Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassenwaan ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Rassenwaan ?

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef: Maar ik snap de fixatie op een ras vaak niet als het gaat om het zoeken naar 'de perfecte' hond.
Want wat het perfect maakt is de combinatie, met het zwaartepunt op de eigenaar. Niet op de hond.
Ik denk dat je sowieso al niet moet zoeken naar de "perfecte" hond, niet als je een pup wil en niet als je een herplaatser wil :wink:
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

sirene schreef:Er zijn ook wel zat mensen die wel dingen graag zouden willen zien, maar ook begrijpen dat het wel levende wezens zijn met een eigen karakter enzo.
Ik had was ook erg bang dat mijn hond niet los zou kunnen lopen, want de meeste mensen waar ik toen ik interesse in het ras kreeg contact mee had lieten hun honden niet uit. En ik las wel dingen over een enorm jachtinstinct enzo.
Daar heb ik toen ook goed navraag over gedaan.
Als mensen veel eisen hebben die op zich wel reëel zijn vraag ik vaak wel wat ze zouden doen als de hond dat dus niet kan.
Hoe erg is dat dan ?
Bv hebben ze nagedacht over oplossingen met het alleen zijn ? Of jagen ?
Dat bedoel ik inderdaad :ok:

Net als met Kyra, op dit moment kan ze nog met andere honden, maar de kans is groot dat dit vroeg of laat niet meer kan.
Dan is dat geen probleem, er zijn genoeg manieren waarop ze toch haar energie kwijt kan of plaatsen waar verder niemand komt. Daarnaast geniet Kyra ook heel erg in haar eentje.

Zelfde bijv. met jagen. Stel we krijgen een hond die zoveel jaagt waarbij hij niet meer los kan, dan is dat ook geen ramp. Dan gaan we lekker fietsen, of zoeken een gebied wat omheind is en de hond niet wegkan.

Ik vind het fijn als een hond los kan, maar geen probleem als blijkt dat dit niet meer kan om welke reden dan ook.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Inge O schreef:je kan toch niet serieus aan de hand van een lijstje een passende hond gaan opzoeken? dat doe je toch ook niet met vrienden of partners?
:smile: Je wilt niet weten hoeveel mensen hun partner ook willen uitzoeken op basis van een lijstje en zich dan verbasen waarom ze de prins op het witte paard nog niet zijn tegengekomen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
je kan toch niet serieus aan de hand van een lijstje een passende hond gaan opzoeken? dat doe je toch ook niet met vrienden of partners?
Tegenwoordig vaak wel hoor. De datingbureaus ploppen als paddenstoelen uit de grond volgens mij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Maar, wat ik eerder ook al zei, aan mensen tips vragen als je een bepaald basis-karakter zoekt lijkt me niks mis mee, met internet als interactieve encyclopedie :wink:
daar hoéft niks mis mee te zijn (schreef ik ook in mijn eerste reactie) maar er is wel vaak wat mis mee. om wat jaap zegt : ze zoeken vaak helemaal geen ras, maar een hond.

je kan toch niet serieus aan de hand van een lijstje een passende hond gaan opzoeken? dat doe je toch ook niet met vrienden of partners?
Maar dat zijn dan dus de mensen die een perfecte hond zoeken. Die moeten ook geen herplaatser nemen dan (wat vaak aangedragen wordt), want die kan je ook niet adhv lijstjes uitzoeken dan toch?

Er is wat mis met onhaalbare lijstjes, en wensen, hebben voor een toekomstige hond. Maar ik vind dat opzich redelijk los staan van of mensen nou een ras zoeken of een herplaatser. Beiden moet je geen perfectie van verlangen, en beiden moet je geen hele lijsten voor hebben met eigenschappen die er per se in moeten zitten :wink:

