Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom precies niet fietsen met een jonge hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjuutje
Actief
Mijn ras(sen): kruising kangaroo en kelpie... een working kelpie!
Aantal honden: 2

waarom precies niet fietsen met een jonge hond?

Ongelezen bericht door sjuutje »

Ik lees overal dat een hond minimaal 1 jaar oud moet zijn om mee te mogen aan de fiets. Nu heb ik een working kelpie van 5 maanden oud, heerlijk actief beestje en goed te corrigeren, ook in haar enthousiasme!

Wat is nu precies de reden dat er geadviseerd wordt om zo lang te wachten?

Aan de fiets:
- lopen ze lange rechte lijnen
- tempo kan zo langzaam als wandelen (in elk geval bij ons kan dat wel, ik heb 21 versnelling op mijn mountain bike)
- geen ongecontroleerd geren en gerem, gedraai, gesprong en gehuppel.

De reden voor mij om toch graag te beginnen is o.a het bovenstaande en om haar alvast te leren dat ze met de fiets rechts van mij loopt (gewoon wandelen doet ze links van mij in de berm), met haar lijf naast mijn trapper maar op gepaste afstand. Dat het not done is om voorbij of achter de fiets langs te gaan en natuurlijk al helemaal niet door de fiets heen :oohja:
Dat ze moet stoppen als ik stop en niet zomaar kan gaan zitten plassen, snuffelen o.i.d.

Wie kan me uitleggen of ik het goed doe en als dat niet zo is, waarom dan niet? Graag eventueel bronvermelding van feiten want dan kan ik het zelf ook even nalezen :wink:
Working kelpie, eigenwijs, sportief en prachtig om te zien!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: waarom precies niet fietsen met een jonge hond?

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ze kan dat best leren als ze 1 jaar is, dat zal het probleem niet zijn.

Verder is wachten met fietsen achterhaald om de redenen die je zelf al noemt. Wat je natuurlijk wel altijd moet doen is doseren voor je hond. Vooruithollen en dan even gaan liggen om uit te rusten is er naast de fiets niet bij. Goed kijken dus wat hij aan kan, niet wat hij graag zou willen.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Met een fiets meelopen gaat vaak op een harde ondergrond, asfalt of klinkers of zo. Het opvangen van de schok van een harde ondergrond is extra belastend voor de gewrichten, terwijl de bespiering( die dat moet compenseren) nog niet volledig ontwikkeld is.
Oftewel : het kan wel met zo'n hele jonge hond, maar wel heeeeeel erg beperkt.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Pezen en gewrichten zijn allemaal nog zo broos, en dan niet alleen in poten maar ook in de rug etc...en dan op een harde, ongelijke onder grond, ik zou gewoon wachten tot d eleeftijd van 1 jaar... je kan het best doen maar dan zelf ook lopend naast je fiets zo heb ik het ook gedaan, mijn hond was 9 maanden en ik deed dat ca 2x per week.
Waarom zou je nu al gaan fietsen, doe leuke dingen met haar die ze al wel mag doen... er is genoeg waar je spelenderwijs al het 1 en ander aan kan leren dat ze naast de fiets ook nodig hebben, waarom zou je je jonge dier overblasten met het gevaar op problemen als ze ouder zijn.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat mij zelf tegenhoud om dat met een jonge hond te doen is dat je min of meer forceert. De meeste honden zullen gewoon doorlopen, ook al zijn ze wat moe of kunnen ze het niet aan omdat ze de conditie er nog niet voor hebben. Bij los rennen en dollen gaan ze vanzelf liggen om uit te rusten, dat is er met fietsen niet bij.
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Vijf maand vind ik toch héél erg jong om redenen hierboven al vermeld. Rekening houdend met het ras zou ik rond de 9 maand zachtjes aan beginnen.

