Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zowie ooit nog los?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zowie ooit nog los?

Ongelezen bericht door Eline* »

sirene schreef:Een (half)windhond gaat als een blinde vol adrenaline ergens achteraan. Als hij door prikkeldraad en weet ik veel wat gaat is hij ook niet getraumatiseerd van een stroomstoot.
Daar noem je dus de clou! Als hij niet stopt als hij door het prikkeldraad raast..hoe hard denk je dat je dan moet corrigeren met een stroomstoot wil je wel doorkomen?
Ik ken het verhaal van een herder die met peut op de hei was om het af te leren om achter de schapen daar aan te gaan. Het heeft gewerkt, alleen werd de stroomstoot precies uitgedeeld ten tijde van een overvliegend vliegtuig. Hond was niet enkel getraumatiseerd voor het jagen achter schapen, maar ook voor overvliegende vliegtuigen.
Een hond , die weet wat jagen is en de kick kent, kun je niet enkel met een TT gehoorzaamheid leren en klaar ben je. Die zal je een keer moeten traumatiseren wil hij echt niet meer willen jagen. En dat vind ik voor een ras als een podenco echt doodmakend. Je beschadigt zo'n hond aan de basis.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De hond van ts heeft alleen nog niet veel succes ervaringen opgedaan met jagen als ik het goed begrijp. Dat is al een groot verschil. (ja, ik weet van haar avonturendag) Daarnaast ga je met een tt en eerst dus een commando aan de slag. De correctie komt dus niet uit het niets. De correctie van een tt kun je timen, de correctie van een hek met prikkeldraad dus niet. Ik ben het dus niet helemaal met je eens ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:De hond van ts heeft alleen nog niet veel succes ervaringen opgedaan met jagen als ik het goed begrijp. Dat is al een groot verschil. (ja, ik weet van haar avonturendag) Daarnaast ga je met een tt en eerst dus een commando aan de slag. De correctie komt dus niet uit het niets. De correctie van een tt kun je timen, de correctie van een hek met prikkeldraad dus niet. Ik ben het dus niet helemaal met je eens ;)
Mag hoor! :mrgreen: Ik snap je redenatie, maar ik vind een podenco daar geen geschikte hond voor. Het is van huis uit al geen enorm volgzame en gehoorzame hond, het is een hond die met loslopen ook veel ruimte pakt. Dat hoort bij het ras. De vrolijkheid en de blijheid van een rennende podenco moet je hem mijns inziens niet afnemen door hem onzeker te maken.
Maar goed, ik hou van het ras en ik heb er moeite mee als je dat geweld aan doet.
Juist de onbevangenheid van een podenco vind ik prachtig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Begrijpen doe ik jou ook wel hoor maar wat moet ts dan ?
Als Zowie nu niet meer vrolijk los kan rennen doordat ze meteen gaat lopen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Begrijpen doe ik jou ook wel hoor maar wat moet ts dan ?
Wat ik al eerder heb getikt..lange lijn en oefenen en dan op den duur gecontroleerd los.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

