BasP schreef:Het lijkt wel of een aantal replyers een omgekeerde bewijslast hanteren. TS beschrijft een gebeurtenis waar verschillende interpretaties op volgen, waar TS toch niet echt de ruimte voor laat.
En daarnaast: behalve dat het voor de eigenaar van de schapen een stuk inkomstenderving is, wordt er redelijk laconiek gedaan
Ik struikelde vooral heel erg over dat laconieke. 'Moet ik weer meemaken'... Nou ja zeg, ik zou bibberend van ellende achter m'n toetsenbord zitten als mijn hond zoiets deed. Nee, 'moet ik weer meemaken', alsof het alleen maar lastig is als je hond schapen doodbijt. Je kan daar zomaar een hartstikke dooie hond aan overhouden als hij niet netjes bij je terug komt.
omtrent het feit dat een - super gedomesticeerd ras als de - hond 'zijn eigen eten haalt'

. Daar zie ik in ieder geval niet de humor van in.
Humor niet, maar jachtdrift kan je een hond niet echt kwalijk nemen.
Mocht mijn labrador of later als ze groot is mijn witte herder het in hun kop halen om op bezoek te gaan bij de schapen in het weiland, dan vrees ik toch dat het enkele reis dierenarts wordt voor hen. Hoe gehecht ik ook aan ze ben.
Da's gelul. Je hebt er gewoon voor te zorgen dat ze niet in zo'n weiland kunnen komen. Doodbijten is wel extra lullig, maar ik denk dat menige hond er wel de lol van inziet om achter een kudde schapen aan te gaan (zo ook mijn Jack, en die gaat dus acuut aan de lijn als er hier in de buurt weer schapen staan). En jagen op andere dieren zoals konijnen, dat kan je een hond ook niet kwalijk nemen, jij als baas bent er verantwoordelijk voor dat je hond niet (met dodelijke afloop) alsmaar achter andere beesten aansjeest.