Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het was wachten op problemen:

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Het was wachten op problemen:

Ongelezen bericht door josefientje »

Vorige week zijn er bij ons op het sportveldje langs de bosrand een paar schapen aan de roop neergezet met lammetjes. Er is om dat veldje geen omheining, het is gewoon het dorpstrap/kaats veldje en de kinderen van de basisschool sporten daar 's zomers altijd. In het bos mogen honden loslopen. Die lammetjes pal voor de neus van een loslopende hond, dat moest wel tot problemen leiden.

Donderdagavond is er een hond vanuit het bos naar het veldje gerend en heeft het kleinste lammetje zodanig verwondt dat het moest worden ingeslapen :jank: Ik weet welke hond dit geweest is, zijn baasje is op vakantie en hij is dus bij de oppas weggelopen uit het bos. Dat doet hij bij zijn eigen baasje ook heel vaak. Baasje en oppas zijn natuurlijk fout, baasje had goed duidelijk moeten maken dat de betreffende hond een jager is. En oppas had dit na 2 weken ook al lang kunnen weten.

Maar de eigenaar van de schapen vind ik ook niet slim. Hij weet dat de honden in het bos los mogen en in de polder niet. Zet dan die schapen niet pal onder de bosrand neer! Die lammetjes waren echt heel brutaal; ze liepen soms van het veld af het weggetje op, en daagden zelfs mijn honden uit voor een spelletje! Weten zij veel dat dat niet echt handig is!

Het is natuurlijk ontzettend triest dat van al deze menselijke fouten het lammetje de dupe werd :jank: Ik weet (nog) niet wat voor gevolgen dit voor de betrreffend hond gaat hebben. Waarschijnlijk krijgt hij een aanlijngebod. En dat wordt een dik probleem want zijn baasje is fysiek niet sterk genoeg om hem te houden, daarom loopt hij altijd los.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Het was wachten op problemen:

Ongelezen bericht door moosje »

Hier lopen het hele voorjaar, zomer en n deel van de herfst schapen in het losloopgebied. Een complete kudde, met herder en honden, soms achter een draadje, maar meestal niet.
En dan snap ik dan helemaal niet. T is verdorie een losloopgebied...
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat wil je dan dat de herders doen? De schapen maar constant achter slot en grendel omdat er van die onverantwoorde hondenbazen zijn die hun hond niet bij zich kunnen houden?? Een losloopgebied betekent niet dat je daar het alleenrecht hebt met honden.

En als die ene baas zijn hond aan de lijn niet kan houden, heeft-ie pech gehad, had hij een andere hond moeten nemen of ervoor moeten zorgen dat zijn hond is afgericht.

Je hond bij je houden, heel eenvoudig.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, shit happens, maar een hond staat of onder appel of hij zit aan een touwtje, :19: , heel simpel
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Een losloopgebied betekent niet dat je daar het alleenrecht hebt met honden.
Ist het niet logisch dat er in een losloopgebied geen schapen mogen vrij rondlopen? Of omgekeerd, maak er geen losloopgebied van als er schapen los lopen.
josefientje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ja, shit happens, maar een hond staat of onder appel of hij zit aan een touwtje, :19: , heel simpel
Dat ben ik met je eens Sandra, maar zo zwart-wit kun je het niet altijd stellen. Ik heb 2 van mijn 3 honden goed onder appel, die lopen ook altijd los. Nr 3 is een jager en die loopt dus bijna altijd aan de lijn. Daar zijn we mee op jachtcursus, en daar moeten we intensief mee trainen. Ook met loslopen in het bos, en soms gaat dat nog weleens mis ondanks onze zakken vol stinkende pens ( :kotz: ). En dan is hij ook rustig een uurtje aan het hazenjagen :19: . Gelukkig gaat hij niet achter de schapen aan. Maar die is dus ook een enkele keer onder mijn ogen vandaan. Al is het de laatste weken niet meer gebeurd, ik kan er nog niet van overtuigd zijn dat het nu de laatste keer geweest is. :19: Het leren loslopen kan alleen maar als je hem ook los laat lopen. Een lange lijn werkt niet, want hij weet dat die eraan zit en reageert dan anders.
Bij betreffende hond is het wel klip en klaar, die heeft zij nooit onder controle en ze heeft zich daar gewoon bij neergelegd.
moosje schreef:Hier lopen het hele voorjaar, zomer en n deel van de herfst schapen in het losloopgebied. Een complete kudde, met herder en honden, soms achter een draadje, maar meestal niet.

