel verdraagt, zou dit met kip kunnen mengen tot hij meer vlees verdraagt.
Afbeelding
mwillow

Bmamavan2 schreef:Ik vroeg hier alleen advies/tips en ervaringen.

Mijn voorkeur gaat uit naar 50% brokken en 50% vlees op een dag maar tot nu toe verdraagt hij alleen de Devotion hondenbrokken goed (heeft net als de brokken van het berichtje hierboven een 100% tevredenheidsgarantie, echt ideaal). Smuldier kip (en dat is toch echt te weinig voedzaam om 100% te voeren)is het enige waar hij hij verder goed op reageert. Vuile pens, vleesmaaltijden van Prins of smuldier, het komt er allemaal weer van achteren uit...in hele dunnen vorm.
Nou sorry maar als hij het goed doet op de Devotionhondenbrokken en daar vaste ontlasting van heeft die je tenminste kan oprapen geef ik dat toch liever dan vers vlees wat ik letterlijk van de stoep moet schrapen! En ik merk dat hij nu langzaam aan een beetje bijkomt qua gewicht, iets wat ook niet onbelangrijk is, dus zijn gezondheid is goed ondanks de "slechte" (ahum) brokken.

Daarbij KVV is wel makkelijk (als je hond het dus verdraagt) maar je moet er wel aardig wat plek voor hebben in je diepvries, hemeltje.... :wink:
Medunkt dat je van mij zeer goede tips en ervaringen hebt ontvangen.
Heb je inmiddels al een probioticum voor je pup? Zou dit zeker geven om die darmflora te voorzien van gezonde darmbacteriën. Juist omdat je pup nu voornl. brok krijgt een aanrader.
Het helpt je hond ook om de omschakeling te vergemakkelijken. Hoe heb je de rauwe voeding gegeven en in welke hoeveelheid?
Het zou mij meer om de kwaliteit van een voeding gaan. Smuldier vind ik niet je van het, maar om na deze ervaring te stoppen met rauw voeren, zou bij mij niet opgaan met de vele mogelijkheden die er zijn. Maar ik kan me voorstellen dat als je pup het nu 'goed' doet op die Devotion brok dat je daarop blijft. Indien je hond een terugval krijgt, denk dan nog eens aan mijn adviezen om een degelijke rauwe voeding te verstrekken. Je kunt maar beter zelf in de hand hebben wat je voert. En een vriezer....tja...als je zeker weet dat de omschakeling goed verloopt, dan is de aanschaf van een vriezer voor de hond geen overbodige luxe. Op korte termijn al verdient het zich zelf terug. Ik heb twee grote vriezers en een ontdooikoelkast speciaal voor de honden. Kosten noch moeite worden hier gespaard om mijn honden zo optimaal mogelijk te kunnen voeren, maar zij hebben er dan ook 300% baat bij.
mwillow

Ja..............
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Bmamavan2
Zeer actief

Hahaha als we gaan verhuizen en ik een grote bijkeuken of een nog grotere garage heb kan ik een of twee extra vriezers plaatsen :wink:
Maar goed vroeg ook om adviezen/tips buiten het 100% rauw voeren om en ik wordt dan een beetje stekelig wanneer mensen me het idee willen geven dat ik mijn hond met brokken vergiftig en dat rauw voer de enige waarheid is. Snap dat het het goed en gezond kan zijn maar miljoenen honden over de hele wereld doen het ook goed op brokken dus zo slecht zal het ook niet zijn. Is bijna hetzelfde als kinderen die met de fles worden groot gebracht, die worden ook groot maar men wordt er wel bijna op neergekeken (ben overigens wel pro borstvoeding maar laat anderen in hun waarde).
Ik wil best KVV proberen maar tot op heden raakt mijn hond steeds aan de diarree als hij ook maar iets anders dan kip krijgt dus nee tot op heden geen succeservaringen met vers. Ja met smuldier kip maar dat alleen is niet voedzaam genoeg en van Prins, Duck, Rodi en Smuldier vindt ik geen complete varianten met alleen maar kip, tenminste niet in de 5 dierenzaken hier in de omgeving. Moet internet nog eens naspeuren.
Ga morgen een weekje op vakantie en onze hond krijgt gewoon lekker zijn brokken, waar hij het goed op doet en die makkelijk mee te nemen zijn naar de camping (alwaar ik helemaal geen vriezer heb).
Ga me daarna wee verder verdiepen in zijn voeding.
Afbeelding
Siggy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder / australian shepherd

Ongelezen bericht door Siggy »

