Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Likgranuloom

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kika
Zeer actief
Contacteer:

Likgranuloom

Ongelezen bericht door Kika »

Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die ervaring hebben met een hond met likgranuloom.
Dit is het beste te vergelijken met mensen die bv nagels bijten, een "tic".
Onze 4,5 jarige (intacte) reu doet dit sinds een jaar.
Vorig jaar vroeg in het voorjaar is het begonnen met een soort van allergische reactie op onkruid waar hij in velden doorheen banjerde. Vanwege de jeuk is hij veelvuldig aan zijn poten gaan likken. Hij is verder nergens allergisch voor, ziet er ook blakend van gezondheid uit.
Dit likken is overgegaan tot in een nano-seconde stukken uit zijn kussentjes te bijten, echt tot bloedens aan toe. Het maakte niet uit welke poot. Was poot 1 mooi schoon en droog kon die opeens helemaal kapot zijn.
Na vele schoenen, smeersels (ook van de DA), AB kuur, zijn we over gegaan tot een muilkorf als we er niet zijn. Hij had soms 3 poten kapot waar hij niet meer op kon lopen en aangezien het geen klein licht hondje is was ik bang dat hij andere kwetsuren zou krijgen door het verkeerd belasten van zijn gewrichten.
Het is overigens niet zo dat hij het niet doet als we er zijn, alleen weet ie ondertussen dat het niet mag en op een paar likjes in het luchtledige komt het niet. De honden zijn hier niet extreem lang alleen, max 3x per week zo'n 6 uurtjes (en niet eens elke week), dit zijn ze vanaf het begin af aan gewend, liggen los in de woonkamer en hebben redelijke vrijheden.
Ook als ik even naar boven ga voor de was oid moet de korf om, want 9 van de 10 x likt ie anders zijn poot kapot.
Het beperkt zich nu tot 1 voorpoot. Omdat hij niet echt meer kan likken schuurt hij met de korf over zijn poot heen.

Bij het laatste bezoek aan de DA (2 weken geleden) zei hij dat het erg moeilijk, zo niet onmogelijk, te doorbreken is.
Vandaar dat ik het hier nu ook neerzet, misschien heeft iemand van jullie hier wel ervaring mee en heeft een gouden tip voor ons. We worden er redelijk hopeloos van en het idee dat hij voor de rest van zijn leven met een muilkorf in huis te moeten lopen als we er (even) niet zijn stemt me ook niet echt veel vrolijker, niet voor mij, maar voor hem :(:
asani
Zeer actief

Re: Likgranuloom

Ongelezen bericht door asani »

Shit Kika doet hij dat nou nog wat balen .
Je hebt al zoveel geprobeerd dat word moeilijk .
Heb je er al iets opgesmeerd wat echt heel vies smaakt?

Groetjes Rian
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Hé Rian,

Ja dat heb ik ook al gedaan. Het enige wat ik nog niet gedaan heb is het spul wat men bij mensen erop spuit erop doen, maar ik heb een er een hard hoofd in dat dat helpt. Ik zou dat dan ook elke x als ik echt uit zicht ben op alle 4 de poten moeten smeren en ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor hem :(
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Mijn hond was een fervent nagelbijter, ik heb toen Byte-x tegen nagelbijten op haar nagels gesmeerd en zowaar ze stopte met nagelbijten. Misschien dat je het op haar kussentjes kan smeren?
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Chris had het afgelopen mei. Nog steeds wel iets maar ik kan het aardig in de hand houden. Wat hier helpt is drie dingen: mee laten lopen aan de fiets (altijd genoeg beweging), geregeld een Kong, en altijd kauwstaven in huis. Ook heb ik een DAP verdamper gekocht die op bepaalde momenten in het stopcontact gaat.

Jouw probleem klinkt een stuk erger, in zo'n geval zou ik zoiets als Zylkène gaan overwegen.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

@ Lieke87; wat ik al eerder schreef is dat het enige spul wat ik nog niet op zijn poten heb gesmeerd, maar dat zou ik dan ook echt elke x als ik wegga moeten doen. Ik ga het nog wel proberen, maar heb er weinig vertrouwen in. De die-hard nagelbijters kauwen ook overal doorheen.

