Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog nooit zo trots geweest als nu

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Nog nooit zo trots geweest als nu

Ongelezen bericht door Moos »

Emma schreef:
ik denk dat de emotie die jij omschrijft (niet belonen op dat moment) dat dat komt omdat dat ons een beetje aangeleerd is. door o.a hondenscholen die vinden dat je alles continu moet belonen.
Maar alles is 'aangeleerd' aan ons als je het zo gaat bekijken. De slipketting was ook aangeleerd vroeger, en als je naar Milan kijkt dan worden die tikjes in de zij en dat SHHH aangeleerd. Ik vind niet dat je continu moet belonen, maar ik vind het persoonlijk wel zo prettig om niet 80% te corrigeren en 20% te belonen (om en nabij), maar er wat meer een balans tussen te hebben.
Milan krijgt ook heel veel gedaan doordat hij van zichzelf die zelfverzekerde uitstraling heeft. Je ziet ook dat hij absoluut niet bang is voor honden die agressie tonen, en op die manier wint hij het dan supersnel van ze. Maar als je van nature niet zo bent, dan voelt de hond dat ook aan (wat hij dus ook zegt), en dan zou ik denken, doe dan maar even iets meer belonen om zo duidelijk te maken wat je wel wilt, dan alleen corrigeren, maar ondertussen zelf net een kleinnn beetje te missen qua "natuurlijk leiderschap".
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

tineke schreef:Ik vind CM wel degelijk goede punten hebben
Sommige dingen zijn zo vreselijk normaal dat het bijna nieuw is tegenwoordig :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Moos schreef:
Emma schreef:
ik denk dat de emotie die jij omschrijft (niet belonen op dat moment) dat dat komt omdat dat ons een beetje aangeleerd is. door o.a hondenscholen die vinden dat je alles continu moet belonen.
Maar alles is 'aangeleerd' aan ons als je het zo gaat bekijken. De slipketting was ook aangeleerd vroeger, en als je naar Milan kijkt dan worden die tikjes in de zij en dat SHHH aangeleerd. Ik vind niet dat je continu moet belonen, maar ik vind het persoonlijk wel zo prettig om niet 80% te corrigeren en 20% te belonen (om en nabij), maar er wat meer een balans tussen te hebben.
Milan krijgt ook heel veel gedaan doordat hij van zichzelf die zelfverzekerde uitstraling heeft. Je ziet ook dat hij absoluut niet bang is voor honden die agressie tonen, en op die manier wint hij het dan supersnel van ze. Maar als je van nature niet zo bent, dan voelt de hond dat ook aan (wat hij dus ook zegt), en dan zou ik denken, doe dan maar even iets meer belonen om zo duidelijk te maken wat je wel wilt, dan alleen corrigeren, maar ondertussen zelf net een kleinnn beetje te missen qua "natuurlijk leiderschap".
Als je het niet in je heb en je vergeet te kijken dan is alles aangeleerd. De slipketting is vanuit het correctie principe en als je kijkt naar de banden die er om de honden zitten heeft dat zo goed als hetzelfde effect (die dubbele band, 1 hoog in de nek verbonden met een band laag in de nek.) De kneepjes van CM zijn zo ou dals de weg naar rome, honden onderling doen dit namelijk ook :wink: en vanuit het hond zijn bestaat zijn opvoeding vanuit het nest voor het grootste gedeelte uit correcties.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef: Als je het niet in je heb en je vergeet te kijken dan is alles aangeleerd. De slipketting is vanuit het correctie principe en als je kijkt naar de banden die er om de honden zitten heeft dat zo goed als hetzelfde effect (die dubbele band, 1 hoog in de nek verbonden met een band laag in de nek.) De kneepjes van CM zijn zo ou dals de weg naar rome, honden onderling doen dit namelijk ook :wink: en vanuit het hond zijn bestaat zijn opvoeding vanuit het nest voor het grootste gedeelte uit correcties.
Maar we moeten dan nu weer terug naar 'vroeger' begrijp ik? Voornamelijk corrigeren, want dat is honds, en Milan bereikt er wonderen mee, zoiets? We waren toch juist afgestapt van alleen maar corrigeren, en prezen Gaus omdat hij daar ook mee gestopt was? :wink:

Ik zie er zeker wel wat in hoor, wat Milan doet, en als ik hem zelf bezig zie vind ik het echt knap en leuk om naar te kijken ook. Alleen ik vind het wel een valkuil van zijn methode dat als jan, piet en klaas ermee aan de gang gaan je heel snel kan vervallen in alleen maar corrigeren, steeds meer corrigeren en/of fout corrigeren. Jaja, daarom heeft hij vast ook die waarschuwing aan het begin van zijn programma "don't try this at home", maar iedereen weet dat jan, piet, en klaas dat heus wel gaan proberen :mrgreen: :wink:

