Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pedigree VS bijv Cavom

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

susan0101
Vaste gebruiker

Re: Pedigree VS bijv Cavom

Ongelezen bericht door susan0101 »

S@ndr@ schreef:ja ik weet het de mijne werd ook strontziek van vers, en deed het super op brok,
maar als je je dan als baasje hebt voorgenomen wat er ook gebeurt geen brok, dan ben je fout bezig :mrgreen:
de hond bepaald, en je kunt het alleen maar proberen
Helemaal mee eens.

Vanuit een bepaalde oogpunt kun je een standpunt hebben (kvv, brok, barf etc.), alleen is het aan de hond of ie iets wel of niet eet en of wel of niet op een bepaald voeding het goed doet.

Als ik dit forum lees dan zou je bijna niet meer durven berichten dat je iets anders voert dan kvv, vers of barf. Lighten up.

:D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Paulala schreef:
malinois schreef:
Paulala schreef: Ik vind dat mensen die brok voeren juist zo negatief doen tegen mensen die een andere manier van voeren hebben.
Nou sorry hoor, toen ik hier net kwam werd je nog net niet voor dierenmishandelaar uitgescholden als je brok voerde maar dat is nog steeds niet veranderd hoor... Ondertussen ben ik wel kvv gaan geven maar het zal hier nooit hoofdvoer worden.
Ben ik daarom slechter dan iemand die vers of kvv voert?

Nee, dat ben je niet.
Ik zou niet weten waarom je dan slechter zou zijn. :19:
Misschien is het probleem wel, dat er een select groepje rauwvoerders bestaat dat anderen (die brok voeren) de grond zowat in boort, en dat een brokkenvoerder zichzelf daar zo vreselijk door op de tenen getrapt voelt, dat diegene daardoor meteen alle versvoerders over één kam scheert, en elke reactie al begint te lezen met een negatief gevoel.

Probeer mijn reacties nou eens anders te lezen.
Nergens zeg ik dat jij slecht bent voor je honden.
Ik heb alleen maar gezegd hoe ik tegen de voeding aankijk voor mijn eigen honden.
Dat is dus iets persoonlijks, iets van mij, iets dat ik kies, en mijn kijk erop.
En dat kan dus heel anders zijn dan jouw denkwijze, jouw ervaringen en jouw keuze.
We hoeven niet allemaal het zelfde te doen of te denken.
ow nee dat ben ik ook met je eens, ik zie jou ook niet zo hoor, want jij schrijft ook dat iedereen moet doen wat hij zelf het beste vind en jij hebt niet van die aanvallende berichten. Maar ik heb idd. nog steeds (en eigenlijk steeds meer in de loop der jaren) het gevoel dat als je brok voert hier een aantal mensen zitten die dit werkelijk vinden. (mishandelen).
Toen ik hier net kwam was het zo erg dat je alleen daarom al geen vers of kvv zou willen voeren... het werd je zo opgedrongen.
Ik heb me, dankzij een aantal oud-gedienden hier, toch over laten halen vers en kvv ERBIJ te voeren en daar ben ik nog steeds erg tevreden over hoor, maar die drammen ook niet door, laten je in je waarde.
Maar als ik sommige berichten lees dan kan ik me echt goed voorstellen dat mensen in de ankers schieten en juist het tegendeel gaan doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
susan0101
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Rosita Compagner schreef:
uitzonderingen dus :ok:
Nogmaals kijk eens naar de africhting over het algemeen (goedkope) brok, honden doen het er uitstekend op. Een hond kan geen topprestatie leveren als zijn voeding niet voldoet heel simpel.
Als saluki windhonden, skyhounds en dogdance honden met brokken EK en WK prijzen winnen dan kun je zeggen dat ze het er "uitstekend" op doen en "topprestaties" leveren.
http://tiny.cc/0utyl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tiny.cc/pgz0y" onclick="window.open(this.href);return false;
susan0101
Vaste gebruiker

malinois schreef: ow nee dat ben ik ook met je eens, ik zie jou ook niet zo hoor, want jij schrijft ook dat iedereen moet doen wat hij zelf het beste vind en jij hebt niet van die aanvallende berichten. Maar ik heb idd. nog steeds (en eigenlijk steeds meer in de loop der jaren) het gevoel dat als je brok voert hier een aantal mensen zitten die dit werkelijk vinden. (mishandelen).
Toen ik hier net kwam was het zo erg dat je alleen daarom al geen vers of kvv zou willen voeren... het werd je zo opgedrongen.
Ik heb me, dankzij een aantal oud-gedienden hier, toch over laten halen vers en kvv ERBIJ te voeren en daar ben ik nog steeds erg tevreden over hoor, maar die drammen ook niet door, laten je in je waarde.
Maar als ik sommige berichten lees dan kan ik me echt goed voorstellen dat mensen in de ankers schieten en juist het tegendeel gaan doen.
:ok:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