@ christo; Fietsen wordt hier elke dag 's morgens gedaan met beide en 's middags als ik uit mijn werk kom hangt het van het weer af, weer fietsen of lekker lopen. Hij krijgt nu iets meer voer, want de hoeveelheid beweging "vrat" wat meer energie dan hij met eten binnen kreeg, er mag wel een kilootje of 1,5, 2 bij, dus aan de hoeveelheid beweging ligt het niet. Kauwstaven laat ik hier niet achter als ik weg ben, de kans dat ze er beide bonje om krijgen is me te groot aanwezig. Moest even googelen wat Zylkene is, maar zoiets krijgt hij nu ook al, alleen dan de rust compositum van Groene Os sinds een week of 2. Heb wel het idee dat hij hierdoor wat minder stresserig reageert, maar klieren aan die poten blijft hij als hij de kans krijgt.

We hebben ook gepraat over eventuele castratie, misschien omdat hij toch teveel geconfronteerd wordt met onze gecastreerde teef die hij altijd heel lekker blijft vinden en daardoor stress heeft oid. Ben alleen heel bang dat het niets helpt en voor mijn idee hebben we hem dan echt voor jan met de korte achternaam laten castreren.
Nu is hij compleet volwassen en is een heerlijke reu, kan goed buiten los en heeft absoluut geen ontoelaatbaar of irritant reuen gedrag.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Mijn hondje deed het in bepaalde periodes ook, getriggerd door zijn allergie, maar ook daarna ging hij door. Het leek hem te ontspannen hij ging er echt voor liggen soms. Hij deed het halverwege zijn poot en we hebben regelmatig babysokken (al dan niet met afgeknipte voetjes) eromheen gedaan (hij deed het graag als hij op bed lag, voor we gingen slapen b.v.
Ook heb ik verband (zelfklevend elastisch fixatie verband) gekocht wat blijft plakken maar niet pijn doet, dat heb ik er ook omheen gedaan. Dat is een aanrader, hielp vrij goed. Met een muilkorf om kan je hondje ook niet drinken? Dan zou ik eerder voor een stoffen kraag of mooncollar kiezen dan muilkorf.
Er zijn ook honden die het uit verveling doen, b.v. als ze alleen thuis zijn, dan wordt het beschouwd als automutilatie.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Fin
Zeer actief

Kika schreef:@ christo; Fietsen wordt hier elke dag 's morgens gedaan met beide en 's middags als ik uit mijn werk kom hangt het van het weer af, weer fietsen of lekker lopen. Hij krijgt nu iets meer voer, want de hoeveelheid beweging "vrat" wat meer energie dan hij met eten binnen kreeg, er mag wel een kilootje of 1,5, 2 bij, dus aan de hoeveelheid beweging ligt het niet. Kauwstaven laat ik hier niet achter als ik weg ben, de kans dat ze er beide bonje om krijgen is me te groot aanwezig. Moest even googelen wat Zylkene is, maar zoiets krijgt hij nu ook al, alleen dan de rust compositum van Groene Os sinds een week of 2. Heb wel het idee dat hij hierdoor wat minder stresserig reageert, maar klieren aan die poten blijft hij als hij de kans krijgt.
Bij Chris was het gebrek aan stimulatie, als zijn broer last heeft van zijn poot dan zit een tocht naar de velden er niet altijd in. Samen gaan ballen in het park gaf wel iets beweging maar kennelijk niet genoeg. Naast de fiets lopen bleek de oplossing. Hier krijgen ze de kauwstaven als ik thuis ben, als ik weg ben doen ze er niets mee. Kong idem. Kauwen op de kauwstaaf biedt een zekere ontspanning die langere tijd doorwerkt. Je zou kunnen proberen om hem een uur voordat je weggaat een Kong of kauwstaaf te geven of iets anders waar hij echt een half uur mee bezig is.

Verder moet ik bij jouw hond toch wel denken aan ook een allergie en zou ik zelf de DA vragen om een korte prednison-kuur om te zien of dat enig verschil maakt. Prednison onderdrukt jeuk. Nadat je begonnen bent met de prednison en als alle korstjes geheeld zijn (want die geven ook jeuk) kun je dan gaan kijken of het likken ophoudt.

