Wow, wat een topic...
Ik ben bekend met Nederlandse asielen en heb best lang gevonden dat het niet slim is om honden Nederland binnen te rijden als er hier nog honden in asiels zitten. Inmiddels ben ik daar wel van teruggekomen. Omdat inderdaad niet alle honden die hier in de asiels zitten, geschikt zijn voor een huis waar ze met kinderen katten en andere honden moeten kunnen. Ikzelf ben aan het denken over het nemen van weer een hond en ik neig nu ook naar een buitenlandertje. Vanwege de sociale aard, vooral met andere honden en katten. En ik werk als vrijwilliger in een dierenasiel hier! Overigens heb ik nog nooit een lading buitenlanders zien komen in een asiel waar ik werk, dus laten we niet zeggen dat de dierenbescherming buitenlandse honden in hun asielen neerzet, want dat is zo algemeen. Dat is vaak heel plaatselijk beleid of niet eens beleid, maar ad hoc beslissing. Een aantal asiels zal dat ongetwijfeld doen, ik zie op dierenasiels.nl af en toe inderdaad lijsten met nieuwe honden die erg zuid-europees aandoen. Maar in een bepaald asiel dat zo'n nieuw lijstje toonde, hebben ze daarna een hele lading honden uit een inbeslagname in nederland gehuisvest. Misschien plaatsten zij wel erg goed. Bij 'ons' past dat dus echt niet. Anyways, het helpt de Nederlandse hond inderdaad niet dat er honden geimporteerd worden, maar het helpt die geimporteerde honden wel. Ik ben daar toch niet meer zo nationalistisch in.
Ik vind dat je zaken zeker bij de bron moet aanpakken, dus in de landen zelf, maar ook hier bij de broodfok en pret-/oepsnestjes. Ik vind een stichting die alleen leuke pups het land in rijdt fout. Ik vind een stichting die geen vangnet heeft, de boel medisch niet goed regelt of qua papieren niet, slecht plaatsingsbeleid en geen steun biedt ook fout. Ik vind een stichting die in het land zelf niet aan voorlichting, opvang, plaatsing en sterilisatie etc doet, ook fout. Maar een stichting die dat allemaal doet, vind ik geweldig. Het is zaak het kaf van het koren te scheiden wat stichtingen betreft, maar ook wat asielen betreft en fokkers. Blijven nadenken is altijd handig.
Ik baal er altijd zo van dat het zo'n strijd wordt tussen Nederlandse honden en buitenlanders. Het worden altijd van die kampen. Ik kan niet zo goed tegen ruzie! Ik hoop ook niet dat ik olie op het vuur gooi, ik heb mijn woorden zo zorgvuldig overwogen
In mijn gezoek naar stichtingen leek dog adoptions nederland mij een van de meest solide, om weer eens ontopic te gaan.