Wij hebben een molosser en zijn langzaam aan begonnen op 13 maand. Nu is hij 16 maand en wordt er al wat langere stukjes gelopen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ga met Van Gils af en toe de straat op en neer, met de fiets, gewoon even oefenen, en dat is het, straks met 1,5 na de röntgenfoto`s en als alles goed is bevonden, gaan we echt opbouwen :wink:
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Maeve schreef:Wat mij zelf tegenhoud om dat met een jonge hond te doen is dat je min of meer forceert. De meeste honden zullen gewoon doorlopen, ook al zijn ze wat moe of kunnen ze het niet aan omdat ze de conditie er nog niet voor hebben. Bij los rennen en dollen gaan ze vanzelf liggen om uit te rusten, dat is er met fietsen niet bij.
Dat geldt ook niet voor alle honden. Mijn barbet Dior heeft maar 1 stand en dat is hard.... Die gaat echt niet liggen tijdens een wandeling ook al zie ik dat ze moe wordt/is. Nee mevrouw moet alles zien en contoleren en dat doe je in vliegende galop. :wink:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

De fokkers van al mijn (voormalige) honden vonden fietsen vanaf een maand of 6 geen enkel probleem. Natuurlijk wel de basisregeltjes aanhouden.
-opbouwen
-niet te warm
-heel rustig fietsen
-niet laten trekken
-en alles wat je met je gezonde verstand ook wel kunt bedenken.

Nou ja, je ziet het, veel meningen dus..... :mrgreen:
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Bonnie F schreef:De fokkers van al mijn (voormalige) honden vonden fietsen vanaf een maand of 6 geen enkel probleem. Natuurlijk wel de basisregeltjes aanhouden.
-opbouwen
-niet te warm
-heel rustig fietsen
-niet laten trekken
-en alles wat je met je gezonde verstand ook wel kunt bedenken.

Nou ja, je ziet het, veel meningen dus..... :mrgreen:
Ik begin hier ook met 6 maanden.
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie

Ongelezen bericht door LaureV »

Hier ook begonnen met 6 maanden, maar heel opbouwend. Ligt er ook wel aan welk type hond je hebt, maar met een kelpie zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Hier ook vanaf 6 maand en ik heb ook een working kelpie.
Gewoon begonnen los in het bos waar ze los liep en haar eigen tempo opbouwde.
Ik fiets eigenlijk nooit op asfalt.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik ben begonnen met 8 maanden maar heb het toen al redelijk snel opgebouwd. (gewoon gekeken naar de hond en wat hij aankon) Het juist aanleren naast de fiets lopen hebben we met 8 weken al gedaan. Gewoon fiets aan de hand en de fiets tussen mij en de hond aan de juiste kant. De eerste keer dat ik op de fietst stapte heeft hij niet eens geprobeerd te trekken. (dat kwam pas een paar weken later toen hij het echt leuk begon te vinden :wink: ) Qua grote heeft mijn hond nog wel een spurt gehad tussen 5 en 6 maanden daarna was hij wel ongeveer volgroeid dus ik zou ook voor mijn gevoel een maandje wachten. (maar dat kan ik niet onderbouwen hoor dat is gewoon een gevoel :wink: )
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het gevaar zit hem in dat mensen vaak veel te snel gaat. Het kan in principe bij een ras als een working kelpie wel (alhoewel ik toch neig naar 7 a 9 maanden) kunnen, maar dan moet je jezelf wel goed kunnen bedwingen. als we even het 5 minuten schema voor wandelen aanhouden, fiesten ga je toch echt wel wat sneller (ook omdat je niet zo makkelijk stilstaat, wat je waarschijnlijk onder wandelen veel sneller doet) waardoor je dus ook een grotere astand aflegt. Ik weet niet precies, maar ik reken voor fietsen toch wel een dubbele afstand. Dus met 6 maanden loop je ongeveer 30 minuten, dus houdt in ongeveer 15 minuutjes fietsen (maar in praktijk kun je dat nooit zo snel opbouwen volgens mij).