Ik wordt hier altijd een beetje sneu van, want Kyra is een Pointermix en daar zit dus ook jachthond in en zij zou ook los moeten lopen, maar dat kan niet. Zij luisterd alleen als het haar uitkom en daar kan ik oefenen met brokjes om aandacht naar mij te trekken dat werkt wel aan de riem. Op cursus deed zij dit ook . Ook is zij niet altijd even vriendelijk tegen elke andere hond, dus heb ik mij erbij neergelegd dat zij net los kan maar mee gaat fietsen of aan de 10 m lijn. Maar ik lees steeds topics waarin het zo overkomt dat een hond eigenlijk maar doodongelukkig is als hijniet los kan. Nu voel ik mij steeds meer een dierenbeul en heb er ook wel eens aan gedacht om het toch te doen en haar in Soesterduinen of Erkemederstrand los te laten. Lees ook steeds dat je risicos moet nemen. Maar ik ben dan wel degene die de hond kwijt is en in stress zit of een gewonde hond terug vind of misschien helemaal niet meer terug krijg. En ik heb dus alle tips langere tijd gepobeerd.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
sirene schreef:Begrijpen doe ik jou ook wel hoor maar wat moet ts dan ?
Wat ik al eerder heb getikt..lange lijn en oefenen en dan op den duur gecontroleerd los.
Oh, dat heb ik even gemist. Dat gedeelte ben ik het wel mee eens dan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Eline* schreef:
sirene schreef:Een (half)windhond gaat als een blinde vol adrenaline ergens achteraan. Als hij door prikkeldraad en weet ik veel wat gaat is hij ook niet getraumatiseerd van een stroomstoot.
Daar noem je dus de clou! Als hij niet stopt als hij door het prikkeldraad raast..hoe hard denk je dat je dan moet corrigeren met een stroomstoot wil je wel doorkomen?
Ik ken het verhaal van een herder die met peut op de hei was om het af te leren om achter de schapen daar aan te gaan. Het heeft gewerkt, alleen werd de stroomstoot precies uitgedeeld ten tijde van een overvliegend vliegtuig. Hond was niet enkel getraumatiseerd voor het jagen achter schapen, maar ook voor overvliegende vliegtuigen.
Een hond , die weet wat jagen is en de kick kent, kun je niet enkel met een TT gehoorzaamheid leren en klaar ben je. Die zal je een keer moeten traumatiseren wil hij echt niet meer willen jagen. En dat vind ik voor een ras als een podenco echt doodmakend. Je beschadigt zo'n hond aan de basis.
En in dat traumatiseren zou ik ook helemaal geen zin hebben. Ik heb ook een gevoelige hond en bij haar zou een TT nooit gewerkt hebben. Ze maakt (negatieve) associaties die niet meer over gaan en/of in goede banen te leiden zijn. Zo is ze ooit door een aantal wespen gestoken en ze wil tot op de dag van vandaag niet op die plek (een soort schiereilandje) wandelen. Ze raakt echt in paniek als ik aanstalten maak om daar toch weer heen te gaan. Ze wil weg, alleen maar weg. Terwijl het incident met de wespen al weer meer dan 3 jaar geleden is.
Voor haar is het lopen/trainen aan de lange lijn (voor langere tijd) echt de oplossing geweest. Het jagen en weglopen is nu domweg uit haar systeem. Dingen die er voor in de plaats zijn gekomen is letten op mij, spelen met mij en Bill etc..
Afbeelding
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Moyodo schreef:Ik wordt hier altijd een beetje sneu van, want Kyra is een Pointermix en daar zit dus ook jachthond in en zij zou ook los moeten lopen, maar dat kan niet. Zij luisterd alleen als het haar uitkom en daar kan ik oefenen met brokjes om aandacht naar mij te trekken dat werkt wel aan de riem. Op cursus deed zij dit ook . Ook is zij niet altijd even vriendelijk tegen elke andere hond, dus heb ik mij erbij neergelegd dat zij net los kan maar mee gaat fietsen of aan de 10 m lijn. Maar ik lees steeds topics waarin het zo overkomt dat een hond eigenlijk maar doodongelukkig is als hijniet los kan. Nu voel ik mij steeds meer een dierenbeul en heb er ook wel eens aan gedacht om het toch te doen en haar in Soesterduinen of Erkemederstrand los te laten. Lees ook steeds dat je risicos moet nemen. Maar ik ben dan wel degene die de hond kwijt is en in stress zit of een gewonde hond terug vind of misschien helemaal niet meer terug krijg. En ik heb dus alle tips langere tijd gepobeerd.