Ik ben met B2 ook eerst begonnen met alleen kip van smuldier. Tja, dan maar even geen volledig voer. Gaat ie niet dood van na 1 week. Nu krijgt hij alle smaken en zoveel mogelijk het complete glutenvrije van smuldier. Maar ook ik wil liever wel brok erbij geven. Puur omdat het gewoon praktischer is en ja, ook ik heb het beste voor met mijn dieren. Er leiden meerdere wegen naar Rome ....
Fijne vakantie en veel plezier met je pup !
Afbeelding
mwillow

Bmamavan2 schreef:Hahaha als we gaan verhuizen en ik een grote bijkeuken of een nog grotere garage heb kan ik een of twee extra vriezers plaatsen :wink:
Ik heb een zeer grote zolder, die voldoet prima.
Bmamavan2 schreef:Maar goed vroeg ook om adviezen/tips buiten het 100% rauw voeren om en ik wordt dan een beetje stekelig wanneer mensen me het idee willen geven dat ik mijn hond met brokken vergiftig en dat rauw voer de enige waarheid is. Snap dat het het goed en gezond kan zijn maar miljoenen honden over de hele wereld doen het ook goed op brokken dus zo slecht zal het ook niet zijn. Is bijna hetzelfde als kinderen die met de fles worden groot gebracht, die worden ook groot maar men wordt er wel bijna op neergekeken (ben overigens wel pro borstvoeding maar laat anderen in hun waarde).
Deze mening of verkondiging deel ik zoals je weet zeer zeker niet en ik heb je geprobeerd met mijn linken uit te leggen waarom. Daar komen we toch niet uit, dus die discussie is voor mij wel klaar. :F: Dat ik daarmee anderen niet in hun waarde zou laten, is natuurlijk grote onzin...vind je zelf niet...? Als ik mensen niet in hun waarde zou laten, dan had ik hetzelfde kunnen reageren zoals iemand uit een paar postings daarvoor...maar gut...daar bereik je zo weinig mee. Dat jij kinderen met de fles grootbrengen en borstvoeding vergelijkt met honden op brok en vers, is in de verste verte juist niet met elkaar te vergelijken. Dan heb ik het alleen nog maar over de hoeveelheid anti-oxidanten die niet in grote getale in flesvoeding voor kinderen mag zitten en wel in een overmarge in diervoeding.

Waar jij op 'neergekeken' wordt, is jouw eigen opmerking:

'Alleen even voor de duidelijkheid ik wil dus liever ook geen adviezen om alleen maar Barf of NRV te gaan voeren, dat is mijn keuze niet en zal het voorlopig ook niet worden aangezien ik een druk gezin heb en er meerdere dieren rondlopen waaronder regelmatig opvanghonden!'
Bmamavan2 schreef:Ik wil best KVV proberen maar tot op heden raakt mijn hond steeds aan de diarree als hij ook maar iets anders dan kip krijgt dus nee tot op heden geen succeservaringen met vers. Ja met smuldier kip maar dat alleen is niet voedzaam genoeg en van Prins, Duck, Rodi en Smuldier vindt ik geen complete varianten met alleen maar kip, tenminste niet in de 5 dierenzaken hier in de omgeving. Moet internet nog eens naspeuren.
Ga morgen een weekje op vakantie en onze hond krijgt gewoon lekker zijn brokken, waar hij het goed op doet en die makkelijk mee te nemen zijn naar de camping (alwaar ik helemaal geen vriezer heb).
Ga me daarna wee verder verdiepen in zijn voeding.
Dat je al diverse merken hebt geprobeerd, kom je nu dus mee. Had je bovenstaande opmerking niet gemaakt, maar was je meteen begonnen te vermelden dat je ervaring met ook deze merken niet goed zijn, dan had je die weerstand niet over je afgeroepen.
Toegevoegd: sorrie, dit lees ik verkeerd...je hebt er enkel naar gekeken. Nog niet eens uitgeprobeerd, dus alleen Smuldier met rund gegeven waar je pup niet goed op reageert en Smuldier Kip wat wel prima gaat.

