Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke hond voor in een flat?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

BrutusvandeKracht
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sint Bernard en andere dogachtigen

welke hond voor in een flat?

Ongelezen bericht door BrutusvandeKracht »

Een collega gaat volgend jaar met pensioen.
Zij en haar man wonen op een flat en willen graag een hond.
Meer dan 30 jaar geleden heeft zij ook een hond gehad.
Zij vroeg mijn advies, zelf dacht zij aan een jonge boerenfox.
Ik heb haar dit ontraden en geadviseerd om in een asiel te gaan kijken naar een geschikte hond.

Zij wil echter graag een rashond.
Zelf denk ik dat een ruwharige teckel een prima hond voor hun zou zijn.
Zij wil liever iets groters.

Wat zouden jullie haar adviseren?
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller
Aantal honden: 2

Re: welke hond voor in een flat?

Ongelezen bericht door Dusty »

de boerenfox is geen erkend ras :wink:

er zitten in asiels ook rashonden. dus opzich zou dat nog best een optie zijn. afhankelijk of er een lift in de flat is en wat ze nog meer met de hond willen doen, zijn er vast rassen die dat kunnen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik denk dat elke hond het prettig vindt om lekker buiten in de tuin te liggen maar ik zou niet weten waarom een kleine hond het beter zou doen op een flat (met lift) dan een grote. grote honden zijn vaak ook wat rustiger.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 14 mei 2010 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... dat hangt HEEL erg van de mensen zelf af!
Zien ze het nog zitten ene pup op te voeden of liever een oudere herplaatser. WAt als ze zelf niet meer zo mobiel zijn, is er dan een achterwacht voor de hond? WAt willen ze met de hond gaan doen, hoeveel beweging gaat hij op een dag krijgen? Wordt aan een hondensport gedacht?
Ik zou 't in eerste instantie zoeken in een gezelschapshondengroep.
Want, elk ras heeft ook "eisen" die aan de baas gesteld worden. Dit betreft mensen op leeftijd... gaat ze aan die "eisen" kunnen voldoen, nu en in de (nabije) toekomst??

Suzanne
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

In een flat zou ik zelf voor een klein hondje kiezen dat je effe kan optillen als je met de lift gaat (of een trap opmoet). Maar een boerenfox is op zich een leuk handzaam middenmaatje denk ik, en af en toe ook best in het asiel te vinden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hutsje
Zeer actief

wat goed van je nanna! :ok:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Nahhh, wat een leukerdje Nanna, waarom wil niemand die nou :(
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Als het een flat betreft zonder lift, dan zou ik een grote hond afraden. Is er een lift, dan hoeft dat geen criteria te zijn. Met deze summiere omschrijving zouden veel honden kunnen passen. Een leuk asielzoekertje zou zeker een optie kunnen zijn! :ok:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Hanneke2 schreef:In een flat zou ik zelf voor een klein hondje kiezen dat je effe kan optillen als je met de lift gaat (of een trap opmoet). Maar een boerenfox is op zich een leuk handzaam middenmaatje denk ik, en af en toe ook best in het asiel te vinden.
Er zitten tig (boeren)foxen en aanverwanten in het asiel en waarom zou dát nou zo zijn. Vast niet omdat ze zo makkelijk zijn in het algemeen.

Het wonen op een flat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, het hangt er vanaf wat voor een flat, welke verdieping, hoe vaak er met de hond gelopen wordt etc, etc. In principe kan je een Leonberger op een flat houden :19: . Je hebt dan wel een probleem als je hoog woont en de lift het niet doet.

Nanna heeft overigens wel weer een hondje gevonden die best wel aan de 'eisen' voldoet, nmm :ok: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Liesbeth schreef:
Hanneke2 schreef:In een flat zou ik zelf voor een klein hondje kiezen dat je effe kan optillen als je met de lift gaat (of een trap opmoet). Maar een boerenfox is op zich een leuk handzaam middenmaatje denk ik, en af en toe ook best in het asiel te vinden.
Er zitten tig (boeren)foxen en aanverwanten in het asiel en waarom zou dát nou zo zijn. Vast niet omdat ze zo makkelijk zijn in het algemeen.
Het zijn hondjes waarmee iets meer ondernomen moet worden dan 3 x per dag naar het eind van de straat? Ik denk niet omdat het nou zulke ontzaglijk moeilijk honden zijn. Maar ze zitten wellicht in de hoek van de labs en JR's, populair bij mensen die eigenlijk niet goed inschatten wat de behoeften van een hond zijn.
Het wonen op een flat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, het hangt er vanaf wat voor een flat, welke verdieping, hoe vaak er met de hond gelopen wordt etc, etc. In principe kan je een Leonberger op een flat houden :19: . Je hebt dan wel een probleem als je hoog woont en de lift het niet doet.

