Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Regels m.b.t. honden in Nederland

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Helen87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): De mooiste westpointers die er bestaan :-)
Contacteer:

Regels m.b.t. honden in Nederland

Ongelezen bericht door Helen87 »

Na wat gegoogled te hebben, de zoekfunctie op dit forum te hebben gebruikt en VEEL gelezen te hebben ben ik er toch nog niet helemaal uit.
Wat zijn nou de regels m.b.t. honden in Nederland. In augustus kom ik met 2 honden naar Nederland en ik ben graag voorbereid voordat ik straks boetes aan mn ....... heb hangen ;)

- Je moet altijd een zakje bij je hebben om de ontlasting op te kunnen ruimen, toch? Incl. boete als ze zien dat je het niet opruimt?
- Hondenbelasting??
- Waar ze wel en niet los mogen staat aangegeven op de betreffende plek?
- Honden in de auto. Dit moet zo zijn dat ze niet bij de bestuurder kunnen komen? Dus ze hoeven niet perse vast in een gordel maar dan moet er wel een net oid tussen de honden en de bestuurder zitten?

Owja, ik ving ergens iets op van een verzekering voor je huisdier? Voor grote operaties enz. Hebben jullie dit?!

Thnxx alvast :D
Afbeelding
De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan - Mahatma Gandhi
Joenino
Actief
Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder
Aantal honden: 1

Re: Regels m.b.t. honde in Nederland

Ongelezen bericht door Joenino »

Ik heb nooit een zakje bij me als ik me hond even snel uitlaat. Alleen als ik naar een recreatiegebied ga.

Honden belasting is alleen als je hier vast woont. Want het is eigenlijk gemeentebelasting.

En waar je honden wel en niet los mogen staat niet overal aangegeven behalve bij losloopgebieden en stukken recreatiegebied waar dit toevallig mag. Ik adviseer je dus ook om je honden zoveel mogelijk aan de lijn te houden.

En Rex zit altijd gewoon los achterin bij mij. Wil wel een keer zo'n autogordel voor hem kopen ivm een eventueel ongeluk. Als hij los zit vliegt ie dus gelijk door de voorruit of keihard tegen 1 van de stoelen aan. Maar volgens mij mag je hond gewoon los achterin zitten.

Edit:
Ohw en een verzekering is ook niet verplicht. Dus als je alleen maar tijdelijk hier bent is het overdreven om gelijk een hele verzekering af te sluiten. Welke toch gauw al neer komt op zo'n 20-30 euro per maand per hond. Het is overigens wel handig indien je vast in Nederland woont, het is misschien weer een extra kostenpost per maand maar o wee als er wat gebeurd met je hond. kost het je in de meeste gevallen maar 19% van de kosten ipv 100%;)
Laatst gewijzigd door Joenino op 29 mar 2010 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud owner of Chow Chow Herder Rex
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Regels m.b.t. honde in Nederland

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Helen87 schreef:Na wat gegoogled te hebben, de zoekfunctie op dit forum te hebben gebruikt en VEEL gelezen te hebben ben ik er toch nog niet helemaal uit.
Wat zijn nou de regels m.b.t. honden in Nederland. In augustus kom ik met 2 honden naar Nederland en ik ben graag voorbereid voordat ik straks boetes aan mn ....... heb hangen ;)

- Je moet altijd een zakje bij je hebben om de ontlasting op te kunnen ruimen, toch? Incl. boete als ze zien dat je het niet opruimt?
- Hondenbelasting??
- Honden in de auto. Dit moet zo zijn dat ze niet bij de bestuurder kunnen komen? Dus ze hoeven niet perse vast in een gordel maar dan moet er wel een net oid tussen de honden en de bestuurder zitten?

Owja, ik ving ergens iets op van een verzekering voor je huisdier? Voor grote operaties enz. Hebben jullie dit?!

Thnxx alvast :D
Kom je op bezoek of kom je hier wonen...?

Doorgaans moet je overal ontlasting opruimen, tenzij staat aangegeven dat het niet hoeft; op een specifiek daartoe benoemd en met bordjes aangegeven hondenuitlaatveld. Fatsoenshalve ruim ik het overal op, tenzij op zo'n uitlaatveld. In het bos niet ;-) maar mochten ze het midden op het wandelpad doen, schop ik het of weg of ruim het alsnog op.
In veel gemeentes zijn idd strengere opruimplichten.

In de bebouwde kom mogen honden doorgaans niet los; kijk in de plaatelijke verordeing; ga uit van "niet los in de bebouwde kom". In natuurgebieden staat het met borden aangegeven. Staat er niets, dan in principe loslaten mogelijk, mits (altijd die mits) goed onder appel. Er zijn zeker ook natuurgebieden waar je met de honden NIET in mag; dit wordt doorgaans duidelijk aangegeven op een informatiezuil (lees die dus ;-)

Hondenbelasting geldt voor inwoners en is per gemeente anders; vraag dus na bij je eigen gemeente (als je hier komt wonen).