Om terug te komen op die KVV merken die je noemt. Ik heb daar dus totaal niets mee en zou dat mijn honden echt nooit geven. Er zijn nog zoveel andere (niet bio-industrie)diersoorten met een duidelijk herkenbare inhoud, waar je hond beter op zou kunnen reageren, zonder dat er zaken aan zijn toegevoegd die je hond geen goed doen. Een hond kan heus allergisch reageren op vlees uit een verse voeding, maar zeer zeker juist ook op andere zaken die niets met het vlees zelf te maken hebben. Maar één van mijn honden kan zeer slecht tegen rund. Dat heb ik in het begin van zijn omschakeling ondervonden. Geen haar op mijn hoofd dat ik er daarom maar mee kapte met de andere tig niet standaard diersoorten waar hij het tot op heden wel prima op doet. Maar goed...ik wist zijn reactie op rund al van tevoren en ik weet door mijn ervaringen door de jaren heen dat er tig honden zijn die daar ook reacties op hebben. Ik heb je de mogelijkheden laten zien en ook adviezen aangereikt die een omschakeling en inkoop kunnen vergemakkelijken. Wat je er verder mee doet, moet je uiteraard zelf bepalen. Voor de rest wens ik je een prettige vakantie en ik hoop voor je pup dat hij het goed blijft doen zo.
Bmamavan2
Zeer actief

Wij hebben hem ook ruim een week kip gegeven gehad maar aangezien de DA dit te mager vond (evenals onze hond :(: )adviseerde hij om er iets van brok bij te geven.
Tsja misschien een voor de hand liggend advies van een DA, maar aangezien het toch al onze intentie was om brok bij te gaan voeren stemden we hiermee in. Hij adviseerde ons om, of een dieetvoer van de DA zelf te nemen (Hills) maar dat we ook konden kijken naar een brok van een ander merk, liefst met kip. Nou die zijn er dus niet zo heel veel.
Hij kreeg toen dus brok en kip van smuldier. Heb daarna een keer pens geprobeerd.....dat kwam er verdund uit. Na hem weer wat rust te hebben gegeven, rund geprobeerd...... je raadt het al en nu laatst heb ik nog eens lam van Prins geprobeerd...... De DA heeft nu ook echt met nadruk geadviseerd, en we hadden het natuurlijk zelf ook al bedacht om alleen maar brok op basis van kip te geven en alleen maar kip van smuldier als bijvoeding en dit zeker een maand of twee/drie zo te laten. Dus ik heb wel degelijk verschillende soorten vlees (oh ja zelfs eend) uitgeprobeerd maar als hij daardoor meteen diarree krijgt en weer een paar ons afvalt zijn we steeds terug bij af! Ben ik dan slecht voor mijn hond door hem alleen maar brok te geven waarop hij het goed doet en waarop hij eindelijk een beetje bijkomt (hij weegt 12 kilo voor een grote Labradorpup van 5 maanden, is niet helemaal volgens de richtlijnen)? Dacht het niet. En ik vindt het dan ook niet prettig dat anderen me wel die indruk geven.
Als hij groter is en wat meer kan verdragen ga ik me echt wel verdiepen in een andere voedingsvorm naast de brok (maar sorry echt geen BARF) maar nu gewoon even niet.

Snap trouwens niet waarom er hier op dit forum zo veel tevreden gebruikers van smuldier, prins en rodi kent terwijl het volgens SandraH toch niet zo'n goede voeders zijn? Waarom doen zo veel honden hier het er dan wel goed op?

En nu lekker op vakantie :cheer:
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Waar jij op 'neergekeken' wordt, is jouw eigen opmerking:

'Alleen even voor de duidelijkheid ik wil dus liever ook geen adviezen om alleen maar Barf of NRV te gaan voeren, dat is mijn keuze niet en zal het voorlopig ook niet worden aangezien ik een druk gezin heb en er meerdere dieren rondlopen waaronder regelmatig opvanghonden!'

Kijk en daar hou ik niet van, "neerkijken" op mensen om een bepaalde keuze die ze maken. Ik geef aan dat ik geen BARF/NRV wil gaan voeren om twee voor mij gegronde redenen (hoe anderen dat wel doen is aan anderen), en buiten deze redenen spelen er nog een aantal zaken waarover ik niet hoef uit te wijden. Maar vervolgens krijg ik hier het advies van een aantal mensen om toch vooral BARF/NRV te gaan proberen. Daar vraag ik toch niet om?
Ik geef aan brok en vlees te willen geven, en dan het liefst KVV. Geef ik aan KVV te hebben geprobeerd maar dat dit tot nu toe slecht bevallen is geef ik weer heel erg slecht KVV, want biologisch vlees is beter... Is het dan niet logisch dat ik daar wat stekelig op reageer?

Geef ik met een :wink: aan dat je ook wel erg veel plaats nodig hebt voor KVV of BARF krijg ik weer een reactie terug over waar ik een vriezer zou kunnen plaatsen, echt :(: . Als niet elke cm. van mijn toch wel grote huis niet bezet was had ik gelijk een voorraad KVV aangelegd maar helaas.