Nanna heeft overigens wel weer een hondje gevonden die best wel aan de 'eisen' voldoet, nmm :ok: .
Ja, die van Nanna is leuk!!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
BrutusvandeKracht
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sint Bernard en andere dogachtigen

Ongelezen bericht door BrutusvandeKracht »

De betreffende mensen wonen op de 11e etage.
Een "draagbaar" hondje lijkt me bijna een pré.

Ik zal ze eens attenderen op die ruwharige teckel.

Voor de rest ben ik het met de meeste meningen eens.
Eigenlijk gun ik iedere hond een onnoemlijk grote tuin, maar ja, we leven wel in Nl.

Ik geloof ook wel dat een grote hond prima kan op een flat.
Onze, helaas 30 jaar te vroeg overleden, St. Bernard kon ook makkelijk op een flat.
Hij leek wel een beetje op zijn baasje.
Als hij een bank had om op te liggen was ie al tevreden.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

als je een lift hebt kan je elke hond in een flat houden....het ligt natuurlijk wel aan wat je verder per dag met de hond doet :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

een flat maakt mijn inziens niet veel uit als je maar voldoende met de hond naar buiten gaat en onderneemt, op een balkonnetje kan een hond net zo goed uitpuffen van een flinke boswandeling als in een tuin.
Belangrijk zou ik vinden dat de mensen veel willen wandelen, dus niet naar het grasveldje achter d eflat en weer terug zoals ik heel vaak zie... als je voldoende beweging geeft kan je bijna elk ras wel op een flat hebben.
alleen als de lift kapot is zou een makkelijk draagbaar hondje wel heel makkelijk zijn :tongue:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wat voor eisen hebben die mensen verder?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

jacq1970 schreef:een flat maakt mijn inziens niet veel uit als je maar voldoende met de hond naar buiten gaat en onderneemt, op een balkonnetje kan een hond net zo goed uitpuffen van een flinke boswandeling als in een tuin.
Belangrijk zou ik vinden dat de mensen veel willen wandelen, dus niet naar het grasveldje achter d eflat en weer terug zoals ik heel vaak zie... als je voldoende beweging geeft kan je bijna elk ras wel op een flat hebben.
alleen als de lift kapot is zou een makkelijk draagbaar hondje wel heel makkelijk zijn :tongue:
Helemaal mee eens. Wij hebben twee behoorlijk actieve honden op een flat, en eentje die wat minder actief is. Wij hebben geen lift dus ik wil ze wel kunnen tillen mocht er wat zijn. Verder vind ik het veel belangrijker wat je met je hond doet, als hoe je woont. Er vanuit gaande dat ze wel hun kont kunnen keren :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb totaal geen problemen met een hond in een flat per definitie. Waar je woont maakt de hond niet zoveel uit denk ik, wat je er mee doet vaak wel :wink:
Hoe groot je erf ook is, een hond heeft het sowieso met een paar dagen wel bekeken allemaal. Een flatje heeft hij met een paar uurtjes wel gezien. Wat maakt het uit :wink:
De hond moet bij je passen, dat is alles.
Verder begrijp ik niet waarom het een rashond moet zijn als je niet eens weet welk ras je wilt. Maarja, dat ben ik :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Nanna schreef:SABA/ teefje/ ca. 5 jaar/ medium
Saba verblijft al langere tijd in het asiel, maar niemand kijkt naar haar om, terwijl ze aandachtig zit te kijken naar iedereen die naar asiel komt. Saba houdt van gezelschap van mensen, van het aaien en van het krabben achter het oortje. Zij heeft heel erg een warm huis nodig. Saba loopt niet aan het lijntje maar tijdens de wandeling blijft ze dicht bij de mens en geroepen komt ze altijd terug. Saba is een bijzonder rustig en onderdanige hond. Ze is lief met andere honden, katten en kinderen.
Afbeelding

