Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cultuurverschil of egoïsme?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Re: Cultuurverschil of egoïsme?

Ongelezen bericht door Saarah »

Nog een Belg hier. :mrgreen:
Ik heb op dit forum al geregeld gediscussieerd over "fulltime werken en een hond hebben", omdat ik er niet echt problemen in zie als een hond 8u alleen moet zitten, als hij voor de rest genoeg aandacht/beweging/.... krijgt.

Maar ik heb dan weer een andere mening over 12u alleen zitten. 12u vind ik persoonlijk echt wel te te lang. Ik zou nooit een hond nemen als die 12u alleen zou moeten zitten... Als ik ooit in de situatie zou komen dat ik altijd 12u per dag van huis weg ben, zou ik een oplossing zoeken voor Kizzy, bv. opvang voorzien.

Ik doe deze maand vakantiewerk en aangezien ik veel extra uren doe, ben ik 5 dagen per week minstens 10u van huis weg (minstens 10, dus dat zijn er soms ook 12 of zelfs 13). Kizzy zit niet die volledige 10u (of meer) alleen, aangezien mijn grootouders en mijn vader hier ook wonen. Die zijn ook wel vaak van huis weg, maar in de 10u dat ik weg ben, zijn zij wel af en toe thuis, dus zit Kizzy niet de hele tijd alleen.
Toch voel ik me nu al heel schuldig tegenover haar en heb ik ook echt het gevoel dat ze minder gelukkig is. En ik denk dat dat niet alleen mijn gevoel is, aangezien mijn vader ook al opmerkte "Kizzy zal blij zijn als jij gedaan hebt met werken, want je merkt het echt aan haar".
Dus ik zal heel blij zijn als het augustus is. :wink:
En ik moet er niet aan denken om mijn hond ooit 5 keer per week 12u alleen achter te laten, maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

~Tine~ schreef: Ik ben er echt van overtuigd ben dat het houden van honden in Nederland en het houden van honden in België heel anders bekeken wordt. Als je opgegroeid bent met het idee dat een hond geen ganse dag alleen kan zitten, zit dat idee toch in je hoofd gebakken. Wij zijn zo niet opgevoed en vinden het dus ook normaal dat honden wel een ganse dag alleen zitten. Ook al omdat we altijd gezien hebben dat honden perfect gelukkig kunnen zijn op die manier.
Iedereen die zelfstandig na kan denken (ongeacht land van herkomst) ziet in dat een hond niet perfect gelukkig is als ze 12 uur alleen moeten zitten. Die honden die 12 uur alleen zitten weten niet beter, maar gelukkig nee. Mensen die denken dat honden in zo'n situatie wel gelukkig kunnen leven denken zo uit gemakzucht en om dit goed te praten. Net zoals mensen die zeggen dat een hond geen roedeldier is.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

:ok:
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

~Tine~ schreef:
Mijn honden zitten trouwens amper alleen omdat ik nog thuis woon. Maar als ik hier vertrek, zullen ze ook 4 volle dagen alleen zitten. En dat is dan maar gewoon zo... ze moeten zich er gewoon aan aanpassen. De honden kennende zullen ze daar ook geen problemen van maken, want ze zijn het gewoon om zich aan mij aan te passen. En nee, dat vind ik niet zielig.

Trouwens, ik vind het wel een groot verschil dat ze met twee zijn. Hier zitten ze altijd samen en ze hebben echt wel veel aan elkaar.
Je hebt aanpassen, en aanpassen he? Een hond in zijn eentje 12 uur alleen, 5 dagen in de week, zonder mogelijkheid om tussendoor te plassen kan je gewoon niet maken :19:
Mijn honden moeten zich ook aanpassen ja, ik denk bijna elke hond wel. Ik zou het liefst ook de hele dag bij ze zijn, en in mijn achtertuin een eigen park en zwemvijver voor ze hebben. Helaas, ik ben niet rijk :mrgreen: Dus zijn ze weleens een werkdag alleen, maar dan kan ik dus tussendoor thuis komen, en bovendien ben ik altijd om 16:30 weer thuis (begin ook vroeg), en heb dan dus ook nog goed tijd om met ze bezig te gaan, voor het avondeten nog zelfs.
Als je 12 uur weg bent, dan ga je zo vroeg weg dat je voor je werk nauwelijks goed met ze kan lopen, en kom je zo laat thuis dat er dan ook niet zoveel meer in zal zitten tenzij je zelf niet slaapt. En zou dat nou nog sporadisch zijn, oke. Maar een hele werkweek? Dat kan toch gewoon niet :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Het zal gerust per hond kunnen verschillen, maar ik merk het duidelijk aan Frenk als hij een dag alleen thuis is geweest. :19:
En dus weet ik zeker dat hij doodongelukkig zou worden als hij -standaard- 5 dagen van de week, 12 uur per dag alleen zou zijn.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