susan0101 schreef:
malinois schreef:
Rosita Compagner schreef:
uitzonderingen dus :ok:
Nogmaals kijk eens naar de africhting over het algemeen (goedkope) brok, honden doen het er uitstekend op. Een hond kan geen topprestatie leveren als zijn voeding niet voldoet heel simpel.
Als saluki windhonden, skyhounds en dogdance honden met brokken EK en WK prijzen winnen dan kun je zeggen dat ze het er "uitstekend" op doen en "topprestaties" leveren.
http://tiny.cc/0utyl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tiny.cc/pgz0y" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee dan zeg je dat ze doen waarop ze gefokt zijn, dit zouden ze ook doen als ze elke dag rijst met zalmolie krijgen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
Nee dan zeg je dat ze doen waarop ze gefokt zijn, dit zouden ze ook doen als ze elke dag rijst met zalmolie krijgen.
een hond kan geen topprestaties leveren op slechte voeding, kan een atleet ook niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

malinois schreef:
ow nee dat ben ik ook met je eens, ik zie jou ook niet zo hoor, want jij schrijft ook dat iedereen moet doen wat hij zelf het beste vind en jij hebt niet van die aanvallende berichten. Maar ik heb idd. nog steeds (en eigenlijk steeds meer in de loop der jaren) het gevoel dat als je brok voert hier een aantal mensen zitten die dit werkelijk vinden. (mishandelen).
Gelukkig maar, want zo'n persoon wil ik echt niet zijn.
Ik weet dat ik in het begin toen ik net een paar maanden rauw voerde zelf ook behoorlijk fel kon reageren, maar ik ben
daar behoorlijk in veranderd.
Als mensen mij vragen stellen over wat ik voer en waarom, wil ik dat met alle plezier uitleggen.
Maar tegenwoordig geef ik die informatie niet meer als vaststaand feit, maar presenteer het als mijn mening en mijn kijk erop. Het is gewoon een keuze van mij, omdat ik geloof dat dit het beste is voor mijn honden. En als mijn buurvrouw vindt dat een brok van merk X voor haar hond beter is, dan zal ik haar echt niet proberen over te halen om iets anders te gaan geven.
Pas als zij zelf naar mij toe komt met vragen omdat ze niet tevreden is en iets anders wil proberen, help ik haar met alle liefde op weg.

Ik moet niet vergeten dat ik zelf jarenlang brokken heb gevoerd aan mijn honden en dat ik toen ook mijn best deed om het beste te geven wat ik kon.
Ze hebben ook een lange tijd Aldi brok gegeten, omdat ik gewoonweg geen geld had voor iets anders in die periode.

Wat ik gewoon jammer vind is dat het soms lijkt of er twee kampen bestaan in de hondenwereld.
En dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan, brokvoerder versus versvoerder.
Terwijl we allemaal één heel belangrijk deel gemeen hebben: liefde voor onze honden.
Dat wordt nog wel eens uit het oog verloren.
:zweep:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

malinois schreef:
Valerie schreef:
een hond kan geen topprestaties leveren op slechte voeding, kan een atleet ook niet.
Ik denk dat honden veel makkelijker en met veel minder kunnen overleven dan mensen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paulala schreef:
Wat ik gewoon jammer vind is dat het soms lijkt of er twee kampen bestaan in de hondenwereld.
En dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan, brokvoerder versus versvoerder.
Terwijl we allemaal één heel belangrijk deel gemeen hebben: liefde voor onze honden.
Dat wordt nog wel eens uit het oog verloren.
ik hang er ergens tussenin :F: voer beiden (alle 3 eigenlijk, brok, kvv en vers)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
malinois schreef:
Valerie schreef:
Ik denk dat honden veel makkelijker en met veel minder kunnen overleven dan mensen.
Overleven wel maar geen prestaties leveren :wink:
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Een week verder nog een nabrander. Van onze 10 honden krijgen er 9 Cavom en 1 KVV (omdat ze een klein ukkie is die snel dik wordt van Cavom en ik haar met KVV perfect op gewicht houd). De KVV-eter heeft veel last van tandsteen en komt maar niet door de rui. Ik gaf een andere teef ook wel 's KVV maar dat kotste ze steevast weer uit. De Cavom-eters zien er super uit; zondag waren we met 4 op de kampioensclubmatch en alle 4 hadden op hun verslag staan dat ze in 'excellente conditie' waren. Eén van onze reuen is op 5-jarige leeftijd vanuit Canada geïmporteerd. Hij had tot dat moment altijd vers gegeten; hij krijgt nu Cavom en heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