Als je zo'n mega lijst hebt dan kan je maar beter helemaal niet aan een hond beginnen, welke hond dan ook. Maar als je een heel beschaafd ( :mrgreen: ) basis-karaktertje zoekt met een paar puntjes is dat iets anders, en dat is volgens mij hoe heel veel mensen bij een ras komen uiteindelijk.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moos schreef:Maar dat zijn dan dus de mensen die een perfecte hond zoeken. Die moeten ook geen herplaatser nemen dan (wat vaak aangedragen wordt), want die kan je ook niet adhv lijstjes uitzoeken dan toch?
Áls je iets wilt, kun je dan beter een vrijwel volwassen herplaatser zoeken. En een proefperiode afspreken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:Maar dat zijn dan dus de mensen die een perfecte hond zoeken. Die moeten ook geen herplaatser nemen dan (wat vaak aangedragen wordt), want die kan je ook niet adhv lijstjes uitzoeken dan toch?
Áls je iets wilt, kun je dan beter een vrijwel volwassen herplaatser zoeken. En een proefperiode afspreken.
Wel een lange proefperiode dan :wink: Want als fikkie zo perfect moet zijn moeten er ook niet na een paar weken opeens wat dingetjes tevoorschijn komen die toch ietsss minder perfect bleken. Het kan natuurlijk dat je dan toch al verknocht bent aan fikkie en hem graag houdt, maar dat kan bij een pup ook als die toch opeens wat sloopneigingen gaat krijgen ofzo.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Moos schreef:
Jaap* schreef: Maar ik snap de fixatie op een ras vaak niet als het gaat om het zoeken naar 'de perfecte' hond.
Want wat het perfect maakt is de combinatie, met het zwaartepunt op de eigenaar. Niet op de hond.
Ik denk dat je sowieso al niet moet zoeken naar de "perfecte" hond, niet als je een pup wil en niet als je een herplaatser wil :wink:
klopt de perfecte hond bestaat, niet de perfecte combi kan ontstaan volgens mij :wink:
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
oh ja, maar dat ben ik helemaal met je eens, voor mij gaat het ook meer om de 'absurde wensenlijstjes' dan om ras of geen ras, pup of herplaatser.
Dan zijn we het eens :ok: :mrgreen:
alleen kom je die lijstjes veruit het meeste tegen bij mensen die op zoek zijn naar een ras.
Dat zou wel kunnen misschien, daar weet ik te weinig vanaf verder :wink:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Moos schreef:
Er is wat mis met onhaalbare lijstjes, en wensen, hebben voor een toekomstige hond. Maar ik vind dat opzich redelijk los staan van of mensen nou een ras zoeken of een herplaatser. Beiden moet je geen perfectie van verlangen, en beiden moet je geen hele lijsten voor hebben met eigenschappen die er per se in moeten zitten :wink:

Als je zo'n mega lijst hebt dan kan je maar beter helemaal niet aan een hond beginnen, welke hond dan ook. Maar als je een heel beschaafd ( :mrgreen: ) basis-karaktertje zoekt met een paar puntjes is dat iets anders, en dat is volgens mij hoe heel veel mensen bij een ras komen uiteindelijk.

