Helen87 schreef:Na wat gegoogled te hebben, de zoekfunctie op dit forum te hebben gebruikt en VEEL gelezen te hebben ben ik er toch nog niet helemaal uit.
Wat zijn nou de regels m.b.t. honden in Nederland. In augustus kom ik met 2 honden naar Nederland en ik ben graag voorbereid voordat ik straks boetes aan mn ....... heb hangen
- Je moet altijd een zakje bij je hebben om de ontlasting op te kunnen ruimen, toch? Incl. boete als ze zien dat je het niet opruimt?
- Hondenbelasting??
- Waar ze wel en niet los mogen staat aangegeven op de betreffende plek?
- Honden in de auto. Dit moet zo zijn dat ze niet bij de bestuurder kunnen komen? Dus ze hoeven niet perse vast in een gordel maar dan moet er wel een net oid tussen de honden en de bestuurder zitten?
Owja, ik ving ergens iets op van een verzekering voor je huisdier? Voor grote operaties enz. Hebben jullie dit?!
Thnxx alvast

Kom je op bezoek of kom je hier wonen...?
Doorgaans moet je overal ontlasting opruimen, tenzij staat aangegeven dat het niet hoeft; op een specifiek daartoe benoemd en met bordjes aangegeven hondenuitlaatveld. Fatsoenshalve ruim ik het overal op, tenzij op zo'n uitlaatveld. In het bos niet

maar mochten ze het midden op het wandelpad doen, schop ik het of weg of ruim het alsnog op.
In veel gemeentes zijn idd strengere opruimplichten.
In de bebouwde kom mogen honden doorgaans niet los; kijk in de plaatelijke verordeing; ga uit van "niet los in de bebouwde kom". In natuurgebieden staat het met borden aangegeven. Staat er niets, dan in principe loslaten mogelijk, mits (altijd die mits) goed onder appel. Er zijn zeker ook natuurgebieden waar je met de honden NIET in mag; dit wordt doorgaans duidelijk aangegeven op een informatiezuil (lees die dus
Hondenbelasting geldt voor inwoners en is per gemeente anders; vraag dus na bij je eigen gemeente (als je hier komt wonen).
Het is (nog?) niet verplicht dat honden in een auto vastzitten, maar het is in verband met hun veilighed natuurlijk wel aan te raden. Trouwens.. in verband met jouw veiligheid ook

Het is wel verboden om bij oplopende temperaturen honden in de auto achter te laten, al dan niet voor korte tijd. Daartoe mag je auto worden opengebroken (raam ingeslagen) en krijg je een boet (hoop ik... ) Staat er wat lullig, dat ik dat hoop, maar je moet je ze de kost geven die het toch doen bij dagje aan strand of bezoek pretpark ;-(((
Hoewel niet wettelijk verplicht is het raadzaam een verzekering te hebben die schade die jij aan iemand anders toebrengt dekt. De AVP. Daaronder vallen ook schades die jouw hond veroorzaakt.
Zeker niet wettelijk verplicht, maar handig (en duur) zijn ziektekostenverzekeringen voor je hond. Kijk goed welke je neemt (als je dat wilt) en wat wel / niet vergeod wordt. Verzekeringen van Hema en Kruidvat zijn stukken voordeliger, maar dat zijn uitgeklede producten. Kies liever voor een uitgebreide (en ja, duurdere) verzekering, zodat ALS je er een beroep op wilt doen, je er ook wat aan hebt.
Dat lijkt me wel de basis...?
Suzanne