Nu is prednison niet iets om zomaar te geven maar als blijkt dat het helpt dan weet je dat er meer aan de hand is dan de hondse versie van op je nagels kluiven.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

En ook dat tape hebben we al geprobeerd (wel mooi stoere groene camouflage, rollen tegelijk gekocht op de crufts vorig jaar :D ), maar dat vreet ie er af. Sokken gedaan en vele schoentjes zijn we al verder. Ik wil er zo min mogelijk omheen doen en eigenlijk aanzitten omdat ik dan elke x weer de aandacht vestig op de poten en negatieve aandacht is ook aandacht, vandaar de muilkorf, kon ik het ook beter "loslaten". Ook ging al dat afplakken, in sokken stoppen etc smetten omdat hij het vaak opengelikt had
Met de muilkorf kan hij wel drinken zolang er genoeg water in de bak zit, maar goed doet ie dat niet dan is dat mi niet zo'n groot probleem omdat ze niet hele dagen alleen zitten.
Ze zitten beide ook op KVV en zijn daardoor al niet van die drinkers. Ik heb me daar in het begin uiteraard wel zorgen om gemaakt, maar na een half jaar is ie nog niet uitgedroogd ;-)

Ik denk idd dat het een soort verveling/stress is, maar hij doet het ook als ik in de buurt ben als hij de kans er voor zou krijgen. Dus als het onder automutilatie valt wat kan ik er dan nog aan doen, behalve een muilkorf?
Ik heb geen idee meer hoe ik dit weg kan halen bij hem *zucht*
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

christo schreef:
Kika schreef:@ christo; Fietsen wordt hier elke dag 's morgens gedaan met beide en 's middags als ik uit mijn werk kom hangt het van het weer af, weer fietsen of lekker lopen. Hij krijgt nu iets meer voer, want de hoeveelheid beweging "vrat" wat meer energie dan hij met eten binnen kreeg, er mag wel een kilootje of 1,5, 2 bij, dus aan de hoeveelheid beweging ligt het niet. Kauwstaven laat ik hier niet achter als ik weg ben, de kans dat ze er beide bonje om krijgen is me te groot aanwezig. Moest even googelen wat Zylkene is, maar zoiets krijgt hij nu ook al, alleen dan de rust compositum van Groene Os sinds een week of 2. Heb wel het idee dat hij hierdoor wat minder stresserig reageert, maar klieren aan die poten blijft hij als hij de kans krijgt.
Bij Chris was het gebrek aan stimulatie, als zijn broer last heeft van zijn poot dan zit een tocht naar de velden er niet altijd in. Samen gaan ballen in het park gaf wel iets beweging maar kennelijk niet genoeg. Naast de fiets lopen bleek de oplossing. Hier krijgen ze de kauwstaven als ik thuis ben, als ik weg ben doen ze er niets mee. Kong idem. Kauwen op de kauwstaaf biedt een zekere ontspanning die langere tijd doorwerkt. Je zou kunnen proberen om hem een uur voordat je weggaat een Kong of kauwstaaf te geven of iets anders waar hij echt een half uur mee bezig is.

Verder moet ik bij jouw hond toch wel denken aan ook een allergie en zou ik zelf de DA vragen om een korte prednison-kuur om te zien of dat enig verschil maakt. Prednison onderdrukt jeuk. Nadat je begonnen bent met de prednison en als alle korstjes geheeld zijn (want die geven ook jeuk) kun je dan gaan kijken of het likken ophoudt.

Nu is prednison niet iets om zomaar te geven maar als blijkt dat het helpt dan weet je dat er meer aan de hand is dan de hondse versie van op je nagels kluiven.
Ik sluit me hier eigenlijk nog bij aan. Mijn hondje kreeg de laatste jaren in bepaalde seizoenen Moderin (soortgelijks als prednison maar minder bijwerkingen) Als ik dit te laag doseerde nam de jeuk door bv de graspollen toe en ook na verhogen bleef hij kluiven. Gewoon omdat hem dit ontspande, maar het begon door de jeuk getriggerd. Ik heb begrepen dat RR tegenwoordig ook regelmatig door allergie worden getroffen.........
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Fin
Zeer actief