SandraH schreef:
Anne&Taar schreef:Ik heb dat bewuste topic er even bijgezocht, maar de tendens is wel 'Het kan, maar niet met een hond uit MIJN rasgroep'. :mrgreen: Maar Fie wees zelf eens eerlijk, ik zie daar dat TS de hond ook nog eens binnen wil houden, dan heeft de hond dus al 12 uur niet de mogelijkheid om zoiets basaals te doen als te plassen. Hoe kan iemand hier met een stalen gezicht hier een hond bij aanraden?
Welke rasgroep kan dan wel 12 uur in zijn uppie doortrekken? Ik heb door de tijd heen honden uit verschillende rasgroepen gehad, maar ze moesten en moeten nog steeds toch allemaal piesen en poepen bij voorkeur ver binnen die 12 uur.... :F:
Geen idee. Maar iig ook niet met die van MIJ. :mrgreen:Ik schrijf ook gewoon wat er op dat belgische forum geschreven werd. :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden zijn 3 dagen per week 8 uur per dag alleen thuis, op de andere twee dagen werk ik 's middags thuis of laat een vriendin ze uitgebreid uit. Nu zit ik sinds begin juni in de ziektewet en ben de hele dag thuis en ik merk dat de honden het helemaal geweldig vinden. Ze lopen me de hele dag achterna om een knuffel te halen of liggen op m'n voeten.
Nou heb ik geen bench en hebben ze de hele benedenverdieping voor zichzelf en hebben ze elkaar om mee te spelen, maar nu ik erbij ben, zie ik toch dat ze het veel prettiger vinden.
Helaas is dit natuurlijk van korte duur en parttime werken kan echt niet maar ideaal is het zeker niet. En als ik het van te voren had geweten dan had ik echt geen hond(en) genomen.
5x per week en 12 uur per dag een hond alleen laten vind ik dus zeker niet kunnen.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als ik 12 uur per dag van huis zou zijn dan is er geen haar op mijn hoofd die een hond zou nemen, uberhaupt zou willen...
alle opmerkingen van mensen "als ik thuis ben dan ligt mijn hond ook die uren voor pampus" ja dat klopt d ehond gaat wachten totdat de baas iets gaat ondernemen waar hij mee mag, dat is leuk... verder wordt er ook verwacht dat ze relax blijven als wij even geen tijd hebben, anders worden ze toch in hun mand gestuurd omdat ze of in de weg lopen of lopen teklieren.
Een hond zolang alleen laten, of met 2, 3, of weet ik veel hoeveel andere honden vind ik gewoon geen doen, verdient de hond niet en we kunnen allemaal nog zoveel smoezen en excusen gaan verzinnen om het tevergoeilijken, maar dat is voor ons eigen gemoedsrust en omdat het ons wel goed uitkomt.. en de hond is toch blij als je thuis komt... dus wat nu ongelukkige hond :19:
Afbeelding
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

12 uur per dag vind ik persoonlijk wel zeer lang, maar wanneer je het goed geregeld hebt (honden naar buiten kunnen, "oppas/uitlater", etc.) moet het kunnen.

Mijn partner werkt fulltime en ik 32 uur per week. 4 dagen van 8 uur. Gelukkig kan ik in de lunchpauze naar huis om onze hond uit te laten. Geen problemen hiermee! Verder nemen we onze bijna overal mee naartoe (zelfs wanneer ik boodschappen moet doen).
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Kimsjen schreef:12 uur per dag vind ik persoonlijk wel zeer lang, maar wanneer je het goed geregeld hebt (honden naar buiten kunnen, "oppas/uitlater", etc.) moet het kunnen.

