Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
welke hond voor in een flat?
Moderator: moderatorteam
-
BrutusvandeKracht
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Sint Bernard en andere dogachtigen
welke hond voor in een flat?
Een collega gaat volgend jaar met pensioen.
Zij en haar man wonen op een flat en willen graag een hond.
Meer dan 30 jaar geleden heeft zij ook een hond gehad.
Zij vroeg mijn advies, zelf dacht zij aan een jonge boerenfox.
Ik heb haar dit ontraden en geadviseerd om in een asiel te gaan kijken naar een geschikte hond.
Zij wil echter graag een rashond.
Zelf denk ik dat een ruwharige teckel een prima hond voor hun zou zijn.
Zij wil liever iets groters.
Wat zouden jullie haar adviseren?
Zij en haar man wonen op een flat en willen graag een hond.
Meer dan 30 jaar geleden heeft zij ook een hond gehad.
Zij vroeg mijn advies, zelf dacht zij aan een jonge boerenfox.
Ik heb haar dit ontraden en geadviseerd om in een asiel te gaan kijken naar een geschikte hond.
Zij wil echter graag een rashond.
Zelf denk ik dat een ruwharige teckel een prima hond voor hun zou zijn.
Zij wil liever iets groters.
Wat zouden jullie haar adviseren?
- Dusty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller - Aantal honden: 2
Re: welke hond voor in een flat?
de boerenfox is geen erkend ras
er zitten in asiels ook rashonden. dus opzich zou dat nog best een optie zijn. afhankelijk of er een lift in de flat is en wat ze nog meer met de hond willen doen, zijn er vast rassen die dat kunnen.
er zitten in asiels ook rashonden. dus opzich zou dat nog best een optie zijn. afhankelijk of er een lift in de flat is en wat ze nog meer met de hond willen doen, zijn er vast rassen die dat kunnen.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
ik denk dat elke hond het prettig vindt om lekker buiten in de tuin te liggen maar ik zou niet weten waarom een kleine hond het beter zou doen op een flat (met lift) dan een grote. grote honden zijn vaak ook wat rustiger.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 14 mei 2010 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hm... dat hangt HEEL erg van de mensen zelf af!
Zien ze het nog zitten ene pup op te voeden of liever een oudere herplaatser. WAt als ze zelf niet meer zo mobiel zijn, is er dan een achterwacht voor de hond? WAt willen ze met de hond gaan doen, hoeveel beweging gaat hij op een dag krijgen? Wordt aan een hondensport gedacht?
Ik zou 't in eerste instantie zoeken in een gezelschapshondengroep.
Want, elk ras heeft ook "eisen" die aan de baas gesteld worden. Dit betreft mensen op leeftijd... gaat ze aan die "eisen" kunnen voldoen, nu en in de (nabije) toekomst??
Suzanne
Zien ze het nog zitten ene pup op te voeden of liever een oudere herplaatser. WAt als ze zelf niet meer zo mobiel zijn, is er dan een achterwacht voor de hond? WAt willen ze met de hond gaan doen, hoeveel beweging gaat hij op een dag krijgen? Wordt aan een hondensport gedacht?
Ik zou 't in eerste instantie zoeken in een gezelschapshondengroep.
Want, elk ras heeft ook "eisen" die aan de baas gesteld worden. Dit betreft mensen op leeftijd... gaat ze aan die "eisen" kunnen voldoen, nu en in de (nabije) toekomst??
Suzanne
- Hanneke2
- Zeer actief
In een flat zou ik zelf voor een klein hondje kiezen dat je effe kan optillen als je met de lift gaat (of een trap opmoet). Maar een boerenfox is op zich een leuk handzaam middenmaatje denk ik, en af en toe ook best in het asiel te vinden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hutsje
- Zeer actief
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Nahhh, wat een leukerdje Nanna, waarom wil niemand die nou 
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Als het een flat betreft zonder lift, dan zou ik een grote hond afraden. Is er een lift, dan hoeft dat geen criteria te zijn. Met deze summiere omschrijving zouden veel honden kunnen passen. Een leuk asielzoekertje zou zeker een optie kunnen zijn! 
- Liesbeth
- Zeer actief
Er zitten tig (boeren)foxen en aanverwanten in het asiel en waarom zou dát nou zo zijn. Vast niet omdat ze zo makkelijk zijn in het algemeen.Hanneke2 schreef:In een flat zou ik zelf voor een klein hondje kiezen dat je effe kan optillen als je met de lift gaat (of een trap opmoet). Maar een boerenfox is op zich een leuk handzaam middenmaatje denk ik, en af en toe ook best in het asiel te vinden.
Het wonen op een flat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, het hangt er vanaf wat voor een flat, welke verdieping, hoe vaak er met de hond gelopen wordt etc, etc. In principe kan je een Leonberger op een flat houden
Nanna heeft overigens wel weer een hondje gevonden die best wel aan de 'eisen' voldoet, nmm
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Hanneke2
- Zeer actief
Het zijn hondjes waarmee iets meer ondernomen moet worden dan 3 x per dag naar het eind van de straat? Ik denk niet omdat het nou zulke ontzaglijk moeilijk honden zijn. Maar ze zitten wellicht in de hoek van de labs en JR's, populair bij mensen die eigenlijk niet goed inschatten wat de behoeften van een hond zijn.Liesbeth schreef:Er zitten tig (boeren)foxen en aanverwanten in het asiel en waarom zou dát nou zo zijn. Vast niet omdat ze zo makkelijk zijn in het algemeen.Hanneke2 schreef:In een flat zou ik zelf voor een klein hondje kiezen dat je effe kan optillen als je met de lift gaat (of een trap opmoet). Maar een boerenfox is op zich een leuk handzaam middenmaatje denk ik, en af en toe ook best in het asiel te vinden.
Ja, die van Nanna is leuk!!Het wonen op een flat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, het hangt er vanaf wat voor een flat, welke verdieping, hoe vaak er met de hond gelopen wordt etc, etc. In principe kan je een Leonberger op een flat houden. Je hebt dan wel een probleem als je hoog woont en de lift het niet doet.
Nanna heeft overigens wel weer een hondje gevonden die best wel aan de 'eisen' voldoet, nmm.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
BrutusvandeKracht
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Sint Bernard en andere dogachtigen
De betreffende mensen wonen op de 11e etage.
Een "draagbaar" hondje lijkt me bijna een pré.
Ik zal ze eens attenderen op die ruwharige teckel.
Voor de rest ben ik het met de meeste meningen eens.
Eigenlijk gun ik iedere hond een onnoemlijk grote tuin, maar ja, we leven wel in Nl.
Ik geloof ook wel dat een grote hond prima kan op een flat.
Onze, helaas 30 jaar te vroeg overleden, St. Bernard kon ook makkelijk op een flat.
Hij leek wel een beetje op zijn baasje.
Als hij een bank had om op te liggen was ie al tevreden.
Een "draagbaar" hondje lijkt me bijna een pré.
Ik zal ze eens attenderen op die ruwharige teckel.
Voor de rest ben ik het met de meeste meningen eens.
Eigenlijk gun ik iedere hond een onnoemlijk grote tuin, maar ja, we leven wel in Nl.
Ik geloof ook wel dat een grote hond prima kan op een flat.
Onze, helaas 30 jaar te vroeg overleden, St. Bernard kon ook makkelijk op een flat.
Hij leek wel een beetje op zijn baasje.
Als hij een bank had om op te liggen was ie al tevreden.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
als je een lift hebt kan je elke hond in een flat houden....het ligt natuurlijk wel aan wat je verder per dag met de hond doet 