Precies. Zo ook hier.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:
Jaap* schreef:
Wel een lange proefperiode dan :wink: Want als fikkie zo perfect moet zijn moeten er ook niet na een paar weken opeens wat dingetjes tevoorschijn komen die toch ietsss minder perfect bleken. Het kan natuurlijk dat je dan toch al verknocht bent aan fikkie en hem graag houdt, maar dat kan bij een pup ook als die toch opeens wat sloopneigingen gaat krijgen ofzo.
Ik ga het wensengebeuren met opzet niet in het belachelijke trekken, hoewel die absurde mensen heus wel zullen bestaan :ugh: , en ga ervan uit dat de wensenmensen gewoon een niet te moeilijke hond zoeken die zonder al teveel gedoe mee kan draaien in het gezin.
Want daar komt het in werkelijkheid meestal op neer denk ik :wink:
En met een weekje is wel duidelijk of die (of zelfs een) hond iets voor die mensen is of niet :cool2:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:en ga ervan uit dat de wensenmensen gewoon een niet te moeilijke hond zoeken die zonder al teveel gedoe mee kan draaien in het gezin.
Want daar komt het in werkelijkheid meestal op neer denk ik :wink:
En met een weekje is wel duidelijk of die (of zelfs een) hond iets voor die mensen is of niet :cool2:
Dat is waar :ok: Maar opzich denk ik dat dat soort mensen die "gewoon een leuke hond" zoeken ook best een raspuppie kunnen/mogen nemen als ze dat graag willen, en dat dat dan ook een hele grote kans van slagen heeft dan. Als je bij de beetje "simpele" rassen blijft heb je al heel snel een pup die opgroeit tot een hond die gewoon leuk meedraait, denk ik :wink:
Dan moeten mensen alleen niet per se 1 of ander exotisch ras willen hebben "want die Goldens zie je al op elke hoek van de straat", maar ja, dan komen we alweer uit bij die extreme eisenpakketjes :F:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Mijn punt is vooral dat, als je bepaalde eigenschappen belangrijk vind en je blijkbaar niet zo rasgevoelig bent, het risico op een verrassingspakket bij een pup groter is dan bij een vrijwel volwassen hond.
Tevens vind ik het maar eng om een pup, die zich nog moet ontwikkelen en begeleidt moet worden tot een wat stabiel individu, te plaatsen bij mensen die daar niet een beetje blanco in kunnen stappen.
Als je een beetje rigide ideen hebt over hoe een hond zich, volgens de wensenknurft, moet gedragen heb je best veel (meer) kans op een ongelukkig opgroeiende pup. Met bijbehorende opeenstapelingen van ellende.
Weg ermee, het is helemaal niet zo als in de boekjes stond :boos:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Mijn punt is vooral dat, als je bepaalde eigenschappen belangrijk vind en je blijkbaar niet zo rasgevoelig bent, het risico op een verrassingspakket bij een pup groter is dan bij een vrijwel volwassen hond.
Tevens vind ik het maar eng om een pup, die zich nog moet ontwikkelen en begeleidt moet worden tot een wat stabiel individu, te plaatsen bij mensen die daar niet een beetje blanco in kunnen stappen.
Als je een beetje rigide ideen hebt over hoe een hond zich, volgens de wensenknurft, moet gedragen heb je best veel (meer) kans op een ongelukkig opgroeiende pup. Met bijbehorende opeenstapelingen van ellende.
Weg ermee, het is helemaal niet zo als in de boekjes stond :boos:
Ben ik het me eens hoor. Alleen, nou ja, bij dat soort types zie ik liever ook niet die zo leuke herplaatser die misschien vervolgens wel verknalt wordt omdat ze ook daarbij nogal vreemde ideetjes erop na houden :ugh:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jaap* schreef:En met een weekje is wel duidelijk of die (of zelfs een) hond iets voor die mensen is of niet :cool2:
Ik denk dat dat het meer is hoor ;)
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Inge O schreef:
Moos schreef: Maar, wat ik eerder ook al zei, aan mensen tips vragen als je een bepaald basis-karakter zoekt lijkt me niks mis mee, met internet als interactieve encyclopedie :wink:
daar hoéft niks mis mee te zijn (schreef ik ook in mijn eerste reactie) maar er is wel vaak wat mis mee. om wat jaap zegt : ze zoeken vaak helemaal geen ras, maar een hond.

Eerlijk gezegd doe ik dat wel. Wij hebben best een hele wensenlijst. Hond en wij moeten jaren samen leven en dan is het leuk als de basis er is. Dat betekent dat er geen kinderen en katten opgegeten worden. Ik hou niet van weglopers, keffers, zelfstandig jagende en zo is er nog wel wat. Omdat ik goed weet wat ik wil is de match vaak hartstikke goed.
Daarentegen passen wij ons weer aan aan de behoeften van de hond en kijken wat hij nodig heeft om een goed gezinslid te kunnen worden. Het duurt soms een jaar maar met respect duidelijkheid, liefde en geduld wordt een hond een prima gezinslid.
Het nadeel alleen is dat ik geen ambull wil omdat ze zo vaak ongezond zijn en die "perfecte" honden die ik tegen kom zitten vaak in ambull verpakking, dus dat nemen we op de koop toe ;-).
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik ben blij dat ik zo'n topic geopend hebt. Daardoor loopt nu Rowan bij ons rond :8):
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Inge O schreef:
wat jij noemt is een reëel en kort lijstje, dat heb ik ook en ik denk ook nogal wat mensen hier op het forum.