Ik ben met Kay met een dikke 11 maanden begonnen. Ook omdat hij als pup natuurlijk erg veel kreupel is geweest (anders was ik met 9 maanden gestart denk ik). De eerste maand heb ik echter alleen maar enkele minuten gefiets. De 2e maand tussen 5 en 10 minuten in, de derder maand tussen 15 en 20 minuten en toen kwam de enorme winter en heeft het en tijd stil gelegen, maar heb het daarna erg vlot opgebouwd. Begonen toen weer met 20 minuutjes en toen opgebouwd met kwartieren.

Dus tja ik denk dat het risico vooral zit in te fanatieke eigenaren. Men wil al vaak te veel en zeker een kelpie zal in de regel geen nee zeggen en lekker met je mee gaan. Daarbij zit je nu in de zomer en vaak al met hoge temperaturen(waardoor je ook niet lekker kunt gaan opbouwen, want 1 hittegolf en je bent weer een tijdje out of running). Ik zou wachten tot de herfst en dan kan je lekker doorgaan met opbouwen.
Afbeelding
sjuutje
Actief

Maeve schreef:Wat mij zelf tegenhoud om dat met een jonge hond te doen is dat je min of meer forceert. De meeste honden zullen gewoon doorlopen, ook al zijn ze wat moe of kunnen ze het niet aan omdat ze de conditie er nog niet voor hebben. Bij los rennen en dollen gaan ze vanzelf liggen om uit te rusten, dat is er met fietsen niet bij.
Een working kelpie gaat niet uit zichzelf liggen omdat ze moe zijn.... ook niet tijdens een gewone wandeling. Het is dus in ons geval altijd zaak rekening te houden met wat ze aankan en dat doen we netjes rustig aan in tempo en afstand.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

sjuutje schreef:
Een working kelpie gaat niet uit zichzelf liggen omdat ze moe zijn.... ook niet tijdens een gewone wandeling. Het is dus in ons geval altijd zaak rekening te houden met wat ze aankan en dat doen we netjes rustig aan in tempo en afstand.
Een pup ook niet? Nilo (Toller) is ook behoorlijk actief en kan de hele dag doorgaan met rennen/spelen/trainen. Maar als pup zag je wel aan hem wanneer hij moet werd. Dan ging hij even liggen (om na een paar seconden weer op te staan en te gaan rennen). En dan kan je dus zien dat het even genoeg is geweest. Zoiets zal/kan hij niet laten zien als hij naast de fiets loopt.
sjuutje
Actief