Dat vind ik inderdaad wel een heel spannende combinatie! Het scheelt misschien wel dat daar toezicht bij is, maar toch :denken:
Afbeelding
Neeltje

Sandor schreef:
Ist het niet logisch dat er in een losloopgebied geen schapen mogen vrij rondlopen? Of omgekeerd, maak er geen losloopgebied van als er schapen los lopen.
Nee, dat is helemaal niet logisch. Wij zijn gasten in de natuur en niet andersom.
Neeltje

josefientje schreef: Ik heb 2 van mijn 3 honden goed onder appel, die lopen ook altijd los. Nr 3 is een jager en die loopt dus bijna altijd aan de lijn. Daar zijn we mee op jachtcursus, en daar moeten we intensief mee trainen. Ook met loslopen in het bos, en soms gaat dat nog weleens mis ondanks onze zakken vol stinkende pens ( :kotz: ). En dan is hij ook rustig een uurtje aan het hazenjagen :19: . Gelukkig gaat hij niet achter de schapen aan. Maar die is dus ook een enkele keer onder mijn ogen vandaan. Al is het de laatste weken niet meer gebeurd, ik kan er nog niet van overtuigd zijn dat het nu de laatste keer geweest is. :19: Het leren loslopen kan alleen maar als je hem ook los laat lopen. Een lange lijn werkt niet, want hij weet dat die eraan zit en reageert dan anders.
Bij betreffende hond is het wel klip en klaar, die heeft zij nooit onder controle en ze heeft zich daar gewoon bij neergelegd.
Ben je hem dan echt letterlijk 1 uur kwijt?? Niet achter de schapen aan, maar wel achter de hazen en konijnen en ander klein wild?? Ook dat is niet de bedoeling. Zolang je hond niet fatsoenlijk onder controle is, probeer je dat uit waar hij er niet vandoor kan. Want op deze manier leert hij er ook niets van, want hij kan er nog steeds lekker vandoor, jippie. en dat is niet de bedoeling. Een stukje weglopen, ok, maar niet je hond een uur kwijt zijn.
josefientje
Zeer actief

Een uur of langer, de laatste keer is hij de hele middag weggeweest. Maar toen was hij er ook aan het uiterste puntje van het eiland vandoor gegaan, en is hij naar huis gelopen.

Het lastige is dat hij op afgebakend terrein of aan een lange lijn perfect luistert. Alleen in het bos, en de laatste keer dus ook op het strand, gaat af en toe de windhond modus in werking en dan vertrekt hij. En daar zijn we dus nu heel erg mee aan het trainen, het voorkomen van die windhondenmodus. En dat kan alleen daar waar het gebeurt :19:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Neeltje schreef:
Sandor schreef:
Nee, dat is helemaal niet logisch. Wij zijn gasten in de natuur en niet andersom.
Ik vraag me af of je nog steeds zo zult denken als je straks in plaats van een oud frans bulletje een jonge stuiterbal aan de lijn hebt hangen die nog niet helemaal goed luistert maar zo overloopt van de energie dat hij wel moet rennen. :roll:

Zelf neem ik de moeite om speciaal naar een losloopgebied te rijden zodat mijn honden daar legaal en verantwoordelijk los kunnen lopen. De rest van de tijd lopen ze netjes aan de lijn. Daar verwacht ik dan ook voor terug dat ik dit aangewezen losloopgebied ook als zodanig kan gebruiken. Mijn honden zouden niet met schapen overweg kunnen, dat moeten ze uit ondervinding leren en daar begin ik met die van mij niet aan.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

ik snap niet dat er afentoe zo makkelijk gepraat wordt over honden die soms ineens een uur weg zijn.
Als je dat toch weet dat het kan gebeuren houdt dan je hond aan de lijn. Nee dat mag dan gewoon lekker een uur als een dolle in een bos rondracen.
En het dan gek vinden dat er steeds minder losloopgebieden komen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
josefientje
Zeer actief

Lees jij niet goed ofzo?

