Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit nu de omgekeerde wereld of ben ik gek geworden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Is dit nu de omgekeerde wereld of ben ik gek geworden?

Ongelezen bericht door malinois »

Chasing Clouds schreef:
Nee nogmaals, jij hebt je reu niet onder controle dus het is aan jezelf te danken als jij niet denkt te kunnen trainen... sterker nog je hebt het nog niet eens geprobeerd.
Dit is toch niet op mij bedoeld?
Want ik heb Elmo wel onder controle. Ik ben er zelfs trots op hoe goed Elmo het doet.
En ik heb geen behoeft om het te proberen. Ik moet toch niet van hondenschool veranderen om te zien hoe hij op een loopse teef reageert en het dan eventueel om te buigen?

En ik blijf erbij dat er genoeg hondeneigenaars zijn die het niet in zich hebben om hun reuen onder appel te krijgen. Niet iedereen is 'professioneel' bezig met hun hond. Jij bent volgens mij iemand die héél goed met zijn honden om kan gaan en ze perfect kan lezen. En dan snap ik dat je je honden volledig op je gericht kunt krijgen. Maar sommige mensen hebben dat niet in zich. (ik ben nu niet over mezelf bezig, al weet ik niet of ik zo 'professioneel' genoemd kan worden als jij... ben ook maar een beginneling op dit niveau van trainen).
Ik moet ook met elke hond opnieuw onderaan beginnen, maar leer mijn honden wel in elke situatie op mij te letten in principe, zeker op het veld. Erbuiten probeer ik het ook maar is het soms een stuk moeilijker daar heb je helemaal gelijk in...
Ik heb het hier dan ook vooral over loopse teven op het trainingsveld, niet erbuiten.
Maar jij weet dat Elmo het prima doet in de gunstigste omstandigheden, maar niet in moeilijkere omstandigheden en juist daarom ben je op een school om dat te trainen.
Jij ontwijkt in principe (ik zeg het zo omdat jij er weinig aan kunt doen dat ze geen loopse teven toelaten) de moeilijkere situaties ipv ze op te lossen.
En dat vind ik niet slim... Natuurlijk doet mijn hond alles als de omstandigheden uitstekend zijn. Maar ik verlang van hem dezelfde inzet (inzet dus niet uitslag!!) in zeer zware situaties dus met loopse teven, met -10 graden, met sneeuw, met +25 graden, met gemilimeterd gras met speuren maar ook met heel lang gras....
DAARVOOR train ik met hem, op een examen/wedstrijd is het niet altijd makkelijk, ik ben op WK's geweest (kijken) in Italie waar het bijna 40 graden was en de honden ook maar moesten presteren. Er lopen op de parkeerplaats van wedstrijden ook loopse teven, je kunt nl mensen niet verbieden om hun hond niet mee te mogen nemen als ze een dag komen kijken... en wat als je hond dat buiten ineens ruikt... dan heb je dus binnen een probleem?! Dat werkt toch niet?
Zulke dingen kun je alleen maar van leren en ik ben juist blij als zoiets gebeurd op een training. Een paar weken geleden heeft mijn hond de pakwerker gevloerd... kwam met de vlucht achter in zijn knieen uit... Dat hoort er niet bij maar ik ben blij dat het gebeurd... het is nieuw voor hem maar hij bleef wel vasthouden en doen alsof er niks aan de hand was... Stel dat dit nu nooit gebeurd en op een wedstrijd gebeurd je dit.... hond denkt: dat ken ik niet, ik ga pleite..... gediskwalificeerd... daar schiet je toch niks mee op?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Chasing Clouds schreef:
Enkel ontwijken los je niet op bij dingen die veel vuldig tegen komt.
Ik kom bijna nooit loopse teven tegen in het alledaagse leven, hoor.
Tijdens wandelingen nog nooit, en Elmo is nu 16 maanden.
Dan is er toch ook geen probleem?
Al denk ik wel dat de kans groot is dat je ooit een loopse teef tegen gaat komen, maar wat ie dan doet blijft de vraag voor je, miss doet het heel goed en miss niet.
Ikzelf kom ws teveel in aanraking met andere honden (zowel op trainingsveld als daarbuiten), kom maandelijks wel loopse teven tegen en heb er zelf 1 die eens in het half jaar loops is. Dan vindt ik het wel handig om mijn honden erop te trainen, maar kan het voor jou niet van belang zijn omdat je ze niet of bijna niet tegen komt.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Chasing Clouds schreef:En ik blijf erbij dat er genoeg hondeneigenaars zijn die het niet in zich hebben om hun reuen onder appel te krijgen. Niet iedereen is 'professioneel' bezig met hun hond. Jij bent volgens mij iemand die héél goed met zijn honden om kan gaan en ze perfect kan lezen. En dan snap ik dat je je honden volledig op je gericht kunt krijgen. Maar sommige mensen hebben dat niet in zich. (ik ben nu niet over mezelf bezig, al weet ik niet of ik zo 'professioneel' genoemd kan worden als jij... ben ook maar een beginneling op dit niveau van trainen).
Ja,en daarom is het dus prettig als je daar tijdens de les al mee bezig kunt gaan :wink:
Ik had achteraf bezien graag gewild dat er bij Max' lessen loopse teven aanwezig waren geweest.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Ok ok, ik begrijp je standpunt helemaal! (ik ga niet alles quoten, want dan zitten we hier in no time aan 10 blz).
Helemaal gunstig zijn de omstandigheden wel niet hier. Met zoveel honden op één terrein is moeilijk soms met een jonge reu. Vooral als andere honden rond hem blaffen of spelen, moet ik vaak véél uit de kast halen om hem aan het werk te zetten. Maar je hebt gelijk: daarvoor dient de training. Ik leer hem nu dat ik belangrijker ben dan al die andere leuke hondjes :pffff: . En daarmee kan je een loopse teef wel vergelijken, jah. Nog een afleidende factor waarbij hij toch moet luisteren. :scratch:

Jaja, ik begin de logica te zien.... Bijna...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chasing Clouds schreef:Ok ok, ik begrijp je standpunt helemaal! (ik ga niet alles quoten, want dan zitten we hier in no time aan 10 blz).
Helemaal gunstig zijn de omstandigheden wel niet hier. Met zoveel honden op één terrein is moeilijk soms met een jonge reu. Vooral als andere honden rond hem blaffen of spelen, moet ik vaak véél uit de kast halen om hem aan het werk te zetten. Maar je hebt gelijk: daarvoor dient de training. Ik leer hem nu dat ik belangrijker ben dan al die andere leuke hondjes :pffff: . En daarmee kan je een loopse teef wel vergelijken, jah. Nog een afleidende factor waarbij hij toch moet luisteren. :scratch:

Jaja, ik begin de logica te zien.... Bijna...
juist precies, met de hond probeer je er toch ook voor te zorgen dat je iets zoekt wat hij leuk vind en dan wel de aandacht heeft voor jou? Dat kan dus ook met loopse teven... en dat kan je dan beter op een training gebeuren dan op een wedstrijd/examen of op straat.... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

StormenRoxy schreef:
SandraH schreef:
Chasing Clouds schreef:Hier zouden er altijd wel loopse teefjes zijn dan, overigens. We hebben een héle grote hondenschool. In mijn groep alleen al zitten er gemiddelde 15 honden. En dan zijn er nog twee/ drie andere groepen die terwijl trainen. En het uur ervoor en erna zijn er nog andere groepen. Dus als hier loopse teven zouden mogen trainen en je hebt toevallig een reu die écht niet onder appel te krijgen is dan, dan kan je in mijn ogen dus nooit trainen hier. Dan zou de reuenbaas de dupe zijn van de loopse teven... Tja, is niet eerlijk, toch?
Er zijn hondenscholen die een speciale loopse tevengroep hebben. Daarop kunnen reueneigenaren inschrijven hoe met een loopse teef om te gaan...persoonlijk vind ik het een gemiste kans om loopse teven in zijn geheel te boycotten.
maar waarom mag een loopse teef wel de dupe zijn van een reu die niet luisterd.. :scratch:
Hoezo de dupe? Die teef wordt niet in een open veld met hitsige reuen gegooid. Er wordt apart getraind met teef en 1 reu, een 1 op 1 situatie en de rest van de reuengroep traint er naast. Bij alles wat 'los' getraind wordt, gaat de reu aan een 10 mtr. lijn en blijft op veilige afstand van zo'n teef.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Eline* schreef:
SandraH schreef:Maar je kunt erop anticiperen door situaties voor te zijn...ook wat een loopse teef aangaat.
Vertel eens..hoe dan? Geef me nou eens een specifiek antwoord?
Jachtdrift kan ik controleren door gebieden te kiezen zonder wild, goed te kijken of ik niets aan wild zie en als ik starende stilstaande blikken zie mijn hond aan te lijnen.
Met een loopse teef is mijn altijd goedluisterende Fikkie gewoon ineens in de run een spoor aan het volgen en inderdaad zo 500 meter verder en dan kan ik ondertussen roepen tot ik een ons weeg, maar terugkomen Ho maar.
Dus vertel me eens hoe ik anticipeer?