Mijn partner werkt fulltime en ik 32 uur per week. 4 dagen van 8 uur. Gelukkig kan ik in de lunchpauze naar huis om onze hond uit te laten. Geen problemen hiermee! Verder nemen we onze bijna overal mee naartoe (zelfs wanneer ik boodschappen moet doen).
:19: Ja, dus ?

Die van jou zijn dus toch geen 5x12 uur per week alleen. Het gaat niet om jou afwezigheid bij jouw honden, want dat is 4x 8 uur plus tussen de middag uit laten. Dat is ook geen probleem.

Het gaat om één hond die 5x12 uur per week alleen zit, dus geen oppas, geen uitlaat, geen samen naar buiten. Maar moederziel alleen.:19:
Gr. Aniek

Afbeelding
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Budkes schreef:Het gaat om één hond die 5x12 uur per week alleen zit, dus geen oppas, geen uitlaat, geen samen naar buiten. Maar moederziel alleen.
Ja dan zou ik het persoonlijk niet doen, maarja dat moet dan iedereen zelf weten. Zelf zou ik er geen goed gevoel bij hebben.
Caramba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzers
Zwarte Russische Terriër
Riesenschnauzer zwart
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caramba »

waarschijnlijk een cultuur verschil en soort van opvoeding?

heb een lange tijd in belgie gewoond en op school gezeten , Limburgs België wel te verstaan... Maar daar hebben inderdaad heel veel mensen een hond die zeker 8 uur alleen zit op een dag, als het niet meer is...

Bij ons in het dorp zag je ook nergens een hond, ja een enkele die wandelde ermee ( en vaak waren dat ook nog Nederlanders) , maar de rest zat allemaal in de tuin en die hoorde je alleen maar blaffen als iemand thuis kwam...

in nederland is het natuurlijk ook zo, maar daar zie je veel meer mensen met hun hond bezig , voor of na het werk...

gelukkig kan ik ze meenemen met hun 2 naar kantoor en kunnen ze de hele dag loslopen en bij me zijn...
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind het bovendien (iets krom..) heel anders als je door onverwachte omstandigheden niet anders meer kunt dan de honden een werkdag alleen laten. Dus als je de honden al hebt!
STel nou... ik werk nu parttime, mijn man fulltime... hij komt te overlijden... wat moet ik dan? Ik zal meer moeten gaan werken... kan ik vast met mijn baas iets regelen... werken van bijv. 08.00 - 12.00 en dan van 14.00 - 18.00? Dan kan ik tussendoor naar huis.
Of ik regel opvang of uitlaat (tegen mijn zin, maar ik moet wat).
Ja, dat houdt in dat de rest van de dag voor de honden is...

Overigens... mijn honden KUNNEN 8 uur per dag alleen zijn; ik geloof dat dat gemiddeld 1 x per jaar een keer helemaal niet ander kan.

Want wegdoen.. is ook zo wat.... ;-(((

Aan een hond beginnen als je niet in de gelegenheid bent de honden te geven waar ze recht op hebben... nee, zou ik niet adviseren.