We zijn er keihard mee aan het trainen! Want ik wil dat ook niet hebben, maar als hij aan de lange lijn of op afgebakend terrein het perfect doet, moet je er daarna dus mee het bos in hè! En daar gaat het heel af en toe mis :19: , reden om weer wat fanatieker verder te trainen dus.
Afbeelding
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

als baas blijf je altijd verantwoordelijk voor je hond.
Wat ik niet snap is als een hond andere honden bijt vinden we dat niet goed,
maar schapen en wild zijn dan een ander verhaal want dat kan gebeuren?
Weet wat je hond wel en niet kan
en volgens mij train je dat niet als je hond een uur of langer er vandoor is.
Mijn Job mag en kan overal los behalve op de hei want
dan heeft ie poep in zijn oren en gaat ie jagen.
Mag dus niet, ga ik ook niet trainen met alle risico's vandien,
want hij leert alleen maar succes telkens als ie verdwijnt.
Pech voor hem, zijn probleem en niemands anders.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

S@ndr@ schreef:ja, shit happens, maar een hond staat of onder appel of hij zit aan een touwtje, :19: , heel simpel
Dat vind ik altijd zo'n flauwekul zo zwart wit is niets!
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

Dat is jouw mening, volgens mijn instructrice kunnen we dat gedrag eruit trainen, en daar zijn we dus nu mee bezig. En wel zoals zij dat aangeeft. En omdat hij nu al een paar weken niet meerr is weggelopen, begin ik voorzichtig te geloven dat mijn instructrice misschien wel gelijk heeft.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het dus totaal niet de schuld van de eigenaar van de hond. Ik vind het hele fenomeen schapen ergens vastzetten dus het probleem. Op Terschelling vindt je te pas en te onpas geiten en schapen die zomaar aan de openbare weg aan de ketting staan. Ik vind dus dat je als schapeneigenaar zelf de verantwoordelijkheid moet nemen en je dieren achter een hek moet zetten. Een schaapskudde van een herder loopt ook niet zonder toezicht los. Daar is of iemand bij of ze staan achter schrikdraad. Simpel.

Als ik mijn duiven los laat vliegen moet ik ook niet janken als een kat er een pakt. Als je je kat laat loslopen moet je niet janken als een hond je kat pakt in een losloopgebied en als je zo nodig je lammetjes vrij wil laten op Terschelling dan verlies je dus een lam. Jammer, maar shit happens.

Want wij gaan ook wel eens naar Terschelling. Ik laat de honden ook los daar waar dat mag. Maar flik het dan niet om het zo te spelen dat je lam ineens op het pad voor mijn neus opduikt en daar gaat lopen spelen met de honden. Ik denk dat mijn honden geen killers zijn maar ik weet dat dus niet. Dan hadden mijn honden dat net zo goed kunnen doen en die staan voldoende onder appel normaal gesproken. Alleen niet als er lammetjes loslopen in een losloopgebied.

Voor mij is dit pure laksheid van de eigenaar van de schapen. Te goedkoop om een hekje te plaatsen? Ik zet toch ook geen schapen naast mijn huis in een losloopgebied. Weet zeker dat ze geen week te leven hebben. Dus waarom moet er naar de honden gekeken worden die doen wat zoveel honden doen?

