S@ndr@ schreef:ja, shit happens, maar een hond staat of onder appel of hij zit aan een touwtje,

, heel simpel
Dat ben ik met je eens Sandra, maar zo zwart-wit kun je het niet altijd stellen. Ik heb 2 van mijn 3 honden goed onder appel, die lopen ook altijd los. Nr 3 is een jager en die loopt dus bijna altijd aan de lijn. Daar zijn we mee op jachtcursus, en daar moeten we intensief mee trainen. Ook met loslopen in het bos, en soms gaat dat nog weleens mis ondanks onze zakken vol stinkende pens (

). En dan is hij ook rustig een uurtje aan het hazenjagen

. Gelukkig gaat hij niet achter de schapen aan. Maar die is dus ook een enkele keer onder mijn ogen vandaan. Al is het de laatste weken niet meer gebeurd, ik kan er nog niet van overtuigd zijn dat het nu de laatste keer geweest is.

Het leren loslopen kan alleen maar als je hem ook los laat lopen. Een lange lijn werkt niet, want hij weet dat die eraan zit en reageert dan anders.
Bij betreffende hond is het wel klip en klaar, die heeft zij nooit onder controle en ze heeft zich daar gewoon bij neergelegd.
moosje schreef:Hier lopen het hele voorjaar, zomer en n deel van de herfst schapen in het losloopgebied. Een complete kudde, met herder en honden, soms achter een draadje, maar meestal niet.
En dan snap ik dan helemaal niet. T is verdorie een losloopgebied...
Dat vind ik inderdaad wel een heel spannende combinatie! Het scheelt misschien wel dat daar toezicht bij is, maar toch