Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderweg je hond uitlaten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Onderweg je hond uitlaten

Ongelezen bericht door chrico »

Stel je bent onderweg en je moet je hond uitlaten (ik stop altijd tig keer om ze te laten plassen :mrgreen: ).
Stoppen jullie dan bij benzinepompen of gaan jullie de snelweg af? Als je de snelweg afgaat waar let je dan op bij het uitlaten?

Even uitleggen.
Ik combineer het meestal, paar keer benzinepomp en een leuk gebied opzoeken. Bij benzinepompen valt het mij op hoeveel honden er los lopen :N: Ik schrik hier eigenlijk van want de snelweg loopt er meestal vlakbij langs.

Bij een gebied kijk ik altijd of er specifiek aangegeven word of honden toegestaan zijn en of honden los mogen of niet. Als ik het niet kan vinden dan rij ik door naar een plek .

Hoe doen jullie dat?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Onderweg je hond uitlaten

Ongelezen bericht door Reny »

Met Bob zijn we tot nu toe ook nooit verder gekomen dan de grasveldjes bij de benzinepompen. Uiteraard aan de lijn want zodra zijn neus aan de grond zit vallen zijn lange oren voor het luistergedeelte en hoort hij niets meer :F:

Maar ik hou me aanbevolen voor tips om hem wat "lekkerder" uit te laten. (Los zal echt lastig zijn in onbekend gebied)
En de groeten van de mannen :zwaai
chrico
Zeer actief

Ik krijg er dus echt een hartverzakking van als ik dat zie bij een pomp. Eeristeren ook weer. Ik laat de honden plassen, er gaat een autodeur open en springt een hond uit. Maar die hond kwam niet naar het gras maar rent de andere kant op :N: Ik denk dat ik er harder van schrok dan de baasjes want die bleven gewoon staan terwijl ik al hele doem scenario's zie van aangereden honden.

Onderweg stoppen vind ik heerlijk, zo kom je af en toe in de meest mooie gebieden waar je normaal niet zou komen. Dan rij ik de snelweg af en ga zoeken. Zo kwam ik in de boschmolen uit. Je kon 2 kanten op rond water lopen. Bij een waterzuivering was het aangelijnd wandelen en ik had de mannen hun korf omgedaan en ben op pad gegaan en daadwerkelijk geen loslopende hond tegen gekomen. De honden die wij tegenkwamen zaten netjes aangelijnd. Voor mijzelf zeker een plek om nog een keer terug te gaan.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wij stoppen bij de benzinepomp, maar no way dat ik Jaymz daar los laat lopen. Vind ik veel te gevaarlijk.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Omdat Bob autorijden niet zo geweldig vindt, is het ondertussen bij ons in de auto een gewoonte geworden dat de deuren niet eerder opengaan dan dat Bob aan de lijn zit (dus zijn autogordel los en gewone lijn om en iemand heeft die vast).

Ik ben dus als de dood dat hij de auto uitspringt en voor een andere auto rent :O:
En de groeten van de mannen :zwaai
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als ik onderweg ben, laat ik ze uit voor ik wegga en mogen ze er uit als ik aangekomen ben.
Als ze er tussendoor uitkomen is dat aangelijnd.
Ik vind het veel te eng anders.

Ik ben geen hele dagen onderweg, dus op zich is het niet aan de orde.
Een uurtje of wat redden ze prima.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Martijn schreef:Toen we met Suzanne naar Crufts gingen deed ze Nozem ook los bij de benzinepomp. "Ga rennen "en Nozem ging direct netjes op de grote volte. :smile:
Ik schrok daar ook van. Zéér onveilig!
Nu we Eva hebben begrijp ik dat dat kan. Met Dapper en Cleo kan dat echt niet maar met een echt goed luisterende hond wel.
Ha, ik hoef geen antwoord meer te geven zie ik. :mrgreen:
Dit klopt inderdaad, hier gaan ze onderweg op een flink groot veld langs de parkeerplaatsen als er geen andere honden of mensen lopen gewoon los. Ze weten dat ze aan de kant moeten blijven en kennen dat commando ook, en ze hebben totaal niet de neiging om richting de auto's te gaan.
Als ik het niet helemaal vertrouw, blijven ze aangelijnd.
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Als we naar engeland gaan dan vertrekken we meestal laat in de avond of 's nachts. Dan slapen de honden het gemakkelijkste.
Overdag laat ik ze nog een keer flink rennen in het bos. Net voor vertrek nog een plasrondje. Meestal hoeven we niet op de boot te wachten, maar kunnen we nog net een boot eerder mee. We blijven dan tot het laatste moment bij de honden en gaan dan naar het dek. Als we in Engeland zijn stoppen we nog een of twee keer bij parkeerplaatsen met wat gras of gaan even de weg af op zoek naar een veldje of iets. Maddox met tuig en halsband en Cheeks gewoon aangelijnd. Ze hebben dan ook al adreskokertjes aan de halsbanden met het adres in engeland. Op de plaats van bestemming mogen ze weer even lekker rennen en spelen en dan ook weer los.