En voor alle duidelijkheid nog even, ik ben zeker niet van het alleen maar belonen, ik corrigeer zelf ook. Maar bij Milan ligt die nadruk zo op correcties dat ik dat als methode dus wel een valkuil vind.
Laatst gewijzigd door Moos op 20 jun 2010 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Inge O schreef:
chrico schreef:
tineke schreef:Ik vind CM wel degelijk goede punten hebben
Sommige dingen zijn zo vreselijk normaal dat het bijna nieuw is tegenwoordig :mrgreen:
ja, dat vind ik dus erg :oeps: . wat hij zegt en doet mag je hier al jaren niet meer (zelfs geen afkooksel ervan) zonder scheef bekeken te worden.
Ik ook, want het is een triest gegeven maar goed, wie weet keert het tij nu al is het door CM.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

tineke schreef:
Cash schreef: Met bezoek kan hij dan ook zo opdringerig zijn he. Als hij er dan bij mag (bijv. als mn schoonmoeder er is) dan moet hij er of pal naast liggen op de bank, of zowat op de voeten liggen... en overal volgen in huis.
Niet leuk en hij moet dan ook op zn plaats of gaat de tuin even in. Dat zijn van die momenten waarop ik hem dan niet vertrouw.
Veel mensen 'zien' het ook niet he? Die denken dat het leuk en lief bedoeld is "hij wil gewoon lekker bij mij liggen"...maar dat is het dan niet. Als mijn schoonmoeder hem bijv. op zo'n moment weg zou duwen dan zouden de rapen gaar zijn.
Dat snap ik dan weer niet ,waarom zou je deze situatie dan niet altijd voorkomen ipv het eerst toe te staan om dan vervolgens tot de ontdekking te komen dat het niet leuk is en hij alsnog verwijderd moet worden.
Is voorkomen dan geen betere optie?
Orson liet ik nooit leuk tegen mensen aan hangen om dan vervolgens te gaan zitten wachten dat ik hem moest wegsturen.
Hij ging gewoon standaard op zijn plek en mensen moesten hem negeren.
Ik zou het bovendien een naar idee vinden dat als de viste ,in jouw geval dan je schoonmoder,hem wel wegduwt en een hap krijgt,ik zou dat risico zelf nooit nemen.
Visite is er toch maar even en dan gaan ze weer weg dus ik zou daar niet zo'n probleem van maken.
Loge's die er ook regelmatig waren ,zoals mijn nichtje ,kon hij al van kleins af aan en dat ging wel altijd prima die aaide hem ook gewoon.
Nu ik het terug lees staat het er wat heftiger dan het in feite is. :ugh:
Ik laat Bikkel dus ook niet in die positie komen. Als alles rustig is in huis mag hij erbij maar dan mag hij dus vanaf het begin al niet naast schoonmoeder liggen o.i.d.
Het was meer als in 'als hij wel de kans zou krijgen...' .
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
chrico
Zeer actief

Moos schreef:
chrico schreef: Als je het niet in je heb en je vergeet te kijken dan is alles aangeleerd. De slipketting is vanuit het correctie principe en als je kijkt naar de banden die er om de honden zitten heeft dat zo goed als hetzelfde effect (die dubbele band, 1 hoog in de nek verbonden met een band laag in de nek.) De kneepjes van CM zijn zo ou dals de weg naar rome, honden onderling doen dit namelijk ook :wink: en vanuit het hond zijn bestaat zijn opvoeding vanuit het nest voor het grootste gedeelte uit correcties.
Maar we moeten dan nu weer terug naar 'vroeger' begrijp ik? Voornamelijk corrigeren, want dat is honds, en Milan bereikt er wonderen mee, zoiets? We waren toch juist afgestapt van alleen maar corrigeren, en prezen Gaus omdat hij daar ook mee gestopt was? :wink:

Ik zie er zeker wel wat in hoor, wat Milan doet, en als ik hem zelf bezig zie vind ik het echt knap en leuk om naar te kijken ook. Alleen ik vind het wel een valkuil van zijn methode dat als jan, piet en klaas ermee aan de gang gaan je heel snel kan vervallen in alleen maar corrigeren, steeds meer corrigeren en/of fout corrigeren. Jaja, daarom heeft hij vast ook die waarschuwing aan het begin van zijn programma "don't try this at home", maar iedereen weet dat jan, piet, en klaas dat heus wel gaan proberen :mrgreen: :wink:

En voor alle duidelijkheid nog even, ik ben zeker niet van het alleen maar belonen, ik corrigeer zelf ook. Maar bij Milan ligt die nadruk zo op correcties dat ik dat als methode dus wel een valkuil vind.
Laat iedereen gewoon zijn weg vinden met de honden die zij hebben. Corrigeren heb je in vele mate en soorten. Alles waar te voorstaat is niet goed. Het belonen en de hemel in prijzen is een beetje doorgeslagen, voor elke handeling zowat een koekje bij wijze van. Niet elk gedrag hoeft helemaal bestudeert te worden, uitgekauwd, geanaliseerd, herbesproken en overwogen te worden. Als een hond een knijp krijgt dan krijgt hij dat omdat hij iets doet wat niet mag. In mijn ogen is dat veel duidelijker dan een kilo koekjes en zowat smeken om de aandacht. Die aandacht is voor het koekje, niet voor de baas :wink:
Ze krijgen hier heus ook wel eens een koekje en als ik ze kunstjes leer dan doe ik dat ook met wat lekkers maar als het op luisteren aankomt dan wil ik niet eerst in mijn zak graaien om te ontdekken dat ik er al een kilo doorheen heb gejaagd voor wij bij wijze van spreken de hond gepasseerd hebben want met dat ene kneepje is duidelijk dat er doorgelopen moet worden
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
ja marloes, ik begrijp zeker wat je bedoelt, en daar moeten we dus zeker niet naar terug maar ik zou het wel mooi vinden als er soms wat meer met wat realiteitszin en wat minder met koekjes gezwaaid zou worden.