Appel en controle klinkt goed. Maar wie heeft dat nog als er een lammetje het bospad op komt huppelen om speels je honden op te gaan zoeken? :denken:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind je schapen zonder omheinig ergens neerzetten ook nogal onverantwoord moet ik zeggen. Even geheel los van de loslopende honden.
En tja, je hond mag dan natuurlijk die lammetjes niet pakken. Maar ik heb ook erg makkelijk lullen met twee honden die denken dat schaapies zijn om mee te spelen (Saar) en er zelfs wat angstig voor zijn (Vera).
Geen enkele hond staat 100% altijd onder appel, en om dan je schaapies gewoon los rond te laten banjeren in losloopgebied vind ik nogal dom.
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

@Marc

Ze stonden niet in het losloopgebied, maar precies op de grens ervan.

Maar ik ben het absoluut met je eens, dat het een hele foute plek is om je schaapjes neer te zetten. Het is hier al van oudsher de gewoonte om dieren(schapen, geiten en paarden) gewoon aan de roop in het duin of in een open veldje te zetten. Heel vroeger stonden ze zelfs niet vast (het Oerol recht). Die gewoonte ga je er nooit uitkrijgen, niet op een eiland waar oude gebruiken zo in ere gehouden worden.

Het toeval wil dat deze week er ook twee dode reebokjes gevonden zijn, allebei om zeep geholpen door een hond. Ook daar is de dader van bekend gelukkig, maar er is dus nu wel discussie over loslopende honden in het bos. (als dat maar goed gaat)
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar de dader van het uitzetten van de reeën en ook de edelherten op Terschelling is toch ook bekend? :mrgreen: Ik kom al 35 jaar op Terschelling en inderdaad, vroeger knalde je met de fiets tegen schapen en geiten aan die ineens in een bocht het fietspad op liepen. Denk dat ze daarom nu vast gelegd worden. Zeker rondom Hoorn en Oosterend aan de Noordzeekant.

Straks barst het weer van de toeristen en die nemen ook honden mee. Stadshonden die geen lammetjes gewend zijn. Dus het gaat hoe dan ook verkeerd. Wij laten de honden daar ook los. Dat ma
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

josefientje schreef:@Marc

Ze stonden niet in het losloopgebied, maar precies op de grens ervan.

Maar ik ben het absoluut met je eens, dat het een hele foute plek is om je schaapjes neer te zetten. Het is hier al van oudsher de gewoonte om dieren(schapen, geiten en paarden) gewoon aan de roop in het duin of in een open veldje te zetten. Heel vroeger stonden ze zelfs niet vast (het Oerol recht). Die gewoonte ga je er nooit uitkrijgen, niet op een eiland waar oude gebruiken zo in ere gehouden worden.

Het toeval wil dat deze week er ook twee dode reebokjes gevonden zijn, allebei om zeep geholpen door een hond. Ook daar is de dader van bekend gelukkig, maar er is dus nu wel discussie over loslopende honden in het bos. (als dat maar goed gaat)
Maar hoe gaat dat al die jaren dan met honden en die schaapjes en geiten e.d die gewoon maar ergens staan?
Ik vind, nogmaals, zeker ook wel dat je je hond gewoon geen schaapjes mag laten jagen punt. Maar ja, ik vind wel meer, en de realiteit is vaak heel anders. Dat zullen die boeren toch ook wel weten of niet?
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Arm lammetje. :(

Hier ook een keer meegemaakt dat 1 van de honden , die normaal gesproken goed luisteren , achter een kudde schapen ging jagen.
Normaal gesproken staan die schapen daar niet maar toen dus wel. Hij had niet door dat er schrikdraad stond en ging er zo dwars door heen. Godzijdank rende hij alleen achter die schapen aan. Echt, ik had het hart in mijn keel zitten.
Sindsdien laat ik hem daar niet meer los.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

moosje schreef:Hier lopen het hele voorjaar, zomer en n deel van de herfst schapen in het losloopgebied. Een complete kudde, met herder en honden, soms achter een draadje, maar meestal niet.
Tja wie begrijpt wie nu niet..... :oohja: volgens mij geldt het zo: je moet een ander niet lastigvallen. Dus als jouw hond onbetrouwbaar is laat je hem daar niet lopen.
Waarom heeft de één meer rechten dan de ander???
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

ik vind het wel sneu voor het lammetje :jank:
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

josefientje schreef:Een uur of langer, de laatste keer is hij de hele middag weggeweest. Maar toen was hij er ook aan het uiterste puntje van het eiland vandoor gegaan, en is hij naar huis gelopen.

