Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge honden van grote rassen en beweging

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Re: Jonge honden van grote rassen en beweging

Ongelezen bericht door Cash »

renee-uk schreef:Nou ik liet mijn Jantje niet alleen maar aangelijnd uit, maar spelen met onbekende volwassen honden liet ik hem ook niet.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en na een aantal (herplaats)kneuzen had ik me toch echt voorgenomen dat als dit hondje stuk zou zijn het niet aan mij zou liggen. Ik ben misschien dan ook wel een beetje overdreven voorzichtig met hem geweest :?

Thuis mocht ie wel spelen met de grote honden toen ie zo klein was, maar alleen onder toezicht.
Dat heb ik dus ook nu met Cash.
Ik heb Hera gehad die per ongeluk door een dobermann (die hoek om kan vliegen bij de Hoornseplas) omver gedenderd werd en daardoor een flinke klap kreeg op haar achterpoot, weken mank heeft gelopen en ik nog bij de tweede lijn heb gezeten vanwege mogelijke afgescheurde kruisband.

De mechelpup van mijn toenmalige buurvrouw die tijdens het spelen ongelukkig terecht kwam en ook weken mank heeft gelopen e.d.

Nee ik ben dus erg voorzichtig. Cash mag best spelen met andere honden maar niet te lang en ook niet met bijv. plaat voor de kop hebbende labradors of andere honden die te wild doen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cash schreef:
renee-uk schreef:Nou ik liet mijn Jantje niet alleen maar aangelijnd uit, maar spelen met onbekende volwassen honden liet ik hem ook niet.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en na een aantal (herplaats)kneuzen had ik me toch echt voorgenomen dat als dit hondje stuk zou zijn het niet aan mij zou liggen. Ik ben misschien dan ook wel een beetje overdreven voorzichtig met hem geweest :?

Thuis mocht ie wel spelen met de grote honden toen ie zo klein was, maar alleen onder toezicht.
Dat heb ik dus ook nu met Cash.
Ik heb Hera gehad die per ongeluk door een dobermann (die hoek om kan vliegen bij de Hoornseplas) omver gedenderd werd en daardoor een flinke klap kreeg op haar achterpoot, weken mank heeft gelopen en ik nog bij de tweede lijn heb gezeten vanwege mogelijke afgescheurde kruisband.

De mechelpup van mijn toenmalige buurvrouw die tijdens het spelen ongelukkig terecht kwam en ook weken mank heeft gelopen e.d.

Nee ik ben dus erg voorzichtig. Cash mag best spelen met andere honden maar niet te lang en ook niet met bijv. plaat voor de kop hebbende labradors of andere honden die te wild doen.
Hier mogen pups alleen spelen met mn eigen honden of met honden op de club bijv. waarvan ik weet dat ze prima kunnen met pups...
Honden uit de buurt wil ik eerst kennen voor ze er mee mogen spelen om zulke dingen dus proberen te voorkomen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cash
Zeer actief

Tamara. schreef:
maart schreef:
Arline schreef: Nul bespiering met 18 maanden en dan ineens los, geen vuiltje aan de lucht zeker.
Je kunt toch op heel wat manieren bespiering krijgen? Spieren krijgen ze heus niet van enkel en alleen los te lopen.
Ik kan het niet onderbouwen met wetenschappelijke artikelen/argumenten maar persoonlijk durf ik dit dus heel erg te betwijfelen :wink: Ben er haast zeker van dat ze wel vele malen betere bespiering krijgen door los te lopen.
ik weet het ook wel zeker en ik zie het bij Woopy.
Die was in zijn loslooptijd vele malen beter bespierd dan sinds hij nog maar heel weinig losloopt.
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