hoeveel topics lees je hier niet (vragen van mensen dan) waarin iemand aangeeft een probleem te hebben en ja hoor, ze hebben hem al proberen af te leiden (maar hij wil hun geen aandacht geven :jank: ) en ja hoor, ze hebben al met rookworst geprobeerd (maar hij wil op dat moment geen rookworst :jank: ) en dan kan ik alleen maar denken 'heb je hem óók al een keer goed duidelijk gemaakt dat je dat niet wil :boos: ? gewoon niet, zoals in niet, niet, niet :hmmm: :hmmm: :hmmm: ?

maar nee, daar denken mensen tegenwoordig vaak zelfs niet meer aan omdat het ook steeds maar minder luidop mag gezegd/geschreven worden dat zoiets echt verhelderend kan werken en dat je dat ook op een goede manier kan doen.
Ben ik het ook mee eens hoor. Ik denk dat een combinatie van beiden het beste is, of wat Whera ook al zegt, niet doorslaan in het een of het ander.

Maar ik vind Milan dus erg ver gaan in voornamelijk corrigeren. En als je Milan zelf bent vind ik dat prima, hij kan dat maken en hij weet precies hoe hij het moet doen zonder dat het overmatig of foutief corrigeren wordt. Alleen de kijker thuis die denkt "heee ga ik ook eens proberen" daarvan weet een heel groot deel dat niet, en dan wordt het dus een corrigerend zooitje.
Net zoals die cursist van een puppycursus die ik ooit eens tegen kwam in het bos, die terwijl haar pup paardenpoep stond te vreten aan mij vroeg "dat moet ik negeren he, da's ongewenst gedrag". Heb maar even uitgelegd dat het zo dus niet werkte :roll: :mrgreen:
En dat krijg je dan weer als je mensen alleen maar wijst op het belonen en negeren, waar Milan dus eigenlijk vrijwel alleen maar wijst op het corrigeren. Beiden vind ik dus een valkuil.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: En dat krijg je dan weer als je mensen alleen maar wijst op het belonen en negeren, waar Milan dus eigenlijk vrijwel alleen maar wijst op het corrigeren. Beiden vind ik dus een valkuil.
Precies mijn probleem met CM inderdaad. Ik vind het geen fijn idee dat de hele buurt zijn methodes na aan het doen is. Ik zie de kruipende angstige honden al voor me :ugh:

Sowieso vind ik het niet verstandig om zo idolaat achter iemand aan te lopen, sorry Paulala. Wat bij de ene hond werkt, werkt bij de andere juist averechts. De uitgangspunten kunnen goed zijn, maar de uitvoering verschilt per persoon en per hond. En dat geknutsel thuis met filmpjes nadoen, ik zie daar veel ellende van komen. Naast dat het bij een aantal mensen natuurlijk wel werkt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Cash
Zeer actief

Inge O schreef:hoeveel topics lees je hier niet (vragen van mensen dan) waarin iemand aangeeft een probleem te hebben en ja hoor, ze hebben hem al proberen af te leiden (maar hij wil hun geen aandacht geven :jank: ) en ja hoor, ze hebben al met rookworst geprobeerd (maar hij wil op dat moment geen rookworst :jank: ) en dan kan ik alleen maar denken 'heb je hem óók al een keer goed duidelijk gemaakt dat je dat niet wil :boos: ? gewoon niet, zoals in niet, niet, niet :hmmm: :hmmm: :hmmm: ?

maar nee, daar denken mensen tegenwoordig vaak zelfs niet meer aan omdat het ook steeds maar minder luidop mag gezegd/geschreven worden dat zoiets echt verhelderend kan werken en dat je dat ook op een goede manier kan doen.
Ik denk eerder dat het hem er in zit dat mensen niet weten hoe ze dat afleiden met koekje moeten aanpakken dan dat het niet werkt.
Ik heb het idee dat mensen denken dat ze dan direct op 1 meter van de andere hond af kunnen gaan staan en zodra ze maar gaan zwaaien met een koekje de hond de aandacht heeft.
Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Je leest het hier ook al. Mensen denken dat je met de methode van het afleiden de rest van je leven met kilo's voer op zak rond moet sjouwen en dat de hond er niks van leert. En dat als je per ongeluk geen voer bij je hebt je dus niks kan met de hond.
Dan heb ik hier toch 2 honden liggen die het tegendeel bewijzen hoor.

Daarbij vind ik het ook wel leuk klinken 'het mag gewoon niet, niet niet!' en ik ben het daar uiteraard ook wel mee eens, maar mijn ervaring is dat dit dus ook gewoon weleens niet werkt.
AfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

Moos schreef:
Inge O schreef:
ja marloes, ik begrijp zeker wat je bedoelt, en daar moeten we dus zeker niet naar terug maar ik zou het wel mooi vinden als er soms wat meer met wat realiteitszin en wat minder met koekjes gezwaaid zou worden.

hoeveel topics lees je hier niet (vragen van mensen dan) waarin iemand aangeeft een probleem te hebben en ja hoor, ze hebben hem al proberen af te leiden (maar hij wil hun geen aandacht geven :jank: ) en ja hoor, ze hebben al met rookworst geprobeerd (maar hij wil op dat moment geen rookworst :jank: ) en dan kan ik alleen maar denken 'heb je hem óók al een keer goed duidelijk gemaakt dat je dat niet wil :boos: ? gewoon niet, zoals in niet, niet, niet :hmmm: :hmmm: :hmmm: ?