De theorie dat vers beter is, klinkt heel aannemelijk. Maar de praktijk laat bij ons wat anders zien...
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Goh wat bijzonder dat je hond op kvv meer problemen heeft dan de brok-honden. Zou je niet verwachten als je al die verhalen op internet leest. Tandsteen ontstaat door zetmeel, dus als je een kvv geeft met granen is het niet gek dat je hond tandsteen heeft. Kauwkluifjes of af en toe iets met bot (kipkarkas of iets dergelijks), zou het probleem kunnen verminderen. Maar een kvv zonder graan zou het beste zijn.

Welke kvv geef je? Want er zijn kvv-merken die zeggen dat ze compleet zijn, maar bestaat dan bijvoorbeeld uit enkel rund en dan vooral organen. Als je elke dag zo'n kvv geeft, is dat ook niet goed natuurlijk. Ben benieuwd, zou het daar mee te maken kunnen hebben?
Mojuan
Zeer actief

Dat is dus het probleem bij KVV.
Je kunt het nooit precies aanpassen op je eigen hond, omdat je geen invloed hebt op de ingrediënten.
Daarom ben ik ook voor echt vers, en dan bedoel ik zelf samenstellen.
Onze honden doen het ook lang niet zo goed op kvv als op Barf/Nrv.
Ik bepaal precies wat ze binnen krijgen, en kijk daarbij goed naar mijn eigen honden.

Het kan dus idd best zo zijn dat honden er gezonder uitzien op een bepaalde brok dan op een x-merk kvv.
Ik weet inmiddels precies wat mijn honden goed verdragen en wat niet, dus bepaalde vleessoorten komen niet voor in het menu van onze honden.
De één heeft meer bot nodig dan de ander om stevige ontlasting te houden, dus ook daar kan ik zelf bepalen hoeveel ik geef per hond.
Zou ik ze beide kvv geven, dan heeft de ene te harde en de andere te zachte ontlasting.

En dan heb je ook nog vele merken kvv, die allemaal verschillend zijn van ingrediënten, maar over het algemeen vind ik ze te eenzijdig.
Onze honden krijgen veel verschillende vleessoorten en vissoorten, zelf gemaakte groentemixen, gemalen rauwe noten enz enz.
Voor mij gaat er niets boven het zelf samenstellen omdat ik daarbij precies in de hand heb wat ik ze geef en hoeveel overal van.
En natuurlijk kost dat wat meer werk, dat begrijp ik, maar ik ben zeer tevreden over de resultaten.

Wel is het zo dat er honden bestaan die rauw vlees niet verdragen om de één of andere reden, ja dan moet je wel iets anders geven omdat je niet je hond ziek wilt maken, dat is logisch.