Ja die..........
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

DjockPuck schreef:
Nanna schreef:SABA/ teefje/ ca. 5 jaar/ medium
Saba verblijft al langere tijd in het asiel, maar niemand kijkt naar haar om, terwijl ze aandachtig zit te kijken naar iedereen die naar asiel komt. Saba houdt van gezelschap van mensen, van het aaien en van het krabben achter het oortje. Zij heeft heel erg een warm huis nodig. Saba loopt niet aan het lijntje maar tijdens de wandeling blijft ze dicht bij de mens en geroepen komt ze altijd terug. Saba is een bijzonder rustig en onderdanige hond. Ze is lief met andere honden, katten en kinderen.
Afbeelding

Ja die..........

inderdaad ik zou voor deze gaan.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Mijn honden kunnen de hele flat doorhollen van 100 vierkante meter en de gemiddelde huiskamer is toch echt kleiner.
Alles staat of valt met wat je de honden verder aan beweging biedt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Eline* schreef:Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Mijn honden kunnen de hele flat doorhollen van 100 vierkante meter en de gemiddelde huiskamer is toch echt kleiner.
Alles staat of valt met wat je de honden verder aan beweging biedt.
Precies, wij hebben hier ook een hele energieke hond in een bescheiden appartementje.
Ondanks dat ze ook graag wanneer we bij andere mensen op bezoek zijn een rondje door de tuin rent heb ik niet het gevoel dat wij haar tekort doen.
Gewoon lekker veel beweging geven en dan is ze thuis op wat dolle minuutjes na heel rustig.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Eline* schreef:Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Ehh ja, zo ongeveer wel ;)

Maar ik heb ook 2x een Golden op een appartement gehad, en die kwamen ook helemaal niets tekort.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marion. schreef:

Maar ik heb ook 2x een Golden op een appartement gehad, en die kwamen ook helemaal niets tekort.
:wink: Mijn balkondeur staat ook veel open en dan liggen ze heerlijk te loeren naar de straat in het zonnetje. Met een tuin had ik denk ik heel wat meer lopzorgen gehad aangezien Nelson een kattenkiller is en in de gemiddelde buurt toch wel aardig wat katten rondlopen.
Zo heb elk nadeel zijn voordeel. :80:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

mariaa schreef:als je een lift hebt kan je elke hond in een flat houden....het ligt natuurlijk wel aan wat je verder per dag met de hond doet :wink:
Hier ben ik het mee eens. Ik heb een stabij en een aussie op een flat en die doen binnen echt niks anders dan slapen.

Ik zou eens kijken naar wat de mensen precies zoeken. Groot of klein, rustig of iets actiever, etc.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Liesbeth schreef:In principe kan je een Leonberger op een flat houden :19:
MIjn buren hebben een Leonberger, op een flatje.. :engel:
En een langharige teckel.. En 2 katten en een aquarium en ratten... En ook nog een kindje.. :engel: Dus in principe past alles :mann: :mrgreen:
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Marion. schreef:

Wanneer het droog is, staat bij ons de achterdeur open.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

vanaf april staat hier de deur open tot november ofzo, vaak ook 's nachts ;)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jaren lang 3 bouviers op een flat gehad.
En nog de nodige opvangers en loge's .
No problemo.
Kennissen van mij hebben jarenlang 5 herders op de flat gehad.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Waar ik vooral op zou letten is dat het geen blaffers zijn. Daar voorkom je volgens mij een hoop gezeik mee. Lijkt mij voor de medebewoners niet echt leuk om in het lawaai te zitten.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik woon ook in een appartement en heb 3 honden.. kan makkelijk.

Liggen gewoon op het balkon te slapen en buiten kunnen ze los rennen in de omheinde hondenvelden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik woon op de benedenverdieping van een flatje (2 verdiepingen boven mij) met klein tuintje, telt dat ook als flat? :mrgreen:
Hiervoor woonde ik 1 hoog op iets van 40 m2, met een jonge Golden (en een klein hondje, maar goed, dat dat 'mag' op een flat vindt iedereen wel geloof ik haha), was prima te doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”