maar de lijstjes die je hier soms voorbij ziet komen vind ik vaak nogal wát onrealistischer en perfectionistischer en dan is de lol eraf vind ik, dan wil je jezelf blijkbaar indekken tegen elk mogelijk probleempje en dan moet je misschien maar beter niet aan een hond beginnen?
Helemaal mee met Inge eens. Moet er zelf niet aan denken om een perfectionistisch hondje te hebben. Beetje uitdaging is juist leuk.
Ik wil bijvoorbeeld liever geen blafgrage honden. En nu heb ik een golden die graag zijn stem laat horen :N:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Inge O schreef:
Carmen schreef:
Inge O schreef:[

Eerlijk gezegd doe ik dat wel. Wij hebben best een hele wensenlijst. Hond en wij moeten jaren samen leven en dan is het leuk als de basis er is. Dat betekent dat er geen kinderen en katten opgegeten worden. Ik hou niet van weglopers, keffers, zelfstandig jagende en zo is er nog wel wat. Omdat ik goed weet wat ik wil is de match vaak hartstikke goed.
Daarentegen passen wij ons weer aan aan de behoeften van de hond en kijken wat hij nodig heeft om een goed gezinslid te kunnen worden. Het duurt soms een jaar maar met respect duidelijkheid, liefde en geduld wordt een hond een prima gezinslid.
Het nadeel alleen is dat ik geen ambull wil omdat ze zo vaak ongezond zijn en die "perfecte" honden die ik tegen kom zitten vaak in ambull verpakking, dus dat nemen we op de koop toe ;-).
wat jij noemt is een reëel en kort lijstje, dat heb ik ook en ik denk ook nogal wat mensen hier op het forum.

maar de lijstjes die je hier soms voorbij ziet komen vind ik vaak nogal wát onrealistischer en perfectionistischer en dan is de lol eraf vind ik, dan wil je jezelf blijkbaar indekken tegen elk mogelijk probleempje en dan moet je misschien maar beter niet aan een hond beginnen?
Dat lijstje was nog niet af hoor :F:
Maar ik weet wat je bedoeld en ik hoef geen 'perfecte" hond maar er zijn wel heel veel honden waar ik niet aan zou beginnen omdat ze niet "voldoen". Wat kort door de bocht maar wel eerlijker tegenover de hond en mijzelf
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik begrijp niet waarom er steeds gezegd word dat je met een herplaatser wel weet wat je in huis haalt? Volgens mij weet je dat helemaal niet hoor, of je moet de hond ervoor al erg goed kennen.
Jaap*
Zeer actief

Valerie schreef:Ik begrijp niet waarom er steeds gezegd word dat je met een herplaatser wel weet wat je in huis haalt? Volgens mij weet je dat helemaal niet hoor, of je moet de hond ervoor al erg goed kennen.
Volgens mij wordt dat nergens gezegd?
Er is wel gezegd dat een pup die zich nog moet ontwikkelen een grotere kans op verrassingen geeft dan een volwassen hond. En dat lijkt me ook evident.
Valerie
Zeer actief