malinois schreef: Hier mogen pups alleen spelen met mn eigen honden of met honden op de club bijv. waarvan ik weet dat ze prima kunnen met pups...
Honden uit de buurt wil ik eerst kennen voor ze er mee mogen spelen om zulke dingen dus proberen te voorkomen.
De honden waar Cash mee speelt ken ik dus idd ook.
Verder lopen hier maar weinig mensen die hun hond willen laten spelen dus Cash speelt niet zoveel met andere honden.
Hij speelde veel met Bikkel. Alleen nu heeft Cash vorige week met een loopse teef gespeeld (en vandaag kwamen we haar weer tegen) en schijnbaar ruikt hij nu erg lekker waardoor Bikkel helemaal hoteldebotel raakt en alleen maar wil rijden.... :ugh:
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cash schreef:
malinois schreef: Hier mogen pups alleen spelen met mn eigen honden of met honden op de club bijv. waarvan ik weet dat ze prima kunnen met pups...
Verder lopen hier maar weinig mensen die hun hond willen laten spelen dus Cash speelt niet zoveel met andere honden.
Hij speelde veel met Bikkel. Alleen nu heeft Cash vorige week met een loopse teef gespeeld (en vandaag kwamen we haar weer tegen) en schijnbaar ruikt hij nu erg lekker waardoor Bikkel helemaal hoteldebotel raakt en alleen maar wil rijden.... :ugh:
:N: Ik heb dat een keer gehad toen Xena loops was en ik nog in Apeldoorn woonde. Boy had in Xena's mand gelegen en Axel (jonge dober) vond dat hij nu ook loops was :mann: en was hem helemaal aan het verleiden en pogingen tot dekken aan toe (waar Boy niet van gediend was :engel: en er snel een eind aan maakte aan dat gepriegel aan zn lichaam)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cash
Zeer actief

malinois schreef:
Cash schreef:
:N: Ik heb dat een keer gehad toen Xena loops was en ik nog in Apeldoorn woonde. Boy had in Xena's mand gelegen en Axel (jonge dober) vond dat hij nu ook loops was :mann: en was hem helemaal aan het verleiden en pogingen tot dekken aan toe (waar Boy niet van gediend was :engel: en er snel een eind aan maakte aan dat gepriegel aan zn lichaam)
Nou ik snapte maar niet waarom Bikkel nou zo obsessief op Cash aan het rijden was. Of wilde want ik steek er wel een stokje voor. IK vond het al zo raar steeds.
Tot ik dus vandaag die vrouw tegenkwam. Cash helemaal doldwaas spelen met haar hond, over elkaar heen rollen en doen. En ineens zegt die vrouw "ja van de week liep je man ermee, toen speelden ze ook al zo leuk".... en ineens viel het kwartje. :oohja:
AfbeeldingAfbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Cash schreef:
malinois schreef:
Cash schreef: De honden waar Cash mee speelt ken ik dus idd ook.
Nou ik snapte maar niet waarom Bikkel nou zo obsessief op Cash aan het rijden was. Of wilde want ik steek er wel een stokje voor. IK vond het al zo raar steeds.
Tot ik dus vandaag die vrouw tegenkwam. Cash helemaal doldwaas spelen met haar hond, over elkaar heen rollen en doen. En ineens zegt die vrouw "ja van de week liep je man ermee, toen speelden ze ook al zo leuk".... en ineens viel het kwartje. :oohja:
Ik moet er wel een beetje om lachen, slimme bikkel niks mis met zn neus dus ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Cash
Zeer actief

renee-uk schreef:Ik moet er wel een beetje om lachen, slimme bikkel niks mis met zn neus dus ;)
ohnee, er mankeert niks aan zijn neus. haha
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

