Voor Tycha was het al weer lang geleden dat we het hele programme geoefend hadden. En al snel was het duidelijk dat dezelfde punten halen als op de keuring in 2008 er niet in zat. Bij het van plaats verwisselen tijdens het volgen en het daarna passeren van de pion, ging Tycha aan de verkeerde kant langs de pion. Dat was al punt 1. Hierna door naar het speuren. Tycha speurde goed, strak en diep, alleen maakte ik de fout, geheel uit gewoonte, om Tycha na het apporteren van het voorwerp een brokje te geven. En dat mag niet. 1 punt eraf. Aan het einde van het spoor moest Tycha toch weer in het voorwerp bijten en dat kost 2 punten. Wel hoorde ik achteraf dat de keurmeester mij een mooi compliment gegeven had. Ik was de enige deelnemer tijdens het speuren die vertrouwen had in de hond.
Hierna terug naar het terrein waar de springoefeningen afgehandeld werden. Alles ging goed, alleen bij de kruipoefening had ik een extra commando nodig, maar ik was al blij dat ze er door ging. Tijdens het oefenen daar 2 weken er voor, was de tunnel een probleem geworden en wilde ze er eigenlijk niet door. 1 punt verloren. Hierna het zoeken, Tycha vrat het telefoontje liever op, en wilde niet komen. Extra commando hier nodig en dus aftrek. Het volgende voorwerp werd wel gebracht maar niet onbeschadigd, en het 3de voorwerp moest ik haar weer bij me roepen. Veel punten verloren.
Na de pauze verder met lokaliseren van breekijzer en geweer. Zoals verwacht vond Tycha ze zo, maar kon ze er weer eens niet vanaf blijven. 4 punten kwijt.
Daarna het slachtoffer revieren, slachtoffer was zo gevonden. Niet helemaal op de wijze zoals ik wilde, maar goed, dat mag nog. Alleen weer een extra commando nodig om haar mee te laten volgen want "dat slachtoffer heeft toch altijd een bal, en die wil ik hebben" (volgens Tycha).
Als laatste oefening het sorteren en dat ging foutloos.
Uiteindelijk als 9de geëindigd met 194 punten. Dit had nog steeds een certificaat lof geweest, maar 21 punten verliezen op een dag of 9 dat scheelt toch nog wel wat.
Het was koud in Stiphout, maar gelukkig scheen het zonnetje de hele middag. Goed weer voor een wedstrijd. De sfeer was geweldig en weer veel oude en nieuwe bekende gesproken, en ook weer wat bijgeleerd. Kortom: het was weer ouderwets gezellig!
Hieronder en paag foto's
Volgen door de groep

Voorroepen na het vooruitsturen

Het tillen en overgeven

Het sorteren

Even slijmen met de baas

Wat andere hondjes
Een renpaard?

Sanne van Nienke (mechelfan ook hier op het forum)

Australian Sheperd aan het sorteren

Dit is niet de goede uitgang!

De rest van de foto's staan hier