Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel minder geven tijdens revalidatie?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Hoeveel minder geven tijdens revalidatie?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als Bowie volgende week geopereerd is zal ze een lange tijd rustig aan moeten doen. Hoeveel minder voeding zal ik moeten geven zodat ze niet binnen no time tonnetje rond is? Halveren? Nog minder of iets meer?
Kun je eigenlijk iets van voeding geven wat wel een beetje een vol gevoel geeft maar niet echt aanzet?

Op dit moment ben ik al begonnen om haar iets minder eten te geven want 2 kilo mag er ook best en het wandelen is ook al minder geworden voor haar.

Ze is een ongelooflijke vreetzak en het lijkt wel of ze altijd honger heeft, dat gaat wat worden :roll: Als iemand tips heeft voor hele magere beloningssnoepjes hoor ik het ook graag. Als ze weer een beetje kan lopen wil ik wat zoekspelletjes met haar doen zodat ze in ieder geval iets te doen heeft.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel minder geven tijdens revalidatie?

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

rijst en kip is licht verteerbaar
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

StormenRoxy schreef:rijst en kip is licht verteerbaar
Dat vraagt ze toch niet :idea:

Wat is haar ideale gewicht en hoeveel krijgt ze nu te eten?
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

marye schreef: Wat is haar ideale gewicht en hoeveel krijgt ze nu te eten?
Haar ideale gewicht is 39 kilo maar in verband met haar kruisoperatie zal in dat geval 38 kilo ook niet erg zijn. Op dit moment weegt ze 42 kilo :N:
Als ik het gemiddeld bekijk wat ze te eten krijgt (ene keer meer dan de andere keer) is dat 600 tot 00 gram kvv/rauw per dag. Daarnaast ook nog wat beloningssnoepjes.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Sperziebonen vullen wel maar doen verder niks toch?

Edit, via google gevonden:
Een mogelijkheid is om de hond de helft van zijn normale voer te geven. Veel honden krijgen hierdoor echter, zeker in het begin, zo'n enorme honger dat ze plotseling de vuilnisemmer gaan roven en op straat alles opvreten wat ze tegenkomen. Om dit hongergevoel tegen te gaan, is het mogelijk om aan het gewone voer sperziebonen uit blik (zonder vet) toe te voegen.
http://www.kc-delft.nl/artikel/tedik.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Onder de 550 gram zou ik toch niet gaan zitten.
Ik zou wat in verhouding meer pens en groentemix gaan voeren.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hey, sterkte met de revalidatie!
Ze is nu dus blijkbaar iets zwaarder dan normaal, dan zou ik inderdaad iets minder voeding geven.
Pens is mij verteld zet niet aan, dus kun je misschien gedroogde pens als beloning geven? Of die beloningssnoepjes in kluifvorm, die zijn ca. 1 cm en op basis van pens..
Mag ze trouwens wel zwemmen?
Er was destijds sprake dat Finn wat aan zijn kruisbanden zou hebben, en die mocht wel zwemmen.. niet in en uit het water rennen, maar wel zwemmen.. ik ben toen telkens in het water gaan staan, en vanuit het diepere gedeelte balletje gegooid zodat hij wel zwom, maar niet telkens in en uit het water zou klauteren..
Dit zwemmen was ook goed voor de beweging en om energie kwijt te raken, en als ze zwemmen worden de spieren wel gebruikt maar niet overbelast omdat ze geen tegendruk van de grond krijgen, aan de lijn lopen was ook niet alles voor hem toen :wink:
Persoonlijk doe ik niet zo aan afwegen van voer.. ik voer meer op het oog..te dik is iets minder voer en extraatjes en als het wat te rank wordt dan weer ietsjes erbij voeren.. ook idd afhankelijk van de hoeveelheid beweging logischerwijs..
Tamara.
Zeer actief

sjaak-k schreef:Sperziebonen vullen wel maar doen verder niks toch?

Edit, via google gevonden:
Een mogelijkheid is om de hond de helft van zijn normale voer te geven. Veel honden krijgen hierdoor echter, zeker in het begin, zo'n enorme honger dat ze plotseling de vuilnisemmer gaan roven en op straat alles opvreten wat ze tegenkomen. Om dit hongergevoel tegen te gaan, is het mogelijk om aan het gewone voer sperziebonen uit blik (zonder vet) toe te voegen.
http://www.kc-delft.nl/artikel/tedik.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat waar of is dat een bakerpraatje wat ik eigenlijk denk :denken:
Tamara.
Zeer actief

marye schreef:Onder de 550 gram zou ik toch niet gaan zitten.
Ik zou wat in verhouding meer pens en groentemix gaan voeren.
Ok! Maarre, groentemix? Bowie krijgt wel groenteresten maar echt een mix heb ik nog nooit gemaakt.
Rauwe groenten pureren en klaar is tamara of doe jij het anders? En welke groente gebruik jij?
Tamara.
Zeer actief