:
Ik vind het onverantwoord om een hond waarvan je weet dat hij " gezellie een uurtje achter haasjes gaat jagen " los te laten lopen. Ik snap eerlijk gezegd niet dat jij dit normaal vindt en het toelaat.
Los daar van , Ben je niet bang dat het een keer misgaat, dat hij een keer bij een drukke weg komt en net op het verkeerde moment oversteekt?

Linda
(met dank aan Desi)
laeken
Zeer actief

MonaToetje schreef:
josefientje schreef:Een uur of langer, de laatste keer is hij de hele middag weggeweest. Maar toen was hij er ook aan het uiterste puntje van het eiland vandoor gegaan, en is hij naar huis gelopen.

:
Ik vind het onverantwoord om een hond waarvan je weet dat hij " gezellie een uurtje achter haasjes gaat jagen " los te laten lopen. Ik snap eerlijk gezegd niet dat jij dit normaal vindt en het toelaat.
Los daar van , Ben je niet bang dat het een keer misgaat, dat hij een keer bij een drukke weg komt en net op het verkeerde moment oversteekt?

Linda
Op Terschelling is maar 1 drukke weg :mrgreen: Soms is het nu eenmaal zo dat een hond dergelijke trucjes flikt. Cleo rende in haar jonge jaren ook wel eens weg. Volgens mij is het wel een trekje van ex-zwerfhonden. Haar hond is ook een ex-zwerver uit Griekenland als ik het goed heb. Cleo is nu 11 en aan het hebben van honden zitten risico's. Wuilus is zelfs een keer een nacht weg geweest en Dapper is een keer aangereden omdat hij ook de weg over stormde waar hij dat nooit deed normaal gesproken. Het blijven dieren en je kan niet een hond altijd aanlijnen omdat hij er eens in de 2 jaar eens vandoor gaat.

Klinkt heel laks maar ik heb nu een aantal honden gehad en allemaal hebben ze wel eens iets heel gevaarlijks geflikt ondanks mijn oplettendheid. Als je alles op safe wil spelen moet je een hond altijd aanlijnen. Persoonlijk vind ik dat dus dierenmishandeling en dan hoeft het voor mij niet meer met die hond. Klinkt hard maar zo zie ik dat dan. Ik verlies nog liever een keer een hond dan dat ik vanaf nu mijn honden ga behandelen op een manier die alle gevaren in hun leven gaat voorkomen. Ik wordt niet vrolijk als ik in de ogen van mijn 12 jaar oude Eva kijk die haar hele leven aan de flex heeft gelopen om alle risico's uit te sluiten die er zijn. Ik ken overigens iemand die zijn hond verloor juist door de flex. Hij stak over toen mevrouw hem wilde laten zitten voor een auto, auto reed ineens in de draad, wikkelde die om de wielas en trok de hond eronder en brak zijn rug/nek. Zonder flex was er niks gebeurd. Hond was verlamd en is ingeslapen met 11 maanden :cry:
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Zover ik het heb begrepen loopt de hond van Josefientje regelmatig weg. Mijn mening kun je dat niet vergelijken met een hond die het m`hooguit 2 ker per jaar peert.
Sja, ik zou doodsangsten uitstaan. :19: Om maar een voorbeeldje te geven . Je hond zou maar een ruiter te paard tegenkomen. Paard schrikt en verkoopt hond een knal voor zijn kop, met als gevolg : hond dood!