Ben ik het ook mee eens hoor. Ik denk dat een combinatie van beiden het beste is, of wat Whera ook al zegt, niet doorslaan in het een of het ander.

Maar ik vind Milan dus erg ver gaan in voornamelijk corrigeren. En als je Milan zelf bent vind ik dat prima, hij kan dat maken en hij weet precies hoe hij het moet doen zonder dat het overmatig of foutief corrigeren wordt. Alleen de kijker thuis die denkt "heee ga ik ook eens proberen" daarvan weet een heel groot deel dat niet, en dan wordt het dus een corrigerend zooitje.
Net zoals die cursist van een puppycursus die ik ooit eens tegen kwam in het bos, die terwijl haar pup paardenpoep stond te vreten aan mij vroeg "dat moet ik negeren he, da's ongewenst gedrag". Heb maar even uitgelegd dat het zo dus niet werkte :roll: :mrgreen:
En dat krijg je dan weer als je mensen alleen maar wijst op het belonen en negeren, waar Milan dus eigenlijk vrijwel alleen maar wijst op het corrigeren. Beiden vind ik dus een valkuil.
Ik denk niet dat het zo een vaart zal lopen. De honden die je in de filmpjes ziet laten allemaal probleemgedrag zien (grotendeels veroorzaakt door de mensen zelf) Wat kan er fout gaan als mensen dit signaleren bij hun eigen hond en ermee aan de gang gaan. Of dat nu onder begeleiding gaat van een hondenschool waar er uiteindelijk 1x per week per uur met een beetje mazzel 5 minuten per hond gespendeerd word en het de rest van de tijd fout kan gaan of via een filmpje waarin bepaald gedrag gecorrigeerd word. Hij laat in mijn ogen geen buitensporige correcties zien dus geeft ook het voorbeeld niet om je los te laten gaan op je hond.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
Moos schreef:

Eens Inge :wink:
Ik ben echt van het positieve opvoeden ,er wordt hier wel degelijk regelmatig beloond middels verschillende zaken ,iets lekkers ,een knuffel maar er soms verwacht ik gewoon gehoorzaamheid en niets anders.
Wel vind ik dat je daar dan wel iets tegenover mag zetten en moet kijken wat een hond nodig heeft en daar ook aan moet zien te voldoen.
En wat ik ook heel belangrijk vind ,en in veel gevallen de oorzaak kan zijn van vervelend gedrag ,is te weinig stimulatie of energie kwijt raken.
Moos
Zeer actief

chrico schreef: Ik denk niet dat het zo een vaart zal lopen. De honden die je in de filmpjes ziet laten allemaal probleemgedrag zien (grotendeels veroorzaakt door de mensen zelf) Wat kan er fout gaan als mensen dit signaleren bij hun eigen hond en ermee aan de gang gaan. Of dat nu onder begeleiding gaat van een hondenschool waar er uiteindelijk 1x per week per uur met een beetje mazzel 5 minuten per hond gespendeerd word en het de rest van de tijd fout kan gaan of via een filmpje waarin bepaald gedrag gecorrigeerd word. Hij laat in mijn ogen geen buitensporige correcties zien dus geeft ook het voorbeeld niet om je los te laten gaan op je hond.
Ben ik het niet mee eens. Alleen al dat hij met zijn voet gaat 'tikken' als zo'n hond uitvalt. De timing is lastig, en het is ook lastig om het echt een tikje te laten zijn en geen schop. Dan krijg je dus dat mensen de timing verkeerd doen, en het niet werkt, en ze vervolgens iets harder gaan 'tikken' of iets vaker, etc etc.
Net wat Estelle ook zegt met afleiden met een koekje. Mensen hebben dan vaak de timing al verkeerd, en nee, dan werkt het ook niet. Alleen in dat geval krijgt de hond alleen maar steeds meer koek in zijn mik gedouwd :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zou ook apetrots zijn als ik dat had bereikt.Kennelijk hoor jij bij de mensen die Cesar Millan goed kunnen "lezen".
Zonder die feeling faalt elke training denk ik.
chrico
Zeer actief

Cash schreef:
Inge O schreef:hoeveel topics lees je hier niet (vragen van mensen dan) waarin iemand aangeeft een probleem te hebben en ja hoor, ze hebben hem al proberen af te leiden (maar hij wil hun geen aandacht geven :jank: ) en ja hoor, ze hebben al met rookworst geprobeerd (maar hij wil op dat moment geen rookworst :jank: ) en dan kan ik alleen maar denken 'heb je hem óók al een keer goed duidelijk gemaakt dat je dat niet wil :boos: ? gewoon niet, zoals in niet, niet, niet :hmmm: :hmmm: :hmmm: ?

Ik denk eerder dat het hem er in zit dat mensen niet weten hoe ze dat afleiden met koekje moeten aanpakken dan dat het niet werkt.
Ik heb het idee dat mensen denken dat ze dan direct op 1 meter van de andere hond af kunnen gaan staan en zodra ze maar gaan zwaaien met een koekje de hond de aandacht heeft.
Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Je leest het hier ook al. Mensen denken dat je met de methode van het afleiden de rest van je leven met kilo's voer op zak rond moet sjouwen en dat de hond er niks van leert. En dat als je per ongeluk geen voer bij je hebt je dus niks kan met de hond.
Dan heb ik hier toch 2 honden liggen die het tegendeel bewijzen hoor.