Suzanne
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

[quote="Suzanne123"]Aan een hond beginnen als je niet in de gelegenheid bent de honden te geven waar ze recht op hebben... nee, zou ik niet adviseren.[/quote]
waar een hond "recht" op heeft? Dat klinkt nogal zwaar en als je zo rondleest op alleen al dit forum, dan blijkt het ook nog wel per hond te verschillen wat de hond in kwestie "nodig" heeft. Zelf vind ik dat een fijner uitgangspunt trouwens ;)
Het gebeurt hier overigens best wel eens dat we een paar uurtjes weg gaan en dat Frenk niet meekan. En daarmee doe ik hem echt niet tekort. Kijk, 5 dagen per week twaalf uur alleen laten zitten lijkt me voor geen enkele hond goed of prettig, maar nooit of bijna nooit weggaan en je hond niet alleen laten omdat hij er 'recht' op heeft? Neuh...
Frenk krijgt ongelofelijk veel aandacht. Er wordt gespeeld, gewandeld, getraind en hij mag in ik denk zo'n 90% van het gezinsleven meedraaien. Maar als ik een keer naar de Ikea of iets dergelijks wil, of we gaan een avondje de stad in, dan blijft hij mooi thuis. En dat gaat ook prima.
Op de dagen dat ik werk gaat hij naar een opvang of zou ik een uitlaat regelen. Niet alleen omdat ik het zielig vind als hij 8 uur of langer alleen zou zitten, maar toch ook omdat ik na een lange dag geen zin heb om nog uren methem bezig te zijn. Dan wil ik nog wel een blokje om en een keer borstelen is ook niet erg, maar hem echt moe krijgen, daar is meer voor nodig en daar heb ik dan lang niet altijd zin in. Een Dagopvang is dan dus een uitstekende oplossing voor ons allebei :)
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik heb trouwens in de tuin achter ons huis een levend voorbeeld zitten van een hond die het gevolg is van 'honden moeten zich maar aanpassen'.

Stel uiteen. Vrouw weg, man blijft thuis met kinderen. Hond gaat van huis naar ren in tuin.
Man met kinderen op vakantie, vrouw komt twee keer per dag de hond eten geven en in de tuin laten.
En die hond maar loeien de hele nacht door die arme sukkelaar.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Maar die hond heeft vast wel een glimmende vacht en is gezond. Als vrouwtje komt is ie door het dolle heen van blijdschap, dus hij is gelukkig. :U:
Gr. Aniek

Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Als je 12 uur per dag gaat werken dan verdien je vast genoeg om hele leuke oppas te regelen voor je hond. Want 12 uur alleen, nee dat is echt niet goed voor een hond. Alleen al voor de behoeftes. Ga zelf maar eens de hele dag niet naar de wc...
Ik begrijp gewoon niet dat je een hond wil als je er toch niet bij kan zijn.

Maar ik begrijp wel dat het een cultuurverschil kan zijn... In veel landen gelden nu eenmaal andere waarden rond honden en katten.
Net zoals het hier vroeger de gewoonte was om een paar katten in de hooischuur te dumpen. Die eten wel muizen. Voor de rest zoeken ze het zelf maar uit. Menig kattenliefhebber zou dat nooit doen met zijn/haar kat.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Fie schreef:
Waar ik het dan wel helemaal mee eens ben, is dat je geen hond moet nemen als je van zin bent van hem 12u lang in een bench op te sluiten. Dat vind ik persoonlijk pure dierenmishandeling. Zorg dan op zijn minst dat hij een buitenren heeft, of een kamer in je huis waarin hij zich veilig vrij kan bewegen.
Als ik (thuiswerkende moeder) weg ben en Izzy kan niet mee dan moet ze wel in de bench. Ze kan makkelijk loslopen, als m'n kat er dan ook maar niet loopt...als ik er bij ben gaat dat goed maar anders weet ik dat niet zo zeker. Ik heb een normale tuin maar niet geschikt om een ren in te plaatsen, ik denk dat de meeste mensen met een hond niet zo'n grote tuin hebt als jij.

De reden dat ik parttime thuiswerk (ongeveer 12 uur per week) is mijn dochter maar anders had ik ons geen geschikt thuis voor een hond gevonden. Izzy is er nu omdat mijn dochter wat ouder is én dat ik nu vrij veel tijd aan een hond kan besteden, nú pas zijn wij een geschikt gezin voor een hond en om die reden zijn wij er niet eerder aan begonnen als wilde ik nog zo graag. En dan heb ik nog rekening gehouden met de eisen van een ras, genoeg beweging en tijdens een wandeling of thuis wat uitdaging is voor Izzy voldoende. Een hondensport zou zij (en ik) mss. best leuk vinden maar ik ben het type er niet naar om daar fanatiek in te zijn en het is voor Izzy geen vereiste.

Overigens ben ik dan wel een huisvrouw maar wel eentje die graag écht loopt met de hond. Het is nu donker, regent pijpenstelen en ik ga lekker even een stuk wandelen met Izzy, vind ik prettiger dan lopen met 33 graden....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”