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
een flat maakt mijn inziens niet veel uit als je maar voldoende met de hond naar buiten gaat en onderneemt, op een balkonnetje kan een hond net zo goed uitpuffen van een flinke boswandeling als in een tuin.
Belangrijk zou ik vinden dat de mensen veel willen wandelen, dus niet naar het grasveldje achter d eflat en weer terug zoals ik heel vaak zie... als je voldoende beweging geeft kan je bijna elk ras wel op een flat hebben.
alleen als de lift kapot is zou een makkelijk draagbaar hondje wel heel makkelijk zijn
Belangrijk zou ik vinden dat de mensen veel willen wandelen, dus niet naar het grasveldje achter d eflat en weer terug zoals ik heel vaak zie... als je voldoende beweging geeft kan je bijna elk ras wel op een flat hebben.
alleen als de lift kapot is zou een makkelijk draagbaar hondje wel heel makkelijk zijn
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wat voor eisen hebben die mensen verder?
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens. Wij hebben twee behoorlijk actieve honden op een flat, en eentje die wat minder actief is. Wij hebben geen lift dus ik wil ze wel kunnen tillen mocht er wat zijn. Verder vind ik het veel belangrijker wat je met je hond doet, als hoe je woont. Er vanuit gaande dat ze wel hun kont kunnen kerenjacq1970 schreef:een flat maakt mijn inziens niet veel uit als je maar voldoende met de hond naar buiten gaat en onderneemt, op een balkonnetje kan een hond net zo goed uitpuffen van een flinke boswandeling als in een tuin.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb totaal geen problemen met een hond in een flat per definitie. Waar je woont maakt de hond niet zoveel uit denk ik, wat je er mee doet vaak wel
Hoe groot je erf ook is, een hond heeft het sowieso met een paar dagen wel bekeken allemaal. Een flatje heeft hij met een paar uurtjes wel gezien. Wat maakt het uit
De hond moet bij je passen, dat is alles.
Verder begrijp ik niet waarom het een rashond moet zijn als je niet eens weet welk ras je wilt. Maarja, dat ben ik
Hoe groot je erf ook is, een hond heeft het sowieso met een paar dagen wel bekeken allemaal. Een flatje heeft hij met een paar uurtjes wel gezien. Wat maakt het uit
De hond moet bij je passen, dat is alles.
Verder begrijp ik niet waarom het een rashond moet zijn als je niet eens weet welk ras je wilt. Maarja, dat ben ik
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
DjockPuck
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Jack Russels
Nanna schreef:SABA/ teefje/ ca. 5 jaar/ medium
Saba verblijft al langere tijd in het asiel, maar niemand kijkt naar haar om, terwijl ze aandachtig zit te kijken naar iedereen die naar asiel komt. Saba houdt van gezelschap van mensen, van het aaien en van het krabben achter het oortje. Zij heeft heel erg een warm huis nodig. Saba loopt niet aan het lijntje maar tijdens de wandeling blijft ze dicht bij de mens en geroepen komt ze altijd terug. Saba is een bijzonder rustig en onderdanige hond. Ze is lief met andere honden, katten en kinderen.
Ja die..........
Groetjes Willy, Djock en Puck