Als ik zou constateren dat één van mijn honden slechter wordt op rauwe voeding, zou ik ook een andere weg inslaan.
Alleen zou ik zelf dan kiezen voor zelfgekookte maaltijden aangevuld met blikjes vis, blikjes animonda/rocco etc.
Puur omdat ik persoonlijk geen goed gevoel heb bij brokken, ik wil precies weten wat ik mijn honden te eten geef, en dat lukt niet met een kant en klare voeding.
Daarom kies ik ook niet voor kvv als hoofdmaaltijd, zo nu en dan krijgen ze het wel, maar dat is alleen een aantal dagen als ik wacht op mijn Barf bestelling.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, als Julia niet al die gezondheidsproblemen gehad zou hebben, zou ik zeer waarschijnlijk nog altijd brokken voeren met af en toe een pakje kvv erbij als extra en zo nu en dan wat Barfhapjes, want zo deed ik het eerder ook.
Voor ons was het pure noodzaak omdat ze echt ziek was continu.
Uiteindelijk blijkt dus dat zij absoluut geen graan verdraagt.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Hier alle 3 op cavom afgewisseld met KVV. Mika krijgt niet iedere dag KVV omdat hij dan tandsteen krijgt en zijn tanden zijn al niet best. Maar hij en Flamme krijgen ook niet iedere dag Cavom omdat ik daar maar zo'n klein beetje van hoef te voeren (anders worden ze dik) dat ik dat zielig vind. (Ja ik weet het :piew: ). Escan reageerde in het begin wel wat gevoelig op de brokken. Cavom is een zware brok en als hij te snel at dan kwam het eruit. Ook omdat Flamme met regelmaat haar tong achter in zijn keel hing ws :roll:
Ik ben blij met de combinatie die ik maak. Jazeker denk ik dat er geen echt slechte brokken meer zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat vers eigenlijk toch beter is. Maar, heel eerlijk? Ik ben er te lui voor. Ik vind soms brokken voeren, zeker op vakantie ofzo erg makkelijk en ben dus ook blij dat ze alle 3 de Cavom met smaak eten. En dat wil wat zeggen. Want Escan is een echte tisneus als het om eten gaat. De andere 2 niet. Dat zijn net kliko's :wink:
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Meike schreef:Welke kvv geef je?
Op dit moment glutenvrije Smuldier maar we hebben ook wel andere merken gehad.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Volgens mijn dierenarts bestaan er geen slechte brokken meer, volgens haar is hondenvoeding tegenwoordig zo goed dat er na vertering nog veel voedingsstoffen inzitten, daarom eten honden graag hondenpoep. Zegt mijn dierenarts hoor, ik weet het niet. Ik heb zelf niet zo heel veel zin om vers te gaan voeren, ze krijgen wel elke dag een beetje vlees bij hun brokken. Maar ik woon op een flat en ik vind het ook niet praktisch om mijn honden met hun verse voer door mijn huis heen te laten lopen.
Mijn honden doen het er ook goed op, ze zijn nooit ziek, zelfs nooit aan de diaree kan ook zo van de ene dag op de andere van voer veranderen hebben ze totaal geen last van.
Misschien als ik een hond zou hebben dat ik dan wel over zou gaan op vers. Het lijkt me ook vrij kostbaar en mijn man zit nu al te zeuren dat de honden veel kosten. Hij is weer in zijn krentekakkerige periode.

Andere hebben het er weleens over dat de Duitse Pinschers zwakke darmen hebben nooit wat van gemerkt. Nou moet ik zeggen dat ik ook nooit erg oplet wat ze buiten allemaal opeten, misschien hebben ze daar wel een goede weerstand van gekregen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mij kun je op brok nooit zo goedkoop uit zijn als op smuldier...
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Dat weet ik wel bijna zeker.
Dus als het om het geld te doen is, is het júist verstandig om Smuldier te gaan voeren.
asja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeauxdog x Rottweiler, Bordeauxdog

Ongelezen bericht door asja »

Ik vind het echt belachelijk dat je brok blijft voeren omdat andere mensen vers aanbevelen/aandringen en je daar lekker tegen in wilt gaan :oeps:

Het gaat toch om het welzijn van je hond en niet om jouw eer of trots.. lijkt mij :roll:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef:Volgens mij kun je op brok nooit zo goedkoop uit zijn als op smuldier...
Als je de prijzen van brokken ziet :N:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Pedigree heb ik nog nooit gevoerd, Cavom wel gingen ze veel poepen en winden laten.
Ik geef Carocroc, al jaren, met olie of schapenvet. Poepen hoogstens 2x pd, ziek zijn nooit :wink:
Ik ga samen met Lil over mijn nek van Smuldier, Mosje geprobeert die was bang dat het beet. :smile:
Ik wil wel afwisselen van halfom of een derde, hondjes werken niet mee :kotz: .
Barfen ga ik nooit, geen karkassen of lappen pens :N: .
In mijn ogen is dat geknoedel in de keuken, in brok, welke ook, zit alles wat je hondje nodig heeft :engel: :ok:
mum

Ongelezen bericht door mum »

Zo wat een interesante discussie, ik heb ook een paar maanden smuldier gegegeven maar ik zag eerlijk gezegd geen verbetering in vergelijking met brokken, evenveel poep alleen een andere kleur en bovendien kreeg hij er ook nog eens uitermate ontsierende rode plekken van, ik heb de hond vanaf oktober en ik ben direct begonnen met vers want het leek me zo mooi om het goed te doen alleen ben ik van oktober tot december 7 malen met de hond naar de dokter gemoeten

Ik heb mijn mooie droom laten varen en de hond krijgt weer brokken, pedigree nog wel en nu gaat het uitstekend, rode plekken zijn weg, hij eet niet meer van straat en ook geen poep meer gegeten.

