Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

*Topic niet meer in gebruik door TS*

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: *Topic niet meer in gebruik door TS*

Ongelezen bericht door MJ »

marian* schreef:Als ik het zo lees zijn mensen met honden van 6 maanden die los lopen en nog niet zo geweldig luisteren een uitzondering :roll:
Hahaha, was het maar waar ! Ik heb hier sowieso 1 kleuter van 9 maanden die dat echt nog niet doet hoor.
Hondjes zijn leuk , hondjes betekent spelen in zijn ogen ! En ja....ik heb hem los lopen .
A moet ie nog leren en B in een hondenlosloopgebied ga ik hem niet bij elke hond terugroepen. Hij mag van mij ook rustig dan kennis maken en spelen.
Loop ik ergens waar het rustig is en waar ik kan zien dat de tegemoetkomende hond aan de lijn zit roep ik Gijsje terug ...op behoorlijke afstand dus anders ben ik op dit moment iig nog kansloos :oeps: , en lijn hem aan.
Maar jonge honden moeten leren en om te zeggen dat je dan maar aan moet lijnen tot ze 'volledig' onder àppel staan...nee. Dat doe ik ook niet.
Bij Maxi red ik het vaak wel om ook nog op vrije korte afstand terug te roepen maar ook daar gaat het me soms weleens mis. Dat ie toch gaat. En dan ben ik of te laat geweest of Maxi steekt dus even de middelvinger schijnbaar naar me op. :oeps: 100 % bestaat in mijn ogen niet.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Sommige honden verdienen nl hoe dan ook geen gaatjes omdat ze alleen even heel vriendelijk hallo kwamen zeggen. :ok:
Eens, maar wel een 'maar'.....als een hond duidelijk aangeeft niet gediend te zijn van contact...hoe vriendelijk zegt die andere hond dan eigenlijk hallo als hij dat totaal negeert? :wink:

Wat ik overigens een lastige vind in het verhaal van Whera is dat 1 hond aangelijnd loopt en 1 hond los. Ik zou dan zelf mijn honden niet terugroepen. Juist omdat er 1 hond los loopt.
Maar er loopt er toch ook eentje aangelijnd. Loslopende honden wil niet automatisch zeggen dat er gebuurt kan worden vind ik. Mijn honden lopen ook los waar het mag, maar je kunt als vreemde hond beter niet komen buurten.
Het mag wel, want mijn honden duiken er niet direct bovenop. Maar vriendelijk zijn ze niet en dat wordt ook niet altijd op prijs gesteld door de baas van de andere hond. Met name Buck maakt zich direct heel duidelijk met veel gegrauw en gegrom.
Maar ze lopen dan ook in een straal van 1 a 2 meter om me heen als we andere honden tegenkomen en mogen zelf niet naar andere honden toe, dus dat vind ik hetzelfde als aangelijnd. Ik hoef ze niet aan te lijnen om ze bij me te houden en bovendien gedragen ze zich los beter als aangelijnd naar een andere hond.

Van de week heb ik tien minuten met een engelse buldog van een uitlaatservice achter ons aan gelopen, maar er gebeurt dan niks. Alleen Buck valt uit af en toe naar de hond (want helemaal negeren is te veel gevraagd), en loopt dan weer snel met mij mee. Maar fijn is het niet moet ik zeggen want ik vraag me dan wel af hoelang ik Buck kan weerhouden om te gaan vechten. Tien minuten is dan best lang.

Edit; en voor jonge honden en honden die nog moeten leren heb ik alle begrip en probeer dat dan ook zo soepel mogelijk te laten verlopen. Maar het zou leuk zijn als het begrip ook van twee kanten komt en dat iemand anders dan ook zijn best doet om de honden bij zich te houden.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ri@ schreef:
Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Sommige honden verdienen nl hoe dan ook geen gaatjes omdat ze alleen even heel vriendelijk hallo kwamen zeggen. :ok:
Eens, maar wel een 'maar'.....als een hond duidelijk aangeeft niet gediend te zijn van contact...hoe vriendelijk zegt die andere hond dan eigenlijk hallo als hij dat totaal negeert? :wink:

Wat ik overigens een lastige vind in het verhaal van Whera is dat 1 hond aangelijnd loopt en 1 hond los. Ik zou dan zelf mijn honden niet terugroepen. Juist omdat er 1 hond los loopt.
Maar er loopt er toch ook eentje aangelijnd. Loslopende honden wil niet automatisch zeggen dat er gebuurt kan worden vind ik. Mijn honden lopen ook los waar het mag, maar je kunt als vreemde hond beter niet komen buurten.
Het mag wel, want mijn honden duiken er niet direct bovenop. Maar vriendelijk zijn ze niet en dat wordt ook niet altijd op prijs gesteld door de baas van de andere hond. Met name Buck maakt zich direct heel duidelijk met veel gegrauw en gegrom.
Maar ze lopen dan ook in een straal van 1 a 2 meter om me heen als we andere honden tegenkomen en mogen zelf niet naar andere honden toe, dus dat vind ik hetzelfde als aangelijnd. Ik hoef ze niet aan te lijnen om ze bij me te houden en bovendien gedragen ze zich los beter als aangelijnd naar een andere hond.