Kika schreef:Ik denk idd dat het een soort verveling/stress is, maar hij doet het ook als ik in de buurt ben als hij de kans er voor zou krijgen. Dus als het onder automutilatie valt wat kan ik er dan nog aan doen, behalve een muilkorf?
Ik heb geen idee meer hoe ik dit weg kan halen bij hem *zucht*
Ik word er ook wel eens gek van hoor, en dan is het bij Chris nog minimaal. Maar ik zou dus eens om een korte prednison kuur vragen om jeuk door allergie uit te sluiten. Wellicht doorbreek je daar ook de cirkel mee: door het likken raakt de huid geirriteerd en de irritatie roept weer meer likken op. Het lijkt me een poging waard. :ok:
Kika
Zeer actief
Contacteer:

@christo; zal de DA eens om info vragen mbt een korte prednison kuur.
Helaas kan hij zo beginnen aan een compleet mooie poot waar ogenschijnlijk niets mee aan de hand is, geen korsten, plekjes oid. Je zegt dat je denkt aan een allergie, waarom denk je dat?

O ja ze krijgen hier zo goed als dagelijk kauwmateriaal, dus dat zit wel goed :D
Fin
Zeer actief

Kika schreef:@christo; zal de DA eens om info vragen mbt een korte prednison kuur.
Helaas kan hij zo beginnen aan een compleet mooie poot waar ogenschijnlijk niets mee aan de hand is, geen korsten, plekjes oid. Je zegt dat je denkt aan een allergie, waarom denk je dat?

O ja ze krijgen hier zo goed als dagelijk kauwmateriaal, dus dat zit wel goed :D
Ik heb een kat met vlooien/voedselallergie. Die kan ook zomaar ineens aan een gaaf huidje beginnen - en dan bijt hij echt zijn huid stuk. :( Het gedrag van je hond lijkt mij gewoon te extreem om zuiver uit stress voort te komen. Het doet me meer denken aan mijn allergische kat dan aan mijn hond met een likgranuloom. Vandaar de suggestie om eens te kijken wat een prednisonkuur doet.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

@ Esther; de allergieën die bij RR's voorkomen uiten zich bijna altijd in slecht in de vacht zitten, kale plekken en/of zwarte plekken in de huid. Omdat RR's geen ondervacht hebben valt het sneller op, maar om nou te zeggen dat wij de laatste jaren meer geconfronteerd worden met allergieën bij de RR kan ik niet zeggen.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Als je denkt dat het verveling is, zou het dan een oplossing zijn om je hond ook het nodige aan geestelijke uitdaging te bieden?? Probeer eens een gehoorzaamheidscursus , volg een curus GG of obedience. Of ga behendigheid/ agility trainen als je dat zelf meer ligt.
Afbeelding
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Heb vanmiddag nogmaals contact hierover over met mijn DA om toch wederom verder te kijken.

@ Inge; het onkruid waar het m.i door gekomen is zijn meer de dingen zoals distels etc. Vooral hetgeen waar je in het voorjaar veel last van hebt in delen (wei)land die niet frequent gemaaid worden. Onze andere hond was wat dat betreft slimmer, die ontwijkt dat soort plekken. Voor de duidelijkheid....wij sinds vorig voorjaar ook :wink:

Mocht er nog iemand zijn die alles al geprobeerd heeft wat er te proberen valt en zich erbij neergelgd heeft dat de hond nou eenmaal een tic heeft hoor ik nog graag de manier om je erbij neer te leggen en het voor de hond zo prettig mogelijk te maken.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek eens contact met een (goede) gedragstherapeut. Als er niets lichamelijks is heb je bij de dierenarts niets te zoeken. Mogelijk kun je dit gedrag met medicatie doorbreken. Bij OCD wordt nog wel eens met goed resultaat anti-depressiva ingezet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Aiske
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aiske »

Dit klinkt erg als wat onze Jidske doet. Wij zijn 2 jaar met haar aan het tobben geweest en hebben alles al geprobeerd.
Nu zijn we er, op een alternatieve manier, achter gekomen dat ze allergisch is voor rund. Sinds 2 weken krijgt ze geen kaas, melk, vlees etc etc meer waar dit in zit. En eindelijk kan ik zeggen dat het lijkt te verbeteren. Als je openstaat voor alternatieve manier van onderzoek voor eventueel allegieën wil ik je wel helpen.
Groetjes,
de fryske hounen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”