- Marina
- Zeer actief
DjockPuck schreef:Nanna schreef:SABA/ teefje/ ca. 5 jaar/ medium
Saba verblijft al langere tijd in het asiel, maar niemand kijkt naar haar om, terwijl ze aandachtig zit te kijken naar iedereen die naar asiel komt. Saba houdt van gezelschap van mensen, van het aaien en van het krabben achter het oortje. Zij heeft heel erg een warm huis nodig. Saba loopt niet aan het lijntje maar tijdens de wandeling blijft ze dicht bij de mens en geroepen komt ze altijd terug. Saba is een bijzonder rustig en onderdanige hond. Ze is lief met andere honden, katten en kinderen.
Ja die..........
inderdaad ik zou voor deze gaan.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Mijn honden kunnen de hele flat doorhollen van 100 vierkante meter en de gemiddelde huiskamer is toch echt kleiner.
Alles staat of valt met wat je de honden verder aan beweging biedt.
Mijn honden kunnen de hele flat doorhollen van 100 vierkante meter en de gemiddelde huiskamer is toch echt kleiner.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- dagmar88
- Zeer actief
Precies, wij hebben hier ook een hele energieke hond in een bescheiden appartementje.Eline* schreef:Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Ondanks dat ze ook graag wanneer we bij andere mensen op bezoek zijn een rondje door de tuin rent heb ik niet het gevoel dat wij haar tekort doen.
Gewoon lekker veel beweging geven en dan is ze thuis op wat dolle minuutjes na heel rustig.
-
Marion.
Ehh ja, zo ongeveer welEline* schreef:Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Maar ik heb ook 2x een Golden op een appartement gehad, en die kwamen ook helemaal niets tekort.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Marion. schreef:Ehh ja, zo ongeveer welEline* schreef:Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?
Maar ik heb ook 2x een Golden op een appartement gehad, en die kwamen ook helemaal niets tekort.
Zo heb elk nadeel zijn voordeel.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier ben ik het mee eens. Ik heb een stabij en een aussie op een flat en die doen binnen echt niks anders dan slapen.mariaa schreef:als je een lift hebt kan je elke hond in een flat houden....het ligt natuurlijk wel aan wat je verder per dag met de hond doet
Ik zou eens kijken naar wat de mensen precies zoeken. Groot of klein, rustig of iets actiever, etc.
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
MIjn buren hebben een Leonberger, op een flatje..Liesbeth schreef:In principe kan je een Leonberger op een flat houden![]()
En een langharige teckel.. En 2 katten en een aquarium en ratten... En ook nog een kindje..
- Sjoera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Wanneer het droog is, staat bij ons de achterdeur open.Marion. schreef:Ehh ja, zo ongeveer welEline* schreef:Ik woon op een flat en ik zie geen enkele reden waarom je in een huis een grotere hond zou kunnen hebben dan in een flat. Of staat de hele dag de deur open in een huis?

- Hutsje
- Zeer actief
vanaf april staat hier de deur open tot november ofzo, vaak ook 's nachts 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Jaren lang 3 bouviers op een flat gehad.
En nog de nodige opvangers en loge's .
No problemo.
Kennissen van mij hebben jarenlang 5 herders op de flat gehad.
En nog de nodige opvangers en loge's .
No problemo.
Kennissen van mij hebben jarenlang 5 herders op de flat gehad.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Sjoera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Waar ik vooral op zou letten is dat het geen blaffers zijn. Daar voorkom je volgens mij een hoop gezeik mee. Lijkt mij voor de medebewoners niet echt leuk om in het lawaai te zitten.

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik woon ook in een appartement en heb 3 honden.. kan makkelijk.
Liggen gewoon op het balkon te slapen en buiten kunnen ze los rennen in de omheinde hondenvelden.
Liggen gewoon op het balkon te slapen en buiten kunnen ze los rennen in de omheinde hondenvelden.

- Moos
- Zeer actief
Ik woon op de benedenverdieping van een flatje (2 verdiepingen boven mij) met klein tuintje, telt dat ook als flat?
Hiervoor woonde ik 1 hoog op iets van 40 m2, met een jonge Golden (en een klein hondje, maar goed, dat dat 'mag' op een flat vindt iedereen wel geloof ik haha), was prima te doen.
Hiervoor woonde ik 1 hoog op iets van 40 m2, met een jonge Golden (en een klein hondje, maar goed, dat dat 'mag' op een flat vindt iedereen wel geloof ik haha), was prima te doen.