Van de week heb ik tien minuten met een engelse buldog van een uitlaatservice achter ons aan gelopen, maar er gebeurt dan niks. Alleen Buck valt uit af en toe naar de hond (want helemaal negeren is te veel gevraagd), en loopt dan weer snel met mij mee. Maar fijn is het niet moet ik zeggen want ik vraag me dan wel af hoelang ik Buck kan weerhouden om te gaan vechten. Tien minuten is dan best lang.
Tsja kijk er is theorie en praktijk. Ja, er is een hond aangelijnd. Maar er is er ook 1 los. Toen ik nog alles volgens de hondenforumregeltjes deed, riep ik dan terug en lijnde aan. Om vervolgens verbaasd te kijken dat de losse hond bij mijn hond komt buurten. Als je dat een aantal keer hebt meegemaakt, doe je dat dus niet meer.

Bram zou wel richting jouw roedel gaan als ik jou zou tegen komen. En ik zou hem daar niet van weerhouden als je ze los hebt lopen. Maar geloof het of niet, Bram heeft nooit gedoe als het om zo'n situatie gaat. Hij kijkt heel goed, communiceert en besluit heel vaak zelf geen kennis te gaan maken. Dan komt hij mooi weer terug trippelen en zeg ik 'was het een stomme reu Bram?' en krijgt hij een koekje. Ik maak in de praktijk nooit mee dat iemand z'n onaangelijnde honden bij zich houdt, dus ga dat bij Bram ook niet doen. Dan veroorzaak ik alleen maar problemen omdat hij dan onvoorbereid vijf honden op z'n rug krijgt.

Ik vind dat de hondenforumregeltjes vaak nogal ver staan van wat gebruikelijk is in losloopgebied. Als ik me druk zou gaan maken om elke keer dat er honden op mijn honden afkomen die proberen op te jagen, te patsen etc., dan had ik geen relaxed leven meer. Honden die teruggeroepen worden als er andere honden aankomen? Ik heb het werkelijk nog nooit meegemaakt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MJ schreef: A moet ie nog leren en B in een hondenlosloopgebied ga ik hem niet bij elke hond terugroepen. Hij mag van mij ook rustig dan kennis maken en spelen.
Izzie mag dit trouwens ook van mij hoor. Die hoeft echt niet op toestemming te wachten van mij. Wat een gedoe zeg, ik blijf bezig :wink: Ze mag gewoon zelf kiezen wat ze doet. Het enige waar ik haar veel beter op getraind heb dan Bram op die leeftijd (en eigenlijk nog steeds haha), is luisteren naar mij. Maar dat is ook haar aard.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jackira
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ri@ schreef:
Zoek stok! schreef:

Tsja kijk er is theorie en praktijk. Ja, er is een hond aangelijnd. Maar er is er ook 1 los. Toen ik nog alles volgens de hondenforumregeltjes deed, riep ik dan terug en lijnde aan. Om vervolgens verbaasd te kijken dat de losse hond bij mijn hond komt buurten. Als je dat een aantal keer hebt meegemaakt, doe je dat dus niet meer.

Bram zou wel richting jouw roedel gaan als ik jou zou tegen komen. En ik zou hem daar niet van weerhouden als je ze los hebt lopen. Maar geloof het of niet, Bram heeft nooit gedoe als het om zo'n situatie gaat. Hij kijkt heel goed, communiceert en besluit heel vaak zelf geen kennis te gaan maken. Dan komt hij mooi weer terug trippelen en zeg ik 'was het een stomme reu Bram?' en krijgt hij een koekje. Ik maak in de praktijk nooit mee dat iemand z'n onaangelijnde honden bij zich houdt, dus ga dat bij Bram ook niet doen. Dan veroorzaak ik alleen maar problemen omdat hij dan onvoorbereid vijf honden op z'n rug krijgt.

Ik vind dat de hondenforumregeltjes vaak nogal ver staan van wat gebruikelijk is in losloopgebied. Als ik me druk zou gaan maken om elke keer dat er honden op mijn honden afkomen die proberen op te jagen, te patsen etc., dan had ik geen relaxed leven meer. Honden die teruggeroepen worden als er andere honden aankomen? Ik heb het werkelijk nog nooit meegemaakt.
Ik doe dat dus wel altijd (mislukt ook wel eens hoor). Misschien ben ik daar ook wel te voorzichtig in en zou ik ze ook moeten laten gaan. Het zou veel relaxter lopen :mrgreen: Maar ik ben zowiezo voorzichtig omdat het vier honden zijn en ze een erg hechte roedel zijn na 8 jaar. Helemaal op elkaar ingespeeld en je hebt met meerdere honden nu eenmaal te maken met ganging up.

Het maakt ook niet uit wat gebruikelijk is, voor mij is dit het prettigst en ik doe het vooral om problemen te voorkomen en geen overlast te geven aan mensen met honden die wel willen spelen. Ik vind het ook niet leuk voor zo'n hond als hij afgesnauwd wordt en zit niet te wachten op boze baasjes. :wink: Ik wil gewoon dat m'n honden het leuk hebben en wil geen boze gezichten van andere hondeneigenaren.
Zoek stok!
Zeer actief

Maar loop jij ook niet in andere gebieden dan ik? Ik loop in echt drukke losloopgebieden namelijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jackira
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar loop jij ook niet in andere gebieden dan ik? Ik loop in echt drukke losloopgebieden namelijk.
Op zich loop ik in een best druk gebied, ik ontwijk alleen heel goed iedereen :mrgreen: Er zijn dagen dat het heel druk is en dat het me toch lukt om niemand tegen te komen.