Dat het vaak niet lukt, hoef je mij niet er van te overtuigen. Anticiperen door bv. de speciale loopse teventrainingen op een hondenschool. Dan heb je al een brede basis te pakken om buiten ermee aan de slag te kunnen. Om zo een ingang te vinden tot communiceren op het moment dat hij buiten een loopse teef ruikt. Situatietraining....en dat het wel eens niet lukt, komt natuurlijk ook omdat de hond in kwestie er continu succes mee behaalt. Dan wordt het moeilijker om door die drift heen te breken. Het volgende schoot me net ineens te binnen, maakte ik een paar weken geleden mee. Stel, jij loopt in losloopgebied en ik loop bv. op een 50 km weggetje er naast met mijn hond, dan zijn dit wel situaties waarbij ik maar hoop dat het goed voor jouw hond afloopt, want er rijden daar behoorlijk wat auto's. Dus zou ik er voor kiezen om met die hond terug te gaan het losloopgebied in of hem aan te lijnen en te wachten tot die eigenaar een keer op komt dagen. Het feit dat ik op zo'n weggetje loop met mijn naar loopse teef ruikende hond, kun je mij op dat moment niet aanrekenen. Ik heb recht te lopen waar ik wil, net zoals elke andere hondenbezitter dat recht heeft. Anticiperen kan op verschillende manieren en ligt aan de omgang met je hond, maar dat het onmogelijk is om op dat moment contact te kunnen krijgen, daar ben ik het niet mee eens. Want 9 van de 10 keer lukt het mij wel om contact met die betreffende reu te krijgen en hem uit die drift te halen. Vaak zelfs om hem weer los terug te sturen naar zijn eigenaar. :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Waar geven ze die loopse teventraining? :mrgreen:
Ik denk overigens dat we het redelijk met elkaar eens zijn hoor. En ik laat mijn hond niet los op een terrein naast een 50 km weg; in die zin anticipeer ik. :wink:
Ik wil alleen ontkrachten dat een eigenaar van een reu kan anticiperen op een loopse teef. Ja, je kan trainen, ja , je doet je best, maar ik kan niet zien als ik door de duinen loop of er even daarvoor een loopse teef heeft gelopen. In die zin kan ik niet anticiperen op een hond die ineens zijn neus in de wind gooit en een spoor volgt. Nou maak ik me over die lulhannes van mij geen zorgen, maar zoals de vrouw die haar jonge hond verloren heeft, dat soort dingen vind ik wel erg. In die zin vind ik wel dat je je als teveneigenaar bewust moet zijn van wat je wel of niet doet met een loopse teef.
Met Kiki reed ik altijd even naar een bijna onbevolkt bos om daar te lopen. Zeker in haar hoogtijdagen. En ja, ik heb ook wel eens met haar op mijn schouder gestaan vanwege een reu, die geenzins van plan was te vertrekken en een baas die het wel lollig vond.
Ik ken dus ook aan de andere kant de irritatie. Het verschil voor mij is alleen dat een loopse Kiki 1 keer per 7 maanden is en een loopse teef tegenkomen in het bos gebeurd met regelmaat.
Gelukkig is Nelson, ook bij loopse teven redelijk vaak terug te roepen, maar dus niet altijd.
En ik vind het niet fijn om dan gelijk onder de "laat maar waaien" eigenaren geschaald te worden die d'r hond moet opvoeden en laten castreren. :M: :F:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

als de teven hier loops zijn gaan ze niet los, de oudste niet omdat iedereen haar mag dekken volgens haar :oohja: en de jongste niet omdat die zowiezo niet heel goed om kan met andere honden