Daarbij vind ik het ook wel leuk klinken 'het mag gewoon niet, niet niet!' en ik ben het daar uiteraard ook wel mee eens, maar mijn ervaring is dat dit dus ook gewoon weleens niet werkt.
Ik denk eerder dat het ligt aan de hond, het ras, het karakter die je heb of een bepaalde methode werkt of niet werkt wat ook nog eens afhankelijk is van een situatie.
Als je vanuit die insteek beredeneerd dan heeft het weinig nut om te zeggen dat je er 2 heb liggen die het tegendeel bewijzen :wink:
Je had namelijk dan ook je koekje kunnen gebruiken als er bezoek binnen komt met groot succes want het bewijs heb je zelf al in huis. Dit is niet negatief bedoeld maar een oordeel is soms zo makkelijk vooral als het een ander betreft :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Cash
Zeer actief

tineke schreef:Eens Inge :wink:
Ik ben echt van het positieve opvoeden ,er wordt hier wel degelijk regelmatig beloond middels verschillende zaken ,iets lekkers ,een knuffel maar er soms verwacht ik gewoon gehoorzaamheid en niets anders.
.
Maar het hoeft toch niet of of te zijn?
MIjn honden hebben ook in heel veel gevallen gewoon te luisteren omdat ik iets vraag/zeg. En doen ze dat niet dan ben ik niet vies om ze even duidelijk te maken dat er geluisterd dient te worden. Als ze hier op de bank liggen en ik wil er zitten en ze gaan niet snel genoeg weg dan ga ik heus niet met een koekje vragen of ze aub even aan de kant willen gaan....

maar in sommige gevallen werkt dat gewoon even niet en zul je creatief moeten zijn. In mijn geval kies ik dan dus vaak voor het afleiden omdat dat bij mij veelal het meeste werkt ipv de correcties.
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

chrico schreef:Ik denk eerder dat het ligt aan de hond, het ras, het karakter die je heb of een bepaalde methode werkt of niet werkt wat ook nog eens afhankelijk is van een situatie.
Als je vanuit die insteek beredeneerd dan heeft het weinig nut om te zeggen dat je er 2 heb liggen die het tegendeel bewijzen :wink:
Je had namelijk dan ook je koekje kunnen gebruiken als er bezoek binnen komt met groot succes want het bewijs heb je zelf al in huis. Dit is niet negatief bedoeld maar een oordeel is soms zo makkelijk vooral als het een ander betreft :mrgreen:
ik vraag mij echt af of ik hier nu serieus op moet gaan reageren hoor.
Als je leest wat ik schrijf had je gezien dat ik ook duidelijk maak dat het ene wel en het andere niet werkt in een bepaalde situatie.

ik vind het wel best met je.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat honden elkaar helemaal niet vaak corrigeren en dat je als mens ook zeker niet veel moet corrigeren. :wink: Mijn honden corrigeren in ieder geval niet vaak en dat deden ze ook niet als roedel van 3 honden. Als je roedel niet stabiel is gebeurd het misschien wel vaak, dat weet ik niet. In het nest van Eva werd ook niet vaak gecorrigeerd. Ik heb het nooit zien gebeuren en ik heb alleen van Suzanne begrepen dat Nozem Eva echt opzocht om even druk mee te spelen en misschien zo grenzen aan te leren. Dat deed ze voornamelijk bij Eva. Dus de pups zijn niet opgegroeid in een nest vol correcties en daarna in een roedel die op basis van correcties te werk ging.