Maar echt in hele drukke gebieden loop ik niet, ook nooit in het weekend.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zoek stok! schreef:Maar loop jij ook niet in andere gebieden dan ik? Ik loop in echt drukke losloopgebieden namelijk.
Dit was in een aanlijngebied, Nikan aan de linkerkant aangelijnd en Belle aan de rechterkant los op de voet want zij durft niet zomaar van de voet af te lopen.
Maar daar ging het mij niet om, shit happens. Ik viel erover dat er gezegd werd dat het meteen agressief gedrag was en dat was het niet. Ongeacht wie het deed, het was niet zomaar vanuit het niets terwijl de ander onschuldig was in het geheel :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:Mijn Puli's (en zeker Hoppa) gaan altijd even buurten, óók bij aangelijnde honden :mrgreen:
Als het een kwaaie hond is dan kijken ze even beledigd en lopen daarna weer door. Daar ga ik ze dus, in losloopgebied notabene, écht niet voor vasthouden.
Terugroepen lukt vaak ook niet, ze zijn veel te nieuwsgierig. En omdat ik weet dat het toch geen kleunen wordt laat ik ze begaan.
Ik realiseer me best dat dat voor een eigenaar van een asociale hond vervelend is, maar dié kiest ervoor met die taaie hond van hem in losloopgebied te gaan wandelen, waar je dit kunt verwachten.
Zouden de Puli's wèl op knokken uit zijn zou ik ze natuurlijk wel vasthouden, dát is de bedoeling ook weer niet.
Wel ja, asociale hond maar weer. En er voor kiezen is ook niet zoals het is. Mijn honden willen ook los lopen. En ze zijn niet a sociaal maar stellen geen prijs op buurtende vreemde honden en dat maken ze duidelijk. Dat is mijn probleem, prima. Ik los dat dan ook zelf op. Maar ik mag daar ook lopen met mijn honden. :mrgreen:

Ik vind eht ook best als iemand ze niet terug roept hoor, maar dan niet kwaad zijn als het ego van je hond gekwetst wordt.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Zoek stok! schreef: Ik vind dat de hondenforumregeltjes vaak nogal ver staan van wat gebruikelijk is in losloopgebied.
Dat vind ik ook;Bente is lang niet altijd even vriendelijk tegen andere honden maar ik loop wel altijd in een losloopgebied.En dus lijn ik haar aan als ik denk dat het fout zal gaan en loop gewoon door.
Buiten dat is ze naar die andere honden toe heel duidelijk en weet de ander meestal heel snel of er al dan niet gebuurt kan worden.
Een hond van 6 maanden (zoals Faro) is gewoon lang nog niet altijd onder controle en om hem dan maar overal aan te gaan lijnen omdat andere honden niet zo gek zijn op jong grut dat naar ze toe komt gaat me te ver.
Een hond moet ook leren :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MARC_S schreef:Oh, ok, dus eigenlijk is de vriendelijke hond verantwoordelijk voor het bijten van de hond van een ander? Mooi is dat.
Lezen over andermans ervaringen, en interpreteren kun je blijkbaar niet. Vergrijp je er dan ook niet aan Marc. Wat je niet beheerst, beheers je niet.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Mijn honden willen ook los lopen. En ze zijn niet a sociaal maar stellen geen prijs op buurtende vreemde honden en dat maken ze duidelijk. Ik vind eht ook best als iemand ze niet terug roept hoor, maar dan niet kwaad zijn als het ego van je hond gekwetst wordt.
Als er vuil gekeken wordt of gegromd zijn de Puli's zó weg hoor, het zijn feitelijk een stel schijterds wat dat aangaat ;-)
En over hun al dan niet gekreukte ego zit ik iig niet in :mrgreen:
Als honden weer weg gaan is er ook niks aan de hand :wink: alleen de opdringerige types dat wordt wel eens lastig.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