Jaap* schreef:
Valerie schreef:Ik begrijp niet waarom er steeds gezegd word dat je met een herplaatser wel weet wat je in huis haalt? Volgens mij weet je dat helemaal niet hoor, of je moet de hond ervoor al erg goed kennen.
Er is wel gezegd dat een pup die zich nog moet ontwikkelen een grotere kans op verrassingen geeft dan een volwassen hond. En dat lijkt me ook evident.
Nee hoor, dat vind ik helemaal niet. Als je vandaag een volwassen hond ophaalt na 1 telefoontje van issie er nog weet je veel minder wat je kunt verwachten dan wanneer je een pup haalt waarvan je alle voorouders kent.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou je kunt met een ontmoeting toch al heel veel zien. En als je kunt wandelen en evt een proefperiode dan weet je al heel veel meer. Je kunt zien of de hond met andere honden kan, gaat jagen, hoe hij reageert in verschillende situaties enz enz.
Dat je kun je met een pup helemaal niet voorspellen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
Nee hoor, dat vind ik helemaal niet. Als je vandaag een volwassen hond ophaalt na 1 telefoontje van issie er nog weet je veel minder wat je kunt verwachten dan wanneer je een pup haalt waarvan je alle voorouders kent.
Iemand die een volwassen hond haalt na "issie er nog ?" zie ik zich ook niet zo erg verdiepen in de voorouders van zijn pup hoor.
Als je wilt kun je van een herplaatser al heel veel inschatten. Dat maakt natuurlijk wel uit hoe en waar je hem haalt. Maar dat is een kwestie van goed zoeken, net als dat je bij een rashond pup zou doen.
Bij een stichting waar ze bv in de opvang hebben gezeten of een gezin die echt om goede redenen een hond weg doet kun je heel veel van te voren weten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Valerie schreef:
Jaap* schreef:
Net zo goed als je een pup met zorg uitzoekt (neem ik aan) kun je dat bij een herplaatser toch ook doen? Je kunt je op allerlei manier informeren, je kunt gaan kijken, kennismaken (met iedereen in je gezin inclusief de dieren die je al hebt), wandelen, etc.
Wat een onzinnige aanname nou weer om te stellen dat je een herplaatser kiest op basis van een telefoontje. :denken:
Laatst gewijzigd door Rami op 14 jul 2010 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Valerie schreef:
Jaap* schreef:
Ja, zo ken ik er nog wel een paar als je er zomaar een gek scenario bij bedenkt :roll:
Je kunt toch een proefperiode afspreken of een aantal wandelingen met de hond gaan maken?
Valerie
Zeer actief

Rami schreef:
Valerie schreef:
Net zo goed als je een pup met zorg uitzoekt (neem ik aan) kun je dat bij een herplaatser toch ook doen? Je kunt je op allerlei manier informeren, je kunt gaan kijken, kennismaken (met iedereen in je gezin inclusief de dieren die je al hebt), wandelen, etc.
Wat een onzinnige aanname nou weer om te stellen dat je een herplaatser kiest op basis van een telefoontje. :denken:
Zeg ik dat je een herplaatser kiest op basis van een telefoontje :denken: Dat zie ik nergens staan.
Ik ben het er niet mee eens dat je bij een herplaatser zo goed weet wat je in huis krijgt. Het kan evengoed een verrassingspakket zijn. Er word niet voor niets gezegd dat pas hun ware aard na maanden naar boven komt.
Valerie
Zeer actief

Jaap* schreef:Ja, zo ken ik er nog wel een paar als je er zomaar een gek scenario bij bedenkt :roll:
Je kunt toch een proefperiode afspreken of een aantal wandelingen met de hond gaan maken?
Als je met mijn mensagressieve bull terrier op een voor hem vreemde plek zou wandelen zou je denken dat het een rustig schatje is. Dat soort dingen zeggen toch vrij weinig over een hond. Van een paar keer een stukje wandelen leer je echt geen hond kennen.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

tsja ik had ook zo'n topic geopend. Geen lijst alleen dat het een kleiner hondje moest zijn, en actief. En wat bij Elmo zou kunnen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Valerie schreef:
Rami schreef:
Valerie schreef:
Zeg ik dat je een herplaatser kiest op basis van een telefoontje :denken: Dat zie ik nergens staan.
Ik ben het er niet mee eens dat je bij een herplaatser zo goed weet wat je in huis krijgt. Het kan evengoed een verrassingspakket zijn. Er word niet voor niets gezegd dat pas hun ware aard na maanden naar boven komt.
Ja.
Valerie schreef: Als je vandaag een volwassen hond ophaalt na 1 telefoontje van issie er nog weet je veel minder wat je kunt verwachten dan wanneer je een pup haalt waarvan je alle voorouders kent.
:19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”