Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfel over een tweede hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kiek
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Frans bulletje
Spaans vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Twijfel over een tweede hond

Ongelezen bericht door kiek »

Mijn vriend en ik zijn samen rustig op zoek naar een groter huis.
Zodra we een groter huis hebben, zouden we graag een 2e hond er bij willen hebben.
Alleen twijfel ik alleen of ik mn andere hond er niet te kort mee zal doen.. :19:

Nu hebben we een frans bulletje van 7 jaar (gecastreerd). Dit is écht mijn maatje. Ik heb hem meegenomen vanuit mijn ouderlijk huis. Toen hij zo'n 4 jaar was (en nog thuiswoonde) kwam er een klein pupje bij. Dit ging allemaal goed en meneer leefde best wel weer op. Het is alleen een lobbes wat redelijk over zich heen kan laten lopen thuis.

Sinds ik uit huis ben, pas ik nog best vaak op het hondje van mn moeder en vice versa. Ook wandelen we veel samen. Het gaat nog steeds goed en alles speelt leuk met elkaar, maar ik merk wel dat hij ook goed vind zodra ze uit elkaar gaan en hij weer lekker 'alleen' thuis is.

Soms gedraagt hij zich al echt als een oud mannetje. Beetje mokkerig e.d. Maar eenmaal op gang gekomen of in het bos heeft hij ook weer zn speelse momenten.

Als we een tweede hond erbij zouden doen, gaan we voor een grote hond. Nu ligt de voorkeur bij een Cane Corso (We hebben ons hier al goed in verdiept, met fokkers en eigenaren gepraat e.d.) En wij vinden dat deze hond goed bij ons zal passen, en ook wel bij ons bulletje denken we.
We willen dan graag met een pupje beginnen.

Ik vind het alleen moeilijk in te schatten hoe onze bull erop gaat reageren. Ik heb een paar jaar bij een hondenuitlaat service gewerkt en daar trok hij wel meerendeel op met de grotere rassen (hovaward, rottweilers, labradors) Meneer was toen alleen wel wat jonger.

Hij is niet jaloers aangelegd, oid en erg sociaal ook naar andere honden. Ik weet alleen niet hoe hij zal reageren met een tweede hond erbij, en dan ook een van groot formaat. Een pup vind hij misschien wel leuk, maar misschien heeft ie na een tijdje zoiets van “oke leuk, maar nu mag 'ie wel weer gaan” :pffff:

Lang verhaal geworden, sorry. Op dit moment is het ook nog niet aan de orde, maar zit er al veel over na te denken. En wil mijn beste maatje niet te kort doen, of minder happy maken :wink:

Wat vinden jullie? En hoe zijn (voor de gene met meerdere honden) jullie er mee omgegaan om te komen tot een tweede (of meer) hond(en)?
Moos
Zeer actief

Re: Twijfel over een tweede hond

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk dat het allemaal heel persoonlijk is, qua baas, maar ook qua al aanwezige hond.
Ik heb 2 jaar geleden een pup van een groter ras bij het al aanwezige kleine hondje gezet. Mijn kleine hondje zal een stuk lichter zijn dan jullie Bulletje, maar mijn 'grote' hond is ook niet erg groot meer vergeleken bij een CC natuurlijk. Dus de situatie qua formaat zal redelijk vergelijkbaar zijn denk ik.

Wat denk ik dat het bij de combi mega pup/kleiner hondje handig is als de pup niet superlomp is, zeker als uit de kluiten gewassen puber, of, als dat wel zo is, dat je de mogelijkheid hebt de kleinere hond daartegen te beschermen (lichamelijk en geestelijk).
Ik had het eerste; Golden pups (en volwassen) zijn vaak wel redelijk zachte honden natuurlijk, en ik heb dan nooit echt problemen gehad dat de pup/puber te lomp of wild was voor het kleine hondje. Heel soms dacht ik weleens "gaat dit niet iets te ver" en dan leidde ik de puber Golden even af, dat ging heel soepel allemaal. Ze zijn ook vanaf dat de Golden 12 weken was altijd samen alleen geweest los door het hele huis, zonder problemen.

Ik heb teef/teef in huis, maar beide zijn van een type hond dat vrijwel altijd probleemloos met geslachtsgenoten kan. Ik zou bij een combi Franse Bull/Cane Corso eerder denken aan een teef bij je al aanwezige reutje, ik weet niet hoe jullie daarover denken?
Afbeelding
kiek
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Frans bulletje
Spaans vuilnisbakje

Ongelezen bericht door kiek »

Moos schreef: Ik heb teef/teef in huis, maar beide zijn van een type hond dat vrijwel altijd probleemloos met geslachtsgenoten kan. Ik zou bij een combi Franse Bull/Cane Corso eerder denken aan een teef bij je al aanwezige reutje, ik weet niet hoe jullie daarover denken?
Dankje voor je snelle reactie! Idd zat ik ook al aan enigzins bescherming te denken voor de bull, mocht het nodig zijn. De toenmalige pup (cairn terrier) was ook vrij pittig en met een oplettend oog ging het goed, al zal nu het formaat het grootse probleem zijn en het niet goed inzien van eigen krachten denk ik ;)

Normaal gesproken ben ik zelf meer van de reutjes, maar met deze combinatie zat ik idd zelf ook meer aan een teef te denken. Nu alleen mijn vriend daar nog in zien mee te krijgen. Hij heeft met vorige honden veel schijnzwangerschappen e.d. meegemaakt en ziet dat niet zo zitten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

kiek schreef:
Dankje voor je snelle reactie! Idd zat ik ook al aan enigzins bescherming te denken voor de bull, mocht het nodig zijn. De toenmalige pup (cairn terrier) was ook vrij pittig en met een oplettend oog ging het goed, al zal nu het formaat het grootse probleem zijn en het niet goed inzien van eigen krachten denk ik ;)
Ja precies, ik begreep dat Cane Corso's nogal heel erg lomp kunnen zijn, en dat bij een veel kleiner hondje vergt wel even iets van opletten denk ik :wink: Nu zijn bulletjes ook geen lullige hondjes qua kracht natuurlijk :mrgreen: , maar het formaatverschil is wel heel groot :wink:
Normaal gesproken ben ik zelf meer van de reutjes, maar met deze combinatie zat ik idd zelf ook meer aan een teef te denken. Nu alleen mijn vriend daar nog in zien mee te krijgen. Hij heeft met vorige honden veel schijnzwangerschappen e.d. meegemaakt en ziet dat niet zo zitten.
Als dat zo is kan je haar altijd nog laten castreren :wink: Als je twee honden gaan knokken, met zo'n verschil in formaat, ben je helemaal goed de pineut, en lijkt een schijnzwangere teef opeens een eitje :wink:
Maar goed, ik heb te weinig verstand van beide rassen om goed het risico in te schatten hoor.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb destijds een hond erbij genomen omdat ík dat wilde.
Van Nika had het niet zo gehoeven (ondanks dat ze opgegroeid was met meerdere honden) maar voor mij is dat geen reden om het niet te doen. Toen uiteindelijk ook nummer 3 erbij kwam vond ze dat eigenlijk wel weer lekker, omdat Marouck zich helemaal op Biène stortte en Nika dus weer wat meer rust kreeg.
Ik heb er wél altijd voor gezorgd dat Nika geen aandacht tekort kwam omdat er een tweede (en later een derde) in huis liep.
Ik wil graag over een tijdje een pup erbij. Biène zal daar vermoedelijk niet echt op zitten te wachten maar dan heeft ze dus gewoon pech. Ze went er vanzelf aan. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”