MJ schreef: Hahaha, was het maar waar ! Ik heb hier sowieso 1 kleuter van 9 maanden die dat echt nog niet doet hoor.
Hondjes zijn leuk , hondjes betekent spelen in zijn ogen ! En ja....ik heb hem los lopen .
A moet ie nog leren en B in een hondenlosloopgebied ga ik hem niet bij elke hond terugroepen. Hij mag van mij ook rustig dan kennis maken en spelen.
Loop ik ergens waar het rustig is en waar ik kan zien dat de tegemoetkomende hond aan de lijn zit roep ik Gijsje terug ...op behoorlijke afstand dus anders ben ik op dit moment iig nog kansloos :oeps: , en lijn hem aan.
Maar jonge honden moeten leren en om te zeggen dat je dan maar aan moet lijnen tot ze 'volledig' onder àppel staan...nee. Dat doe ik ook niet.
Bij Maxi red ik het vaak wel om ook nog op vrije korte afstand terug te roepen maar ook daar gaat het me soms weleens mis. Dat ie toch gaat. En dan ben ik of te laat geweest of Maxi steekt dus even de middelvinger schijnbaar naar me op. :oeps: 100 % bestaat in mijn ogen niet.
Hier hetzelfde. Mijn puber luisterd heel behoorlijk maar vind andere honden gewoon veel leuker dan mij... We trainen er hard op.. Ooit komt het goed :F:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ri@ schreef:
Nanna schreef:
Ri@ schreef: Mijn honden willen ook los lopen. En ze zijn niet a sociaal maar stellen geen prijs op buurtende vreemde honden en dat maken ze duidelijk. Ik vind eht ook best als iemand ze niet terug roept hoor, maar dan niet kwaad zijn als het ego van je hond gekwetst wordt.
Als er vuil gekeken wordt of gegromd zijn de Puli's zó weg hoor, het zijn feitelijk een stel schijterds wat dat aangaat ;-)
En over hun al dan niet gekreukte ego zit ik iig niet in :mrgreen:
Als honden weer weg gaan is er ook niks aan de hand :wink: alleen de opdringerige types dat wordt wel eens lastig.
Dat herken ik ook. En ik probeer er maar 'gewoon' geen drama meer van te maken. :wink: Ik liep me - vroeger - echt op te vreten als een hond hele einden met ons meeliep terwijl ik mijn honden onder appèl had. Nu laat ik het gewoon gaan. Billy en Silka jagen op een gegeven moment zo'n achtervolger op niet mis te verstane wijze weg. En dat is dan maar zo.
Soms komen baasjes wel eens verhaal halen, dat mijn honden zo lelijk doen. Terwijl die van hun alleen maar willen spelen. Dat dat 'spelen' als heel erg opdringerig wordt ervaren (het gaat om bespringen/bestijgen, met stramme poten om mijn honden heen draaien, patsen, overheersen) wil er soms helemaal niet in... :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Grommen of snauwen mogen ze altijd. Ik ga ze de mond niet snoeren als een hond komt "praten" natuurlijk. :wink: :19:
Maar als Cleo ergens gaat kijken bij een hond moet die haar ook niet grijpen. Dan vind ik dat toch op zijn zachtst gezegd irritant. Haar wegjagen of snauwen maakt me niks uit. Maar ik wil wel dat ze heel en compleet terug komt en niet met gaatjes. Want dan denk ik wel, klojo, wat loop je hier met die hond. :piew: Hou die hond uit situaties waarin andere honden los lopen. :19:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Rami schreef:
Ri@ schreef:
Dat herken ik ook. En ik probeer er maar 'gewoon' geen drama meer van te maken. :wink: Ik liep me - vroeger - echt op te vreten als een hond hele einden met ons meeliep terwijl ik mijn honden onder appèl had. Nu laat ik het gewoon gaan. Billy en Silka jagen op een gegeven moment zo'n achtervolger op niet mis te verstane wijze weg. En dat is dan maar zo.
Soms komen baasjes wel eens verhaal halen, dat mijn honden zo lelijk doen. Terwijl die van hun alleen maar willen spelen. Dat dat 'spelen' als heel erg opdringerig wordt ervaren (het gaat om bespringen/bestijgen, met stramme poten om mijn honden heen draaien, patsen, overheersen) wil er soms helemaal niet in... :19:
Ik maak me er ook niet meer heel druk om. Meestal vertrekken de honden ook weer snel. Maar die engelse buldog was nogal vasthoudend en het was een paar keer bijna vechten. Ook omdat die buldog er volgens mij niks van begreep en dacht dat wij de uitlaatservice waren waar hij mee liep. :mrgreen:

Dus Buck wilde hem wegjagen maar buldog dacht natuurlijk mooi niet, ik hoor hier ook bij. En die mevrouw van de uitlaatservice kwam woest achter me aan, razend dat ik niet stopte. Maar ik kon niet stoppen want dan zouden ze gaan vechten en als zij dan aan kwam met de rest van die honden en dan nog mijn honden er bij , dat leek me geen strak plan.

Maar dat kon ik niet uitleggen uit de verte , ik was van plan om mijn honden snel in de auto te zetten, die was dichtbij en dan die buldog weer terug te brengen. Maar ze spoog bijna vuur toen ze eindelijk bij me was. Waarom ik niet stopte. Dus ik een poging doen door te zeggen dat mijn honden niet altijd zo goed met andere honden kunnen, en dan krijg je als antwoord "ja dat is jouw probleem". Dat beinvloed dan toch wel enigszins mijn humeur moet ik zeggen :mrgreen:
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:Grommen of snauwen mogen ze altijd. Ik ga ze de mond niet snoeren als een hond komt "praten" natuurlijk. :wink: :19:
Maar als Cleo ergens gaat kijken bij een hond moet die haar ook niet grijpen. Dan vind ik dat toch op zijn zachtst gezegd irritant. Haar wegjagen of snauwen maakt me niks uit. Maar ik wil wel dat ze heel en compleet terug komt en niet met gaatjes. Want dan denk ik wel, klojo, wat loop je hier met die hond. :piew: Hou die hond uit situaties waarin andere honden los lopen. :19:
Nou ja, ik vind even 'komen kijken' wel iets anders dan dat irritante achtervolgen en dat buurten draait eigenlijk ook nooit uit op grauwen en snauwen.
Maar dat meelopen/achervolgen daar heb daar echt zo'n hekel aan, mijn honden mogen dat ook echt niet. :boos: :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Ri@ schreef: Ik maak me er ook niet meer heel druk om. Meestal vertrekken de honden ook weer snel. Maar die engelse buldog was nogal vasthoudend en het was een paar keer bijna vechten. Ook omdat die buldog er volgens mij niks van begreep en dacht dat wij de uitlaatservice waren waar hij mee liep. :mrgreen:

Dus Buck wilde hem wegjagen maar buldog dacht natuurlijk mooi niet, ik hoor hier ook bij. En die mevrouw van de uitlaatservice kwam woest achter me aan, razend dat ik niet stopte. Maar ik kon niet stoppen want dan zouden ze gaan vechten en als zij dan aan kwam met de rest van die honden en dan nog mijn honden er bij , dat leek me geen strak plan.

Maar dat kon ik niet uitleggen uit de verte , ik was van plan om mijn honden snel in de auto te zetten, die was dichtbij en dan die buldog weer terug te brengen. Maar ze spoog bijna vuur toen ze eindelijk bij me was. Waarom ik niet stopte. Dus ik een poging doen door te zeggen dat mijn honden niet altijd zo goed met andere honden kunnen, en dan krijg je als antwoord "ja dat is jouw probleem". Dat beinvloed dan toch wel enigszins mijn humeur moet ik zeggen :mrgreen:
Aja, ik merk idd ook wel eens dat mensen het heel vervelend vinden dat ik doorloop. Maar het is hier ook dè manier om het niet tot een escalatie te laten komen. Zeker als het gaat om Bill en een volle reu die van patsen houdt... :ugh:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

MARC_S schreef:Grommen of snauwen mogen ze altijd. Ik ga ze de mond niet snoeren als een hond komt "praten" natuurlijk. :wink: :19:
Ja zo gaat dat meestal ook wel. Maar als zo'n hond niet weg gaat dan zou het best vechten kunnen worden. Is gelukkig nog niet gebeurd, maar dat is omdat ik daar dan heel veel moeite voor doe.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Of je er nu loopt met een hond die niet alle andere honden leuk vind of dat je er gewoon loopt als wandelaar, ik vind niet dat een ander last van jouw hond moet hebben.

Ik heb het nu even over aanlijngebieden, bij losloopgebieden vind ik het weer anders, alhoewel als je een draak van een hond hebt die op alles afstiert, je daar ook wel op kan letten.

Vanmiddag was ik zonder hond in het bos komt er een rr nogal vreemd naar me toe en de baas maar roepen, ik bleef stilstaan en uiteindelijk had ze de hond weer te pakken, ze zegt sorry en ik zeg, ja ik dacht ik blijf maar stilstaan, zegt ze en dat vond je verstandig :80: ik zeg ja jij niet dan, toen zei ze niets meer. :19:

Ik heb wel eens met een ohhh zo vrolijke lab in het bos gestaan en hij bleef maar springen, ik zat tot mijn navel onder de blubber en die heb ik een tik met de camera verkocht, niet te hard natuurlijk want ik wil wel de camera heel houden. :smile2:

Met Baco heb ik tot nu toe niet veel problemen, alleen een tijdje terug een heel opdringerige rott en die kwam niet voor de gezelligheid en de lakse baas kwam op zijn gemakkie aansloffen, joh laat ze het toch zelf uitzoeken, zulke bazen haat ik.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Rami schreef:
Ri@ schreef: Ik maak me er ook niet meer heel druk om. Meestal vertrekken de honden ook weer snel. Maar die engelse buldog was nogal vasthoudend en het was een paar keer bijna vechten. Ook omdat die buldog er volgens mij niks van begreep en dacht dat wij de uitlaatservice waren waar hij mee liep. :mrgreen:

Aja, ik merk idd ook wel eens dat mensen het heel vervelend vinden dat ik doorloop. Maar het is hier ook dè manier om het niet tot een escalatie te laten komen. Zeker als het gaat om Bill en een volle reu die van patsen houdt... :ugh:

Het moment dat ik stil zou staan gaat het mis, want de enige manier om Buck er van te weerhouden om er op te duiken is door hem strak naast me te laten lopen. Sta ik stil houdt dat dus op. En aanlijnen is ook geen optie in zo'n situatie waarin de andere hond het niet opgeeft.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoek stok! schreef:

Ow dan wil ik jou wat vaker tegen komen in wandelingen :mrgreen: Ik lijn Jola vaak aan voor de zekerheid. Als Odin gaat spelen gaat ze het afbreken en dat vind ik niet leuk. Maar dan houd hier dus bijna iedereen zijn hond echt wel bij zich. (heel netjes :ok: ) Maar als ik dan niet zeg laat maar los hoor kan Odin alsnog niet lekker spelen :mrgreen:

Ik denk inderdaad dat het wel erg afhankelijk is van waar je loopt. Hier heb je 2 van die grotere losloopgebieden op de brunssumerheide en op de sint pieters berg voor de rest laten de meeste mensen hun honden wel los maar mag het eigenlijk niet (op kleine stukjes na dan) Maar ik vind dat hier echt bijna iedereen zich aan ongeschreven regeltjes houd dat vind ik meestal ook wel zo fijn. Toen ik in Ede ben weze wandelen stond ik te kijken van hoe relaxed het daar ging hoor. Maar ook van sommige honden die hun gang maar mochten gaan bij gedrag dat toch niet zo heel leuk was om maar te zeggen. Dus zolang er mensen lopen die leuke honden hebben of honden gedrag wel een beetje snappen en niet in paniek raken van een snauw is het geen probleem. Maar ik ken ook gebieden waar heel veel mensen lopen met honden die gewoon voor geen meter luisteren maar wel iedere keer heibel zoeken en als ze dan van een andere hond op hun kop krijgen je verontwaardigde baasjes naast je hebt staan :19: Ja dan gaan mijn haren wel omhoog staan hoor!

Ik kom met Jola overigens overal. Als er zoveel honden komen buurten ontspant ze vanzelf en voor de rest is het mijn taak om ervoor te zorgen dat ze niet iedere keer moet snauwen als er even iemand aan dr kont ruikt. Zou me dat niet lukken zou ik er niet gaan lopen maar ik moet zeggen dat hoe vaker ik in zo'n gebied loop hoe relaxter Jola word en ik roep haar nu niet eens meer altijd bij me in die drukke losloop gebieden.

Ik zelf vind het gewoon het lastigst als baasjes geen idee hebben van honden gedrag en dan op hun hoogste poten kunnen gaan staan. Wat de honden verder doen zoeken ze zich maar uit. Mensen die echt een moeilijke/"gevaarlijke" hond hebben nemen hun verandwoordelijkheid wel (teminsten dat is mijn ervaring dan)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zoek stok! schreef:
Ri@ schreef:
Zoek stok! schreef:

Maar dat komt ook omdat je niet direct weet waarom een hond aangelijnd is. Ik loop af en toe een stukje met Lilo aan de lijn en Jack los, om te voorkomen dat ze een bruggetje pakt en effe leuk achtertuinen gaat inspecteren. En als ik zie dat mensen dan snel hun niet-bedreigend uitziende honden ook gaan aanlijnen roep ik dat dat niet hoeft. En dan krijg ik soms als antwoord dat hun hond dan wel even komt kijken en dan zeg ik dat dat prima is en ondertussen loopt Jack al kwispelend naar die andere baas, we maken een praatje en de volgende keer weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

En dat is volgens mij waarom het hier en daar mis gaat en er zoveel frustratie en irritatie is, mensen communiceren niet. Als je een vreemde baas plus hond tegenkomt, je zegt even goeiemorgen/goeiemiddag, je schat elkaars honden in en waarschuwt eventueel dat jouw hond een beetje lomp is / angstig is / erg enthousiast is / andere honden afsnauwt als ze te dichtbij komen of wat dan ook, dan kan je desnoods je honden aanlijnen en nog even verder praten of niet, en dan is er helemaal niks aan de hand.
Bram zou wel richting jouw roedel gaan als ik jou zou tegen komen. En ik zou hem daar niet van weerhouden als je ze los hebt lopen. Maar geloof het of niet, Bram heeft nooit gedoe als het om zo'n situatie gaat. Hij kijkt heel goed, communiceert en besluit heel vaak zelf geen kennis te gaan maken. Dan komt hij mooi weer terug trippelen en zeg ik 'was het een stomme reu Bram?' en krijgt hij een koekje.
Bij zo'n groot roedel als dat van Ri@ zijn mijn honden allebei meteen wat voorzichtiger, maken hooguit contact met honden die dan zelf ook contact zoeken.
Ik maak in de praktijk nooit mee dat iemand z'n onaangelijnde honden bij zich houdt, dus ga dat bij Bram ook niet doen. Dan veroorzaak ik alleen maar problemen omdat hij dan onvoorbereid vijf honden op z'n rug krijgt.
Ik hou ze wel onaangelijnd even bij me als er bijvoorbeeld fietsers langskomen, maar bij andere honden vind ik het wat onlogisch. Als je hond er toch al niet op af zou gaan hoef je niet aan te lijnen, zou je hond er misschien wel op afgaan terwijl jij dat niet wilt, lijn dan aan, dan weet je zeker dat hij er niet op afgaat. Bij een vreemde DH gaan ze hier allebei aan de lijn. Misschien zou ik ze er ook best wel los langs kunnen loodsen, maar aangelijnd is veel simpeler.
[/quote]

Als ik sommige verhalen lees vind ik ook wel dat ik wel heerlijk relaxed in ons gebied kan lopen. Maar ik heb (vind ik) inmiddels ook best heel makkelijke honden, en met die paar honden waarmee het niet goed gaat gaat het ook goed omdat de andere baas en ik dan meteen effe aanlijnen en met een boogje om elkaar heen lopen (en dan nog best effe een praatje over het weer kunnen houden ofzo).
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

mijn honden lopen los en als we andere honden tegenkomen dan roep ik mijn honden altijd bij me zodat ik de boel in de gaten kan houden. meestal lukt dit maar soms ook een keer niet omdat de drang om naar een andere hond toe gaat groot kan zijn of ik ben te laat met roepen :oeps: de laatste tijd probeer ik juist zelf wat meer relext te doen en de honden toch kennis met elkaar te laten maken maar ik ben er dan wel altijd bij. ik hou de kennismaking kort en loop weer door.
ik lijn ze meestal niet meer vast omdat dit juist meer spanning oplevert bij buck en de meeste honden toch ook bij ons komen buurten en dat zit hij aan de lijn.

