Eline* schreef:sirene schreef:Een (half)windhond gaat als een blinde vol adrenaline ergens achteraan. Als hij door prikkeldraad en weet ik veel wat gaat is hij ook niet getraumatiseerd van een stroomstoot.
Daar noem je dus de clou!
Als hij niet stopt als hij door het prikkeldraad raast..hoe hard denk je dat je dan moet corrigeren met een stroomstoot wil je wel doorkomen?
Ik ken het verhaal van een herder die met peut op de hei was om het af te leren om achter de schapen daar aan te gaan. Het heeft gewerkt, alleen werd de stroomstoot precies uitgedeeld ten tijde van een overvliegend vliegtuig. Hond was niet enkel getraumatiseerd voor het jagen achter schapen, maar ook voor overvliegende vliegtuigen.
Een hond , die weet wat jagen is en de kick kent, kun je niet enkel met een TT gehoorzaamheid leren en klaar ben je. Die zal je een keer moeten traumatiseren wil hij echt niet meer willen jagen. En dat vind ik voor een ras als een podenco echt doodmakend. Je beschadigt zo'n hond aan de basis.
Er zijn diverse jachthonden, niet alleen pocenco's, die door prikkeldraad lopen als ze vol in passie achter iets aan gaan.
Ik ken een Griffon die door vol vermogen van een TT heen liep en geen enkele reactie liet zien.
De correctie kwam dan ook pas op het moment dat hij al in volle vaart achter de hazen zat.
Dan ben je te laat met alles.
Het is de clou dat je je hond goed in de gaten houdt en op het juiste moment ingrijpt, dus voor dat die volle passie hem voortdrijft.
Veenmug schreef:Kan me alleen maar bij de meningen aansluiten. Allereerst en de meest belangrijke deskundige begeleiding. Commando hier of zit er echt goed in trainen. Wat Inge O ook al aangeeft evt nieuw commando omdat vaak de oude al een beetje sleur is: baasje/vrouwtjes roept nog wel een keer hier. Wanneer je nog nooit met fluitcommando's gewerkt hebt nu de ideale gelegenheid. Het mooiste zou zijn wanneer je je hond bewust onder begeleiding onder wild kunt brengen zodat je zelf ook voorbereid bent.
Mvg Veenmug
Een fluitcommando zou inderdaad nu goed kunnen worden ingevoerd
Weet jij iemand met verstand van podenco's die zou kunnen helpen juist ook met onder onder wild komen?
Ik vrees dat vooral kennis over podenco's niet veel voorkomt?