L.
(met dank aan Desi)
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

christo schreef:
Ik vraag me af of je nog steeds zo zult denken als je straks in plaats van een oud frans bulletje een jonge stuiterbal aan de lijn hebt hangen die nog niet helemaal goed luistert maar zo overloopt van de energie dat hij wel moet rennen. :roll:

Zelf neem ik de moeite om speciaal naar een losloopgebied te rijden zodat mijn honden daar legaal en verantwoordelijk los kunnen lopen. De rest van de tijd lopen ze netjes aan de lijn. Daar verwacht ik dan ook voor terug dat ik dit aangewezen losloopgebied ook als zodanig kan gebruiken.
Thank you for making my point.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Neeltje

christo schreef:
Neeltje schreef:
Sandor schreef: Nee, dat is helemaal niet logisch. Wij zijn gasten in de natuur en niet andersom.

Zelf neem ik de moeite om speciaal naar een losloopgebied te rijden zodat mijn honden daar legaal en verantwoordelijk los kunnen lopen. De rest van de tijd lopen ze netjes aan de lijn. Daar verwacht ik dan ook voor terug dat ik dit aangewezen losloopgebied ook als zodanig kan gebruiken. Mijn honden zouden niet met schapen overweg kunnen, dat moeten ze uit ondervinding leren en daar begin ik met die van mij niet aan.
Zo lang mijn hond niet goed genoeg luistert dat hij er nog vandoor zou kunnen gaan, blijft hij aan de lijn, heel eenvoudig. Dan kan zij zich uitrazen in afgebakend terrein, maar niet waar hij ervan door kan. Heel eenvoudig.
laeken
Zeer actief

Neeltje schreef: Zo lang mijn hond niet goed genoeg luistert dat hij er nog vandoor zou kunnen gaan, blijft hij aan de lijn, heel eenvoudig. Dan kan zij zich uitrazen in afgebakend terrein, maar niet waar hij ervan door kan. Heel eenvoudig.
Hoe weet je dan wanneer het zover is? Je zal het toch moeten proberen. Cleo liep 99% van de tijd netjes mee en luisterde dan ook als je haar riep. Maar dan ineens rende er een kat de straat uit of een eend kwam op 1 meter hoogte door de buurt gezoeft en dan was het dus tijd. Nu is ze oud en wrakkig en toch is ze een paar dagen geleden ineens naar de 80 km weg gerend achter een haas aan. Het blijven dieren en zoals jij het stelt kan je alleen omgaan met inderdaad kalme Franse bulletjes die geen jachtdrift hebben. Want Eva en Cleo zouden in jouw ogen nooit meer los kunnen. Dat zijn geen robots en je weet dus nooit 100% zeker dat ze ten alle tijden en overal meteen doen wat je zegt. Volgens mij geldt dat voor vrijwel alle honden. Dus dan kan geen enkele hond meer los. Ja, jouw brave oudere Franse bullenteefje misschien wel, die zal waarschijnlijk nooit even wegsprinten en gaan jagen of op een lammetje af rennen. Mijn honden kunnen er in 2 seconde vandoor gaan achter een haas of fazant aan. Dan zie je Eva naast je staan, kijken en zoef, weg is ze. Dan roep je, rent ze de hoek om bv of de struiken in en dan komt ze wel meteen weer terug. In die eerste 5 seconde kan ze wel zo onder een auto rennen als alles tegen zit. Ze gaat dus nooit los direct aan een weg maar uitsluiten kun je niks. Straks peert ze hem ineens met Cleo en blijft ze een uur weg. Niemand kan daar garanties over geven. Nooit.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Neeltje schreef:
Zo lang mijn hond niet goed genoeg luistert dat hij er nog vandoor zou kunnen gaan, blijft hij aan de lijn, heel eenvoudig. Dan kan zij zich uitrazen in afgebakend terrein, maar niet waar hij ervan door kan. Heel eenvoudig.
Tsja, je moet ooit beginnen te oefenen met loslopen natuurlijk.
Geen hond is een robot en staat 100% van de tijd onder appèl.
Heel eenvoudig :19:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”