:piew: belachelijk. hoe moet een hond zich dan ontwikkelen?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

hier gaan pups gewoon los mee en moet soms niet vergeten om een keer lijn lopen te trainen.
Pups lopen de hele dag in de roedel hier en spelen en ravotten en krijgen op hun flikker van de anderen.
Ga ze niet opsluiten of zogenaamd in bescherming nemen.
Als ze HD moeten krijgen dan gebeurd dat even goed wel.
Ik ga mij daar geen zorgen over maken.
Verpest mijn lol en de hond zijn lol en leven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:hier gaan pups gewoon los mee en moet soms niet vergeten om een keer lijn lopen te trainen.
Pups lopen de hele dag in de roedel hier en spelen en ravotten en krijgen op hun flikker van de anderen.
Ga ze niet opsluiten of zogenaamd in bescherming nemen.
Als ze HD moeten krijgen dan gebeurd dat even goed wel.
Ik ga mij daar geen zorgen over maken.
Verpest mijn lol en de hond zijn lol en leven.
letterlijk mee eens :ok: :ok: :ok: .
Ik bijna letterlijk (hier liggen ze wel een deel van de dag in de kennel), het spul gaat hier gewoon los met elkaar naar buiten en in de tuin mogen ze ook naar hartelust stoeien. Zelfgefokte Victor is, zeker in vergelijking met zijn moeder, een behoorlijk grote hond, maar juist door het met de twee teven door het bos en de duinen sjezen, is het absoluut geen logge hond geworden maar een soepele, gemakkelijk bewegende jonge hond (nu 16 maanden). Pas foto's van gemaakt en alles was tiptop in orde. Wij vinden het heel belangrijk dat ze hun lijf leren gebruiken en niet alleen op het sportveld. Hij moest wel snel en wendbaar proberen te zijn, anders legde hij het helemaal meteen af tegen de teven!
Laatst gewijzigd door Gos op 26 apr 2010 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Onze jonge honden en pup liepen vanaf dag 1 los mee en mochten af en toe met honden spelen, die niet als een idioot tekeer gingen. Lijkt me vrij ongezond om een pup totaal niet met andere honden te laten omgaan tot aan 1,5 jaar. Van echt spier ontwikkelen zal dan weinig sprake zijn. Ik weet nog bij de eerste heupfoto's van Stanley op 1 jaar dat mijn dierenarts zo verbaasd was met zo'n mooie stevige spierophang. Die moeten alle ellende uit de heupen en andere gewrichten dragen en dat zou minder ontwikkeld zijn geweest als hij alleen maar aangelijnd door het leven had gemoeten tot zijn volwassenheid. Mijn jongens spelen bijna elke ochtend even met een Berner Sennenpup van zo'n maand of 5. Pup is aangelijnd, dat wel...maar dat soort contacten wordt haar gelukkig niet onthouden.
zonta
Actief

Ongelezen bericht door zonta »

Wij hebben een schat van een sint bernard :I:

Als pup zijnde hebben we wel bepaalde beperkingen ingesteld i.v.m zijn gewrichten.Hij mocht spelen ( los) met andere honden maar dan was het de rest van de dag rusten.Ook de wandelingen hebben we heel langzaam opgebouwd , zodat hij langzaam z,n spieren kon opbouwen.Als we naar de hondenschool gingen was het ook die dag rusten zodat hij s,avonds lekker kon spelen.Dus gedoseerde beweging.

Als pup zijnde hebben we ook zijn gewicht goed bij gehouden , niet te snel groeien. Ook de voeding was een punt om op te letten.Om een grote hond gezond te laten opgroeien , dan spelen meerdere dingen een rol.

Inmiddels is onze kerel bijna 5 jaar en de gewrichten zijn perfect.............................nu stellen we geen beperkingen op.