gyanty schreef:Het gevaar zit hem in dat mensen vaak veel te snel gaat. Het kan in principe bij een ras als een working kelpie wel (alhoewel ik toch neig naar 7 a 9 maanden) kunnen, maar dan moet je jezelf wel goed kunnen bedwingen. als we even het 5 minuten schema voor wandelen aanhouden, fiesten ga je toch echt wel wat sneller (ook omdat je niet zo makkelijk stilstaat, wat je waarschijnlijk onder wandelen veel sneller doet) waardoor je dus ook een grotere astand aflegt. Ik weet niet precies, maar ik reken voor fietsen toch wel een dubbele afstand. Dus met 6 maanden loop je ongeveer 30 minuten, dus houdt in ongeveer 15 minuutjes fietsen (maar in praktijk kun je dat nooit zo snel opbouwen volgens mij).
Ik heb nooit dat "5 minuten schema" aangehouden maar gewoon goed naar mijn hondje gekeken en doe dat nog steeds. Ik denk dat we nu een half uurtje lopen waarvan zeker de helft aan de lijn zodat ik het tempo bepaal (trekken aan de lijn doet ze niet en mag ook niet) en het ligt echt aan hoe ze die dag is en wat ze al gedaan heeft. Fanatiek spelen is wsl vermoeiender dan een half uurtje wandelen.
Wat betreft het fietsen, het rondje waarbij ik 25 min. wandel achter het dorp langs, heb ik dus nu in 35 min. "fietsen" gedaan, zo langgggggggggzaam ging dat.... het was om te oefenen en om te belonen wat betekende regelmatig even stilstaan bij spannende dingen om te voorkomen dat ze voor of achter de fiets langs zou schieten. Bij dat rondje hoort ook een stukje onverhard zandpad en daar kon ze even los en ik een echt stukje rustig fietsen.
Brave hond ging direct links lopen op het zandpad toen ze los was :roll:
Ik ben met Kay met een dikke 11 maanden begonnen. Ook omdat hij als pup natuurlijk erg veel kreupel is geweest (anders was ik met 9 maanden gestart denk ik). De eerste maand heb ik echter alleen maar enkele minuten gefiets. De 2e maand tussen 5 en 10 minuten in, de derder maand tussen 15 en 20 minuten en toen kwam de enorme winter en heeft het en tijd stil gelegen, maar heb het daarna erg vlot opgebouwd. Begonen toen weer met 20 minuutjes en toen opgebouwd met kwartieren.
Met een hond die regelmatig kreupel liep als pup (en helemaal als ik niet wist wat er dan loos zou zijn) zou ik het misschien ook zo doen.
Dus tja ik denk dat het risico vooral zit in te fanatieke eigenaren. Men wil al vaak te veel en zeker een kelpie zal in de regel geen nee zeggen en lekker met je mee gaan. Daarbij zit je nu in de zomer en vaak al met hoge temperaturen(waardoor je ook niet lekker kunt gaan opbouwen, want 1 hittegolf en je bent weer een tijdje out of running). Ik zou wachten tot de herfst en dan kan je lekker doorgaan met opbouwen.
Ik ben ook fanatiek maar denk wel goed na en kijk vooral goed naar mijn hond. En met die hoge temperaturen vindt mijn hond niets prettiger dan in huis in de bench liggen... dan wil ze niet eens rennen (heerlijk rustig hahaha).
sjuutje
Actief

Maeve schreef:
sjuutje schreef:
Een pup ook niet? Nilo (Toller) is ook behoorlijk actief en kan de hele dag doorgaan met rennen/spelen/trainen. Maar als pup zag je wel aan hem wanneer hij moet werd. Dan ging hij even liggen (om na een paar seconden weer op te staan en te gaan rennen). En dan kan je dus zien dat het even genoeg is geweest. Zoiets zal/kan hij niet laten zien als hij naast de fiets loopt.
ja ze doet hazenslaapjes maar niet onder het spelen/rennen enz. wel daarna natuurlijk. Maar ik zorg wel dat ze soms rustig moet doen door haar aan te lijnen. Gaan liggen tijdens een wandeling omdat ze moe is.... neehhhhh, dat zit en zat er niet in!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik begrijp nooit waarom mensen hun hond vanaf, ik lees hier zelf 8 weken, moeten "aan"leren om naast een fiets te lopen. :U:

De grootste hond die ik heb gehad en waar ik mee fietste was een Mastiff van 80 kilo. Toen hij anderhalf jaar oud was zette ik hem naast de fiets en gingen we fietsen. Daar is toch niets ingewikkelds aan, tenminste niet dusdanig dat ik dat eerst een jaar en 3 maanden moet oefenen. :denken:

En ik blijf 6 maanden veel te vroeg vinden. Want wat ga je doen dan, 3 straten fietsen en dan weer stoppen ? Wat is dan het doel. Moe worden ze er niet van en ik zou met hun nog niet volledig ontwikkelde spieren, pezen, botten en gewrichten echt geen kilometers gaan maken, dus wat is het doel ?
Gr. Aniek

Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ow om even uit te leggen dan. Want dat van die 8 weken dat schreef ik, dat was gewoon even een stukje samen oplopen met de fiets tussen ons in zodat hij dat net zo normaal leert vinden als de rest. Dus niet fietsen ofzo he! En dat heb ik ook maar een paar keer gedaan omdat ik toch mijn fiets op moest halen :wink: Ik schreef dat alleen om te laten zien dat je niet hoeft te fietsen om een hond aan een fiets te laten wennen en dat hij daar rechts loopt enzo.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Daar komt bij dat ze vanaf een jaar of anderhalf redelijk gepokt en gemazeld zijn door de omgeving. Want, als het goed is, kent de hond ondertussen zo langzamerhand alles wat op zijn pad kan komen. Daar heb je al wandelend alle tijd en aandacht aan kunnen geven. De hond is een "relaxte" buitenhond geworden.
En van daaruit kun je zonder problemen lekker gaan fietsen. Dan verschiet ie niet meer bij die haan die plotseling te voorschijn schiet, of wat dan ook, dan is het vluchten reeds lang een gepasseerd station.
Als je mazzel hebt fiets je nog lekker een jaar of 10 met je maatje in het rond, tijd zat dus. Mag zo'n beestje eerst gaan staan voordat ie moet lopen. :19:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

corason del perro schreef:Ow om even uit te leggen dan. Want dat van die 8 weken dat schreef ik, dat was gewoon even een stukje samen oplopen met de fiets tussen ons in zodat hij dat net zo normaal leert vinden als de rest. Dus niet fietsen ofzo he! En dat heb ik ook maar een paar keer gedaan omdat ik toch mijn fiets op moest halen :wink: Ik schreef dat alleen om te laten zien dat je niet hoeft te fietsen om een hond aan een fiets te laten wennen en dat hij daar rechts loopt enzo.

Ik zag je al een jaar lang lopen naast je fiets om je hond te laten wennen. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Hihi nee joh :mrgreen: gewoon zodat de fiets m niet vreemd was. Was wat geweest he de buurt zal dan wel gekeken hebben als ik steeds de hond samen met die fiets ging uitlaten :smile:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Dat laten wennen om naast de fiets te lopen is zo gedaan. Daar hoef je echt geen tijden voor uit te trekken.
Luuk is een ex-kennelhond en kende erg weinig toen we hem met 2 jaar ophaalden. Volgens de vorige eigenaren namen ze hem wel eens naast de fiets mee, maar mijn eerste ervaringen met Luuk en een fiets vertelde anders :hmmm: . Toch had ik hem binnen een week of twee zover dat hij netjes met me meeloopt.
Al dat geoefen op jonge leeftijd mag, maar hoeft niet, is mijn ervaring. Gewoon de basis aanleren en dan komt de rest ook wel tzt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik begin met 8 maanden.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Alles wat je noemt zijn voor mij juist redenen om op vroege leeftijd (8 maanden) al te beginnen met fietsen. De rechtlijnige bewegingen zorgen voor een goede spier opbouw.
Ken je het boek hondse hoogstandjes van Marcel Nijland? Erg interessant boek als het gaat om bewegen van de hond :ok:
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Pas na het röntgen van zijn heupen (bij ons is dat met 18 maanden) ben ik begonnen met fietsen. En dit heb ik heel langzaam opgebouwd. Wat heb je eraan als je de botten en spieren die nog volop in ontwikkeling zijn al te verknallen voordat hij het eerste jaar heeft gehaald.
Niet bij elke hond verloopt de groei hetzelfde. Barca was wat langzaam, wel gestaagd, in zijn ontwikkeling en als je naar het eindresultaat kijkt (3 jaar) dan is die gelijk met de wat snellere groeiers. Je kunt niet in je hond kijken, alleen afgaan op groei en gedrag.
Een pup of jonge hond maakt snelle en onverwachte bewegingen tijdens het uitlaten. Nu mag het fietsen een recht-toe-recht-aan bezigheid zijn maar dan vergeet je het plotseling stoppen, afslaan of ongemerkt toch iets harder gaan dan gepland. Ik heb eens een kilometerteller op mijn fiets gehad en het is verdomd moeilijk om gelijkmatig te fietsen, zelfs als je de enige bent op het geasfalteerde fietspad.