Als we merken dat de honden er vaker uit moeten, dan doen we dat natuurlijk, maar zo gaat het eigenlijk prima.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Mijn hond is niet zo plasserig, dus ik stop zelden onderweg speciaal voor de hond. Maar áls ik haar wil uitlaten doe ik het bij een benzinestation, of een wegrestaurant met een grasveldje en wat struiken er omheen. En keurig a/d lijn :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Gewoon plassen bij de parkeerplaats naast een tankstation.
Is nog helemaal niet voorgekomen. Luca is nog niet langer dan 2 uur meegeweest in de auto en die 2 uur redt hij makkelijk :)
chrico
Zeer actief

:engel: ik stop tig keer met als smoes de honden maar ik vind het zelf lekker om van reizen een ontspanning te maken. Ik ben wel altijd langer onderweg vanwege het stoppen maar ik vind het gewoon leuk om nieuwe plekken te ontdekken. Zo te lezen ben ik de enige idioot die van reizen een deugt maakt :smile: Soms ontdek je dorpen die gewoon mooi zijn om doorheen te gaan, gebieden waar je echt van kan genieten met wandelen enz enz.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

chrico schreef::engel: ik stop tig keer met als smoes de honden maar ik vind het zelf lekker om van reizen een ontspanning te maken.
Ja, als ik echt op reis/vakantie ben doe ik het ook zo. Maar dat is heeeeel lang geleden :( Nu maak ik alleen relatief korte ritjes, in één dag op en neer bijvoorbeeld.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef:
Ha, ik hoef geen antwoord meer te geven zie ik. :mrgreen:
Dit klopt inderdaad, hier gaan ze onderweg op een flink groot veld langs de parkeerplaatsen als er geen andere honden of mensen lopen gewoon los. Ze weten dat ze aan de kant moeten blijven en kennen dat commando ook, en ze hebben totaal niet de neiging om richting de auto's te gaan.
Als ik het niet helemaal vertrouw, blijven ze aangelijnd.
Ik begrijp dat nu want met Eva kan dat ook. Met de DH van mijn tante ook. Die laat ze zelfs 's-nachts los lopen om haar vakantiehuisje als hij dat wil. :N: Hij zal nooit van het terrein gaan (geen omheining), nooit de weg oversteken en nooit zomaar iets slechts doen. Dus als ik dan in de avond naar mijn tante ging op bezoek dan moest ik eerst even in het donker langs de DH (die dan niks deed uiteraard).
Eva kan ook gewoon los op een parkeerplaats naast de weg. Ik doe dat vrijwel nooit maar het kan wel. :wink: Een vriend van mij had een kruising whippet en die was permanent los. Had geen riem en geen halsband en die hond ging altijd overal mee naartoe. Dus los in de stad, los naar het tankstation, los in de kroeg, los op het strand, los uit de auto, los om het huis etc etc. Beestje is nooit overreden en dat terwijl hij zelfs los vanuit de voordeur naar het hondenveld liep, alleen dus. 3 straten over en lekker wandelen in het park. Dat midden in het centrum van Nijmegen. Ik weet dat dat natuurlijk niet kan maar dat hondje kon het blijkbaar wel want hij werd 11 en ging dood door kanker en hij deed nooit iets verkeerd :wink:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou het per hond bekijken, maar over het algemeen zou ik ze liever aan een lijn uitlaten bij een benzinestation, ze zullen maar ergens van schrikken of wat dan ook en de snelweg op gaan..
Misschien aan een wat langere lijn zodat ze wel lekker de poten kunnen strekken.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Mijn honden komen onderweg de auto niet uit. Niet nodig want we maken geen lange ritten. Zou dat anders zijn, dan rijd ik eerst de snelweg af en naar een rustig dorpje of zo. Niet vlak naast de snelweg want dat vind ik doodeng. Ook voor een ander trouwens, een hond op je motorkap met 100 km per uur is levensgevaarlijk.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik laat mijn honden ook gewoon los. Maar ik kijk wel eerst of er andere honden/mensen lopen. Maar op een leeg veldje bij een benzinepomp. Ja hoor, kan ik ze best los doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn grootste nachtmerrie is het idee dat mijn honden worden overreden, dus ik zal ze langs de snelweg -of zelfs maar langs een straat- nooit loslaten.
Jan zou het best kunnen, die luistert uitstekend, maar ik durf het gewoon niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Charlie wíl helemaal niet er uit onderweg. Die valt het eerste half uur in slaap en wordt wakker op de plaats van bestemming :tongue: Nou hebben we ook nooit langer dan 3 uur met haar gereden...
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Het liefst gaan wij de snelweg even af en zoeken een plekje op waar ze even lekker de benen kunnen strekken en wat te snuffelen hebben. Als het allemaal snel snel moet, dan is langs de snelweg bij een benzinepomp ook goed. No way dat ze daar dan los gaan. Fien sowieso niet, Bowie zou nog wel kunnen maar dat durf ik niet.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik laat ze bij een benzinstation langs de snelweg rustig even los op een veldje zodat ze even kunnen plassen. Ik kijk wel altijd uit met andere mensen/honden.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als het nodig is, dan gewoon bij het benzinestation aan de lijn. Ik wil niet het risico lopen dat mijn hond ergens van zou schrikken en ervan tussen gaat. Als we op plaats van bestemming zijn is er weer tijd genoeg. Maar ik ga ook nooit ver weg, dus het komt maar zelden voor.
Ramona25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhond

Ongelezen bericht door Ramona25 »

Wij stoppen bij bezinepompen en Jazz kon ik ook altijd los laten, zo de auto uit, die bleef netjes bij me. Joey kan ook los, maar dan wil ik wel wat verder van de snelweg af staan, die is wat drukker en sneller afgeleid.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

http://www.hondjekoek.nl met bezorgservice regio Kennemerland
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

In Nederland stoppen we nooit ergens. Ja alleen voor een gehaktbal met echte mayo in Veenendaal. En soms gaat Pieter dan wel even met de dames een eindje lopen, en dat doen we rustig los ja. Uiteraard niet op de parkeerplaats zelf, en van de snelweg aflopen natuurlijk.
chrico
Zeer actief

Het verbaasd mij hoeveel mensen hun hond loslaten bij een benzinepomp. In mijn beleving is het levensgevaarlijk :N:
Wat nou als er een andere hond komt en je hond wegjaagd, een haas in beeld komt, een vrachtwagen zijn remmen ontlucht en de hond schrikt en neemt de benen en nog duizend redenen meer waarbij je hond onder appel uitschiet.
Vroeger liepen mijn honden ook bijna overal los behalve op een parkeerplaats, dan moest ik soms een touwtje zoeken om ze vast te houden of aan het sleeplint maar los liet ik ze daar niet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Melie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door Melie »

In Nederland, bij een langere rit, probeer ik even van de snelweg af een losloopterreintje te vinden. Zo heb ik bepaalde vaste stekken, waar ik ze (3 briards) even kan laten loslopen, vooral als ik te laat thuis zou komen en thuis niet meer zou kunnen wandelen.
In Frankrijk stoppen we bij benzinestations, maar we kijken eerst of het parkeerterrein n groot grasveld heeft. En dan altijd aan de lijn uitlaten, de jongste aan de uitlooplijn. Moet er niet aan denken.................... :neenee:
Maar ik vind het in Frankrijk helemaal niet zo makkelijk om je hond los te laten lopen, je moet ook nog rekening houden met jagers en zo
Afbeelding
Esprit, Amélie, Sarabande en Eurydice

Een hond is een briard is een briard is een briard.........
www.masdesarabande.nl
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Onderweg plast en poept Luka altijd bij een benzinepomp in de buurt. Meestal is dit aangelijnd. Als het veldje groot genoeg is en rustig dan gaat hij ook wel los, afhankelijk van hoe veilig het is.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier gaat Anne iig ook los; Fenna kijk ik altijd even aan. Ze zitten beiden toch aan de picknicktafels of prullebakken geplakt.... :mrgreen:
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Bij een lange rit met benzinespomp-stop mag Prana altijd eventjes uit de auto beentjes strekken, eventueel plasje of poepje doen, maar wel aangelijnd. Bij een hele hele lange rit (laatst van Brabant naar Drenthe) hebben we halverwege een stop gepland in een van te voren uitgezocht losloopgebied. In de buurt van Apeldoorn was dat, waar ze los kon en mocht lopen waar ze een uurtje of wat heeft kunnen dollen voor dat we de rest van de route hebben gereden.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Het langste dat de honden tot nu toe zijn meegeweest is van Limburg naar Zwijndrecht ongeveer. Nu slapen ze de hele weg, toen we Pulchra net hadden stopte we wel bij een tankstation parkeerplaats, waar ze uiteraard aan de lijn een plasje konden doen!
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

chrico schreef:dan moest ik soms een touwtje zoeken om ze vast te houden of aan het sleeplint maar los liet ik ze daar niet.
Maar dat ligt toch wel gewoon aan de hond Whera? Ik kan er rustig een touwtje om hangen, maar dat maakt niet dat ze dichter bij me lopen of beter luisteren :19:
Ze luisteren, ze laten zich niet opjagen, is er een haas dan ben ik sneller, en ze blijven bij mij in vreemd gebied.

En ik wil mijn honden ook niet doodgereden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”