Dus ik zie correcties vooral als iets dat sporadisch moet gebeuren om verder vooral op basis van leuk en vrij met elkaar om te gaan. Ik corrigeer de honden dus ook hoogst zelden en het is ook nergens voor nodig. Ik denk dat CM ook helemaal niet vind dat een hond constant correcties als rode draad door zijn leven nodig heeft van nature. Eenmaal stabiel wordt er helemaal niet gecorrigeerd. Hoe dom is een hond dan dat hij steeds over de grens van een andere hond zou blijven gaan die daarop steeds moet corrigeren? Ik herken daar niks in. Niet bij mijn honden en niet uit de nesten die ik gezien heb.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Moos schreef:
chrico schreef: Ik denk niet dat het zo een vaart zal lopen. De honden die je in de filmpjes ziet laten allemaal probleemgedrag zien (grotendeels veroorzaakt door de mensen zelf) Wat kan er fout gaan als mensen dit signaleren bij hun eigen hond en ermee aan de gang gaan. Of dat nu onder begeleiding gaat van een hondenschool waar er uiteindelijk 1x per week per uur met een beetje mazzel 5 minuten per hond gespendeerd word en het de rest van de tijd fout kan gaan of via een filmpje waarin bepaald gedrag gecorrigeerd word. Hij laat in mijn ogen geen buitensporige correcties zien dus geeft ook het voorbeeld niet om je los te laten gaan op je hond.
Ben ik het niet mee eens. Alleen al dat hij met zijn voet gaat 'tikken' als zo'n hond uitvalt. De timing is lastig, en het is ook lastig om het echt een tikje te laten zijn en geen schop. Dan krijg je dus dat mensen de timing verkeerd doen, en het niet werkt, en ze vervolgens iets harder gaan 'tikken' of iets vaker, etc etc.
Net wat Estelle ook zegt met afleiden met een koekje. Mensen hebben dan vaak de timing al verkeerd, en nee, dan werkt het ook niet. Alleen in dat geval krijgt de hond alleen maar steeds meer koek in zijn mik gedouwd :mrgreen:
Zoals je zelf al aangeeft zal een ieder naar gelang een situatie dat moeten doen wat bij hen past. Iemand die van het koekjessysteem is zal niet kiezen voor het aantikken net zoals iemand van het aantikken niet zal kiezen voor het koekjessysteem.
Dan kunnen er nog zoveel filmjes afgedraaid worden, men kiest voor dat wat ze uiteindelijk het beste lijkt en zodra het werkt dan werkt het. Er zijn honden de een hele circusact houden voor een koekje maar bij het niet krijgen daarvan van gekkigheid niet weten wat zij moeten doen. Zo een feestvarken heb ik hier ook. Als je met hem traint is het het braafste jongetje van de klas, doet zijn riedeltje keurig. Tot ik ineens een voorzitten niet beloon maar wel een beloning vast heb. Hij gaat alle oefeningen uit zichzelf doen en als hij het nog niet krijgt denkt hij vlieg dan maar op :mrgreen: Of hij probeerd het zelf te pakken of hij loopt weg. Hij doet deze dingen dus voor een koekje, niet voor mij. Niet dat ik dat erg vind want ik vind het leuk om met hem bezig te zijn en hij houd ervan om de hemel in geprezen te worden. Terwijl als wij met andere dingen bezig zijn dan werkt hij wel voor mij zonder een koekje en soms als hij daar een feest van maakt krijgt hij een correctie wat hij niet fijn vind (in zijn geval is het dat hij aangelijnd word en even niet mee mag doen tot ik zijn aandacht weer heb).
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik heb niets tegen corrigeren, wel tegen straffen. :wink:
Maar ik zie corrigeren wel in het kader van iets 'afleren'. Als ik bij mezelf na ga heb ik eigenlijk alleen op die momenten (ongewenst gedrag 'afleren') gecorrigeerd. Verder doe ik het nooit omdat er niets te corrigeren valt. We snappen elkaar eigenlijk altijd wel. :D
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb enorme successen geboekt met koek en de bal dus ik ben zeker voor die methode. Zonder koek en de bal viel Eva erg uit naar mensen en dieren als jonge hond. Dat is volledig weg en daarvoor is ze nooit gecorrigeerd. Nu vindt ze mensen juist leuk en knuffelt ze met mensen. Nu kan ze zo met elke hond spelen op show, op training en in het bos. Dat kon ze als pup niet want ze moest er niks van weten en viel naar ze uit. Klinkt heel leuk, correcties en afleren maar dat moet je NOOIT doen bij een hond die gewoon ergens niks van wil weten. Hoe positief denk je dat je hond uiteindelijk gaat reageren op iets waar hij correcties met associeert? Ik denk niet zo positief als Eva nu die spelbuigingen maakt naar paarden (mag niet maar ik corrigeer dat niet maar leidt af), Eva die op mensen af loopt voor een knuffel? Eva die nooit uitvalt buiten en zelfs gewoon kan zitten, kijkend naar haar bal als er 2 gillende bordercollies langs gesleurd worden?

CM is goed op een bepaalde manier maar doorslaan naar niet belonen en niet meer afleiden met een spel of koek is ook niet goed. Ik heb enorme veel bereikt met positieve associaties bij een hond die echt vanzelf geen zin had in die dingen.

Ook Wuilus. De dag dat die met een koekje langs honden werd geleid was de dag dat alles beter ging. De slipketting, correcties ed hebben nooit gewerkt.

Soms moet iets, soms kan en mag je corrigeren maar ik maak daar zeker geen dagelijkse en zelfs geen wekelijkse kost van. Want ook dat is doorgeslagen wat mij betreft. :ok:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Cash schreef:
chrico schreef:Ik denk eerder dat het ligt aan de hond, het ras, het karakter die je heb of een bepaalde methode werkt of niet werkt wat ook nog eens afhankelijk is van een situatie.
ik vraag mij echt af of ik hier nu serieus op moet gaan reageren hoor.
Als je leest wat ik schrijf had je gezien dat ik ook duidelijk maak dat het ene wel en het andere niet werkt in een bepaalde situatie.

ik vind het wel best met je.
Nou ja :denken:
Ik reageer op de tekst die je schreef en ik er een quote van maakte.
jij zegt zelf dat je er twee heb liggen die het tegendeel bewijzen. Maar goed, reageer er maar niet op dan :U:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef: Ik denk dat CM ook helemaal niet vind dat een hond constant correcties als rode draad door zijn leven nodig heeft van nature.
Ik denk dat ook niet, niet zijn hele leven iig als er een goede basis is gelegd (d.m.v correcties in zijn geval). Maar als je naar zijn programma kijkt is het natuurlijk wel erg gebasseerd op correcties (logisch, in zijn methode, want het zijn honden met een probleem), en als mensen dat thuis na gaan boosten gaan ze dus ook corrigeren. En ik persoonlijk denk dat diegene die het thuis even gaat proberen daar dus makkelijk te ver in door kan slaan, omdat nou eenmaal veel mensen al niet goed kunnen timen (belonen ook niet), en het dan lijkt alsof de hond niet goed reageert.