Hoe jammer ik het ook vind, ik ben voorlopig even uit gexperimenteerd
Mojuan
Zeer actief

Als je hond heel slecht reageert op een voeding snap ik best dat je dat niet gaat geven.
Dat zou ik ook niet doen.
Maar er zijn nog veel meer merken kvv en veel meer vleessoorten.
Dus wie weet dat je over een x aantal weken/maanden wel toe bent aan het proberen van een heel ander merk en een heel andere vleessoort.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik heb dus ook een hond die het op KVV of vers dus niet goed doet....hij kan er gewoon niet tegen....zijn maag raakt van streek en je kan kots blijven opruimen :kotz: en dan ben ik niet iemand die zomaar opgeeft maar als je hond alleen maar zn vreten uit kots ben ik er klaar mee...en hij heeft verschillende merken gehad....

hij krijgt nu greenheart lam-rijst energy als brok en doet het echt super hierop..ik ben zeer tevreden dus hij blijft lekker op greenheart. Hij is zowaar 3 kilo aangekomen op deze brok waar ik echt blij mee ben!

het hondje van mn ouders is 15 geworden op Bonzo....ik heb haar toen ze jonger was ook wel op ander voer over willen zetten maar ja....dat vrat ze niet...

ik vind niet per definitie iets goed of slecht als je maar kijkt naar je eigen hond en waar hij het goed op doet al is keukenafval...als dat voor hem werkt wat maakt dat dan uit?? het blijven individuelen

maar ik kan me wel giga ergeren aan mensen die mij als "slecht" bestempelen omdat ik brok geef...
groetjes Tamara
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik geef cavom aan Tyson en Onyx en lam en rijst aan Romy. Ik kan Romy niet goed op gewicht houden met cavom dus daar ben ik bij haar toen van af gestapt.

Alle drie doen ze het er goed op maar ze kijgen ook af en toe smuldier (waar ze dan heel kort van aan de diarree zijn maar ze vinden het zo lekker!).
Afbeelding
janine
Zeer actief

Ongelezen bericht door janine »

Heerlijk die discussies over voer.. :mrgreen:

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij geeft. Belangrijkste is dat je goed kijkt naar waar je hond het goed op doet..En ik ben ook toch wel wat pro-vers :engel: En er is hier al genoeg over geschreven dat ik dit niet meer ga doen.

De oudste heeft hier jarenlang op verschillende merken brok gestaan maar is zo enorm qua conditie verbeterd nu ik zelf samenstel dat ik wel overtuigd ben..Maar in het begin was het best even doorbijten.. De oudste was van de overstap bijna letterlijk ziek..En er kwamen enorme slijmproppen uit haar darmen..Die moest echt wennen aan het nieuwe voedsel..

De reden dat ik ben overgegaan is ivm terugkerende oorontstekingen van de jongste..Waarschijnlijk heeft voeding daar wel een rol in gespeeld..Ze blijft een hondje dat snel reageert met huidklachten op bepaald voedsel..Afgelopen week had ze weer klachten nadat ze ander merk beloningsbrokjes had gehad..

Ik geloof best dat er verschillen zijn tussen brok en brok..En ik geloof ook best dat er wel een merk is waar mijn hond het goed op zou doen..
Maar ik ga niet meer zoeken naar dat merk brokken...En qua prijs hoef ik het niet te laten..Ik ben goedkoper uit dan de duurdere merken brok..

En KVV/Barf is ook niet altijd zaligmakend..Op smuldier kregen ze hier bijvoorbeeld vrij droge vacht..En te vettige Barf dingen heeft de oudste ook moeite mee..

Maar hier zie ik wel het verschil tussen brok en Barf..Als ze nu een keer brokjes krijgen rennen ze direct door naar de drinkbak..Ontlasting is vele malen minder geworden..Vacht is verbeterd..Algehele conditie is verbeterd..En de conditie van gebit is van de oudste zichtbaar verbeterd..Je jongste heeft nu nog wel vrij snel last van tandaanslag, maar tja..Ze krijgen hier echt nog wel eens wat brokjes..Maar sinds ze echt moet kluiven hoef ik er niet meer extreem veel aan te doen..

Kijk naar je hond..Ik geloof best dat bepaalde honden het prima doen op brok..Het is ieder zijn keuze en afweging..
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Dat heb je mooi gezegd.

