Ja dat zie ik ook als een egoïstische daad, als jij met een Azawakh op een flatje 3 hoog achter gaat zitten en hem 3x per dag 10 minuutjes uitlaat. Niet als je alternatieven zoekt waarbij je zijn natuurlijke noden zoveel mogelijk nabootst.Fie schreef:Terzijde: mijn honden zitten niet dagelijks 12u alleen, maar ik en mijn partner werken wel beiden fulltime, dus ja, ze zitten ook veel alleen.Budkes schreef: En dat is denk ik het verschil, je hoort niet te doen met je hond wat je wilt. Oh ja, natuurlijk kan het best, immers je hond is gezond, glanst, is bespierd en vast zielsgelukkig als je hem ziet. En ook een hele goede dooddoener; het kan altijd slechter.
Maar je veroordeelt hem (tenminste ik weet niet of jij dat doet, maar de topic begon met 5x12 uur alleen) dus wel tot 72 uur in de week eenzame opsluiting en dat doe je dus niet als je een eerlijk mens bent. Daar is een hond namelijk niet bij gebaat, geen enkele hond. Dat je in de huidige maatschappij concessies moet doen, daar is iedereen het wel over eens. Maar je kunt ook over een grens stappen en 72 uur alleen is ver over de grens van een "gezelschaps"dier.
Dat iets kan, houdt niet automatisch in dat het goed is.
Maar mochten wij hier nu door wijzigende omstandigheden opeens wél beiden 12u van huis gaan, dan is er geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken van de honden te herplaatsen.
Ik vraag me af hoe jij het geluk van je honden meet, als je alle bovenstaande zaken niet relevant vindt als indicatie dat je hond gelukkig is?
Bovendien kan je je eigen opmerking verder gaan trekken. Ik vind dat veel hondenrassen hier niet thuis horen, in onze westerse maatschappij. Anatolische herdershonden, Boerboels, Azawakh's, ... zijn allemaal honden die hier niet "horen", omdat je ze hier NOOIT kan geven wat ze van nature uit nodig hebben. Toch winnen ook die rassen de laatste jaren aan populariteit, en kom je ze meer en meer overal tegen. Ga je dat dan ook niet zien, als een egoïstische daad, dat je die honden niet kan geven wat ze eigenlijk nodig hebben? Idem overigens met veel windhondjes, die winnen enorm aan populariteit in België, je ziet ze op bijna elke hoek van de straat. Die honden bombarderen tot "huishond" vind ik ook erg zielig, zo'n windhondje heeft naast knuffels vooral behoefte aan veel beweging. Zo'n hondje zal dan een pak gelukkiger zijn bij iemand die veel van huis is, maar in de tijd die buiten het werk overblijft ermee naar de renbaan trekt, dan bij een gezin waar het zijn dagelijkse rondje park krijgt.
Ik blijf erbij dat sommigen het hier gewoon te "eng" zien, en te weinig openstaan voor alternatieven. Het is niet omdat iets niet strookt met jouw visie en levensstijl, dat het per definitie slecht is.
Maar die alternatieven worden hier immers niet geboden, in die 72 uur dat die honden alleen en gescheiden zitten te wachten tot er iemand komt waar ze fysiek contact mee kunnen maken. Ik meet hun geluk af aan hun gedrag en daaraan zie ik dat de honden stikgelukkig zijn als ze me zien, of als ik ze uit de kennel haal. Als mijn werkhond in de kennel zit en ik loop er langs komt ie naar me toe, dan wil ie wat van me. Als hij volmaakt gelukkig was in zijn eentje in die kennel bleef hij wel lekker in zijn mandje liggen, zeker na gedane arbeid. Hij kiest er altijd voor om naar me toe te komen. De honden in huis liggen tegen me aan of tillen één lodderig oog op om me in de gaten te houden. Dat doen ze waarom ?? Omdat het hun niet boeit dat ik er ben ?
Als ik morgen genoodzaakt ben om 12 uur per dag mijn honden achter te moeten laten dan zoch ik inderdaad naar alternatieven. En die zou ik dan vinden in oppas, uitlaters, menselijk contact. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken ze allemaal apart in een kennel te zetten 12 uur lang, 5 x per week. En dan de nachten ook nog eens een keer. dus tel er nog maar eens (bij 6 uur slapen per nacht 7x6 uur bovenop) 42 uur bij bovenop.
Als ik vanaf morgen genoodzaakt ben om mijn honden 12 uur per dag eenzaam op te gaan sluiten dan zocht ik dus een goed tehuis voor ze. Daarvoor houdt ik nu eenmaal te veel van ze.
Dat heeft helemaal niets met levensstijl, visie of hokjesdenken te maken. Dat heeft te maken met je verdiepen in een diersoort en bieden wat die nodig heeft.
Als jij 12 uur per dag weg moet zijn, en je wilt persé een hond, dan creeër je een roedel, met honden die goed met elkaar om kunnen gaan en ga je daar 's avonds, als het nog licht is, lekker naar zitten kijken.