gyanty schreef:Het gevaar zit hem in dat mensen vaak veel te snel gaat. Het kan in principe bij een ras als een working kelpie wel (alhoewel ik toch neig naar 7 a 9 maanden) kunnen, maar dan moet je jezelf wel goed kunnen bedwingen. als we even het 5 minuten schema voor wandelen aanhouden, fiesten ga je toch echt wel wat sneller (ook omdat je niet zo makkelijk stilstaat, wat je waarschijnlijk onder wandelen veel sneller doet) waardoor je dus ook een grotere astand aflegt. Ik weet niet precies, maar ik reken voor fietsen toch wel een dubbele afstand. Dus met 6 maanden loop je ongeveer 30 minuten, dus houdt in ongeveer 15 minuutjes fietsen (maar in praktijk kun je dat nooit zo snel opbouwen volgens mij).
Ik heb nooit dat "5 minuten schema" aangehouden maar gewoon goed naar mijn hondje gekeken en doe dat nog steeds. Ik denk dat we nu een half uurtje lopen waarvan zeker de helft aan de lijn zodat ik het tempo bepaal (trekken aan de lijn doet ze niet en mag ook niet) en het ligt echt aan hoe ze die dag is en wat ze al gedaan heeft. Fanatiek spelen is wsl vermoeiender dan een half uurtje wandelen.
Wat betreft het fietsen, het rondje waarbij ik 25 min. wandel achter het dorp langs, heb ik dus nu in 35 min. "fietsen" gedaan, zo langgggggggggzaam ging dat.... het was om te oefenen en om te belonen wat betekende regelmatig even stilstaan bij spannende dingen om te voorkomen dat ze voor of achter de fiets langs zou schieten. Bij dat rondje hoort ook een stukje onverhard zandpad en daar kon ze even los en ik een echt stukje rustig fietsen.
Brave hond ging direct links lopen op het zandpad toen ze los was
Ik ben met Kay met een dikke 11 maanden begonnen. Ook omdat hij als pup natuurlijk erg veel kreupel is geweest (anders was ik met 9 maanden gestart denk ik). De eerste maand heb ik echter alleen maar enkele minuten gefiets. De 2e maand tussen 5 en 10 minuten in, de derder maand tussen 15 en 20 minuten en toen kwam de enorme winter en heeft het en tijd stil gelegen, maar heb het daarna erg vlot opgebouwd. Begonen toen weer met 20 minuutjes en toen opgebouwd met kwartieren.
Met een hond die regelmatig kreupel liep als pup (en helemaal als ik niet wist wat er dan loos zou zijn) zou ik het misschien ook zo doen.
Dus tja ik denk dat het risico vooral zit in te fanatieke eigenaren. Men wil al vaak te veel en zeker een kelpie zal in de regel geen nee zeggen en lekker met je mee gaan. Daarbij zit je nu in de zomer en vaak al met hoge temperaturen(waardoor je ook niet lekker kunt gaan opbouwen, want 1 hittegolf en je bent weer een tijdje out of running). Ik zou wachten tot de herfst en dan kan je lekker doorgaan met opbouwen.
Ik ben ook fanatiek maar denk wel goed na en kijk vooral goed naar mijn hond. En met die hoge temperaturen vindt mijn hond niets prettiger dan in huis in de bench liggen... dan wil ze niet eens rennen (heerlijk rustig hahaha).