Tijdens de overstap van brok naar vers heb ik ook heel wat obstakels te verwerken gehad, vooral met Julia.
Maar omdat ik me van tevoren goed had ingelezen, en wist dat ze kon gaan ontgiften etc. heb ik doorgezet.
Ik hield zelfs een logboek bij, daarin schreef ik elke dag op wat ze hadden gekregen en hoeveel, en ik schreef precies op hoe hun ontlasting was etc.
Hierdoor was ik er vrij snel achter waar wel en waar niet goed op gereageerd werd.

Bij Julia heeft het een paar jaar geduurd voor haar darmen volledig hersteld waren.
Op brok zou dit nooit goed gekomen zijn, want dat was juist de oorzaak van haar problemen.
Ik ben dan ook heel dankbaar dat het fenomeen 'Barf' op mijn pad is gekomen, anders was Julia er misschien al niet meer geweest.
Ze is nu zes en half jaar oud en in blakende gezondheid met elke dag perfecte ontlasting.
In de tijd dat ze nog brok at........ daar wil ik eigenlijk niet eens meer aan terug denken.
Ik ben er wel inmiddels achter dat vooral gluten (maar ook mais) bij haar voor de grootste problemen zorgen.

Ze krijgen tegenwoordig trouwens geregeld wat Taste of the Wild brokjes.
Ongeveer 2x in de week. Wel merk ik het meteen als ik een paar dagen langer brok geef (is wel eens voorgekomen) dat ze meteen minder glans in de vacht hebben (beide) en hun bespiering er minder mooi uitziet.
Zodra ik dan weer minimaal een week alleen maar Barf voer, zie ik direct verschil en zien ze er gewoon perfect uit.
Dit is voor mij een reden om nooit meer over te stappen op brok, het is leuk voor erbij, maar ik vind het niet geschikt als volledige voeding. Ik zal altijd minimaal 50% Barf blijven voeren.
lida1956
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer 2x, dwergschnauzer, teckel, boomer, Westy, asbak

Ongelezen bericht door lida1956 »

Mijn honden doen het al jaren goed op Cavom. Ontlasting goed, vacht prima glanzend, geen klachten en nooit (behoudens inentingen) bij de dierenarts. Nu heb ik er net een hondje bij. Zij was eukanuba gewend, en ik had een pak meegekregen. Dit heb ik langzamerhand gemengd met cavom, maar ik merkte dat haar ontlasting wat dun werd, dus ben ik maar weer overgestapt op volledig eukanuba en alles is weer in orde. Maar nu lees ik zoveel over het feit dat vers vlees zoveel gezonder is, dat ik het niet meer weet. Natuurlijk zijn honden vleeseters, maar is het huidige vlees wel zo gezond? Natuurlijk, een haas of wild konijn, dat zal wel goed zijn, maar kippen die vol met hormonen zitten en runderen met antibiotica, ik weet het niet. Het vlees dat wij eten is ook niet meer zo goed. Biologisch vlees vind ik zelf al veel te duur om te eten dus dat ga ik mijn honden ook niet voeren. Vanzelfsprekend wil ik het beste voor mijn honden. ik denk zelfs dat ik beter voor hen zorg dan voor mezelf (beetje overgewicht bij de honden accepteer ik niet, maar bij mij mag er ook wel een paar kilo af), Ik vraag me af of het misschien verstandig is om half om te doen. 's Ochtends vlees en 's avonds brokken. Ik denk dat ik dat een tijd ga uitproberen. Ik moet alleen nog uitzoeken wat voor vlees het wordt, er is behoorlijk wat keus en dat maakt de beslissing wel moeilijk.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Niet alle honden doen het perfect op vlees, :19: helaas al 2 keer meegemaakt van niet :wink:
je kunt het proberen, heb je een gewone hond met een normale spijsvertering, gaat het waarschijnlijk gewoon goed.
heb je een hond met een vlekje, dan kan het zijn dat het niet goed komt, en kun je weer terug op eukanuba.
ben je tevreden over eukanuba, dan blijf je dat toch gewoon geven, niemand zegt dat je dit of dat moet doen. :mrgreen:
dat bepaal je zelf
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

lida1956 schreef:Natuurlijk zijn honden vleeseters, maar is het huidige vlees wel zo gezond? Natuurlijk, een haas of wild konijn, dat zal wel goed zijn, maar kippen die vol met hormonen zitten en runderen met antibiotica, ik weet het niet.
Maar van het graanafval in de brok weet je het wel? Nee, toch.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”