Ik denk zeker niet dat je een dierenbeul bent als het gewoon niet kan. Het zit er in dat Zowie (kruising Podenco/Spaanse Pointer) ook aan de lijn moet. Dan nog denk ik dat door het feit dat ze bij ons is en elke dag mee weg mag naar het bos een goed leven heeft.
Het zou alleen mooi zijn als ze zo af en toe helemaal los kan.
Dat hoofd wat ze dan heeft is goud waard. En dat willen we nog niet opgeven.
Het gaat met name dat wij ook om moeten en haar weer moeten vertrouwen. De vraag is ook nemen wehet risico dat Zowie nog eens een nacht weg is. Ze is nu al meer dan twee weken ziek. Dat is ook een vraag die we moeten beantwoorden.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Rami schreef:
Eline* schreef:
En in dat traumatiseren zou ik ook helemaal geen zin hebben. Ik heb ook een gevoelige hond en bij haar zou een TT nooit gewerkt hebben. Ze maakt (negatieve) associaties die niet meer over gaan en/of in goede banen te leiden zijn. Zo is ze ooit door een aantal wespen gestoken en ze wil tot op de dag van vandaag niet op die plek (een soort schiereilandje) wandelen. Ze raakt echt in paniek als ik aanstalten maak om daar toch weer heen te gaan. Ze wil weg, alleen maar weg. Terwijl het incident met de wespen al weer meer dan 3 jaar geleden is.
Voor haar is het lopen/trainen aan de lange lijn (voor langere tijd) echt de oplossing geweest. Het jagen en weglopen is nu domweg uit haar systeem. Dingen die er voor in de plaats zijn gekomen is letten op mij, spelen met mij en Bill etc..
Maar jij hebt dan ook weer geen Podenco en ik denk dat daar toch het verschil zit.
Zou het echt zo zijn dat je een hond als Zowie ernstig traumatiseert als je een TT goed inzet?Dus niet maar op een knop drukken en denken dat je klaar bent?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Moyodo
Erelid

Dat is bij mij ook zo, het afwegen of ik dat risico wil lopen dat ze echt weg is of iets oploopt of schde toe brengt aan derden door een ongeluk of zo. Bij ons weet ik geen elke veld dat echt afgesloten is, dat vind ik echt een gemis, want dat zou in elke gemeente nog eens een toevoeging zijn, een oefenveld dat je bijv. ook kan huren, zodat je ongestoord kunt trainen. Geld maakt mij dan niet zoveel uit, als ik maar zie dat zij terug komt als ze lso loopt. De trainer opcursus kreeg haar ook niet te pakken toen zij 6 maanden was. Los is weg bij haar . lang leve de vrijheid. Als er mensen in de omgeving wonen ca.30-45 rijden heb ik daar wel voor over, en die een afgesloten veld weten dat ook te overzien is en waar honden los mogen komen, dan hou ik mij aanbevolen. Ik weet er geen een.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

marian* schreef: Maar jij hebt dan ook weer geen Podenco en ik denk dat daar toch het verschil zit.
Zou het echt zo zijn dat je een hond als Zowie ernstig traumatiseert als je een TT goed inzet?Dus niet maar op een knop drukken en denken dat je klaar bent?
Nee, Silka is geen Podenco. Lijkt er niet op! :D
Maar... ze is wel een oer-achtige hond, waarbij het jagen in haar bloed zit en ze heeft - zeer waarschijnlijk - haar kostje bij elkaar gejaagd toen ze nog zwervende was. In die zin vind ik het wel (een beetje) te vergelijken.
Maar goed, ik ken mijn eigen hond natuurlijk en weet inmiddels dat ze heel gevoelig is. Of dat voor Zowie ook geldt kan alleen Zowie's baasje beoordelen. :wink:
Afbeelding
Moyodo
Erelid

Bij Kyra zou ik dat nooit durven, laat staan willen, want zij is al een gespannen hond en ik denk dat zij dan het vertrouwen helemaal kwijt is op die manier. Misschien dat het ooit nog beter wordt bij haar en zij meer op Eyes gata lijken, die is juist erg ontspannen in huis en als ze zich veilig voelt.
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Moyodo schreef:Dat is bij mij ook zo, het afwegen of ik dat risico wil lopen dat ze echt weg is of iets oploopt of schde toe brengt aan derden door een ongeluk of zo. Bij ons weet ik geen elke veld dat echt afgesloten is, dat vind ik echt een gemis, want dat zou in elke gemeente nog eens een toevoeging zijn, een oefenveld dat je bijv. ook kan huren, zodat je ongestoord kunt trainen. Geld maakt mij dan niet zoveel uit, als ik maar zie dat zij terug komt als ze lso loopt. De trainer opcursus kreeg haar ook niet te pakken toen zij 6 maanden was. Los is weg bij haar . lang leve de vrijheid. Als er mensen in de omgeving wonen ca.30-45 rijden heb ik daar wel voor over, en die een afgesloten veld weten dat ook te overzien is en waar honden los mogen komen, dan hou ik mij aanbevolen. Ik weet er geen een.
Ik heb in het verleden een hond gehad die ik moeilijk los kon laten (jagen en hondagressief) Ik heb destijds contact opgenomen met het bestuur van sportvelden in de buurt en ik mocht gebruik maken van hun velden mits er geen hondenpoep achterbleef en de korfbalvereniging en andere gebruikers geen last van mij + hond ondervonden. Misschien heb je hier wat aan..
Moyodo
Erelid