Voor alles heb je een voor en een tegen dus ik kom niet met linken. Ik heb mijn gezonde verstand gebruikt. Ik heb een hond met een shofthoogte van 66cm en ik vind het oneerlijk om bv te vroeg te beginnen met fietsen, waardoor ik bv zijn heupen kan verknallen. Dan ontneem ik hem wel een fijn leven wat misschien nog wel 10 jaar of langer kan zijn.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik begin ook rond een maand of 8. Ik vind het een mooie rechtlijnige beweging, en ik houd gewoon rekening met de hond; prima hoor. :wink:
Maar ik vind fietsen ook een prima lichaamsbeweging voor spieropbouw bij een hond met bv HD. Dus niks wachten op foto's; en ik geloof al helemaal niet dat een hond hier HD van krijgt. Zie je dat hierin ook de meningen verschillen. :mrgreen: Dat maakt t leven spannend. :mrgreen:
sjuutje
Actief

En waarom ik hier alvast mee wilde beginnen was o.a. voor de afwisseling. Ik wil zoveel mogelijk "sporten" met mijn hond proberen/doen zodat alles leuk blijft en afwisselend. Elke dag hetzelfde rondje lopen is ook saai uiteindelijk en dat zie ik hier dus wel gebeuren in het dorp. Allemaal hetzelfde rondje, elke dag en wsl 3 keer per dag... boringgggggg....

Ik wil afwisseling en interesse bij mijn hond houden.

En inderdaad de mooie rechtlijnige beweging kan ik ook goed waarderen. En HD krijgen van fietsen... dan was er in aanleg al iets niet goed misschien?

Maar goed, ik heb inderdaad gelezen dat er veel tegenstellingen zijn; er zijn mensen ernstig tegen en anderen die het probleem niet zo zien. Ik hou het bij het laatste, weet dat ik rustig aan doe en goed op mijn hond let. Daarbij heb ik niets gelezen waardoor ik het idee krijg dat ik het heel erg verkeerd doe.

Het opbouwen zal bij mij ook zijn in eerst afstand, dan tempo.. en long slow distance... net zoals ik deed bij het inrijden van mijn jonge endurance paard, lange rechte lijnen, geen zwaar zand en een beheerst tempo.

Bedankt in elk geval voor al jullie meningen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nou voor de eerste keren vind ik 35 minuten (ongeacht het tempo!) echt gewoon te veel. Zeker ook even kijkend weer naar je soort hond dat je hebt. Het zijn gevoelige werkhonden. Je kunt ze heel lang, heel veel verschillende dingen aanbieden. Je hebt een tijd niks door, want ze doen lekker fanatiek mee en dan kom je toch ineens op een punt dat blijkt dat je te veel gevraagd heb. Het is dus ook echt niet alleen het lichamelijk gedeelte wat je traint, ook het geestelijk.

Ik heb Kay ook wel eens als jonge pup nog geen 30 seconden naast de fiets gehad, en hij heeft vast wel eens (omdat ik de fiets mee had..) samen met de fiets gelopen. Maar de eerste keren bemerkte ik echt wel een onzekerheid bij Kay. Hij liep wel erg rustig. Na een paar keer begon hij pas tempo te maken (en moet je hem nu zien, niet te stuiten dat snelle monster haha).

Ik snap dat je van allerlei sporten wil doen met je working Kelpie, daarvoor heb je hem ook genomen neem ik aan. Maar waarom meteen zoveel? Je hebt nog heel wat jaartjes om samen uit te vinden wat leuk is. Doseren bij een pup/ jonge hond is ook een kunst. Natuurlijk willen ze alles, maar soms is even op die rem trappen juist zo belangrijk. Zeker bij dergelijke werk rassen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”