Ik moet ook met elke hond opnieuw onderaan beginnen, maar leer mijn honden wel in elke situatie op mij te letten in principe, zeker op het veld. Erbuiten probeer ik het ook maar is het soms een stuk moeilijker daar heb je helemaal gelijk in...Chasing Clouds schreef:Dit is toch niet op mij bedoeld?Nee nogmaals, jij hebt je reu niet onder controle dus het is aan jezelf te danken als jij niet denkt te kunnen trainen... sterker nog je hebt het nog niet eens geprobeerd.
Want ik heb Elmo wel onder controle. Ik ben er zelfs trots op hoe goed Elmo het doet.
En ik heb geen behoeft om het te proberen. Ik moet toch niet van hondenschool veranderen om te zien hoe hij op een loopse teef reageert en het dan eventueel om te buigen?
En ik blijf erbij dat er genoeg hondeneigenaars zijn die het niet in zich hebben om hun reuen onder appel te krijgen. Niet iedereen is 'professioneel' bezig met hun hond. Jij bent volgens mij iemand die héél goed met zijn honden om kan gaan en ze perfect kan lezen. En dan snap ik dat je je honden volledig op je gericht kunt krijgen. Maar sommige mensen hebben dat niet in zich. (ik ben nu niet over mezelf bezig, al weet ik niet of ik zo 'professioneel' genoemd kan worden als jij... ben ook maar een beginneling op dit niveau van trainen).
Ik heb het hier dan ook vooral over loopse teven op het trainingsveld, niet erbuiten.
Maar jij weet dat Elmo het prima doet in de gunstigste omstandigheden, maar niet in moeilijkere omstandigheden en juist daarom ben je op een school om dat te trainen.
Jij ontwijkt in principe (ik zeg het zo omdat jij er weinig aan kunt doen dat ze geen loopse teven toelaten) de moeilijkere situaties ipv ze op te lossen.
En dat vind ik niet slim... Natuurlijk doet mijn hond alles als de omstandigheden uitstekend zijn. Maar ik verlang van hem dezelfde inzet (inzet dus niet uitslag!!) in zeer zware situaties dus met loopse teven, met -10 graden, met sneeuw, met +25 graden, met gemilimeterd gras met speuren maar ook met heel lang gras....
DAARVOOR train ik met hem, op een examen/wedstrijd is het niet altijd makkelijk, ik ben op WK's geweest (kijken) in Italie waar het bijna 40 graden was en de honden ook maar moesten presteren. Er lopen op de parkeerplaats van wedstrijden ook loopse teven, je kunt nl mensen niet verbieden om hun hond niet mee te mogen nemen als ze een dag komen kijken... en wat als je hond dat buiten ineens ruikt... dan heb je dus binnen een probleem?! Dat werkt toch niet?
Zulke dingen kun je alleen maar van leren en ik ben juist blij als zoiets gebeurd op een training. Een paar weken geleden heeft mijn hond de pakwerker gevloerd... kwam met de vlucht achter in zijn knieen uit... Dat hoort er niet bij maar ik ben blij dat het gebeurd... het is nieuw voor hem maar hij bleef wel vasthouden en doen alsof er niks aan de hand was... Stel dat dit nu nooit gebeurd en op een wedstrijd gebeurd je dit.... hond denkt: dat ken ik niet, ik ga pleite..... gediskwalificeerd... daar schiet je toch niks mee op?