blondie schreef:Pens is mij verteld zet niet aan, dus kun je misschien gedroogde pens als beloning geven? Of die beloningssnoepjes in kluifvorm, die zijn ca. 1 cm en op basis van pens..
Die snoepjes zijn wel handig, ja. klein genoeg om niet meteen er teveel van te geven :ok:
Mag ze trouwens wel zwemmen?
Er was destijds sprake dat Finn wat aan zijn kruisbanden zou hebben, en die mocht wel zwemmen.. niet in en uit het water rennen, maar wel zwemmen.. ik ben toen telkens in het water gaan staan, en vanuit het diepere gedeelte balletje gegooid zodat hij wel zwom, maar niet telkens in en uit het water zou klauteren..
Dit zwemmen was ook goed voor de beweging en om energie kwijt te raken, en als ze zwemmen worden de spieren wel gebruikt maar niet overbelast omdat ze geen tegendruk van de grond krijgen, aan de lijn lopen was ook niet alles voor hem toen :wink:
Daar hebben we het niet over gehad... Ga ik volgende week meteen vragen :ok: Bowie mag in de periode naar de operatie toe ook niet meer los maar normale wandelingetjes (niet te lang) aan de riem. Straks scheurt de kruisband helemaal af :N:
Persoonlijk doe ik niet zo aan afwegen van voer.. ik voer meer op het oog..te dik is iets minder voer en extraatjes en als het wat te rank wordt dan weer ietsjes erbij voeren.. ook idd afhankelijk van de hoeveelheid beweging logischerwijs..
Ik weeg normaal gesproken ook niet af maar dat ga ik nu wel doen. Ik heb nogal snel de neiging om altijd iets teveel te geven. Dat is normaal gesproken niet erg want dat loop je er snel weer af maar dat gaat nu lastig worden.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zou de maaltijden ook aan gaan vullen met (rauwe) of licht geblancheerde groente-mixen. En kiezen voor minder vette vlees/vissoorten.
Billy gaf ik trouwens regelmatig een Kong in zijn revalidatie-tijd. Een lekkere ingewikkelde met stukjes pensstaaf en slankie smeerkaas. Weinig calorieën, veel werk!

En dan vergeet je je zielige poot zo, zoals je kunt zien (foto's van februari 2009).
Afbeelding
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Rami schreef:Ik zou de maaltijden ook aan gaan vullen met (rauwe) of licht geblancheerde groente-mixen. En kiezen voor minder vette vlees/vissoorten.
Billy gaf ik trouwens regelmatig een Kong in zijn revalidatie-tijd. Een lekkere ingewikkelde met stukjes pensstaaf en slankie smeerkaas. Weinig calorieën, veel werk!

En dan vergeet je je zielige poot zo, zoals je kunt zien (foto's van februari 2009).
Afbeelding
Welke groente zou jij aanraden en doe jij nog iets door de mix, iets vloeibaars bijvoorbeeld?
De groentemix is dan extra t.o.v. het vlees en hoeveel kan ik ongeveer geven?

Ahhh, die Bill met z'n extra lekkere gevulde kong :I: :I:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou ook rauwe groente (fruit) mixen erbij geven. dat vult maar zet niet aan. je kunt er yoghurt of kwark doordoen of evt een rauw ei.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Als ik groentemixen maak koop ik meestal gewoon seizoens-groenten en dat kan dus echt van alles zijn. Wortel, spinazie, andijvie, broccoli, veldsla, pompoen, witlof, etc..
Ik geef geen prei en geen ui en ben matig met kool en groente uit de nachtschade-familie.
Ik doe er ook altijd wat knoflook door.
Rauw en gepureerd ging hier maar met mate, vandaar dat ik de groente even stoomde.Maakt ook niet uit, als de (planten)cellen maar kapot gemaakt worden.

En idd een rauw eitje (met schil) en/of kwark er door. :ok:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Het is niet zo moeilijk om een groentenmix te maken. Je moet het dan wel mengen met iets dat Bowie erg lekker vindt.
Ik zou niet halveren, maar bijvoorbeeld 1/3 van de normale voeding geven en dat aanvullen met groentenmix.

Het maken van de mix wordt uitvoerig beschreven op http://www.barf-natuurlijk.nl/beginnen/ ... enmix.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met de operatie, ik hoop dat alles voorspoedig verloopt en Bowie snel opknapt.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou iig geen vet vlees meer geven zoals lam en geit. En juist meer gevogelte (licht) verhoudingsgewijs. En pens en groente.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

ignit schreef:Het is niet zo moeilijk om een groentenmix te maken. Je moet het dan wel mengen met iets dat Bowie erg lekker vindt.
Ik zou niet halveren, maar bijvoorbeeld 1/3 van de normale voeding geven en dat aanvullen met groentenmix.

Het maken van de mix wordt uitvoerig beschreven op http://www.barf-natuurlijk.nl/beginnen/ ... enmix.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met de operatie, ik hoop dat alles voorspoedig verloopt en Bowie snel opknapt.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Duidelijker dan dit kan het niet uitgelegd worden, bedankt :ok: Het scheelt dat Bowie onderhand alles eet dus als ik er al een beetje vlees door pureer of wat kwark dan zal het al gegeten worden :wink:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik zou ook meer rauwe groente-mix geven.
Als je hond gek is op groente is af en toe een hele rauwe wortel ook leuk om zich mee bezig te houden en het zet niet aan.
Long zet ook niet erg aan, die zou je dus bv kunnen gebruiken als beloningssnoepjes.
En de kong werkt ook erg goed als tussendoortje.

Succes met de operatie straks en met revalideren!
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

senna is 8 weken geleden geopereerd aan zijn pols, van een superaktieve hond dus opeens naar helemaal niks meer :( .
normaal eet hij zo rond een kilo vlees zelf samengesteld per dag.

nu krijgt hij rond de 500 gram, inderdaad magere vleessoorten, zodat hij toch een voldaan gevoel heeft. 1x per week mag hij zich bijna vol eten omdat hij dat gewend is, dag erna een rustige dag.

en inderdaad een groentemix erdoor en wat geitenyoghurt en een eitje.

hij is nog mooi op gewicht gelukkig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”