toen ik nog op de HS zat (gehoorzaamheid) mochten er ook geen loopse teven trainen, ik vond het best kut, omdat wij toen zelf een teef en 2 intacte reuen hadden en de reuen "gek" werden en niet luisterde als de teef loops was
dus ik ben zelf gaan trainen toen de jongste teef hier kwam (met de oudste dat gaat echt niet, mevrouw zet zich vanaf dag 2 klaar voor de reu en "verkracht" de reu bijna tot hij toch toegeeft om er op te springen) en loops werd, erbij mag, spelen mag, springen of pogingen doen om er op te komen en te rijden mag niet, niet komen als ik roep mag ook niet en dan ga ik hem gewoon halen of ik roep de teef, die komt 99% van de tijd gelijk als je haar roept en dan volgt de reu wel
op haar top dagen train ik nog met hem, maar minder, maar dat is puur omdat de teef dan "meetraint" (loopt er wat naast) en dan is de kans groter als hij los is, dat hij er toch ff snel opspringt, Darko heeft nu 2 keer gedekt en toch luisterd hij nog altijd met loopse teven, komt als ik roep (oke het duurt net iets langer als hij staat te snuffelen, maar hij komt) bij een "nee" doet hij geen pogingen om te rijden en het is een extra oefening om hem nog moeier (schrijf je dat zo??) te krijgen (meneer put zich zelf al een heel deel uit, door heel mooi te huilen :oohja: )
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef: Je kunt als reueneigenaar loopse teven niet ontlopen. Dan kunnen ze beter leren er mee om te gaan.
Dat is niet alleen mijn mening maar de algemene mening hier in de omgeving.
En ook de mening van de trainingen die hier in de regio worden gegeven.
Ik zou nooit een reu wegschoppen, dat is belachelijk. Maar wel ongeveer even belachelijk als mensen met loopse teven vertellen dat ze nergens mogen lopen ;)
Het zou mooi zijn als alle reuen door die gewone "dagelijkse" contacten minder stressig zouden worden als ze een loopse teef zien of ruiken.
Ik zie dat minder stressig worden toch nog wel eens mislukken.
Zelfs bij reuen die behoorlijk goed onder appèl staan verder.
Heb jij een tip hoe je het je reu afleert om overal achteraan te gaan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik denk wel dat je een reu kan beletten ervandoor te hollen...Mits hij onder appel staat zoals bij een hondenschool. Maar als je lekker met je hondje op stap bent, is dat niet voortdurend het geval. Dus ik kan me best voorstellen dat het soms gewoon lastig is dat op tijd in de smiezen te hebben; ik loop zelf vaak genoeg wat te dromen. Maar ondanks dat ik daar zeker begrip voor heb, is dit voor mij geen reden om drie weken niet in een losloopgebied te komen; eigenlijk. Mijn honden talen niet naar reutjes en blijven lekker bij me, en ik ben ook niet te beroerd om een stukkie om te lopen als ik voor me een reu zie, maar ik voel me niet verantwoordelijk voor de aangereden hitsige reu welke net genoemd werd. Hoewel dat natuurlijk een ongelovelijk sneu verhaal is...
Frysian Beer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Bulldog

Ongelezen bericht door Frysian Beer »

Als ik in een losloopgebied loop en ga ik Beer echt van zijn lang zal ze leven niet aanlijnen omdat er een of andere malloot met een loopse teef moet lopen. In een LOSLOOPGEBIED. Lijkt mij vragen om moeilijkheden.
Afbeelding

Geval apart.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frysian Beer schreef:Als ik in een losloopgebied loop en ga ik Beer echt van zijn lang zal ze leven niet aanlijnen omdat er een of andere malloot met een loopse teef moet lopen. In een LOSLOOPGEBIED. Lijkt mij vragen om moeilijkheden.
nee die moeten 3 weken aangelijnd blijven zeker :roll: Mijn teef heeft net zoveel recht om los te lopen als jouw reu.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

malinois schreef:
Frysian Beer schreef:Als ik in een losloopgebied loop en ga ik Beer echt van zijn lang zal ze leven niet aanlijnen omdat er een of andere malloot met een loopse teef moet lopen. In een LOSLOOPGEBIED. Lijkt mij vragen om moeilijkheden.
nee die moeten 3 weken aangelijnd blijven zeker :roll: Mijn teef heeft net zoveel recht om los te lopen als jouw reu.
Inderdaad zeg. Als ik om wat voor reden dan ook daar besluit te lopen met een aangelijnde hond, heb je daar ook wat rekening mee te houden. Al is het LOSLOOPGEBIED. :roll:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ah, jij bent van het type "mijn hond is nu jouw probleem" begrijp ik? Mag hij dan ook dekken "want jouw pakkie an is het niet"?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Ah, jij bent van het type "mijn hond is nu jouw probleem" begrijp ik? Mag hij dan ook dekken "want jouw pakkie an is het niet"?
Dan gaan we toch een lichtelijk probleem krijgen, ik heb ook nog 2 reuen bij mn teef lopen :N: :N:
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

als jouw hond luisterd
en je kunt hem gewoon goed bij je houden
dan is er ook geen probleem
anders dien je zoiezo je hond niet los te hebben
los loop gebied of niet
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Frysian Beer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Bulldog

Ongelezen bericht door Frysian Beer »

Ik hou in principe wel met iedereen rekening. Ik schrijf toch niet voor niks MALLOOT. Het had ook op een normale manier gevraagd kunnen worden.

Ik lijn Beer af en toe ook aan op het loosloopveld omdat het dan normaal gevraagd wordt. Er loopt regelmatig een Benner Senner teef en die gedraagt zich nogal als een slet. Geen probleem. En de andere keer houdt het baasje haar aangelijnd.

Excuus. Misschien kwam ik iets te bot over. :roos:
Afbeelding

Geval apart.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”