Gr,Zonta
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Ik heb inmiddels 3 berner pups gehad, vanaf dag 1 spelen en los lopen, (houd er zelf ook totaal niet van om de hond aan de riem te laten lopen :N: ) En heb geen problemen met de heupen en ellebogen (de jongste is nu 18 maanden, nog niet officieel gerontgend, maar nooit een stap gemankt en goed gespierd...) De oudste van bijna 5 loopt bijna altijd los, van jongs af aan, geen HD te bekennen :U:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik kan me best voorstellen dat je voorzichtig bent met een ras als de BS. Maar wat anderen ook al noemden, mensen vergeten dan even dat bespiering opbouwen enorm belangrijk is. Ik heb dat juist bewust wel gedaan bij Izzie. Ze had al vrij snel goede spieren op haar lijf. En die kunnen de klappen die ze maakt opvangen. Want stel dat ik haar niet los had gelaten, dan had ze die gekke sprongen wel in huis of in de tuin gemaakt. En dan zonder bespiering. Ik verbaas me erover hoe weinig aandacht veel eigenaren van grote rassen hebben voor de opbouw van het lijf. Wel maar praten over spelen aan banden leggen, benchrust en weinig rennen, maar niks over bespiering. Bram wil ik ook zo gespierd houden als hij nu is, daar steek ik echt tijd en moeite in.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Inge O schreef:

ja, zo'n mensen gaan vast uren fietsen met hun hond of zitten ermee op ipo-training :19: .

het wordt steeds gekker in de hondenwereld, of eigenlijk : in de mensenwereld natuurlijk. chinese (en andere) turnstertjes zijn al in puin geturnd voor ze goed en wel in de puberteit zijn en jonge honden mogen juist niet meer bewegen.

de gulden middenweg lijkt op steeds meer gebieden compleet uit de tijd te zijn, wil je mee zijn met je tijd dan moet je in extremen denken - dat lijkt wel steeds meer het huidige motto :roll: :roll: .
daar moet ik op inhaken (zelfs een maand later nog :F: ) Dit is in nederland en belgie namelijk zeker niet het geval. Mijn zusje is zo'n turnstertje, ja, traint 30 uur per week maar wel op een zo goed mogelijke manier. Nu kunnen we nog wel de discussie voeren of turnen )topsport uberhaubt) goed voor je is maar ok...
Angelcollies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotseherder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelcollies »

In huis spelen kan gevaarlijker zijn dan buiten spelen.
Denk alleen maar aan de spekgladde laminaatvloeren
Reageer wat laat maar zie het nu pas :D

Dit vind ik zo waar !

Sara ( jongste teef ) heeft en had bv heel veel energie en was niet klaar met 10 minuutjes uitlaten of spelen buiten , ze ging dan binnen verder op mijn plavuizen vloer ...een hoop geglei en geglibber etc ...en heb haar toen eigelijk langer laten spelen in de polder op het gras waar het naar mijn idee veiliger is voor de gewrichten , en de 5 minuten regel wat uitgerekt en aangepast en de gulden middenweg erin genomen en geprobeerd goed op haar behoefte aan beweging te letten .
Phoebe ( oudste teef ) had dit ook .
Lekker in de auto naar de polder toe ( is normaal zo'n 5 minuten lopen ) en daar een poosje laten spelen in haar eigen tempo :ok:
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Tamara. schreef:Ik kan het niet onderbouwen met wetenschappelijke artikelen/argumenten maar persoonlijk durf ik dit dus heel erg te betwijfelen :wink: Ben er haast zeker van dat ze wel vele malen betere bespiering krijgen door los te lopen.
Weet ik niet, of dat zo is, er zijn veel whippetmensen (de renhonden, showhonden weet ik niet) die hun honden nooit los laten, alleen op de renbaan. Alleen aangelijnd lopen, en die honden hebben een spieren, gigantisch!
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