buck heeft ook een periode gekend dat hij uit onzekerheid/angst juist op elke hond af vloog, dit was een korte periode maar dit was ook erg zelfbelonend :( daarna hebben we een lange tijd erg kort gehouden en wel steeds aangelijnt bij andere honden.
nu lijkt hij zelf relexter en is niet meer zo gefixeerd op andere honden, dus ik ben zelf ook relexer geworden waardoor we nu de tussenweg bewandelen.
op dit moment werkt dit, dus laat ik het maar zo....
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Nanna schreef:Mijn Puli's (en zeker Hoppa) gaan altijd even buurten, óók bij aangelijnde honden :mrgreen:
Als het een kwaaie hond is dan kijken ze even beledigd en lopen daarna weer door. Daar ga ik ze dus, in losloopgebied notabene, écht niet voor vasthouden.
Terugroepen lukt vaak ook niet, ze zijn veel te nieuwsgierig. En omdat ik weet dat het toch geen kleunen wordt laat ik ze begaan.
Ik realiseer me best dat dat voor een eigenaar van een asociale hond vervelend is, maar dié kiest ervoor met die taaie hond van hem in losloopgebied te gaan wandelen, waar je dit kunt verwachten.
Zouden de Puli's wèl op knokken uit zijn zou ik ze natuurlijk wel vasthouden, dát is de bedoeling ook weer niet.
Jack mag van mij ook rustig buurten bij aangelijnde honden (behalve DH's :roll:), die kan prima inschatten of die andere hond hem leuk vindt of niet en mocht die andere hond het niet op prijs stellen staat hij binnen no-time heel nonchalant aan het gras te ruiken en doet hij net alsof er geen andere hond is (die dan meestal toch effe aan Jacks kont moet ruiken, en dat vindt Jack best).

Lilo mag op aangelijnde honden af als het helemaal haar smaak is, dan gooit ze ook al haar charmes in de strijd en tot dusver heeft dat ook nooit voor problemen gezorgd (haar 'smaak' zit veelal aangelijnd omdat het puppedingetjes zijn of leuke stuiterende reuen met bananen in hun oren).

Ik vind het ook helemaal geen punt als een leuke vriendelijke hond bij ons komt buurten als ik er 1 of 2 aangelijnd heb. Is het een overenthousiaste lab-puber die op zondagmiddag een keertje los mag en meteen op mijn honden klimt, dan wordt dat door ons allemaal flink afgesnauwd. En als dat gesnapt wordt, is er ook niks aan de hand.
Hanneke2
Zeer actief

chrico schreef:
Dit was in een aanlijngebied, Nikan aan de linkerkant aangelijnd en Belle aan de rechterkant los op de voet want zij durft niet zomaar van de voet af te lopen.
Maar daar ging het mij niet om, shit happens. Ik viel erover dat er gezegd werd dat het meteen agressief gedrag was en dat was het niet. Ongeacht wie het deed, het was niet zomaar vanuit het niets terwijl de ander onschuldig was in het geheel :wink:
Niemand weet precies wat Faro nou heeft gedaan, maar in het hele verhaal komt niet heel duidelijk naar voren dat Faro ook nog maar een halve pup is. Zes maanden oud, dus schuldig of onschuldig... :roll:

En laten we wel wezen, als Belle aangelijnd was, had je alle recht van spreken gehad, dan was de 'schuld' overduidelijk. Maar (en dat geldt ook voor TS) ik vind dat je een wat onzekere of angstige hond echt pas los kan laten lopen als je er van overtuigd bent dat ze bij het eerste teken van onraad naar jou toekomen en ook bij jou blijven. Dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan netjes luisteren als er met andere honden gespeeld kan worden. Er raken weinig honden kwijt omdat ze helemaal verdiept zijn in ravotten met een maatje, en er raken er legio kwijt omdat ze in gillende paniek weg rennen naar waar de baas juist niet staat te roepen.
Hanneke2
Zeer actief

Helemaal eens.
Hanneke2
Zeer actief

Ri@ schreef:
Rami schreef:
Ri@ schreef:
Ik maak me er ook niet meer heel druk om. Meestal vertrekken de honden ook weer snel. Maar die engelse buldog was nogal vasthoudend en het was een paar keer bijna vechten. Ook omdat die buldog er volgens mij niks van begreep en dacht dat wij de uitlaatservice waren waar hij mee liep. :mrgreen:

Oh, ik heb bewondering voor je zelfbeheersing. Echt heel knap.

En jouw verhaal bevestigt nog een keer mijn nogal gekleurde mening over de gemiddelde uitlaatservice, en over de gemiddelde intelligentie van Engelse bulldoggen. :roll:
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door IngeK »

Ik zit me hier te verbazen over een paar posten waarbij mensen het gewoon heel normaal en goed vinden dat hun hond naar een andere aangelijnde hond toegaat om te snuffelen of wat dan ook.