Maar zoals gezegd sommige mensen lazen idd. dat ik brok en vlees wilden geven en dachten met mij mee of gaven me andere adviezen waar ik op het moment wel iets mee kan.
Rest my case!
Afbeelding
mwillow

Bmamavan2 schreef:Waar jij op 'neergekeken' wordt, is jouw eigen opmerking:

Kijk en daar hou ik niet van, "neerkijken" op mensen om een bepaalde keuze die ze maken.
Ik kijk niet neer op mensen, dat is je eigen veronderstelling en woordkeuze. Vandaar het 'tussen haakjes', want je opmerking slaat kant noch wal. Kom ik weer terug op het gemak wat je hiermee uit je zinsnede opwekt, want er zijn legio rauw voerders met kinderen en opvanghonden, die daar totaal geen problemen van ondervinden. Maar goed, het is inderdaad jouw keuze.
Bmamavan2 schreef:Ik geef aan dat ik geen BARF/NRV wil gaan voeren om twee voor mij gegronde redenen (hoe anderen dat wel doen is aan anderen), en buiten deze redenen spelen er nog een aantal zaken waarover ik niet hoef uit te wijden. Maar vervolgens krijg ik hier het advies van een aantal mensen om toch vooral BARF/NRV te gaan proberen. Daar vraag ik toch niet om?
Ik geef aan brok en vlees te willen geven, en dan het liefst KVV. Geef ik aan KVV te hebben geprobeerd maar dat dit tot nu toe slecht bevallen is geef ik weer heel erg slecht KVV, want biologisch vlees is beter... Is het dan niet logisch dat ik daar wat stekelig op reageer?
Hoe kom je erbij dat ik je BARF/NRV aan het opdringen ben? Dan heb je de strekking van mijn relaas niet helemaal goed begrepen of je wilt het simpelweg niet begrijpen. Dat zegt dan meer over jou dan over mij.
Bmamavan2 schreef:Geef ik met een :wink: aan dat je ook wel erg veel plaats nodig hebt voor KVV of BARF krijg ik weer een reactie terug over waar ik een vriezer zou kunnen plaatsen, echt :(: . Als niet elke cm. van mijn toch wel grote huis niet bezet was had ik gelijk een voorraad KVV aangelegd maar helaas.
Doe niet zo idioot, zeg. Ik maak alleen een opmerking waar MIJN vriezers staan en zeg hiermee totaal niet dat JIJ je vriezers daar maar moet neerzetten. Geweldig hoe je de boel naar je hand probeert te zetten door maar wat verzinsels neer te schrijven en hiermee je 'gelijk' door te drukken.
Bmamavan2 schreef:Maar zoals gezegd sommige mensen lazen idd. dat ik brok en vlees wilden geven en dachten met mij mee of gaven me andere adviezen waar ik op het moment wel iets mee kan.
Rest my case!
Tja...inderdaad verspilde moeite met je. Zijn weinig puppies die niet om te schakelen zijn. Het ligt aan de manier waarop en ik denk dat het daar aan kan schorten. En wat is diarree? Een paar dagen eens een keer aan de race om te wennen, had je op andere manieren op kunnen vangen. Je hebt van mij overigens zat adviezen gekregen waar je nu al iets mee kan. Maar tja...als je een simpel iets als een probioticum al niet voor je pup over hebt, wat dus echt bijdraagt aan het verminderen van diarree, zeker tijdens een omschakeling, dan houdt het wat mij betreft ook op. Succes met je brokjes. :ok:
yvonne1961
Actief

Kan me het gevoel van topicstarter goed voorstellen.
Inderdaad geeft zij aan in welke hoek ze haar oplossing wil zoeken (nl. brokken in combinatie met af en toe vers)
Ondanks deze toch gerichte vraag, wordt ze wel die hoek in geadviseerd waar ze uitdrukkelijk niet om vraagt. Dan raak je geprikkeld ja.
Het punt is dat sommige antwoorden van versvoerders ervan uitgaan dat brokken niet goed KUNNEN zijn, op geen enkele mogelijke manier.
De enige oplossing is vers.
En dat is een meningsverschil. Er zijn ook ervaringen dat bij het zoeken naar een passend merk brok(en DAT is waar topicstarter advies over vraagt) ook een oplossing kan liggen.
Die heeft zij gevonden in het merk Devotion. Prima.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”