fleurie schreef:
Tamara. schreef:Ik kan het niet onderbouwen met wetenschappelijke artikelen/argumenten maar persoonlijk durf ik dit dus heel erg te betwijfelen :wink: Ben er haast zeker van dat ze wel vele malen betere bespiering krijgen door los te lopen.
Weet ik niet, of dat zo is, er zijn veel whippetmensen (de renhonden, showhonden weet ik niet) die hun honden nooit los laten, alleen op de renbaan. Alleen aangelijnd lopen, en die honden hebben een spieren, gigantisch!
dat klopt maar die hebben maar een aantal spieren op een en dezelfde soort manier getraind. Dus een aantal groepen spieren die nodig zijn voor het rechtlijnig rennen zijn super getraind voor 1 afstand. meer niet.
Ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel maar ook dit kun je niet vergelijken met wat ik bedoel.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Als fokker van Newfoundlanders heb ik de pupkopers nooit 'verboden' om hun pups los te laten lopen, sterker nog, liefst los vanaf dag één omdat ze dan het meest baasgericht opgroeien want als alles eng is in de nieuwe omgeving let je erg goed op je baasje en leer je goed terug te komen op commando. Spelen ook geen enkele restictie maar wel voorzichtig met het oog op hele grote honden of juist hele kleine bewegelijke hondjes want daar kan een pup zich 'op stuk lopen' omdat hij niet zo wendbaar is als een kleintje en dan misschien zich verdraait.
Dus spelen onder toezicht !
En wandelen gedoseerd de eerste maanden. Bijvoorbeeld als richtlijn het aantal minuten dat de pup oud is in weken. Maar dat is niet voor elke pup voldoende om zijn energie kwijt te raken want de bonten vroegen altijd wat meer beweging want ze zijn wat energieker.
Als ik zelf een pup of soms zelfs 2 aanhield dan liet ik die nooit de hele tijd bij de volwassen honden als ik geen toezicht kon houden maar misschien dat ik daar wel een beetje voorzichtig mee ;-)
Gelukkig nooit problemen gehad met kreupele pups , alleen in de begin jaren wat groeipijnen maar nadat ik in de jaren 90 van voer ben verandert daar ook geen klachten meer meer gehad.
Sandra
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Jij bedoeld , je hebt verschillende spiergroepen voor verschillende functies.>?
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Tamara. schreef:dat klopt maar die hebben maar een aantal spieren op een en dezelfde soort manier getraind. Dus een aantal groepen spieren die nodig zijn voor het rechtlijnig rennen zijn super getraind voor 1 afstand. meer niet.
Ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel maar ook dit kun je niet vergelijken met wat ik bedoel.
Dat is waar, en ik begrijp wel wat je bedoeld, ik vind het persoonlijk geen hondwaardig leven als ze nooit eens even lekker los kunnen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik ga geen honden/pups scheiden van de groep omdat hij eens HD zou kunnen krijgen of een letsel.
Ik zie het maar als een stukje natuurlijke selectie .
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Maar ik denk dat het gewichtsverschil tussen jou honden en hun pups minder groot is dan bij mijn newfies.
Mijn reuen wogen dik 80 kilo en als die dan onbenullig gaan spelen met een 8 weken oude pup van 10 kilo ben ik toch bang dat dat soms wat te wild kan gaan. Het hoeft natuurlijk niet fout te gaan maar ik neem het risico gewoon liever niet. Eigenlijk doe ik al hetzelfde als mijn pups geboren worden dan laat ik moeder en kinders ook niet zonder toezicht want een teef van tussen de 6 en 75 kilo met een pupje van 500 gram is gewoon een te groot verschil en een pupje is zo geplet, zeker als mams moe is van de bevalling en even niet goed oplet als ze gaat liggen...............
Vanaf een maand of 4/5 afhankelijk ook van hoe druk en 'gek' een pup zelf was gingen ze gewoon bij de rest maar als ze jonger waren dan deed ik dat gewoon liever niet als ikzelf in huis bezig was en niet zou kunnen ingrijpen als het spel te wild werd.
Sandra
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Tegen de leeftijd van 7 maanden ben ik ook een stuk makkelijker en gaan ze ook gewoon met de rest mee, maar als ze nog volop bespiering moeten opbouwen doe ik liever voorzichtig met mijn puppen.
Een lompe jonge hond en een pup van 10/12 weken is gewoon vragen om moeilijkheden vind ik. Met een volwassen hon en pup samen is het vaak al een stuk beheerster spelen........
Sandra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”