ceciel schreef:
Moyodo schreef:Dat is bij mij ook zo, het afwegen of ik dat risico wil lopen dat ze echt weg is of iets oploopt of schde toe brengt aan derden door een ongeluk of zo. Bij ons weet ik geen elke veld dat echt afgesloten is, dat vind ik echt een gemis, want dat zou in elke gemeente nog eens een toevoeging zijn, een oefenveld dat je bijv. ook kan huren, zodat je ongestoord kunt trainen. Geld maakt mij dan niet zoveel uit, als ik maar zie dat zij terug komt als ze lso loopt. De trainer opcursus kreeg haar ook niet te pakken toen zij 6 maanden was. Los is weg bij haar . lang leve de vrijheid. Als er mensen in de omgeving wonen ca.30-45 rijden heb ik daar wel voor over, en die een afgesloten veld weten dat ook te overzien is en waar honden los mogen komen, dan hou ik mij aanbevolen. Ik weet er geen een.
Ik heb in het verleden een hond gehad die ik moeilijk los kon laten (jagen en hondagressief) Ik heb destijds contact opgenomen met het bestuur van sportvelden in de buurt en ik mocht gebruik maken van hun velden mits er geen hondenpoep achterbleef en de korfbalvereniging en andere gebruikers geen last van mij + hond ondervonden. Misschien heb je hier wat aan..
Is in elk geval een idee, zal eens kijken of er hier sportvelden zijn die helemaal afgesloten zijn en niet te groot en dan ff bellen.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

marian* schreef:
jacq1970 schreef:ik moet zeggen dat ik een tt om een podencohals bijna misdadig vind... je maakt de aard van de hond kapot en ik vind dat een podenco geen geschikte hond is om een tt op tegebruiken...
Je hebt niet alleen een zichtjager maar ook 1 die geur gebruikt om tejagen..en ik zal je zeggen die laten zich niet beperken door een stroomstootje, die van mij ging dwars door stroomdraad heen, gelukkig duurde dat heel even omdat het toch wel zeer deed zodat ik haar alsnog net over het draad heen bij de kladden kon grijpen... ik denk dat je op een gegeven moment je tt op max kan gaan zetten en dat je hond daar op den duur ook niks mee rvan heeft...je krijgt een afgestompte hond....
Jouw hond ging denk ik tegen de draad aan in volle jachtmodus?Dan heeft stroom of wat dan ook nog weinig effect,maar als je je hond kunt terug halen zodra ze "op de wip zit" zal het nog wél werken en daar gaat het om.
eens. :ok:
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Sandor schreef:
wat voor wild dan ook, aan laat jagen.
Respect voor de natuur heet dat.
Reeen en herten mogen niet zonder roofdieren in een groot natuurgebied gedijen, anders maken ze de natuur kapot. Er zijn voorbeelden genoeg. Hetzelfde met konijnen en amerikaanse eekhoorns.(daar zijn te weinig roofdieren voor)
Prooidieren hebben roofdieren nodig, anders heb je geen 'natuur'.
en gelukkig heb jij zo'n roofdier, zodat jullie een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de natuur, wees er maar blij mee.

On topic:
Ik ga helemaal met Eline mee: aan de lange lijn en dan oefenen op het hierkomen of oefenen met de zit fluit, misschien is dat een idee.
Ik weet niet of jij Zowie goed kunt lezen maar als je dat kunt dan maak je meer kans om op tijd in te springen.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Eline* schreef:
Er zijn diverse jachthonden, niet alleen pocenco's, die door prikkeldraad lopen als ze vol in passie achter iets aan gaan. :wink:
Ik ken een Griffon die door vol vermogen van een TT heen liep en geen enkele reactie liet zien.
De correctie kwam dan ook pas op het moment dat hij al in volle vaart achter de hazen zat.
Dan ben je te laat met alles.
Het is de clou dat je je hond goed in de gaten houdt en op het juiste moment ingrijpt, dus voor dat die volle passie hem voortdrijft.
Veenmug schreef:Kan me alleen maar bij de meningen aansluiten. Allereerst en de meest belangrijke deskundige begeleiding. Commando hier of zit er echt goed in trainen. Wat Inge O ook al aangeeft evt nieuw commando omdat vaak de oude al een beetje sleur is: baasje/vrouwtjes roept nog wel een keer hier. Wanneer je nog nooit met fluitcommando's gewerkt hebt nu de ideale gelegenheid. Het mooiste zou zijn wanneer je je hond bewust onder begeleiding onder wild kunt brengen zodat je zelf ook voorbereid bent.