Dit is voor mij irritatie nr. 1

Mijn honden hebben nog nooit een ander gebeten en dat wil ik graag zo houden daarom hou ik ze altijd aan de riem als ik andere honden zie of tegenkom. Toch zijn er een aantal mensen die ik hier tegenkom die hun hond ook lekker los laten en die dan ook willen spelen snuffen of hard aankomen rennen en 2 meter voor mij stil staan en gaan blaffen. Baasje komt dan van een eind verder aangesjokt de hond roepen terwijl ik daar met 3 honden aan de riem sta. Dan tijdens het doorlopen ook nog rustig zeggen "goh jij hebt je handen vol'! Ik kan daar echt zo pissig om worden. Roep je hond bij je, lijn he aan, loop verder en gooi hem weer los als hij perse los moet lopen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

IngeK schreef:Ik zit me hier te verbazen over een paar posten waarbij mensen het gewoon heel normaal en goed vinden dat hun hond naar een andere aangelijnde hond toegaat om te snuffelen of wat dan ook.

Dit is voor mij irritatie nr. 1

Mijn honden hebben nog nooit een ander gebeten en dat wil ik graag zo houden daarom hou ik ze altijd aan de riem als ik andere honden zie of tegenkom. Toch zijn er een aantal mensen die ik hier tegenkom die hun hond ook lekker los laten en die dan ook willen spelen snuffen of hard aankomen rennen en 2 meter voor mij stil staan en gaan blaffen. Baasje komt dan van een eind verder aangesjokt de hond roepen terwijl ik daar met 3 honden aan de riem sta. Dan tijdens het doorlopen ook nog rustig zeggen "goh jij hebt je handen vol'! Ik kan daar echt zo pissig om worden. Roep je hond bij je, lijn he aan, loop verder en gooi hem weer los als hij perse los moet lopen.
Ik denk dat de meeste mensen dat hier ook wel proberen. Maar je kan je toch ook voorstellen dat als jij met 3 honden aan de riem ergens gaat lopen waar honden los mogen dat er dan een hond komt kijken? Hoe leuk is het voor een jonge speelse hond om kennis te maken met 3 potentiële speelkameraden? Denk je dat mensen dan weg komen met een kom hierrrr en een stukje worst bij een 6 maanden oude hond? Zeker honden die alleen leven zijn vaak totaal gefixeert op andere honden en dat kost nogal wat werk. Volgens mensen hier moeten die honden dan voor altijd aan de riem maar als zij niks doen, honden mogen daar los en die kun je dus verwachten, dan vind ik niet dat jij dan alles bij die andere mensen moet leggen. :wink: Jij bent degene die daar loopt met 3 honden tegelijk aan de riem. Dat dat lastig is begrijp ik, maar begrijp ook dat je altijd honden tegen zal komen en dat je beter rekening met zoiets kan houden dan dat je denkt dat de hele wereld om je heen jouw regels gaat aanhouden. Zelfs als je helemaal gelijk hebt zal dit dus een levenslange ergernis worden zo.

Want ik begrijp alles. Ik wil ook geen buurtende honden met de dames aan de riem. Eva is nu loops dus ik wil het nu helemaal niet hebben. :neenee: Ik durf haar op dit moment ook niet goed los te laten omdat ze de laatste dagen erg stout reageert op alles. Dat was vorige loopsheid een beetje zo, nu is ze echt een bitch! Dus als er nu een hond komt en Eva is in een loopse bitch-bui dan vind ik dat ook heel rot. Die gaat ook grommen en snappen en een hond kan dan echt beter oprotten op dit moment. En dan sta ik ook te kafferen van tjezussss, haahaaaal je hond weg! Of roep je hond even zeg!@#@ :F:

Maar ik heb niet de illusie dat de wereld zal veranderen en ik ben degene met de op dit moment opvliegerige hond. Mijn probleem dus. :U: Ik denk niet dat ze een hond echt zal bijten. Weten doe ik dat echter ook niet. Als een jonge reu op haar rug springt nu kan het best zijn dat ze die bijt. Of ze vindt het goed, dat kan ook. :love: Maar dan blijft het zo dat ze niet mag bijten. Ook al is de andere hond los en doet die stom. Als ze bijt in een losloopgebied en het slachtoffer is een jonge vriendelijke hond dan voel ik me daar dus nog steeds verantwoordelijk voor.

Wat mij hier heel erg stoort is dat het volgens veel mensen terecht zou zijn dat een hond die komt buurten gebeten wordt. Waarom is dat terecht? :denken: Omdat hij niet luistert of omdat hij niet geroepen wordt? Bijna iedereen in een losloopgebied laat zijn hond kennis maken met andere honden. Honden willen ook spelen en met de meeste honden die daar lopen is dat ook geen probleem. :U: Ineens komt er iemand met 3 aangelijnde honden en dan moet iedereen zijn hond roepen, het spel afkappen en zijn hond aanlijnen zodat de meneer of mevrouw met de aangelijnde honden even kan passeren? Ik vind dat je dan een andere route moet nemen. Doe ik zelf ook nl. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”