Het is (nog?) niet verplicht dat honden in een auto vastzitten, maar het is in verband met hun veilighed natuurlijk wel aan te raden. Trouwens.. in verband met jouw veiligheid ook ;-)
Het is wel verboden om bij oplopende temperaturen honden in de auto achter te laten, al dan niet voor korte tijd. Daartoe mag je auto worden opengebroken (raam ingeslagen) en krijg je een boet (hoop ik... ) Staat er wat lullig, dat ik dat hoop, maar je moet je ze de kost geven die het toch doen bij dagje aan strand of bezoek pretpark ;-(((

Hoewel niet wettelijk verplicht is het raadzaam een verzekering te hebben die schade die jij aan iemand anders toebrengt dekt. De AVP. Daaronder vallen ook schades die jouw hond veroorzaakt.

Zeker niet wettelijk verplicht, maar handig (en duur) zijn ziektekostenverzekeringen voor je hond. Kijk goed welke je neemt (als je dat wilt) en wat wel / niet vergeod wordt. Verzekeringen van Hema en Kruidvat zijn stukken voordeliger, maar dat zijn uitgeklede producten. Kies liever voor een uitgebreide (en ja, duurdere) verzekering, zodat ALS je er een beroep op wilt doen, je er ook wat aan hebt.

Dat lijkt me wel de basis...?

Suzanne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Regels m.b.t. honden in Nederland

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Helen87 schreef: - Je moet altijd een zakje bij je hebben om de ontlasting op te kunnen ruimen, toch? Incl. boete als ze zien dat je het niet opruimt?
Dit verschilt per gemeente, of je een poepzakje moet kunnen tonen. Maar in de woonwijken kun je er idd vanuit gaan dat je poep moet opruimen. Is ook wel zo netjes he. In losloopgebieden niet.
Helen87 schreef: - Hondenbelasting??
Kom je hier wonen of op bezoek? Als je hier komt wonen, informeer je bij je gemeente of er hondenbelasting betaald moet worden.
Helen87 schreef: - Waar ze wel en niet los mogen staat aangegeven op de betreffende plek?
Er staat niet overal borden dat de hond aangelijnd moet zijn. In woonwijken e.d. is dat eigenlijk altijd het geval (dat ze aangelijnd moeten zijn dus). Losloopgebieden staan over het algemeen wel goed aangegeven met borden.
Helen87 schreef: - Honden in de auto. Dit moet zo zijn dat ze niet bij de bestuurder kunnen komen? Dus ze hoeven niet perse vast in een gordel maar dan moet er wel een net oid tussen de honden en de bestuurder zitten?
Volgens mij is deze regel nog niet ingevoerd. In Duitsland geldt deze wel. Maar ik kan er naast zitten hoor. Het is overigens wel een stuk veiliger om de honden vast te zetten of ze af te schermen van de voorzijde van de auto. Bij een ongeval zou je anders de honden van de ramen af moeten schrapen.
Helen87 schreef: Owja, ik ving ergens iets op van een verzekering voor je huisdier? Voor grote operaties enz. Hebben jullie dit?!
Ja, mijn honden zijn verzekerd bij Dier & Zorg.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Helen87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): De mooiste westpointers die er bestaan :-)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Helen87 »

Top! Thnxx.

We komen er inderdaad (weer) wonen. Voordat we weggingen waren ze geloof ik net met de meeste regels bezig en we hadden geen honden. Dus heb het verder niet echt meegekregen.

De AVP, daar ga ik informatie over opzoeken. Ik wil zeker verzekerd zijn voor schades die mijn honden eventueel aan andere toebrengen. Waar ik inderdaad over had gehoord waren verzekeringen van de hema/kruidvat. Welke verzekering heb jij voor je huisdieren als ik vragen mag?
Het is wel verboden om bij oplopende temperaturen honden in de auto achter te laten, al dan niet voor korte tijd. Daartoe mag je auto worden opengebroken (raam ingeslagen) en krijg je een boet (hoop ik... ) Staat er wat lullig, dat ik dat hoop, maar je moet je ze de kost geven die het toch doen bij dagje aan strand of bezoek pretpark ;-(((
Dit lijkt me volkomen clear. Erg dat het nodig is om te zeggen eigelijk, want het lijkt me meer dan logisch. Maar blijkbaar zijn er ook mensen die dat niet kunnen bedenken en toch doen. brr, ik wordt er gewoon agressief van als ik daaraan denk. :S:

Edit: Dier & zorg. thnxx. Wordt ook opgezocht :)
Laatst gewijzigd door Helen87 op 29 mar 2010 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan - Mahatma Gandhi
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Wanneer je hier komt wonen.
In onze gemeente moet je altijd een zakje bij je hebben. Is natuurlijk wel zo netjes als je de hondenpoep opruimt.
- Hondenbelasting??
Deze is per gemeente verschillend.
In onze gemeente wel.
Nooit wat over gehoord.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Helen87 schreef:Ik wil zeker verzekerd zijn voor schades die mijn honden eventueel aan andere toebrengen. Waar ik inderdaad over had gehoord waren verzekeringen van de hema/kruidvat. Welke verzekering heb jij voor je huisdieren als ik vragen mag?
Even hoor, de verzekeringen voor de honden zijn ziektekostenverzekeringen. Als je hond een ander schade toebrengt valt dat onder je WA-verzekering. Die je waarschijnlijk sowieso gaat afsluiten voor schade die júllie aan anderen toebrengen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”