Mvg Veenmug
Een fluitcommando zou inderdaad nu goed kunnen worden ingevoerd :ok:
Weet jij iemand met verstand van podenco's die zou kunnen helpen juist ook met onder onder wild komen?
Ik vrees dat vooral kennis over podenco's niet veel voorkomt? :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

wiek schreef:Is dat echt een mogelijkheid volgens jullie dat je met een stroomstoot(je) de jachtdrift kunt temperen op het moment dat ze gaat?
bij mijn hond werkt het uitstekend, maar ik weet hoe mijn hond reageert op een TT en dat zul je toch moeten weten voor je het uberhaupt kunt gebruiken denk ik in jouw geval...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
wiek schreef:Is dat echt een mogelijkheid volgens jullie dat je met een stroomstoot(je) de jachtdrift kunt temperen op het moment dat ze gaat?
jawel, denk ik wel, maar niet als ze die stroomstoot voor de eerste keer krijgt als ze al in volle adrenaline de jacht heeft ingezet - er moet wel een training aan voorafgaan zodat ze weet : niet komen bij een bepaald bevel (zou ik ook een apart bevel voor geven) = narigheid, wél komen = dikke beloning.
precies
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Wat is er toch zo heel bijzonder aan podenco's.Wanneer allerlei andere rassen met zeker zoveel jachtpassie wel het "hier" of "zit" commando evt met behulp van de ecollar aangeleerd kunnen krijgen.

Mvg Bert
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind eruit trainen nog iets heel anders dan iets onder controle of binnen de perken houden hoor Nanna.
Dat is wat de meeste mensen volgens mij voor ogen hebben.
Ik geloof niet dat het meerendeel van de mensen wat hier reageert denkt dat een Podenco met een beetje trainen braaf gaat zitten als er een haas voorbij huppelt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Veenmug schreef:Wat is er toch zo heel bijzonder aan podenco's.Wanneer allerlei andere rassen met zeker zoveel jachtpassie wel het "hier" of "zit" commando evt met behulp van de ecollar aangeleerd kunnen krijgen.

Mvg Bert
Ik geloof dat ze heel erg zelfstandig zijn.
Een windhond/half-windhond krijg je niet zo gemakkelijk onder controle.
Een brak is ook al een flink graadje lastiger dan een staande hond (mijn ervaring :wink: ).

Ik denk dat je ze best kunt corrigeren en ik denk dat je een eind kunt komen met training.
Lekker ontspannen slenteren zal er niet bij zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:
Veenmug schreef:Wat is er toch zo heel bijzonder aan podenco's.Wanneer allerlei andere rassen met zeker zoveel jachtpassie wel het "hier" of "zit" commando evt met behulp van de ecollar aangeleerd kunnen krijgen.
Omdat er een levensgroot verschil zit tussen retrievers, spaniels en weet ik het allemaal en de zelfstandig jagende (half)windhonden.
De eerst genoemde groep werkt onder auspiciën van de baas en werd gefokt om te jagen én te luisteren.
De tweede groep is nooit gefokt op gehoorzaamheid, liever niet zelfs. Aan een windhond die de baas de bevelen uit de ogen leest had niemand wat.
Ik vind het altijd wel frappant dat mensen denken dat honderden jaren ingefokt karakter er zó, flóep, maar even uitgetraind kan worden. :19:
Natuurlijk krijg je dat er niet uit,maar je kunt het wel hanteerbaar maken en daar gaat het hier om.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Wat mij opvalt is dat vooral de mensen die in het bezit van windhonden zijn en/of er veel van weten geen voorstanders van TT zijn.