Hier zie ik ook vrijwel geen corrigeren onderling overigens. Maar belonen onderling doen ze ook niet :mrgreen:
Afbeelding
Cash
Zeer actief

MARC_S schreef:Ook Wuilus. De dag dat die met een koekje langs honden werd geleid was de dag dat alles beter ging. De slipketting, correcties ed hebben nooit gewerkt.
:
Dat was met Hera en Bikkel dus ook zo.
Maar goed, schijnbaar ben ik nu een of andere wandelende koekjesmachine die elk probleem oplost door bergen koek en worst in die honden te stouwen.
Het kan schijnbaar niet en en gezien worden.
AfbeeldingAfbeelding
tineke

Cash schreef:
tineke schreef:Eens Inge :wink:
.
Maar het hoeft toch niet of of te zijn?
MIjn honden hebben ook in heel veel gevallen gewoon te luisteren omdat ik iets vraag/zeg. En doen ze dat niet dan ben ik niet vies om ze even duidelijk te maken dat er geluisterd dient te worden. Als ze hier op de bank liggen en ik wil er zitten en ze gaan niet snel genoeg weg dan ga ik heus niet met een koekje vragen of ze aub even aan de kant willen gaan....

maar in sommige gevallen werkt dat gewoon even niet en zul je creatief moeten zijn. In mijn geval kies ik dan dus vaak voor het afleiden omdat dat bij mij veelal het meeste werkt ipv de correcties.
Je moet iets kiezen wat bij je past en wat werkt en dat zal per hond en baas verschillend zijn dat is wat ik bedoel :wink:
Als dat bij jou afleiden is en dat werkt is dat prima toch ,bij Rio werkt afleiden niet altijd, bijv. bij een uitvallende hond en ja dan heeft hij gewoon pech moet zijn mond houden en meelopen :mrgreen: .
Moos
Zeer actief

chrico schreef:Hij doet deze dingen dus voor een koekje, niet voor mij. Niet dat ik dat erg vind want ik vind het leuk om met hem bezig te zijn en hij houd ervan om de hemel in geprezen te worden. Terwijl als wij met andere dingen bezig zijn dan werkt hij wel voor mij zonder een koekje en soms als hij daar een feest van maakt krijgt hij een correctie wat hij niet fijn vind (in zijn geval is het dat hij aangelijnd word en even niet mee mag doen tot ik zijn aandacht weer heb).
Als je hem corrigeert werkt hij daarna goed om die correctie te vermijden. Dat is ook niet voor jouw mooie blauwe ogen dan, als je het zo wil bekijken :mrgreen: Als je het goed doet met belonen ben je (na training) geen wandelende koekjesautomaat die anders geen aandacht heeft van de hond. Is dat wel het geval, dan is er ergens al iets mis gegaan.
Het zou toch lekker zijn als ik mijn honden opeens niet meer los zou kunnen laten als ik geen koekjes of apportjes bij me heb? Als dat het geval zou zijn, heb ik ergens iets fout gedaan in mijn 'afleiden en belonen' hoor.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: En dat krijg je dan weer als je mensen alleen maar wijst op het belonen en negeren, waar Milan dus eigenlijk vrijwel alleen maar wijst op het corrigeren. Beiden vind ik dus een valkuil.
Precies mijn probleem met CM inderdaad. Ik vind het geen fijn idee dat de hele buurt zijn methodes na aan het doen is. Ik zie de kruipende angstige honden al voor me :ugh:

Sowieso vind ik het niet verstandig om zo idolaat achter iemand aan te lopen, sorry Paulala. Wat bij de ene hond werkt, werkt bij de andere juist averechts. De uitgangspunten kunnen goed zijn, maar de uitvoering verschilt per persoon en per hond. En dat geknutsel thuis met filmpjes nadoen, ik zie daar veel ellende van komen. Naast dat het bij een aantal mensen natuurlijk wel werkt.
Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Ik vind ook dat niet elke hond het zelfde aangepakt kan worden, en zelfs Cesar vindt dat, want ik heb al meerdere malen filmpjes gezien waarbij hij een hond tegenkwam waar de methode met kneepjes niet werkte, en dan zocht hij direct een andere oplossing.
Zo had hij ook een keer een hond waarbij hij overging tot belonen met stukjes kaas, omdat de hond helemaal idolaat was van kaas en dat werkte voor die hond vele malen beter en uiteindelijk bereikte hij precies wat hij wilde.
Dus ik sta juist daardoor nog meer achter Cesar, JUIST omdat hij dus verschillende methodes gebruikt aangepast op het karakter van de hond.
Zomaar filmpjes nadoen vind ik ook niet goed, je moet eerst weten wat je doet, niet zomaar denken dat je dat ook wel even kunt.
:zweep:
tineke

MARC_S schreef:Ik denk dat honden elkaar helemaal niet vaak corrigeren en dat je als mens ook zeker niet veel moet corrigeren. :wink: Mijn honden corrigeren in ieder geval niet vaak en dat deden ze ook niet als roedel van 3 honden. Als je roedel niet stabiel is gebeurd het misschien wel vaak, dat weet ik niet. In het nest van Eva werd ook niet vaak gecorrigeerd. Ik heb het nooit zien gebeuren en ik heb alleen van Suzanne begrepen dat Nozem Eva echt opzocht om even druk mee te spelen en misschien zo grenzen aan te leren. Dat deed ze voornamelijk bij Eva. Dus de pups zijn niet opgegroeid in een nest vol correcties en daarna in een roedel die op basis van correcties te werk ging.