@ Veenmug, Zowie luistert als ze in de luistermood is heel goed naar commando's, zit, kom hier, af, blijf! We hebben niet stil gezeten met haar. In de duinen hebben we haar een spel aangeleerd dat ze steeds naar ons komt rennen. "Zowie kijk eens" zeggen we dan en ook al is ze dan na een sprintje een paar honderd meter van ons vandaan dan komt ze er aan gesjeesd en weet ze dat ze iets lekkers krijgt en dan gooien we met een balletje. Dat vindt ze ook heel leuk. Want thuis en in de tuin luistert Zowie echt goed maar zodra het gebied om haar heen groter wordt gaat ze toch steeds meer ruimte nemen. Met dat spelletje houden we haar 90% van de tijd redelijk bij ons in de buurt.
Afbeelding
Moyodo
Erelid

Net als Kyra, luisterd ook goed maar zodra de roem los is en de ruimte wordt groter dan kijkt zij vaak niet meer naar ons om. Soms wel, dan is het even in het begin uitrazen en daarna kan ik haar met wat lekkers bij mij houden, maar dat is erg verschillend.
Afbeelding
PLT
Actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog

Ongelezen bericht door PLT »

Sandor schreef:ze moesten me opsluiten

Waarom is het opjagen van enkele herten zo'n misdaad?
Die herten en reeen daar zijn niets meer dan prooi voor jagers...
het doodschieten van die dieren is toegelaten, maar het opjagen niet:p
Het neerschieten is nog menselijker dan wat jij die dieren aandoet. maar ja, als ik je berichtjes lees, dan ben je alleen maar bezig je eruit te lullen terwijl je heel goed weet dat je fout zit. daarom schrijf je dat hier ook allemaal zo, vind je leuk de boel een beetje op te kloten. grote kerel ben je hoor. en... nee...ze moesten je niet opsluiten. ze zouden je moeten laten inslapen !!! wordt de wereld alleen maar beter van. je moest je schamen! lapzwans
Groetjes van Beau en mij !!!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

wiek schreef: In de duinen hebben we haar een spel aangeleerd dat ze steeds naar ons komt rennen. "Zowie kijk eens" zeggen we dan en ook al is ze dan na een sprintje een paar honderd meter van ons vandaan dan komt ze er aan gesjeesd en weet ze dat ze iets lekkers krijgt en dan gooien we met een balletje. Dat vindt ze ook heel leuk. Want thuis en in de tuin luistert Zowie echt goed maar zodra het gebied om haar heen groter wordt gaat ze toch steeds meer ruimte nemen. Met dat spelletje houden we haar 90% van de tijd redelijk bij ons in de buurt.
En pakt ze dan steeds meer ruimte naar mate ze langer van de lijn af is? Je zou namelijk ook je wandeling kunnen combineren hè? Los..oefenen en spelen..verslapt de aandacht en raakt ze meer geinteresseerd in de omgeving weer aan de lange lijn. Zo kun je dat afwisselen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Eline* schreef:
wiek schreef: In de duinen hebben we haar een spel aangeleerd dat ze steeds naar ons komt rennen. "Zowie kijk eens" zeggen we dan en ook al is ze dan na een sprintje een paar honderd meter van ons vandaan dan komt ze er aan gesjeesd en weet ze dat ze iets lekkers krijgt en dan gooien we met een balletje. Dat vindt ze ook heel leuk. Want thuis en in de tuin luistert Zowie echt goed maar zodra het gebied om haar heen groter wordt gaat ze toch steeds meer ruimte nemen. Met dat spelletje houden we haar 90% van de tijd redelijk bij ons in de buurt.
En pakt ze dan steeds meer ruimte naar mate ze langer van de lijn af is? Je zou namelijk ook je wandeling kunnen combineren hè? Los..oefenen en spelen..verslapt de aandacht en raakt ze meer geinteresseerd in de omgeving weer aan de lange lijn. Zo kun je dat afwisselen.
op die manier laat ik dus Bowie idd los... ze mag lekker los ( daar waar veilig) en verder heb ik van alles bij me om haar aandacht tevragen zodat het elke keer een verrassing is wat er uit de rugzak komt... veel gedroogde hart en andere stink snaaierij.. en vooral veel aandacht vragen...soms even niet maar zodra ik zie dat haar aandacht naar verdere oorden dan mijn "grens"is dan weer lekker even aan de lijn, zorgen dat de aandacht weer bij mij is en dan weer los... lekker rennen.. dat houdt wel in dat een wandeling gezellig kletsend bijna niet tedoen is met mij omdat ik altijd een oog op mijn hond heb...
Samara daarintegen heeft bovenstaande nooit gewerkt, die was totaal niet toegankelijk voor wat dan ook, bij haar is het een kwestie van laten rennen en zodra ze uit gerent was aan de lijn...
Inmiddels is ze ouder ( tussen de 9 en 11 jaar) heeft hart problemen, artrose en madam hoeft niet meer zo nodig maar als ze ergens een haas spot gaat ze er toch achteraan.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Ik begrijp uit allerlei reacties dat ze bijna niet van het stropen af te brengen zijn. Neem bewust het woord jagen niet in de mond. Dat is in mijn ogen het in opdracht van de (voor)jager bepaalde opdrachten uitvoeren.
Verder vond ik op de site hondenbescherming nog dit stuk over lange honden:

Verzorging - Mogen windhonden los lopen?
Voor de beantwoording van deze vraag moet te rade worden gegaan bij de zogeheten Flora- en Faunawet. Deze wet bevat namelijk artikelen die gaan over de regulering van de jacht (zoals op welke diersoorten is de jacht toegestaan, onder welke voorwaarden etc.).

De Flora- en Faunawet geeft een opsomming van de middelen waarmee mag worden gejaagd. Dit lijstje geeft aan dat jagen, mits onder bepaalde voorwaarden, met honden is toegestaan, behalve als het 'lange honden' zijn. Uit de jurisprudentie blijkt dat onder 'lange honden' worden verstaan: windhonden en bastaardwindhonden. Een windhond is dus een ongeoorloofd jachtmiddel.

Daar komt bij dat de Flora- en Faunawet stelt dat diegene die zich met een lange hond in het veld bevindt ook daadwerkelijk aan het jagen is. Nu zullen de meeste windhondeneigenaren aangeven dat ze niet aan het jagen zijn. Echter, de wet stelt dat een hondenbezitter dit moet kunnen bewijzen. Er geldt dus een omgekeerde bewijslast. En dat bewijzen, is lang niet altijd eenvoudig. Zeker niet als je daarbij te maken hebt met een onwelwillende boswachter, die niet is overtuigd van het argument dat de desbetreffende windhond nooit achter het wild aangaat.

Het wetsartikel gaat er automatisch van uit dat een lange hond in het veld jaagt, maar wat verstaat de wet precies onder het begrip 'veld'? Onder de term 'veld' moet worden verstaan 'een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein'. Een beetje natuurterrein zal hier dus al gauw onder vallen, in tegenstelling tot het groen binnen de bebouwde kom, zoals parken, perken en grasvelden. Op deze laatste terreinen is de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) van toepassing, die aangeeft waar een hond los mag lopen en waar niet. In de meeste gemeenten geldt voor het groen binnen de bebouwde kom een aanlijnplicht.

De sancties op het ongeoorloofd los laten lopen van windhonden zijn bijzonder zwaar. Het jagen met een ongeoorloofd jachtmiddel is een economisch delict met een maximale boete van €18.500. De wet geeft opsporingsambtenaren zelfs de bevoegdheid om 'stropende' honden die een onmiddellijk gevaar vormen voor andere dieren waarvan de instandhouding gewenst is, te doden (dit uiteraard alleen als de opsporingsambtenaren geen andere middelen ten dienste staan om het gevaar af te wenden).

Alhoewel het woord 'aanlijngebod' als zodanig niet wordt gebezigd in de Flora- en Faunawet kan, afgezien van misschien wat groenterrein binnen de bebouwde kom, gezien het bovenstaande niet anders worden geconcludeerd dan dat het wettelijk verboden is om een windhond los te laten lopen. Of een hondenbezitter zich aan dit verbod wil houden, is uiteindelijk een afweging die hij/zij zelf moet maken. Maar bij het negeren van dit verbod loopt een bezitter van een windhond wel aardig wat risico's.

Ben toch bang dat los laten lopen bijna onmogelijk is.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”