Dus ik zie correcties vooral als iets dat sporadisch moet gebeuren om verder vooral op basis van leuk en vrij met elkaar om te gaan. Ik corrigeer de honden dus ook hoogst zelden en het is ook nergens voor nodig. Ik denk dat CM ook helemaal niet vind dat een hond constant correcties als rode draad door zijn leven nodig heeft van nature. Eenmaal stabiel wordt er helemaal niet gecorrigeerd. Hoe dom is een hond dan dat hij steeds over de grens van een andere hond zou blijven gaan die daarop steeds moet corrigeren? Ik herken daar niks in. Niet bij mijn honden en niet uit de nesten die ik gezien heb.
Ja dat denk ik ook ,correcties moeten niet overdadig worden gegeven, dat doen honden onderling zeker ook niet in een stabiel roedel ,en het moet voor de hond ook wel duidelijk zijn waarom hij wordt gecorrigeerd.
laeken
Zeer actief

Moos schreef:
MARC_S schreef: Ik denk dat CM ook helemaal niet vind dat een hond constant correcties als rode draad door zijn leven nodig heeft van nature.
Ik denk dat ook niet, niet zijn hele leven iig als er een goede basis is gelegd (d.m.v correcties in zijn geval). Maar als je naar zijn programma kijkt is het natuurlijk wel erg gebasseerd op correcties (logisch, in zijn methode, want het zijn honden met een probleem), en als mensen dat thuis na gaan boosten gaan ze dus ook corrigeren. En ik persoonlijk denk dat diegene die het thuis even gaat proberen daar dus makkelijk te ver in door kan slaan, omdat nou eenmaal veel mensen al niet goed kunnen timen (belonen ook niet), en het dan lijkt alsof de hond niet goed reageert.

Hier zie ik ook vrijwel geen corrigeren onderling overigens. Maar belonen onderling doen ze ook niet :mrgreen:
Hier corrigeren ze elkaar vrijwel nooit want ze zijn stabiel onderling. Als pup moest Eva grenzen leren en omdat ze ook vrij hevig was kreeg ze er wel eens een van Cleo. Dat was het wel verder wat onderling corrigeren aangaat.
Honden worden ook hard van correcties en reageren dan zelf ook harder. Zachte honden zijn vrijwel altijd van bazen die ook zacht met hun hond omgaan. Harde zeer pittige honden zijn vaak van harde bazen. Een hond is ook gewoon een wezen dat kan leren dat het leven bestaat uit grenzen aangeven dmv correcties. Eva kreeg ze nooit als jonge hond en zij is super super lief. Veel liever dan Cleo stiekem. Zij zal Cleo nooit corrigeren en ons ook niet. Ze pikt vrijwel alles en ontwijkt elk conflict binnen de roedel. Cleo zal veel eerder haar tanden laten zien of grommen. Cleo is ook veel harder opgegroeid op straat en in een overvol Spaans asiel. Dapper was ook zacht maar weer heel hard tegen honden. Daarin en juist daarin dus is hij wel gecorrigeerd. Rondom mensen is hij superzacht opgevoed, rondom honden is hij enorm verhard en ik denk dat dat ook deels te maken heeft met de correcties die hij rondom gedrag naar honden kreeg. Dat hele gedoe met honden kan je ook als baas zelf hard maken.

Want als een leven uit leuke dingen en lief zijn bestaat is een hond ook veel sneller intern lief :ok:

Ik zag het ook bij africhting op de clubs. De honden die het hardst aangepakt werden waren het moeilijkst. En dat lag echt niet aan dat de hond zo moeilijk was en dus de baas zo streng.

Toen ik met Wuilus trainde met de slipketting heeft ze zelfs mij gebeten. Dat heeft ze daarna dus nooit meer gedaan en niet eens ooit nog gegromd. :neenee:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Marie-Josée schreef:Ik zou ook apetrots zijn als ik dat had bereikt.Kennelijk hoor jij bij de mensen die Cesar Millan goed kunnen "lezen".
Zonder die feeling faalt elke training denk ik.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Van zijn lichaamshouding en uitstraling heb ik veel meer geleerd dan van welke training dan ook.
Juist die kalmte die van hem afkomt, en dat natuurlijke overwicht.
Nu heb ik dat dus altijd een beetje van mezelf in me gehad, want ik kon altijd vrij veel bereiken met andermans honden, maar nu heb ik er nog wat extra's bij geleerd waar ik NOG meer aan heb en NOG meer mee kan bereiken.

Het is natuurlijk niet voor niets dat ik zelf een hond-agressieve hond heb en die zonder Cesar's methodes al zover heb gekregen dat hij met zijn rug naar een andere hond toe gaat zitten en zelfs plat op zijn zij gaat liggen als ik hem dan aai.
Dat is toch iets uit mezelf wat ik altijd al uit heb gestraald naar Romeo, alleen nu heb ik nog wat extra 'tools' geleerd door Cesar waardoor ik ook andere problemen aan weet te pakken met diezelfde kalmte die ik van nature al heb.
Ik maakte alleen fouten door mijn kalmte te verliezen in bepaalde situaties, waardoor ik dus niet het gewenste gedrag van mijn honden kreeg in bepaalde situaties.
:zweep:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”